Bukefalos 28 år!

Veterinärernas hjärtefrågor

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

Det är ju inte heller så att hästar på box få fler ledinflammationer, oftare fång, oftare kolik, oftare strålöta osv jämfört med lösdriftshästar. Eller har du kanske någon studie som pekar på det?

Det skall visst finnas något.
Jag har hört det ryktas om det.
Lösdriftens hälsoinverkan på hästar.

SLU - Boken "Att bygga häststall" av Michael Ventorp & Per Michanek tar upp det.
De båda skulle aldrig drömma om att ha sina hästar på boxhållning.
Och på sina föreläsningar så framhöll de lösdriftens fördelar.
Vilket även Anders Herlin som undervisar på SLU i Alnarp gör.
De har teorier om att Hans Adielssons framgångar till stor del kommer av att höstarna går på lösdrift och därför tål hårdare träning.

Men strålröta får man nog mindre av i box skulle jag tro.
 
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

Och ditt förslag är vadå? Att skjuta av alla tamhästar och börja om med vildhästar?

Bra hovar är tacksamt. MEN skulle jag hitta en häst med GP-kvalitéer och sämre hovar som kräver specialskor eller att den skos oftare, inte tusan skulle jag avstå köp bara för den sakens skull om allt annat är bra. Även om jag hellre hade sett att hovarna också var bra.

Och dessutom är det som Alexandra skrev: Darwins lag gäller inte bland tamhästar.

Är det någon här som skulle tacka nej till Totilas även om det visade sig att han har sämre hovar?
 
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

Varför är det så få användare med friska hästar som på hästvård skriver hur dom gör.??

Antagligen för att man inte tänker så mycket på hur eller vad man gör så länge hästen är frisk. Åtminstone om jag ser till mig själv är det så.
 
Sv: Veterinärernas hjärtefrågor

Du glömde en detalj. Darwins lag.. De vildhästar som inte har bra nog hovar blir rovdjursmat. Självsanerande avel.

Frågan är om det vi vill ha hos en ridhäst är samma som man vill ha hos en vildhäst?

Och som sagt, varför applicera vildhästtänk på EN del och inte resten?



Du har aldrig haft en plattfot va? För är problemet de är plattfotade och sulömma är problemet enkelt löst med sulor, och inget 'behov' av att bara harva i paddock/ridhus.

Du generaliserar väldigt kraftigt ganska ofta. Box = minimismå fyrkantshagar med geggamoja till knäna, plattfotad häst = järnskor och paddockridning etc. Det finns en väldigt stor 'gråskala' mellan svart och vitt, men du ser/för bara fram svart och vitt? Vilket blir väldigt svårt i en diskussion.




Harkel, du vill ha en 'frisk ras' och du har islandshäst? Det är ju ett annat ex på ras med välända, vanligt förekommande rasrelaterade problem. Naturligtvis finns det kärnfriska individer där med, likväl som det finns fullblod med stenhårda, skålade hovar som klarar 'alla' underlag barfota. Men att kalla islandshäst för en frisk ras var en intressant tolkning. (Nu menar jag inte islandsh är en sjuk ras heller, men det är och förblir en ras som har rätt stora problem med rasrelaterade problem i form med överrepresentation av t ex spatt och knotteksem)

Intämmer med dej Alexandra!

Dessa löjliga generaliseringar gör Gullan svår att ta på allvar öht.

Och islandshästar sunda och friska:rofl: Jag har många gånger tyckt att det är rena djurplågeriet att för sitt eget nöje ta hit dessa hästar till ett klimat och en miljö de inte är vana vid och inte tycks klara särskilt bra:crazy: Det räcker väl att titta på närmare isisgård (och det finns en hel del stora såna i mina trakter så jag har sett och ser MÅNGA isisar.) med alla dessa väl inlindade kåldolmar så lider man med dom stackars hästarna. Snacka om sten i glashus när man jämför fullblodshästar med isisar.:grin:
 
Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 199
Senast: Sasse
·
Hästvård Har en häst av större kallblodsras som dom senaste åren haft problem med klåda. Han är under fortsatt utredning av veterinär som är...
Svar
17
· Visningar
1 657
Senast: maddie202
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 242
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 522
Senast: snorp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp