Veterinärvård evedensia

Vill gärna se dig skriva samma sak när du själv råkar ut för en faktura på över 100 000.
Jag, och otroligt många med mig, tycker att det är rena rama skandalen!
Evedensia får väl lära sig av andra kliniker hur man får ner kostnaderna.
 
Om man tycker att ett företag är skit och pannkaka så tycker jag att man ska bojkotta det, dvs tycker man inte om Evidensia så tycker jag att man ska söka sig till något annan som levererar veterinärvård, inte köpa Evidensias tjänster och sen klaga över resultat/kostnad mm i sociala medier.
 
För mig spelar det ingen roll vad humansjukvården kostar, och jämförelser med den. Om djursjukvården kostar mer och mer kommer ingen att ha råd till slut. När man inte ens klarar räkningarna med hjälp av försäkring då finns det snart inget mer att göra än att låta bli att behandla. Och då kvittar det hur fin och dyrbar utrustning som finns, hur mycket kunskap man har, och hur generösa öppettiderna är. Går det inte så går det inte.
 
Om man tycker att ett företag är skit och pannkaka så tycker jag att man ska bojkotta det, dvs tycker man inte om Evidensia så tycker jag att man ska söka sig till något annan som levererar veterinärvård, inte köpa Evidensias tjänster och sen klaga över resultat/kostnad mm i sociala medier.
Det gör jag numera.
 
Om man tycker att ett företag är skit och pannkaka så tycker jag att man ska bojkotta det, dvs tycker man inte om Evidensia så tycker jag att man ska söka sig till något annan som levererar veterinärvård, inte köpa Evidensias tjänster och sen klaga över resultat/kostnad mm i sociala medier.
Givetvis. Jag kommer aldrig ta min häst till dom! Som tur är så bor jag så lägligt att det finns mycket bättre alternativ. Men tyvärr har inte alla den möjligheten.
 
Givetvis. Jag kommer aldrig ta min häst till dom! Som tur är så bor jag så lägligt att det finns mycket bättre alternativ. Men tyvärr har inte alla den möjligheten.
Man har alltid en möjlighet att åka till någon annan men kan kan få åka längre eller möjligen inte få samma kvalificerade vård. Vill man inte stödja ett företag så får man som konsument köpa tjänsten någon annanstans ifrån, it's as simple as that.
 
För mig spelar det ingen roll vad humansjukvården kostar, och jämförelser med den. Om djursjukvården kostar mer och mer kommer ingen att ha råd till slut. När man inte ens klarar räkningarna med hjälp av försäkring då finns det snart inget mer att göra än att låta bli att behandla. Och då kvittar det hur fin och dyrbar utrustning som finns, hur mycket kunskap man har, och hur generösa öppettiderna är. Går det inte så går det inte.

Men hur menar du då att dagens avancerade djursjukvård ska gå runt? Jag vet att många anser att djursjukvården inte alls har gått framåt för de har minsann fått samma åtgärder gjorda på sina djur genom alla år, med skillnaden att det är dyrare nu. Men hur insatt är gemene man i anestesi, läkemedelsanvändning med mera? Tandsanering och kastration t.ex. verkar säkert gå likadant till som det alltid har gjort, men i verkligheten är det ganska mycket som har förändrats. Tandsanering på hund görs numer i princip alltid under gasnarkos till skillnad från tidigare då många enbart använde sedering. Man är även mer noga med att alltid röntga för att kunna göra rätt åtgärd för tänderna. När det kommer till kastration och andra operativa ingrepp har kunskapen om djurs smärta och därmed grad av smärtlindring före, under och efter operation gått många steg framåt. Detsamma gäller utbildningsgraden hos personalen iom införandet av legitimation för djursjukskötare.

Jag kan hålla med om att det alltid bör informeras om kostnader före och under behandling. Personligen har jag bara varit med om att så har skett, men uppenbarligen är så inte alltid fallet och då måste det bli bättre. I övrigt tror jag vi måste acceptera att modern djursjukvård kostar pengar. Alternativet finns förstås att t.ex. gå tillbaka till tandsanering under enbart sedering, men den trenden hoppas åtminstone jag att vi slipper se (både ur patient- och personalsäkerhetsperspektiv). Ni som har hängt med längre vet nog bättre (jag är ung), men jag får även för mig att man snabbare avlivade svårt sjuka eller skadade djur förr? Dvs att man kräver mer av djursjukvården idag, att den ska klara fler liv. Och såpass avancerad som vården är för våra djur idag tycker jag inte att jämförelsen med humanvården är helt irrelevant på ett större plan, även om det såklart inte går att jämföra rakt av?
 
Men hur menar du då att dagens avancerade djursjukvård ska gå runt? Jag vet att många anser att djursjukvården inte alls har gått framåt för de har minsann fått samma åtgärder gjorda på sina djur genom alla år, med skillnaden att det är dyrare nu. Men hur insatt är gemene man i anestesi, läkemedelsanvändning med mera? Tandsanering och kastration t.ex. verkar säkert gå likadant till som det alltid har gjort, men i verkligheten är det ganska mycket som har förändrats. Tandsanering på hund görs numer i princip alltid under gasnarkos till skillnad från tidigare då många enbart använde sedering. Man är även mer noga med att alltid röntga för att kunna göra rätt åtgärd för tänderna. När det kommer till kastration och andra operativa ingrepp har kunskapen om djurs smärta och därmed grad av smärtlindring före, under och efter operation gått många steg framåt. Detsamma gäller utbildningsgraden hos personalen iom införandet av legitimation för djursjukskötare.

Jag kan hålla med om att det alltid bör informeras om kostnader före och under behandling. Personligen har jag bara varit med om att så har skett, men uppenbarligen är så inte alltid fallet och då måste det bli bättre. I övrigt tror jag vi måste acceptera att modern djursjukvård kostar pengar. Alternativet finns förstås att t.ex. gå tillbaka till tandsanering under enbart sedering, men den trenden hoppas åtminstone jag att vi slipper se (både ur patient- och personalsäkerhetsperspektiv). Ni som har hängt med längre vet nog bättre (jag är ung), men jag får även för mig att man snabbare avlivade svårt sjuka eller skadade djur förr? Dvs att man kräver mer av djursjukvården idag, att den ska klara fler liv. Och såpass avancerad som vården är för våra djur idag tycker jag inte att jämförelsen med humanvården är helt irrelevant på ett större plan, även om det såklart inte går att jämföra rakt av?
Om ingen har råd längre, då kommer det inte heller att gå runt. Vad gör man då? Höjer prisena ännu mer? Eller sänker priserna och ökar volymen? Jag tycker att det är märkligt om inte klinikerna börjar oroa sig över detta snart. Likväl som djur och djurägare är beroende av dem, så är ju faktiskt klinikerna lika beroende av sina patienter....
 
Om ingen har råd längre, då kommer det inte heller att gå runt. Vad gör man då? Höjer prisena ännu mer? Eller sänker priserna och ökar volymen? Jag tycker att det är märkligt om inte klinikerna börjar oroa sig över detta snart. Likväl som djur och djurägare är beroende av dem, så är ju faktiskt klinikerna lika beroende av sina patienter....

Hur menar du med ökar volymen?
 
Min fölunge stod hos en av evidensias kliniker i höstas med ett sår som gått in i en led. Med en akut operation på kvällstid och så 8 dygn på klinik med flera olika sorters antibiotika, såromläggning, röntgen osv kostade det strax över 60 tusen. Det var mindre än den initiala prisuppgiften.

Första dagen fick jag en ungefärlig uppgift om vad det skulle kosta. Vid varje samtal (varje/varannan dag) fick jag en exakt uppgift om hur mycket det hade kostat fram tills nu samt en slutsumma.

Jag har faktiskt ingenting att klaga på, tyckte de var mycket tydliga med kostnader och noga med att jag skulle vara insatt i både hästens mående och vad det kostade!
 
Fler patienter.

Jag förstår tanken, men frågan är hur lätt det är att få till i praktiken? För att ta fler patienter behövs större lokaler vilket säkert är görbart, men med fler patienter kommer även fler mer avancerade fall som kräver dyr utrustning = det kostar ändå en hel del. Man måste nog upp i väldigt stora volymer med väldigt många veterinärer (ett hundratal åtminstone?) för att det ska bli billigt. Jag tänker typ IKEA och liknande (storskaligt men billigt), där handlar det ju om jättevolymer...

Alternativet till att öka volymen är väl att remittera alla svårare fall vidare och att man endast har några få mer "avancerade" kliniker i landet, och så får man helt enkelt åka dit. Problemet blir då vid akuta tillstånd då man inte hinner åka långt men ändå är i behov av intensivvård och nattöppet. Så det är säkert inte omöjligt, men jag tror att tillgängligheten minskar ganska mycket?

Observera att jag inte är kunnig inom ekonomi för fem öre, jag bara spånar i hur det skulle kunna se ut :D
 
Jag må vara hård men det är inte företagens skyldighet att se till att gemene man har råd med veterinärvård. Det är inte någon mänsklig rättighet att ha djur och framför allt inte ett så dyrt djur som en häst.
Du har en väldigt märklig attityd.
Man har alltid en möjlighet att åka till någon annan men kan kan få åka längre eller möjligen inte få samma kvalificerade vård. Vill man inte stödja ett företag så får man som konsument köpa tjänsten någon annanstans ifrån, it's as simple as that.
Så du menar på fullaste allvar att varje hund, katt och hästägare ska ha både försäkring och en buffert om 200.000 kr för enbart veterinärvård, alternativt arbeta som nationalekonom för att h råd?

Det är inte alltid man har något annat val eller möjlighet att köra så långt när hästen/hunden/katten behöver akutvård.

Patientsäkerheten och utrustningen är ta mig tusan minst lika bra och inte bättre, i tex tyskland. Och det kostar inte ens hälften så mycket för en likvärdig behandling.
 
Du har en väldigt märklig attityd.

Så du menar på fullaste allvar att varje hund, katt och hästägare ska ha både försäkring och en buffert om 200.000 kr för enbart veterinärvård, alternativt arbeta som nationalekonom för att h råd?

Det är inte alltid man har något annat val eller möjlighet att köra så långt när hästen/hunden/katten behöver akutvård.

Patientsäkerheten och utrustningen är ta mig tusan minst lika bra och inte bättre, i tex tyskland. Och det kostar inte ens hälften så mycket för en likvärdig behandling.

Det är samma här i Holland. Lika bra eller bättre vård till en bråkdel av priset. Löjliga argument som att de säljer medicin eller har lägre löner. Det håller inte med flera hundra procent dyrare vård.
Här har vi de högst betalda veterinärer i Europa och nästan lika hög skatt.
Det är rent ocker av både försäkringsbolag och Evidensia.
Skulle aldrig någonsin ta mitt djur till någon av deras kliniker.
 
Patientsäkerheten och utrustningen är ta mig tusan minst lika bra och inte bättre, i tex tyskland. Och det kostar inte ens hälften så mycket för en likvärdig behandling.

Det här har jag funderat över. Vi får hela tiden höra på veterinärprogrammet att många smådjurskliniker i Tyskland drar in en stor del av sina inkomster på (veterinär)foder- och medicinförsäljning (inklusive t.ex. homeopatpreparat som lagstiftningen ser snällare på där än här). Jag har ingen vettig källa på det men skulle gärna vilja veta huruvida det är sant eller inte...

Jag har också fått bilden av att djursjukvården håller hög kvalitet i Tyskland (landet har ju en lång veterinärmedicinsk tradition) så jag tycker absolut att det vore väldigt intressant med en jämförelse av intäkter och utgifter för veterinärklinikerna i Tyskland (t.ex. var de största intäkterna görs, hur inköpspriser för läkemedel ser ut, huruvida de har moms vilket vi ju har 25% på djursjukvård här i Sverige, etc.) så man skulle kunna se vad som egentligen skiljer sig åt länderna emellan (försäkringar? Klinikavgifter? Lönerna tror jag är rätt likvärdiga) och huruvida det finns något man bör ta med sig till den svenska djursjukvården. Det är lätt att bli hemmablind inom alla branscher :)

Jag har nog sagt det förut men jag tycker det är himla bra att det går att föra en diskussion om priser här på buke utan de personangrepp och rena hot mot veterinärer som förekommer i "korstågsgruppen". Man blir ju mörkrädd för mindre...
 
Senast ändrad:
Det är samma här i Holland. Lika bra eller bättre vård till en bråkdel av priset. Löjliga argument som att de säljer medicin eller har lägre löner. Det håller inte med flera hundra procent dyrare vård.
Här har vi de högst betalda veterinärer i Europa och nästan lika hög skatt.
Det är rent ocker av både försäkringsbolag och Evidensia.
Skulle aldrig någonsin ta mitt djur till någon av deras kliniker.
Precis, jag har flera vänner i Belgien, Holland, Tjeckien och Tyskland, dom skrattar åt våra galna priser. Det är ju helt sinnes! Jag undrar när bubblan spricker.
 
Precis, jag har flera vänner i Belgien, Holland, Tjeckien och Tyskland, dom skrattar åt våra galna priser. Det är ju helt sinnes! Jag undrar när bubblan spricker.
Ja, När man sitter utifrån och ser hur det är skakar man bara på huvudet och tycker det är rena rama vansinnet. Här har man ett annat perspektiv.
Dessutom sitter inte veterinärerna här i knäet på försäkringsbolaget och kan jobba på ett annat sätt. Hemma måste de följa ett "protokoll" för att försäkringen ska gälla
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp