Veterinärvård evedensia

Dessutom sitter inte veterinärerna här i knäet på försäkringsbolaget och kan jobba på ett annat sätt. Hemma måste de följa ett "protokoll" för att försäkringen ska gälla

Vad menar du med "protokoll"? Försäkringsbolagen ersätter generellt inte metoder som inte är baserade på vetenskap och beprövad erfarenhet men det kan väl knappast anses negativt? I övrigt har jag aldrig varit med om att veterinärer jobbar på ett visst sätt av hänsyn till försäkringsbolagen.
 
Det här har jag funderat över. Vi får hela tiden höra på veterinärprogrammet att många smådjurskliniker i Tyskland drar in en stor del av sina inkomster på (veterinär)foder- och medicinförsäljning (inklusive t.ex. homeopatpreparat som lagstiftningen ser snällare på där än här). Jag har ingen vettig källa på det men skulle gärna vilja veta huruvida det är sant eller inte...

Jag har också fått bilden av att djursjukvården håller hög kvalitet i Tyskland (landet har ju en lång veterinärmedicinsk tradition) så jag tycker absolut att det vore väldigt intressant med en jämförelse av intäkter och utgifter för veterinärklinikerna i Tyskland (t.ex. var de största intäkterna görs, hur inköpspriser för läkemedel ser ut, huruvida de har moms vilket vi ju har 25% på djursjukvård här i Sverige, etc.) så man skulle kunna se vad som egentligen skiljer sig åt länderna emellan (försäkringar? Klinikavgifter? Lönerna tror jag är rätt likvärdiga) och huruvida det finns något man bör ta med sig till den svenska djursjukvården. Det är lätt att bli hemmablind inom alla branscher :)

Jag har nog sagt det förut men jag tycker det är himla bra att det går att föra en diskussion om priser här på buke utan de personangrepp och rena hot mot veterinärer som förekommer i "korstågsgruppen". Man blir ju mörkrädd för mindre...
Jag misstänker att det till största del är traditionen med djurförsäkringar som har drivit upp priserna. Det GÅR ju att ta mer betalt om kunderna får "hjälp" av sin försäkring. Men om vi nu börjar se summor som överstiger försäkringstaken rejält, så kommer det inte att hålla i längden. Folk, hur gärna de än vill rädda sina älskade djur, kommer inte att klara av det helt enkelt. Och vad händer om man, säg, två månader in på försäkringsperioden maxar ut sitt tak? Det är ju FULLT möjligt att göra det nu, med tanke på priserna. Då får man alltså gå 10 månader helt utan försäkringsskydd...
 
Det här har jag funderat över. Vi får hela tiden höra på veterinärprogrammet att många smådjurskliniker i Tyskland drar in en stor del av sina inkomster på (veterinär)foder- och medicinförsäljning (inklusive t.ex. homeopatpreparat som lagstiftningen ser snällare på där än här). Jag har ingen vettig källa på det men skulle gärna vilja veta huruvida det är sant eller inte...

Jag har också fått bilden av att djursjukvården håller hög kvalitet i Tyskland (landet har ju en lång veterinärmedicinsk tradition) så jag tycker absolut att det vore väldigt intressant med en jämförelse av intäkter och utgifter för veterinärklinikerna i Tyskland (t.ex. var de största intäkterna görs, hur inköpspriser för läkemedel ser ut, huruvida de har moms vilket vi ju har 25% på djursjukvård här i Sverige, etc.) så man skulle kunna se vad som egentligen skiljer sig åt länderna emellan (försäkringar? Klinikavgifter? Lönerna tror jag är rätt likvärdiga) och huruvida det finns något man bör ta med sig till den svenska djursjukvården. Det är lätt att bli hemmablind inom alla branscher :)

Jag har nog sagt det förut men jag tycker det är himla bra att det går att föra en diskussion om priser här på buke utan de personangrepp och rena hot mot veterinärer som förekommer i "korstågsgruppen". Man blir ju mörkrädd för mindre...

Homeopatpreparat säljs kanske av såna som sysslar med det, men inte av någon klinik jag varit på! Dom har visserligen olika tillskott och liknande till salu, men det har även svenska kliniker.

Det jag sett som sponsor hos en stor klinik i Tyskland är bland annat skrittmaskintillverkare, men då i form av broschyr och information i densamma.
jag har aldrig känt att vi blivit påpackade eller tvingade till att köpa något annat än just själva behandlingen som vi efterfrågade.
Veterinärerna arbetar metodiskt. Visiterar, visa för hand, sedan behandling.

Största boven i dramat enligt mig, ang Sveriges ockerpriser, är försäkringsbolagen.
 
Kostnadsjämförelser med humansjukvård är svåra att få relevanta, eftersom förutsättningarna skiljer stort på flera områden. Inte minst är humansjukvården omgärdad av tvingande regler, standarder, byråkrati och lagar i en omfattning som djursjukvården inte är i närheten av. Det slår igenom på både personal- och utrustningskostnader. Om exempelvis en kirurgmottagning behöver skaffa förmågan att göra gastroskopier så kostar utrustningen i grova slängar från 1,5 mkr. Den veterinärmottagning som vill skaffa motsvarande förmåga kommer undan med en femtedel, till stor del beroende på att där saknas krav på certifiering av utrustning och att kraven på hygien är väsentligt lägre. Även krav, och därmed kostnader, för lokalanpassning och fastighetsteknik ifråga om hygien skiljer sig oerhört mycket.

Ifråga om sekretessen syftade jag på att det såvitt jag vet inte finns någon tvingande sådan, varför det känns litet avigt när företrädare för - i det här fallet - Evidensia hävdar att de är förhindrade att uttala sig. Mitt intryck är att det är en policy som den enskilda kliniken själv väljer att följa.
 
Jag misstänker att det till största del är traditionen med djurförsäkringar som har drivit upp priserna. Det GÅR ju att ta mer betalt om kunderna får "hjälp" av sin försäkring. Men om vi nu börjar se summor som överstiger försäkringstaken rejält, så kommer det inte att hålla i längden. Folk, hur gärna de än vill rädda sina älskade djur, kommer inte att klara av det helt enkelt. Och vad händer om man, säg, två månader in på försäkringsperioden maxar ut sitt tak? Det är ju FULLT möjligt att göra det nu, med tanke på priserna. Då får man alltså gå 10 månader helt utan försäkringsskydd...
Precis så är det. Det är pga att vi håller våra djur försäkrade i Sverige som vi har fått denna utvecklingen. Inga andra länder har det så här.
 
Jag motsätter mig både Evidensia och Anicura så långt det går, men ibland har man inget val. Blir djuren sjuka på kvällar och helger så är det dit jag är hänvisad om jag inte ska sätta mig och köra 50 mil. Jag hade visst kunnat betala det (ocker)priset om jag hade ansett att vården motsvarade mina förväntningar men det gör det sällan. Jag satte mig och körde 54(!!) mil ToR med en icke akut sjuk fölunge och hans mamma i höstas efter hur Evidensia hade behandlat densamme ett par månader tidigare.

Det handlade om precis samma undersökningar (provtagning, lungröntgen och endoskopi). Med resa inräknat för 54 mil så sparade vi in 3000:- (10 000:-/ 6500:-) och då stack de inte ens ungen sönder och samman (Evidensia stack honom 3 gånger i samma ven inom loppet av en kvart för de sjabblade med sederingen, till slut fick vi vara 4 pers för att hålla honom inför endoskopin p.g.a för mycket lugnande istället, medan veterinärassistenterna envisades med att hålla fast honom i örsnibbarna trots att den utan problem hade kunnat få på en grimma, de tyckte det var "smidigare").

Jag inbillade mig i min enfald att det var bättre att inte utsätta den stackaren för den långa resan när han var så liten, men jag blev så satans upprörd över behandlingen av både hästen och senare även hästägaren att jag vägrat sätta min fot där sen dess. Mina vuxna hästar tar jag aldrig dit för mer avancerade behandlingar är en tappsko.

Visst finns det bättre och sämre veterinärkliniker, både inom Evidensia och privat, men mest dåliga erfarenheter har jag faktiskt av Evidensia och Anicura, konstigt nog.
 
Jag motsätter mig både Evidensia och Anicura så långt det går, men ibland har man inget val. Blir djuren sjuka på kvällar och helger så är det dit jag är hänvisad om jag inte ska sätta mig och köra 50 mil. Jag hade visst kunnat betala det (ocker)priset om jag hade ansett att vården motsvarade mina förväntningar men det gör det sällan. Jag satte mig och körde 54(!!) mil ToR med en icke akut sjuk fölunge och hans mamma i höstas efter hur Evidensia hade behandlat densamme ett par månader tidigare.

Det handlade om precis samma undersökningar (provtagning, lungröntgen och endoskopi). Med resa inräknat för 54 mil så sparade vi in 3000:- (10 000:-/ 6500:-) och då stack de inte ens ungen sönder och samman (Evidensia stack honom 3 gånger i samma ven inom loppet av en kvart för de sjabblade med sederingen, till slut fick vi vara 4 pers för att hålla honom inför endoskopin p.g.a för mycket lugnande istället, medan veterinärassistenterna envisades med att hålla fast honom i örsnibbarna trots att den utan problem hade kunnat få på en grimma, de tyckte det var "smidigare").

Jag inbillade mig i min enfald att det var bättre att inte utsätta den stackaren för den långa resan när han var så liten, men jag blev så satans upprörd över behandlingen av både hästen och senare även hästägaren att jag vägrat sätta min fot där sen dess. Mina vuxna hästar tar jag aldrig dit för mer avancerade behandlingar är en tappsko.

Visst finns det bättre och sämre veterinärkliniker, både inom Evidensia och privat, men mest dåliga erfarenheter har jag faktiskt av Evidensia och Anicura, konstigt nog.
Problemet, som du säger, är ju att det blir svårare och svårare att undvika "kedjeklinikerna" eftersom fler och fler kliniker köps upp.
 
Homeopatpreparat säljs kanske av såna som sysslar med det, men inte av någon klinik jag varit på! Dom har visserligen olika tillskott och liknande till salu, men det har även svenska kliniker.

Det jag sett som sponsor hos en stor klinik i Tyskland är bland annat skrittmaskintillverkare, men då i form av broschyr och information i densamma.
jag har aldrig känt att vi blivit påpackade eller tvingade till att köpa något annat än just själva behandlingen som vi efterfrågade.
Veterinärerna arbetar metodiskt. Visiterar, visa för hand, sedan behandling.

Största boven i dramat enligt mig, ang Sveriges ockerpriser, är försäkringsbolagen.
Samma här. Är ofta hos veterinären då jag har många (små)djur. Har aldrig blivit påprackad något
1 gång har man nämnt homeopatmedicin som komplement men ville jag ge det fick jag köpa preparatet på apoteket. Behöver jag medicin får jag det av veterinären, en stor fördel för mig är då att jag inte behöver köpa en hel förpackning, väldigt bra när man har djur som väger 25-180 gram. Kanske tjänar veterinären någon extra Euro på det men det gör jag med. Jämfört en gång priset på hel flaska metacam hos apoteket (och ja man kan köpa det där med om man vill man måste inte köpa av veterinären) mot priset jag fick betala för de ml jag behövde och det var ingen stor skillnad i ml pris faktiskt.
 
Vill gärna se dig skriva samma sak när du själv råkar ut för en faktura på över 100 000.
Jag, och otroligt många med mig, tycker att det är rena rama skandalen!
Evedensia får väl lära sig av andra kliniker hur man får ner kostnaderna.
Det tillhör god ton, sk netikett att man taggar den man åsyftar, men du kanske svarade någon annan än mig?
Jag hade låtit djuret vandra vidare innan jag ens kom i närheten på en faktura på över 100 000. om inte djuret i sig hade ett betydligt högre värde i tävlingssammanhang eller avel.
 
Det kan löna sig att få en specificerad faktura också. En bekant efterfrågade den och efter lite tjat fick hon den (tyckte summan var onormalt hög) och på den hade de skrivit 101 avmaskningssprutor istället för 1. 27000 kr i skillnad... Efter det har jag hört ett par till med felskrivningar där de både skulle betala för mycket av något eller betala för något man inte ens gjort.
 
Jag förstod det som att hunden genomgått två operationer under de nio dagar den behandlades? Påkörda djur hamnar dessutom inte sällan under intensivvård, vilket innebär en helt annan nivå på bevakningen av djuret. Visst är det dyrt, jättedyrt men det är även jättedyrt att utföra den typen av vård. Jag ser faktiskt inte hur slutnotan för hunden skulle kunnat bli lägre. Jag och några kompisar letade upp rapporter från humanvården häromdagen samt snackade med folk som jobbar med intensivvård där och har koll på vad det egentligen kostar, om det inte varit skattefinansierat. Vi kom fram till siffror mellan 55.000-100.000 kr per dygn, lite beroende på typen av intensivvård, typ av mediciner etc.

En del som kommenterat i tråden i "korståget" verkar även anse att om en veterinär uttalat att djuret i fråga har en chans att klara sig ska inte djurägaren behöva betala något om djuret avlider. Vem ska då stå för kostnaderna undrar jag? :confused:
Förr kändes det som att veterinärer på stora kliniker oftare drog gränsen vad man ska försöka rädda och inte. Nu har man större behandlingsmöjligheter och är mer intresserad av att gå "all in" med behandlingar som ibland är hopplösa redan på förhand. Som djurägare är det nog väldigt svårt att då föreslå en avlivning även om det med facit i hand hade varit det rätta. Svårt läge.
 
Förr kändes det som att veterinärer på stora kliniker oftare drog gränsen vad man ska försöka rädda och inte. Nu har man större behandlingsmöjligheter och är mer intresserad av att gå "all in" med behandlingar som ibland är hopplösa redan på förhand. Som djurägare är det nog väldigt svårt att då föreslå en avlivning även om det med facit i hand hade varit det rätta. Svårt läge.
Och det är ju dessutom väldigt svårt att själv ta ordet "avliva" i mun när man står där med sitt sjuka/skadade djur, och veterinären ingjuter hopp om att det finns något att göra som kanske kan rädda djuret... Jag har suttit med min hund, som jag hade i 11,5 år, när hon avlivades och det var det värsta jag har gjort i mitt liv (även om jag varken ångrar mitt beslut att avliva, eller att vara med). Även i det läget - en gammal hund med lungcancer - föreslog veterinären att vi kunde prova att behandla en ev infektion. Jag fick alltså själv vara den som sa "nej" och "stopp". Nu kan jag inte påstå att veterinären på något vis var påstridig, men det var ju ändå jag som fick fatta beslutet. Det hade varit humanare för både hund och mig om veterinären hade sagt att HON tyckte att avlivning var lämpligt, och inte ens nämnt halmstrået (behandla infektionen) som säkerligen inte hade förlängt livet något nämnvärt (om det ens hade gjort det).
 
Förr kändes det som att veterinärer på stora kliniker oftare drog gränsen vad man ska försöka rädda och inte. Nu har man större behandlingsmöjligheter och är mer intresserad av att gå "all in" med behandlingar som ibland är hopplösa redan på förhand. Som djurägare är det nog väldigt svårt att då föreslå en avlivning även om det med facit i hand hade varit det rätta. Svårt läge.
Precis så upplever jag det också att det har förändrats
 
Det kan löna sig att få en specificerad faktura också. En bekant efterfrågade den och efter lite tjat fick hon den (tyckte summan var onormalt hög) och på den hade de skrivit 101 avmaskningssprutor istället för 1. 27000 kr i skillnad... Efter det har jag hört ett par till med felskrivningar där de både skulle betala för mycket av något eller betala för något man inte ens gjort.
Just därför skulle jag vilja se digitala fakturor och journaler, så man själv kan logga in och läsa och jämföra.
 
Du har en väldigt märklig attityd.

Så du menar på fullaste allvar att varje hund, katt och hästägare ska ha både försäkring och en buffert om 200.000 kr för enbart veterinärvård, alternativt arbeta som nationalekonom för att h råd?

Det är inte alltid man har något annat val eller möjlighet att köra så långt när hästen/hunden/katten behöver akutvård.

Patientsäkerheten och utrustningen är ta mig tusan minst lika bra och inte bättre, i tex tyskland. Och det kostar inte ens hälften så mycket för en likvärdig behandling.

Om man vill vårda sitt djur för en kostnad av 200.000:- så ska man se till att ha en buffert för det, ja. Vem ska annars betala vården menar du? Hur man ordnar den bufferten är upp till var och en.

Jag har själv minst 25 mil till dygnetruntöppet hästsjukhus och ca 14 mil till närmaste dygnetruntöppet smådjurssjukhus. Behöver något av mina djur vård som endast dessa kliniker tillhandahåller får jag vackert åka dit.

Jag tvivlar inte på att djursjukvården är minst lika bra i Tyskland som den är i Sverige men eftersom vi är i Sverige så spelar det ju ingen roll hur det ser ut i Tyskland.
 
Precis, jag har flera vänner i Belgien, Holland, Tjeckien och Tyskland, dom skrattar åt våra galna priser. Det är ju helt sinnes! Jag undrar när bubblan spricker.

Jag har använt mig av både tysk och svensk veterinärvård och både pris och kvalitet var ungefär samma för katt. Men, då gäller det privatägda kliniker med öppettider 8-17 måndag till fredag.
Enklare, inte jätteakut vård, tycker jag att vi har bra priser och konkurrens på i Sverige.
 
Jag förstår tanken, men frågan är hur lätt det är att få till i praktiken? För att ta fler patienter behövs större lokaler vilket säkert är görbart, men med fler patienter kommer även fler mer avancerade fall som kräver dyr utrustning = det kostar ändå en hel del. Man måste nog upp i väldigt stora volymer med väldigt många veterinärer (ett hundratal åtminstone?) för att det ska bli billigt. Jag tänker typ IKEA och liknande (storskaligt men billigt), där handlar det ju om jättevolymer...
Vad bygger du dina antagande om att det skulle kräva ett 100-tal veterinärer för att storskalighet skulle kunna pressa priser?

Eller så kan man utnyttja befintliga lokaler/resurser effektivare, kanske är det billigare att utöka öppettiderna än att bygga ut? Kanske kan man disponera om utrymmena? Hyra ut kapacitet i röntgen/operationssalar etc

Varför skulle det komma mer avancerade fall för att man ökar volymen? Fler avancerade fall jovisst men varför mer avancerade som kräver mer avanerad utrustning?Vad bygger du den teorin på?

Och vad jag förstår är det ett problem med dyr utrustning att man ofta inte använder avancerad utrustning fullt ut, fler patienter utnyttjar den typen av utrustning bättre och behövs det mer utrustning så får man mostvarande ökade resurser och troligen mängdrabatt och blir mindre sårbar

Alternativet till att öka volymen är väl att remittera alla svårare fall vidare och att man endast har några få mer "avancerade" kliniker i landet, och så får man helt enkelt åka dit. Problemet blir då vid akuta tillstånd då man inte hinner åka långt men ändå är i behov av intensivvård och nattöppet. Så det är säkert inte omöjligt, men jag tror att tillgängligheten minskar ganska mycket?
Hm, menar du att det endast finns vå alternativ, öka volymen så det behövs ett 100-tal veterinärer för att få stordriftsfördelar och att skicka bort avancerade fall?

Observera att jag inte är kunnig inom ekonomi för fem öre, jag bara spånar i hur det skulle kunna se ut :D
Det märks, men det skulle vara intressant hur du kommit fram till dina antaganden :)
 
Om man vill vårda sitt djur för en kostnad av 200.000:- så ska man se till att ha en buffert för det, ja. Vem ska annars betala vården menar du? Hur man ordnar den bufferten är upp till var och en.
Exakt, MEN jag ser inget fel i att samtidigt arbeta för att få en billigare djursjukvård.

Jag har själv minst 25 mil till dygnetruntöppet hästsjukhus och ca 14 mil till närmaste dygnetruntöppet smådjurssjukhus. Behöver något av mina djur vård som endast dessa kliniker tillhandahåller får jag vackert åka dit.
Det kan vara en anledning till billigare djursjukvård. De har större underlag och tätare befolkning

Jag tvivlar inte på att djursjukvården är minst lika bra i Tyskland som den är i Sverige men eftersom vi är i Sverige så spelar det ju ingen roll hur det ser ut i Tyskland.
Men nog är det rimligt att undersöka skinlnaderna (om det finns några) och söka orsaken/förklaringen och kanske nyckeln till billigare djursjukvård?
 
Homeopatpreparat säljs kanske av såna som sysslar med det, men inte av någon klinik jag varit på! Dom har visserligen olika tillskott och liknande till salu, men det har även svenska kliniker.

Det jag sett som sponsor hos en stor klinik i Tyskland är bland annat skrittmaskintillverkare, men då i form av broschyr och information i densamma.
jag har aldrig känt att vi blivit påpackade eller tvingade till att köpa något annat än just själva behandlingen som vi efterfrågade.
Veterinärerna arbetar metodiskt. Visiterar, visa för hand, sedan behandling.

Största boven i dramat enligt mig, ang Sveriges ockerpriser, är försäkringsbolagen.
Jag håller med om att det kan vara en orsak. Eftersom kunderna till klinikerna först drabbas av hela kostnaden när taket på försökringen är nådd och däremed inte är så priskänsliga så kan detta mycket väl påverka valet av behandling. Någon tog upp att man numera alltid röntgar hundar vid tanbehandlingar och även söver hunden med gas. Betalar man hela kostnaden kanske man blir mer benäen att välja billigare alternativ och först gå mot de dyrare om det inte ger önskat resultat.
 
Exakt, MEN jag ser inget fel i att samtidigt arbeta för att få en billigare djursjukvård.


Det kan vara en anledning till billigare djursjukvård. De har större underlag och tätare befolkning


Men nog är det rimligt att undersöka skinlnaderna (om det finns några) och söka orsaken/förklaringen och kanske nyckeln till billigare djursjukvård?

Fetar det jag vill kommentera.

Inte att glömma också, betydligt mer konkurrens. Bara i min stadsdel som inte är jättestor varken till yta eller befolkning, har vi två kliniker (ej med dygnet runt jour men med kvällsöppet). Skulle jag räkna in hela staden säger telefonkatalogen 47 st och då är säkert inte alla med.

Skulle jag välja åka upp till 2,5 mil utanför stan tillkommer ungefär lika många. Blandat då alltså kliniker eller privata enmansföretag (men den bästa smådjusvetten här har tex all utrustning man måste ha för de flesta operationer trots enmansföretag).

Jämför jag det med Sverige i de städer jag bott (vilket är en jäkla massa) både stora och mellanstora, så kommer jag upp i mellan 1-2 kliniker och ett par privatpraktiserande och distriktarn i varje stad.

Så visst större kundunderlag och kortare avstånd men också en rätt hyfsad konkurrens om man jämför med Sverige där de flesta kliniker ju är uppköpta av Evidensia eller AniCura. Kom sen också ihåg att det finns en lag här som styr vilka priser en veterinär får ta ut. Den prislistan är offentlig. Sen skiljer det lite mellan olika veterinärer men inte mycket. Så det är inte större kundunderlag eller konkurrensen som styr prissättningen. Ingen kan ta ut mer än maxpriset. Lite under kan man ju lägga sig såklart men det är mer kvaliten som bestämmer här om en klinik eller veterinär har många patienter.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp