Vetrinärkort

jordgubben

Trådstartare
Är det någon som skulle kunna förklara lite mer ingående vad allt betyder på veterinärkortet man får vid veterinärbesiktningen efter har ridit en sträcka ? :)
 
Sv: Vetrinärkort

Jag kan försöka. :)

Kapilär återfyllnad är det man kollar genom att trycka med ett finger på hästens tandkött, tiden det tar för det bleka märket som blir tills att det har återtagit normal färg. Om det bleka tryckmärket inte fylls i snabbt nog så visar det att hästen börjar bli uttorkad eller att blodcirkulationen är dålig (vilket den kan bli på grund av uttorkning, blodförlust eller chock)

Jugular återfyllnad handlar också om blodcirkulationen. Då trycker man lätt på en ven i hästens hals, och kollar hur många sekunder det tar för den att bli som vanligt igen.

Hudturgor kollar man genom att "nypa" i hästens skinn och se hur snabb det slätar ut sig igen. Hästens skinn förlorar i elasticitet när den börjar bli uttorkad, och då blir hudvecket kvar längre. Det normala att huden bara glider tillbaka som vanligt, utan någon vidare fördröjning. Tar det många sekunder för huden att glida tillbaka är det ett tecken på att hästen är uttorkad.

Tarmljud visar om hästens mage fungerar som den ska. Det ska bubbla och låta. Är det tyst i magen är det allvarligt och risk för kolik. Det är viktigt att hästen äter så att magen är igång hela ritten.

Har jag missat någon punkt du undrar över?
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kanske dum fråga, men någon som vet om man kan det? Anledningen att jag frågar är för att jag haft en arbetsförmågebedömning hos dem...
Svar
15
· Visningar
1 069
Senast: Sasse
·
Utrustning Är det någon som ridit på olika utformningar av korta hackare som upplevt någon skillnad på dom? Rider ut på ponnyhack och häst blir...
Svar
3
· Visningar
649
Senast: yamyam
·
  • Artikel
Hästnyheter Umeå Ryttarförening inför en övre viktgräns för sina ridskoleelever. Det betyder att man inte längre kommer att kunna delta i deras...
Svar
0
· Visningar
93
Senast: Gunnar
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 011

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp