Bukefalos 28 år!

Vett och etikett: Långklänning med urringning?

Har jag aldrig råkat ut för med min lite lagom slappa b-kupa, så då gissar jag på att klänningsmodellen inte riktigt passar din kropp, som helhet.
Ja den är väldigt djup urringad. Synd för den är snygg annars och oerhört bekväm. Jag har testat att ha linne under och då funkar det fast hade varit snyggare om det inte behövdes.
 
Känns som att den här länken passar i den här tråden...
https://www.expressen.se/noje/kan-urringningen-vara-for-djup-pa-festen/

Och, så länge du inte närmat dig nåt liknande dessa kan du nog känna dig helt lugn.
1543165814289.png

(bild funnen med hjälp av google)

Jag personligen har 75K (EU-storlek) och har aldrig brytt mig, annat än att jag själv ska känna mig bekväm.
Största problemet är att hitta kläder med rätt passform.
 
Känns som att den här länken passar i den här tråden...
https://www.expressen.se/noje/kan-urringningen-vara-for-djup-pa-festen/

Och, så länge du inte närmat dig nåt liknande dessa kan du nog känna dig helt lugn.
Visa bifogad fil 21883
(bild funnen med hjälp av google)

Jag personligen har 75K (EU-storlek) och har aldrig brytt mig, annat än att jag själv ska känna mig bekväm.
Största problemet är att hitta kläder med rätt passform.
Vad är det för fel på urringningarna på bilden?
 
Vad är det för fel på urringningarna på bilden?
I get fel aöls

Men, om man käser trådstarten där ts är orolig för att betydligt mindre urringade klänningar ska anses vara för vågade, ville jag visa något som är mer vågat och som det säkert finns några som anser att de är vulgära. (Fotot hittades i en blogg där just det ämnet diskuterades)
 
Nä. Men jag kan inte minnas att någon sittning ens kallades ”bal”.

Kanske hänger ihop med var man har studerat? Här i Uppsala hålls det baler där klädkoden är högtidsdräkt ganska ofta. Jag skall exempelvis gå på examensbal om några veckor, och det är nog min tredje bal under studietiden. Men sittningar med kavaj eller udda kavaj som klädkod är väl det vanligaste även här. :)
 
Kanske hänger ihop med var man har studerat? Här i Uppsala hålls det baler där klädkoden är högtidsdräkt ganska ofta. Jag skall exempelvis gå på examensbal om några veckor, och det är nog min tredje bal under studietiden. Men sittningar med kavaj eller udda kavaj som klädkod är väl det vanligaste även här. :)

Som lite kuriosa kan jag berätta om mitt första år som student i Uppsala när jag skulle gå på vårbal med några kompisar. Vi hade alla relativt enkla långklänningar och gjorde väl lite festligare håruppsättningar än vanligt men inte så mycket mer än så. Hade inte varit på någon bal innan. Tjejen som min kompis delade lägenhet skulle också på vårbal visade det sig. Hon var inte student längre men ville återuppleva gamla minnen och gick verkligen all in med en klänning som hade så vid kjol att hon knappt kunde gå igenom en dörröppning, tiara i håret och full festsminkning. Så jag skulle säga att det brukar finnas alla spektrum på skalan av klädkoden, från enkel långklänning till Disneyprinsessa. ;) Huvudsaken på studentsittningar är trots allt att ha roligt!
 
Av samma anledning jag tycker att det är tråkigt om någon dyker upp till en maskerad/tema-fest etc utan att vara utklädd liksom. Dessutom anser jag att ibland så kräver vissa tillställningar, restauranger etc att man faktiskt anpassar sin klädsel, det går liksom inte att komma ifrån. Det handlar inte om att jag på något sätt "ser ned" på de som inte gör det, utan snarare att man är respektlös mot personer som arrangerat tillställningen och bett om en viss "grad" av klädsel.
Men det är det sista som är feltänkt. Klädkoden ska vara en hjälp till gästerna. Inte ett krav eller önskemål från värdarna. Gäster som inte behöver den hjälpen för att känna sig bekväma slipper ta emot den.
 
Jag ska på en lite finare fest om ett par veckor, där klädkoden är kostym/långklänning.
Att bara hitta en (någorlunda) "långklänning" till undertecknad, som är 162 cm kort, är i sig illa nog. Utbudet av "långklänningar" i storlek 38 med en totallängd på typ 135 cm är rätt begränsat, för att uttrycka det milt. :grin:
Fick lite mer resultat när jag sökte på knälånga klänningar, men det var inget jätteutbud där heller.
Hursom. Jag har faktiskt hittat några som fallit mig i smaken trots allt. Det finns dock ett "problem" med samtliga; De är U-ringade eller V-ringade. Absolut inget vulgärt med jättedjup ringning, men ändå en U/V-ringning som slutar en rätt bra bit under nyckelbenet. För mig som har 65G i BH-storlek skulle det bli en rätt rejäl och synbar klyfta. :meh:
Är det verkligen acceptabelt att gå runt så på en finare fest, när man är lite mer "storbystad"? Rent spontant känns det tveksamt, i mitt huvud iaf.
Kan tillägga att jag ändå, vilken klänning jag än väljer, inte kommer ha några bara axlar eller så iaf, utan en uppknäppt bolero över. Inte heller har någon av klänningarna hög slits. Men det är just det här med urringningarna. Vad tycker ni egentligen är acceptabelt på en mer storbystad person, på en finare fest?

Några exempel på klänningar med "tveksamma" (??) urringningar (och nej, de skulle som sagt vara hellånga på mig!)

17174236-FSqTXwVx.jpg


17248152-AfjITOHc.jpg

(Källa: Bonprix)

Några exempel på mer "acceptabla" skärningar (men dock för långa klänningar!)

AN621C0V9-K12@8.jpg


M3221C0QO-K11@7.jpg

(Källa: Zalando)
Jag tycker inte någon av dessa är det minsta "tveksamma". Välj en du känner dig fin i, svårare än så är det inte. Varför skulle man inte kunna ha urringat när man är storbystad??
 
Jag tycker inte någon av dessa är det minsta "tveksamma". Välj en du känner dig fin i, svårare än så är det inte. Varför skulle man inte kunna ha urringat när man är storbystad??

I denna kontext (finare studenttillställning) skulle det kunna upplevas som vulgärt tänkte jag.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Försäkring
  • Hur få bort fåglar ur ligghallen?

Hästrelaterat

  • Servering på tävlingar
  • Älgflugor
  • Trögt att sälja häst nu?

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp