Vi djurskötare!

kardemumma

Trådstartare
Åh jag är så taggad! Blir till våren färdigutbildad och har haft DEN ångesten över vad jag ska göra med mitt liv sen... Igår blev det klart att jag ska börja som djurskötare på en mjölkgård med 70-80 mjölkande + rekrytering och därmed flytta och bli sambo med min pojkvän! :bump: Andra jobb jag sökt har varit sommarjobb och inte alls relevanta för det jag är utbildad till så detta känns sååå skönt! :) Jag kommer dessutom få börja lite sakta här under våren när jag håller på med exjobbet och inte behöver vara på studieorten konstant.

Därför tycker jag nu att vi startar en tråd för alla oss som jobbar som djurskötare, för det lär ju finnas några stycken?? Även egenföretagare är välkomna förstås!

Man kan diskutera saker, ge råd och tips och annat fiffigt!

----------
Jag börjar med mitt huvudbry som dykt upp, lönen! Man kan ju inte säga att man blir rik av att skrapa skit direkt... :grin:
 
Sv: Vi djurskötare!

Vad Roligt! :)
Det är verkligen ett roligt jobb!
Jag jobbar själv på en kravmjölkgård med 65 mjölkande kor + rekrytering. Är även utbildad djurägarseminör.
 
Sv: Vi djurskötare!

Men då måste jag ju fråga dig om detta med lönen... Om du vill svara förstås! :)
Vad hade du för ingångslön när du började? Hade du då erfarenhet från tidigare? Utbildning? Jag har gått naturbruksgymnasie och får nu till våren en kandidatexamen inom djurområdet, men går ändå in på samma lön som de som endast gått naturbruksgymnasie. Känns ju lite lätt tråkigt... :/ Förstår ändå att man får lägre lön under prövotiden eftersom de inte vet vad man kan och så.

Hur upplever du jobbet i övrigt? Fysiskt tungt? Ensamt?
 
Sv: Vi djurskötare!

Jag kan säga så här att man jobbar inte för att bli rik när man håller på med djur. Jag hade 103;-/h enligt avtal när jag började där för 4 år sedan och var precis utbildad inom jordbruk inriktning djur och hade sommarjobbat med mjölkkor.

Nu efter 4 år så har min lön gått upp en del, dels för att jag är utbildad djurägarseminör och dels för att man får några kr extra i timmen varje år.
Jobbet kan vara påfrestande för kroppen, speciellt mjölkningen kan kännas av i axlar den första tiden innan man är van. (nu syftar jag på mjölkning i grop)

Sen är inte jag en morgonpigg person, men jag går upp endå för det är speciellt att komma dit på morgonen och se alla djur så avslappnade och fridfulla :love:
Och sedan alla kalvningar man får vara med på, det är extra roligt!

Och ja jobbet kan vara väldigt ensamt ibland, men det positiva med det är att man kan vara mer social med andra på fritiden ;) då längtar man riktigt att träffa andra :D

Att skarpa skit ger en massa muskler på ryggen kan jag lova, aldrig vart så vältränat på ryggen förut innan jag började jobba i en ladugård. :p

Man ska få avtalslön även under prövotiden på jobbet, har jag uppfattat det som.

Lycka till med korna :)
 
Sv: Vi djurskötare!

Här är en djurskötare till :) Har snart jobbat på samma ställe i 13år. En besättning på just nu 372st mjölkande. Räknar vi alla, små som stora så är det närmre 1000 djur.
Vi mjölkar i karusell. Tycker inte att själva mjölkningen är så tung. Kan bli lite segt när det dra ut på tiden bara.
Är ett rätt omväxlande och fritt jobb.
Lön vill man alltid har mer :) Men tycker inte att den är så illa.
Lyckat till med jobbet!!
 
Sv: Vi djurskötare!

Nu har jag hunnit jobba ca två månader och trivs verkligen! Visst är det ett tungt jobb men ändå roligt för det mesta!

Även första helgpasset är avklarat och jag blev att fundera på en sak. Som på många andra ställen är helgarbetet uppdelat i två pass, morgon och eftermiddag. När man kör två gånger till jobbet på en dag, ska man få nån extra ersättning av arbetsgivaren eller får man bara dra av det på skatten (om det uppfyller alla krav)?
 
Sv: Vi djurskötare!

Jag jobbar som avbytare på tre gårdar och har gjort i 4 år.
Trivs både bra och sämre bra. Två av gårdarna är riktigt bra och vettiga bönder men den ena är mindre rolig. Helt annan djursyn än mig och fruktansvärt tungt!!!
Ett tag var det ca 60 kor att möjlka uppbundet och mellan 40-50 kalvar som skulle ha mjölk. Och detta på en person!
Nu är kalvstallet tack och lov klart och jag slipper ta kalvarna. Men det är ist nu 80 kor att mjölka och mjölksystemet är stora tunnor på räls, ett rent helvete.
Dom två bra gårdarna är det dock väldigt bra och trevligt att jobba.
Tiderna är lite påfrestande för kroppen 05.30-09.30 och 15-19 förutom den jobbiga gården där man får lägga på en timme per pass..
Men samtidigt passar det mig rätt bra att jobba så pga mitt hundintresse.
Och som avbytare kan man ju till stor del bestämma sitt eget schema. Håller jag kurs på tisdags eftermiddagar så säger jag helt enkelt att jag inte kan jobba då.
Väldigt bra!
Det bästa med jobbet tycker jag är att det går så fort! Jag jobbar på och åker hem då jag är klar, inget "väntande" på ngn klocka (höll på att avlida den sommaren jag satt i kassan på Ica) Men det finns ju baksidor med det med. Fredagskvällen spenderades med att vänta på veterinären till kl 21 pga kolimastit. Man kan ju inte bara åka så att säga.
Sedan är det ju ett oerhört stort ansvar att var avbytare. Man har ju själv ansvar för hela gården och korna den dagen man jobbar och man förväntas klara sig själv vad som än händer. Sedan har jag ju flera ggr haft hand om allt i upp till en vecka i sträck då bönderna varit på semester. Då finns det absolut ingen möjlighet att få hjälp om det jävlas. Vet inte hur många ggr jag fått vända kor själv eller dragit ut kalvar som suttit som berget. Eller skruvat isär fodervagnar osv. Man måste vara extremt självständig och bra på att lösa problem. Och kunnig! Man kan ju inte hålla på och störa bönderna på deras lediga dagar utan man måste själv veta vad för beslut som ska tas med sjuka kor osv.

Ang lönen så gick jag in på 103 som timmanställd. Blev fast anställd förra året och har nu en snittlön på 125 med OB inräknat. Dessutom får jag 18,50 kr milen för resor till och från jobb. Lönen kommer ju stiga ju längre jag jobbar där så jag kan inte klaga på den faktiskt.
 
Sv: Vi djurskötare!

Hur kommer det sig att du får reseersättning, frivilligt från deras sida? Jag ringde nämligen kommunal och frågade vad som gäller när man arbetar två pass per dag, på helgerna i mitt fall, då sa hon att de inte är skyldiga att betala nåt för det.
 
Sv: Vi djurskötare!

Hur kommer det sig att du får reseersättning, frivilligt från deras sida? Jag ringde nämligen kommunal och frågade vad som gäller när man arbetar två pass per dag, på helgerna i mitt fall, då sa hon att de inte är skyldiga att betala nåt för det.

Som avbytare är du tvungen att ha körkort och bil eftersom du pendlar mellan olika arbetsplatser
 
Sv: Vi djurskötare!

Min sambo har hållt på med mjölkkor större delen av sitt liv, men på heltid efter utbildningen och jobbat på en större gård dom senaste 4 åren nu. Ca 450-500 mjölkande nu, och dubbelt i rekrytering. Inom några är kommer båda ha ökat till det dubbla, dom expanderar kraftigt hela tiden.
Han är numera förman, så han slipper att mjölka, men det är ju fortfarande ett tungt skitjobb. Och lönen motsvarar INTE vad han lägger ner på jobbet.

Så trots att han är sjukt duktig, och vinner alla tävlingar för dräktighetsstatistik och Gud vet allt - så ska han byta yrke och karriär. Till något mindre slitsamt (hans kropp är helt förstörd trots ung ålder) som betalar nästan dubbelt så mycket.
 
Sv: Vi djurskötare!

För att företaget vet att det inte är hållbart för någon att pendla så mkt som man får göra som avbytare. Vad för man kvar av lönen då liksom.
Jag älskar min chef, verkligen! Han är bra på alla sätt och enormt mån om alla anställda. Dessutom lyckas han driva ett av de största (om inte det största) avbytarföretagen i dessa tider så bra att vi till och med får resultatlön!
 
Sv: Vi djurskötare!

Jag har jobbat som djurskötare i ganska många år, hade ett avbrott några år då jag studerade, men gick tillbaka till det här jobbet. För mig är det grisar som gäller, jobbar i bb - avdelningen och sköter suggor och smågrisar. Det är ett roligt jobb för det mesta :)

Lönen är det inget fel på tycker jag. Det bästa man kan göra för att få en hygglig lön är nog att sköta sig på jobbet och försöka göra sitt bästa, det har funkat för mig i alla fall.

Kor har jag aldrig jobbat med, tycker det där med att jobba i skift verkar vara jobbigt. Jag jobbar 7 - 16, och en helg i månaden.
 
Sv: Vi djurskötare!

Jag jobbade som djurskötare på en ekologisk mjölkgård i två år ca innan jag sa upp mig. Trivdes bra men det blev för tungt när man har hästar och hund också :( jobbade 5-9.30 och 15.15-19.30 ca. Uppbundet ca 45 kor.

Jättetrevligt jobb, men som sagt tungt när man har egna djur att ta hand om :(
 
Sv: Vi djurskötare!

kl

Roligt att det finns fler som är djurskötare här:D Jag kanske snart kan sålla mig till er då jag ska på intervju imorgon.:laugh: Är utbildad till det sedan i våras men har än så länge inte jobbat som det "på riktigt".
 
Sv: Vi djurskötare!

Kul! Lycka till på intervjun :)

kl
Piga, 400 mjölkkor i produktion, 32 platsers karusell , 113 kr i timmen + OB (jobbar 04:00-08:00 13:00-19:00 eller 04:00-09:00 14:30-19:00)

Kul jobb men det sliter, ska söka in till lantmästare på Alnarp HT13 :)
 
Sv: Vi djurskötare!

tack!:) (lite sent kanske dock) men det gick väldigt bra:laugh: så nu kan jag sålla mig hit:D, djurskötare på ca 200 mjölkande kor i robot + rekrytering.:laugh:

Va roligt om du ska söka till lantmästare! Har kikat lite på den verkar intressant!:)
 
Senast ändrad:
Sv: Vi djurskötare!

Grattis! :bump: Välkommen till världens roligaste jobb (enligt mig :D )

Håller med, fast jag ska läsa vidare till naturbrukslärare efteråt sen så lär inte hamna i direktkontakt med lantbruket eller bönderna sedan tyvärr.
 
Sv: Vi djurskötare!

kl

Fick tips om att en bonde i min närhet söker en djurskötare till sin verksamhet, vilket vore en dröm då jag älskar kossor! :love: Ska ringa och höra med honom, arbetstider, lön och så vidare. Arbetsförmedlaren sade att tjänsten skulle rekryteras internt, och som jag fattar det så är det väl ganska svårt att få någon här att vilja jobba i ladugård.

Hur brukar en arbetsdag se ut?
 
Sv: Vi djurskötare!

Jag gick också en djurskötarutbildning men på Djurparksdjur/Smådjur :) Jobbar som hästskötare hos proffstränare med totalt 14 box, just nu ligger besättningen på 9 hästar.
 
Sv: Vi djurskötare!

kl

Fick tips om att en bonde i min närhet söker en djurskötare till sin verksamhet, vilket vore en dröm då jag älskar kossor! :love: Ska ringa och höra med honom, arbetstider, lön och så vidare. Arbetsförmedlaren sade att tjänsten skulle rekryteras internt, och som jag fattar det så är det väl ganska svårt att få någon här att vilja jobba i ladugård.

Hur brukar en arbetsdag se ut?


Jag slutade med kor den sista augusti i år.
Sökte jobb som grisskötare istället, just pga arbetstider och arbetsuppgifter..
Nu är det olika för alla men så här var det för mig;
04.30-ca 08-00 mjölka (dubbel 8a)
08.00-08.30 fixa efter mjölket. Spola grop mm.
08.30-09.00 / 09.30 ge kalvar mjölk, strö, ge kraftfoder å vatten

Ca. 09.30-15-30 ledig. Här väntade jag i princip på att börja jobba igen.. sov någon timme eller 2, gick med hundarna. Ibland orkade jag rida, oftast mockade jag bara, ville ha kvar energi till kvällsmjölket.
15.30- 19.00/20.00 exakt samma som på f.m..

120 mjölkande.

Sen kom man hem 8, trött som fan (inte konstigt, gått upp 4..) och så hinner man duscha och äta sen är de sängen som gäller..

Edit: älskat fortfarande kossor, helt underbara djur!! Hoppas inte jag skrämmer någon nu, men på mitt jobb var det alldeles för enformigt för mig..
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp