Vi djurskötare!

kardemumma

Trådstartare
Åh jag är så taggad! Blir till våren färdigutbildad och har haft DEN ångesten över vad jag ska göra med mitt liv sen... Igår blev det klart att jag ska börja som djurskötare på en mjölkgård med 70-80 mjölkande + rekrytering och därmed flytta och bli sambo med min pojkvän! :bump: Andra jobb jag sökt har varit sommarjobb och inte alls relevanta för det jag är utbildad till så detta känns sååå skönt! :) Jag kommer dessutom få börja lite sakta här under våren när jag håller på med exjobbet och inte behöver vara på studieorten konstant.

Därför tycker jag nu att vi startar en tråd för alla oss som jobbar som djurskötare, för det lär ju finnas några stycken?? Även egenföretagare är välkomna förstås!

Man kan diskutera saker, ge råd och tips och annat fiffigt!

----------
Jag börjar med mitt huvudbry som dykt upp, lönen! Man kan ju inte säga att man blir rik av att skrapa skit direkt... :grin:
 
Sv: Vi djurskötare!

Vad Roligt! :)
Det är verkligen ett roligt jobb!
Jag jobbar själv på en kravmjölkgård med 65 mjölkande kor + rekrytering. Är även utbildad djurägarseminör.
 
Sv: Vi djurskötare!

Men då måste jag ju fråga dig om detta med lönen... Om du vill svara förstås! :)
Vad hade du för ingångslön när du började? Hade du då erfarenhet från tidigare? Utbildning? Jag har gått naturbruksgymnasie och får nu till våren en kandidatexamen inom djurområdet, men går ändå in på samma lön som de som endast gått naturbruksgymnasie. Känns ju lite lätt tråkigt... :/ Förstår ändå att man får lägre lön under prövotiden eftersom de inte vet vad man kan och så.

Hur upplever du jobbet i övrigt? Fysiskt tungt? Ensamt?
 
Sv: Vi djurskötare!

Jag kan säga så här att man jobbar inte för att bli rik när man håller på med djur. Jag hade 103;-/h enligt avtal när jag började där för 4 år sedan och var precis utbildad inom jordbruk inriktning djur och hade sommarjobbat med mjölkkor.