Bukefalos 28 år!

Vi förlorade en kattunge igår..

cello

Trådstartare
Det känns så himla hemskt.. Sara, som blev sjuk först, klarade sig och är nu hur pigg som helst, men Aslan klarade det inte. Under tiden han låg hos veterinären kräktes han allt mer och till sist slutade organen fungera. Det var helt rätt beslut att låta honom somna in, men det känns ändå så hemskt. Han fick ligga hos veterinären tre nätter, måste vara så hemskt för en kattunge. Han fick träffa sina systrar en sista gång, gick direkt in i buren och la sig mellan dem. Usch, jag tänker att det kanske hade varit bättre om han fått vara här hemma med dem, kanske hade han klarat sig då? Fast samtidigt vet jag att vi inte hade kunnat hjälpa honom heller såklart, men det är så jag tänker.
13 veckor. Det är på tok för lite alltså. Livet är verkligen grymt ibland.

Nu är Sonja sjuk också, jag hoppas så att hon klarar sig. Hon var den som var störst och starkast innan. Lille Aslan var minst och mager redan när han kom till oss.

Jag är ändå så tacksam för den tiden vi fick med honom. Han var verkligen en otroligt charmig liten katt, den röde lille pälsbollen.
 
Sv: Vi förlorade en kattunge igår..

Stackars liten.
Hoppas de andra klarar sig.
vad har kattungarna för historia innan dom kom till dig?
 
Sv: Vi förlorade en kattunge igår..

Tack..

Nu tror veterinärerna att det är kattpest. Med Sara trodde de inte det, eftersom hon inte hade för låga vita blodkroppar, men Sonja har det. Det var väl det jag misstänkte först också. Vi skulle vaccinerat dem förra veckan, dagen innan blev den första sjuk :(

Nu ligger Sonja på blå stjärnan och igår lät det positivt, vi trodde vi skulle få hem henne idag, men hon var hängigare idag och hade fått lite undertemp. Vi hälsade på henne och jag tycker nog ändå att hon såg ganska pigg ut. När de öppnade buren hoppade hon upp på mig med en gång. Känns fruktansvärt att lämna henne där. Om det enda de gör där är att ge henne dropp kanske hon lika gärna kan vara hemma om de vätskar upp henne. Om hon inte klarar sig kommer jag ha fruktansvärt svårt att få bort den där bilden när hon klättrar upp på mig.

Majvi - katterna kommer från en bondgård, de har inte levt i misär direkt, men inte varit väl omskötta heller. De var fulla med mask och skabb och rätt magra och vi ville verkligen ge dem ett bra liv, så blir det så här.. :(

Hoppas hoppas att Sonja klarar sig.
 
Sv: Vi förlorade en kattunge igår..

Det är inte säkert att vaccinationen hade hjälpt även om ni hade gjort vaccinationen den dagen det var tänkt. De var säkerligen redan smittade och skyddet är ju inte fullgott direkt de får sprutan, det krävs väl två sprutor i grundvaccination mot kattpest. Och även med vaccination är man inte helt säker. Så försök att inte piska er själva för mycket för den detaljen.

Min ena katt fick kattpest precis när jag hade fått hem henne från ett katthem, så hon smittades där. Hon var riktigt, riktigt sjuk och ett tag var vi säkra på att det var kört, men när hon väl vände uppåt så fortsatte den trenden. Det tog dock rätt lång tid innan hon var helt återställd och då var hon ändå vuxen och i bra skick (då hon varit på katthemmet länge nog för att äta upp sig), så räkna med att det kan ta ett bra tag för de små att repa sig.

Jag förstår att du gärna hade velat ha henne hemma, men fördelen med att ha henne inlagd istället för hemma och uppvätskad är att om hon svänger igen och blir sämre så har de medel att lindra eller i värsta fall avliva. Min katt skulle bara ligga inne för att få dropp, men de behövde trycka i henne i stora mängder smärtstillande, febernedsättande, vätska och sen fick de göra något mer (minns inte vad) då hon hade vatten i lungorna. Då hade jag inte velat ha henne hemma.

Har Sonja klarat första dygnet så kan oddsen ändå vara bättre än vad de var igår. Enligt min erfarenhet brukar kattungar stryka med väldigt, väldigt fort.

Håller tummarna stenhårt!!
 
Sv: Vi förlorade en kattunge igår..

Tack så mycket för stödet!

Nej, vaccinationen hade nog inte hjälpt, kanske till och med gjort det värre? Det jag klandrar mig mest för är att det hade nog faktiskt varit möjligt att vaccinera kattungarna redan innan de kom till oss, om vi hade bråkat med bönderna lite. I dåläget kändes det inte som en möjlighet, men hade jag kunnat åka tillbaka i tiden nu hade jag gjort allt för att fixa det..

Jo, det är väl klart att det är bra att hon är där, bara att de sa att de enda de skulle göra var att ge henne dropp, och som jag förstod det var det inte något annat de kunde göra. Men på din kisse verkade det ju som att det finns mer man kan göra..

Jag tittar på Sara här hemma som nu är jättepigg och dessutom börjar bli riktigt bra kompis med vår äldre katt och hoppas att det ska gå lika bra för Sonja!
 
Sv: Vi förlorade en kattunge igår..

Det är så lätt, och ibland lite farligt, att vara efterklok. Jag tänkte likadant, "Om jag hade hämtat Isola en vecka tidigare så hade den smittade katten inte hunnit komma in...". Var lite snäll mot dig själv, du gör en fantastiskt fin gärning som ger de här rackarna en rättvis chans.

Jag antar att vad man kan göra beror på vilka symtom som är kraftigast. Min höll på att duka under primärt av febern och sen hade hon av någon anledning väldigt ont (kanske febern som orsakade det, jag minns faktiskt inte) och då kan man ju behandla de symtomen så gott det går. Är kräkningar eller organsvikt det som håller på att ta kål på katten är det nog svårare.
 
Sv: Vi förlorade en kattunge igår..

Tack för uppmuntran! Det värmer mitt i all oro och självklandran..

Okej, då är det nog dropp och hålla tummarna som gäller! Vilken tur att din klarade sig!

Hoppas på ett glädjande besked imorgon!
 
Sv: Vi förlorade en kattunge igår..

Sonja fick komma hem igår!! :)
Hon är fortfarande inte frisk, det märks, men hon är ganska pigg, väldigt gosig och framför allt har hon aptit. Känns så skönt att ha henne hemma. :laugh:
 
Sv: Vi förlorade en kattunge igår..

Usch vad sorgligt med lille Aslan. :(
Jag håller tummarna för att Sonja frisknar till sig och klarar det här!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Valp 6 mån Harklade sig några gånger och fick upp slem för några nätter sen. Harklade så även några gånger på dagen. Ingen feber (38)...
Svar
15
· Visningar
1 125
Senast: movi
·
Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
870
Senast: Lyan
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 321
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 322
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp