Bukefalos 28 år!

”Vi greppar inte riktigt hur en ny generation tänker”

Flera av de stora idrottsförbunden visar en kraftig minskning på ungdomssidan.
Nu handlar det om att ta reda på varför.
Allra störst nedgång visar Ridsportförbundet och Friidrottsförbundet med en minskning på 35 respektive 32 procent.
 
Det är definitivt en låst artikel för mig. Det står ordagrannt: "Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. "

Konstigt :confused: Jag är inte prenumerant och har aldrig varit. Har däremot addblocker, det kommer ett popup-fönster där det står att jag ska inaviktivera addblocker. Behöver inte ens göra det, bara klickar i att jag har gjort det så funkar det. Har Chrome och lapptopp, om det nu har någon betydelse.
 
Det är definitivt en låst artikel för mig. Det står ordagrannt: "Detta är en låst artikel. Logga in som prenumerant för att fortsätta läsa. "
Lustigt. Då betyder det i så fall att olika artiklar är låsta för olika personer. För både igår och nu en halvtimme efter ditt inlägg så är den inte låst för mig.
 
Jag försöker enbart lägga in artiklar som alla kan nå. Vilket jag kunde och fortfarande kan. Jag får upp en annons först och kan sedan gå vidare till artikeln. Klart jobbigt att det verkar vara olika för olika personer.
 
@tara Jag trodde först att den var låst iom att jag inte fick upp artikeln direkt utan en "köp tillgång till vår Webplats" annons. När jag scrollade ner så fanns dock artikeln där
 
@tara
Extra märkligt eftersom DN har låst upp hela sajten fram till 1 juni. För att komma åt låsta artiklar behöver man dock registrera sig. https://www.dn.se/nyheter/dn-laser-upp-sajten-gratis-fram-till-1-juni/

Ja, jag kan registrera mig och få läsa alla artiklar gratis men då måste jag registrera mig (Klarna, bank-id osv) och måste komma ihåg att säga upp innan den 1 juni för annars kommer det att övergå till en betalprenumeration och då drar de 119 kr/mån efter 1 juni. Det är jag inte intresserad av.
 
Ja, jag kan registrera mig och få läsa alla artiklar gratis men då måste jag registrera mig (Klarna, bank-id osv) och måste komma ihåg att säga upp innan den 1 juni för annars kommer det att övergå till en betalprenumeration och då drar de 119 kr/mån efter 1 juni. Det är jag inte intresserad av.
Som sagt jag får upp en annons, där det överst står, Detta är en annons Vidare till Dagen Nyheter och en pil. Klickar jag eller petar där kommer jag vidare till artikeln. Samma på både mobil och dator. Möjligen har det någon gång varit reklam för att bli prenumerant på DN också, men även det har gått att klicka bort.

Det viktigaste, som jag kan tycka är värt att diskutera är att Ridsportförbundet tappat 35% av sina aktivitetstimmar på 10 år.
 
Som sagt jag får upp en annons, där det överst står, Detta är en annons Vidare till Dagen Nyheter och en pil. Klickar jag eller petar där kommer jag vidare till artikeln. Samma på både mobil och dator. Möjligen har det någon gång varit reklam för att bli prenumerant på DN också, men även det har gått att klicka bort.

Det viktigaste, som jag kan tycka är värt att diskutera är att Ridsportförbundet tappat 35% av sina aktivitetstimmar på 10 år.
Kan det ha att göra med prisökningen inom Ridsport?
Nu har jag ju egna hästar, vet inte hur pass mycket ökningen för till exempel ridskoleavgifter skjutit i höjden.
Inte heller exakt hur pass tävlingsavgofter dragit iväg.
Kanske vore intressant med något slags heltäckande undersökning (om det inte gjorts) av prisökningen kontra tex löneökningar.

Det vill säga sticker ridsporten ut och tar mer och mer av en familjs budget så att vissa inte har/tar sig råd utan att offra allt annat de också vill göra?
 
Angående friidrott är jag mer osäker på minskningen. Följer inte friidrotten lika mycket som när jag var yngre.
Har det blivit dyrare? Dvs skor, dräkter, avgifter?
Hade vi någon period av färre stjärnor som sätter rekord efter rekord och samtidigt bjudit på sig själva? Någon form av generationsväxling?

Eller är det rentav alla sociala medier etc som minskat behovet av att träffas och dela en aktivitet?
 
Kan det ha att göra med prisökningen inom Ridsport?
Nu har jag ju egna hästar, vet inte hur pass mycket ökningen för till exempel ridskoleavgifter skjutit i höjden.
Inte heller exakt hur pass tävlingsavgofter dragit iväg.
Kanske vore intressant med något slags heltäckande undersökning (om det inte gjorts) av prisökningen kontra tex löneökningar.

Det vill säga sticker ridsporten ut och tar mer och mer av en familjs budget så att vissa inte har/tar sig råd utan att offra allt annat de också vill göra?

Ja nog kostar det. Nybörjarridgruppen min dotter började i kostar 110:-/tillfälle. Plus 350:- i medlemskap. De rider trettio minuter och man betalar i ett svep för hela terminen.

I jämförelse så kostade gymnastiken 350 kr per termin, plus 150 kr i medlemskap. 1,5 timme per pass en gång i veckan.

Det är en enorm skillnad i kostnad.


Med reservation för att jag kommer ihåg priserna fel.
 
Jag hinner inte läsa artikeln nu, har bara skummat rubrik/diagram. Det står per capita, om de då menar hela befolkningen så tar de inte hänsyn till hur stora de aktuella årskullarna är. Det var en babyboom i början/mitten av nittiotalet. Tillsammans med högkonjunktur blev efterfrågan på ridskolor och ponnyer stor i början av 2000-talet. När dessa barn passerade ponnystrecken samtidigt med finanskrisen (som i o f inte drabbade Sverige så hårt) så påverkade det antalet utövare. Så beroende på hur de har räknat kan jag tänka mig en kombination av ekonomiska och demografiska förklaringar. Men jag hoppas att de har tagit hänsyn till ändrad demografi.
 
Jag tror faktiskt inte att detta har något med kostnadsutvecklingen inom ridning att göra. Visst, ridning hör till de dyrare hobbies man kan utöva. Men den relativa nedgången tror jag att man får leta andra orsaker till. Jag tror att de faktorer som spekuleras kring i DN:s artikel, alltså bl a det allmänt ökade utbudet av sysselsättning och hobbies - inte minst inom "virtuella" områden - och ett övergripande minskat intresse av just tävlande. Till det tror jag att man kan lägga den tydliga nedgången i föreningsengagemang ganska allmänt, som varit tydlig de senaste åtminstone 20-25 åren. Engagemanget för föreningsliv i allmänhet, för styrelsearbete i synnerhet, och för att rent generellt göra saker tillsammans har minskat rejält till förmån för individualism. Jag tror att det vore konstigt om den utvecklingen inte involverade även den yngre generationen, om inte annat präglade av sina föräldrar.
 
Kan det ha att göra med prisökningen inom Ridsport?
Nu har jag ju egna hästar, vet inte hur pass mycket ökningen för till exempel ridskoleavgifter skjutit i höjden.
Inte heller exakt hur pass tävlingsavgofter dragit iväg.
Kanske vore intressant med något slags heltäckande undersökning (om det inte gjorts) av prisökningen kontra tex löneökningar.

Det vill säga sticker ridsporten ut och tar mer och mer av en familjs budget så att vissa inte har/tar sig råd utan att offra allt annat de också vill göra?
Jag vet inte heller riktigt hur de skjutit i höjden egentligen men det känns dyrare. Det var lite trist att betala ridskoleavgift som student, men det gick bra. När jag började jobba red jag två gånger i veckan och min lön var låg. Senare när jag fick mer normal lön behövde jag ändå gå ned till en gång i veckan och om barnet får plats i kön så blir det 10 000 till om året (ca, kanske 11 000 osäker).
 
Angående friidrott är jag mer osäker på minskningen. Följer inte friidrotten lika mycket som när jag var yngre.
Har det blivit dyrare? Dvs skor, dräkter, avgifter?
Hade vi någon period av färre stjärnor som sätter rekord efter rekord och samtidigt bjudit på sig själva? Någon form av generationsväxling?

Eller är det rentav alla sociala medier etc som minskat behovet av att träffas och dela en aktivitet?

Är ju iofs 70-talist men förstår mig ändå inte på lagidrotten. Denna biten håller jag med talaren om.
– Alla vill inte ha det här ”vi tränar de här dagarna i veckan, sedan åker vi till de här orterna, spelar matcher och sälja bingolotter”. Den kulturen är nog stark i svensk idrott, men det kommer en ny generation som vill göra saker utifrån sina egna behov och den är jävligt läcker. Jag tror att det är ganska lätt att det blir ett mossigt förbund om vi inte fattar det här. Vi 60–70-talister kanske inte riktigt greppar hur de tänker, säger Stark.

Eller som jag sa till min pappa, ok, om ungen ska börja på fotboll så blir det ju inga besök hos mormor/farmor, inga museer, inget Skansen, inga utflykter, inget skridskor, skidor, pulka. För att inte tala om läxor.

Om de ska ha 2 kvällar i veckan och matcher varje helg och jag ska baka bullar och sälja bingolotter åt dem så är det ju vad barnet har, fotboll? ingen kultur, ingen släkt, inget läsa böcker eller ens någon idrott att hålla på med när hen blir 18+. Ju jutsu eller ridning eller vad som helst är ju bättre på det sättet. :D (vilket dock inte förklarar varför ridning sjunker).

De är för självgoda helt enkelt ;). Och knasig moral med toppning.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 187
Senast: Pratsch
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok “Känner du ingen i den här staden?”, frågade mina kollegor undrande när jag för ca 2 veckor sedan precis hade börjat på mitt nya jobb i...
Svar
9
· Visningar
2 546
Senast: cassiopeja
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 559
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hittade några gamla anteckningar som jag skrev för 7-8 år sedan: “Jag önskar att jag kunde få en injektion med livslust som varade...
Svar
0
· Visningar
1 351
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp