Bukefalos 28 år!

”Vi greppar inte riktigt hur en ny generation tänker”

Flera av de stora idrottsförbunden visar en kraftig minskning på ungdomssidan.
Nu handlar det om att ta reda på varför.
Allra störst nedgång visar Ridsportförbundet och Friidrottsförbundet med en minskning på 35 respektive 32 procent.
 
Och när jag tänker efter förresten. Var det så mycket organiserad idrott under 80-talet, var det kanske inte en boom under 90-talet?

Iofs red nästan hälften av tjejerna i min klass på ridskola. Men först från det att de fyllde 9-11. En enda tjej spelade fotboll. Ingen kille spelade fotboll organiserat såvitt jag vet, oorganiserat däremot massor misstänker jag. De var i alla fall imponerade av tjejen som var i något bra lag. Vi hade en kille som var "sportig" på högstadiet och han höll på med innebandy.

Mina 5 år yngre kusiner, killar, däremot var helt inne i föreningssport, likaså mina något yngre kollegor, tjejer. Är det inte 80-talisterna som var inne i idrottssvängen.

På 70-talet trodde jag det var ännu mer avslappnat. Så om 70-talisterna får barn sent kanske vi inte är lika intresserade av den uppslukande hängivenheten som krävs.

Sedan om ridskola. Eftersom alla tjejer börjar rida så väldigt tidigt nu verkar de hinna sluta innan de blir 11 eftersom de hunnit tröttna då. Barn till kollegor och vänner. Kanske om man rider en gång i veckan att det är mer givande att rida när man är lite äldre.
 
Flera av de stora idrottsförbunden visar en kraftig minskning på ungdomssidan.
Nu handlar det om att ta reda på varför.
Allra störst nedgång visar Ridsportförbundet och Friidrottsförbundet med en minskning på 35 respektive 32 procent.
Nu är artikeln öppen. Det var väl något gammalt groll med någon dataserver kanske.
 
Ungdomarna dansar väl massor? Båda könen. Som jag tror mig ser. Det är toppenbra motion och ingen tävling egentligen. Kulturskolan har massor med dans.
 
Jag tror definitivt att toppningen inom lagidrotter i ung ålder måste bort. Min systerdotter skulle delta i Partille cup som 11-åring och hade varit på varenda träning, sålt lotter m.m. för att de skulle ha råd att åka. Hon fick inte spela en enda minut under den turneringen medans andra som hade mer talang och varit på ett fåtal träningar fick spela jättemycket. Hon satte aldrig mer sin fot på en träning efter det.

Vad gäller ridningen så tror jag som flera lyfhät här att det dels är kostnader och dels mycket runtomkring som krävs. Sen tror jag också att unga får egen häst i yngre ålder idag.
 
Jag tror faktiskt inte att detta har något med kostnadsutvecklingen inom ridning att göra. Visst, ridning hör till de dyrare hobbies man kan utöva. Men den relativa nedgången tror jag att man får leta andra orsaker till. Jag tror att de faktorer som spekuleras kring i DN:s artikel, alltså bl a det allmänt ökade utbudet av sysselsättning och hobbies - inte minst inom "virtuella" områden - och ett övergripande minskat intresse av just tävlande. Till det tror jag att man kan lägga den tydliga nedgången i föreningsengagemang ganska allmänt, som varit tydlig de senaste åtminstone 20-25 åren. Engagemanget för föreningsliv i allmänhet, för styrelsearbete i synnerhet, och för att rent generellt göra saker tillsammans har minskat rejält till förmån för individualism. Jag tror att det vore konstigt om den utvecklingen inte involverade även den yngre generationen, om inte annat präglade av sina föräldrar.

Jag håller med dig. Har sett trenden under flera år då jag är föreningsaktiv i lite olika föreningar. Det är inte bara ridsport som märker av en nedåtgående föreningsengagemang - utan det gäller alla typer av föreningar. Det finns för mycket annat att välja på och individualismen i samhället gör att man inte är intresserad av att göra något för en gemensam sak. De flesta är beredda att betala för att någon annan fixar ;) .

/Lizzie
 
Jag håller med dig. Har sett trenden under flera år då jag är föreningsaktiv i lite olika föreningar. Det är inte bara ridsport som märker av en nedåtgående föreningsengagemang - utan det gäller alla typer av föreningar. Det finns för mycket annat att välja på och individualismen i samhället gör att man inte är intresserad av att göra något för en gemensam sak. De flesta är beredda att betala för att någon annan fixar ;) .

/Lizzie

Vi fritidspolitiker i fritidsnämnden i Örebro, ser också den nedåtgående trenden i föreningsliv. Alla vill ha mer, men vill tyvärr inte vara delaktiga själva. Vi jobbar som djur, med att informera om olika bidrag och eitstöd, som går att söka hos kultur och fritid. Förra året fick vi massor av ansökningar, i år är det flera nya föreningar men inga ansökningar från dem... Så nu går vi ut med särskilda besök av tjänstemän från fritidsförvatningen, hos dem, för att visa HUR man söker de olika föreningsstöden och förklarar vika stöd, som passar deras förening.
 
Låst för mig. Får upp annons som jag klickar bort huvudrubriken sedan kommer denna upp. Typiskt
97187201_1916308711833961_4879212143951478784_n.jpg



Tråkigt att det ska vara en så stor dipp.
 
Så tror jag inte det är, däremot att engagemanget och delaktigheten ser annorlunda ut idag hos ungdomarna, jämfört med det traditionella föreningsengagemang som vi är vana vid och uppvuxna med.

Hundägare vill ha rastgårdar och hundlekplatser, men inte behöva ansvara för drift och underhåll, när vi har erbjudit dem, mark, byggnation med mera om de startar en förening, som ansvarar för drift och underhåll med stöd från kommunen. Utan de vill att kommunen ska ta hela kostnaden och ansvaret.

Motorintresserade vill ha plats och bidrag för att kunna utföra sitt intresse, banracing, streetrace med mera men vill inte starta förening, som ansvarar för drift och underhåll med stöd från kommunen om kommunen skapar plats och möjlighet. Utan de vill att kommnen ska ta hela kostnaden och ansvaret för bygge, drift, underhåll. Social och fältpersonal är ute ofta på olika köpcenter och pratar med ungdomar och andra motorburna intresserade som skräpar ner och förstör...

Så vi i kultur och fritidsnämnden i Örebro tror inte, vi vet hur det låter och ser ut och vi får skäll, hur vi än gör. När vi fixade hundlekplats, tog det två dagar innnan.... "papperskorgarna är fulla, dörrhantdtaget är trasigt, staketet är för lågt, för lång väntetid innan man kan släppa in lille Fido, där Karo och Brutus är inne o leker...". :heart
 
Jag kan inte heller läsa artikeln, låst och man måste logga in!

Hursomhelst, jag tror som flera andra att de höga kostnaderna för att rida på ridskola kan spela in. Pratade nyligen med en väninna som rider lektion 2 ggr./ vecka. För detta betalar hon omkring 2500:-/månad. Detta är i en mindre stad, så sannolikt inte i närheten av kostnaden för lektionsridning i storstadsregionerna.

Läste också på en ridskolas hemsida att man kunde få rida privatlektion på lektionshäst för 700:-/40 minuter. Tappade hakan inför detta pris! Jag kan rida för betydligt mer framstående tränare för hälften av detta pris (ok, jag veeet att man på ridskolan också betalar för hästen, dess utrustning osv.medan jag med min privata häst står för detta själv osv., men jag tycker ändå att det är ett hårresande pris).

När ridavgifterna är så höga kan det nog vara så att folk väljer att skaffa sig egna hästar istället. Ska man betala tusentals kronor i månaden för bara ett eller två ridtillfällen i veckan framstår det nog lätt som bättre ekonomiskt värde att ha egen häst. Inte minst om man tex.har flera barn i familjen som vill rida.
 
Tycker inte alls det är konstigt då många av idrotterna som dalar är där det krävs mycket av föräldrar att lägga mycket tid på. Tycker ändå det är skönt att idrotter med mycket och tidig toppning minskar, bland hästar tror jag det är vanligare att skaffa egen tidigare än innan.

Hade jag haft barn så hade jag uppmuntrat med gymnastik, scouterna eller likande medan fotboll och ishockey hade varit big no no.
 
Är ju iofs 70-talist men förstår mig ändå inte på lagidrotten. Denna biten håller jag med talaren om.


Eller som jag sa till min pappa, ok, om ungen ska börja på fotboll så blir det ju inga besök hos mormor/farmor, inga museer, inget Skansen, inga utflykter, inget skridskor, skidor, pulka. För att inte tala om läxor.

Om de ska ha 2 kvällar i veckan och matcher varje helg och jag ska baka bullar och sälja bingolotter åt dem så är det ju vad barnet har, fotboll? ingen kultur, ingen släkt, inget läsa böcker eller ens någon idrott att hålla på med när hen blir 18+. Ju jutsu eller ridning eller vad som helst är ju bättre på det sättet. :D (vilket dock inte förklarar varför ridning sjunker).

De är för självgoda helt enkelt ;). Och knasig moral med toppning.

Men nä, vi har barn (nu 14) som spelar fotboll och har utan problem hunnit med allt ovanstående. Med all respekt låter det som ett katastrofscenario från en förälder som absolut inte vill att barnet ska börja fotboll. 😉
 
Flera av de stora idrottsförbunden visar en kraftig minskning på ungdomssidan.
Nu handlar det om att ta reda på varför.
Allra störst nedgång visar Ridsportförbundet och Friidrottsförbundet med en minskning på 35 respektive 32 procent.

Jag tror inte det är lika viktigt att tävla för dagens ungdomar. Sedan kandke man prioriterar kompishäng eller egentid framför långa idrottsresor (som blir möjliga genom ideellt arbete).
 
Hundägare vill ha rastgårdar och hundlekplatser, men inte behöva ansvara för drift och underhåll, när vi har erbjudit dem, mark, byggnation med mera om de startar en förening, som ansvarar för drift och underhåll med stöd från kommunen. Utan de vill att kommunen ska ta hela kostnaden och ansvaret.

Motorintresserade vill ha plats och bidrag för att kunna utföra sitt intresse, banracing, streetrace med mera men vill inte starta förening, som ansvarar för drift och underhåll med stöd från kommunen om kommunen skapar plats och möjlighet. Utan de vill att kommnen ska ta hela kostnaden och ansvaret för bygge, drift, underhåll. Social och fältpersonal är ute ofta på olika köpcenter och pratar med ungdomar och andra motorburna intresserade som skräpar ner och förstör...

Så vi i kultur och fritidsnämnden i Örebro tror inte, vi vet hur det låter och ser ut och vi får skäll, hur vi än gör. När vi fixade hundlekplats, tog det två dagar innnan.... "papperskorgarna är fulla, dörrhantdtaget är trasigt, staketet är för lågt, för lång väntetid innan man kan släppa in lille Fido, där Karo och Brutus är inne o leker...". :heart
Det är precis det jag menar, att lösningarna idag behöver se annorlunda än vad de har gjort tidigare. Även ni i kultur och fritidsnämnden behöver förhålla er till det, vad ni än tycker om det.
 
Det är precis det jag menar, att lösningarna idag behöver se annorlunda än vad de har gjort tidigare. Även ni i kultur och fritidsnämnden behöver förhålla er till det, vad ni än tycker om det.

Ja och då får vi medborgare också inse att lösningarna till att ge Kultur- och fritidsförvalning och nämnd lösningar behöver se annorlunda på saker och ting och att det är därför alla skatter höjs och kommer till, för att få fram pengar till allt som kostar mer, än när dagens 60- och 70-talister växte upp då föräldrar hade tid och ville ställa upp i föreningslivet.
 
Ja och då får vi medborgare också inse att lösningarna till att ge Kultur- och fritidsförvalning och nämnd lösningar behöver se annorlunda på saker och ting och att det är därför alla skatter höjs och kommer till, för att få fram pengar till allt som kostar mer, än när dagens 60- och 70-talister växte upp då föräldrar hade tid och ville ställa upp i föreningslivet.

* vi födda på 1960 - 1990-talet menar jag givetvis måste acceptera högre och mer skatter. För att pengar ska finnas till det vi inte vill ställa upp med frivilligt för att vi och våra barn ska få en meningsfull fritid.
 
kan det inte vara så att vi generellt har det mycket bättre nu? Levnadsstandarden har ökat, liksom den disponibla inkomsten. När jag växte upp var det inte många av mina kompisar som hade råd med häst, ännu mindre transport, flashig utrustning osv. Idag har vi råd att lägga tiden på annat än ideellt arbete. Ungdomars tid värderas helt enkelt på ett annat sätt idag.
 
Ja och då får vi medborgare också inse att lösningarna till att ge Kultur- och fritidsförvalning och nämnd lösningar behöver se annorlunda på saker och ting och att det är därför alla skatter höjs och kommer till, för att få fram pengar till allt som kostar mer, än när dagens 60- och 70-talister växte upp då föräldrar hade tid och ville ställa upp i föreningslivet.
Eller så får man överlåta det till den privata sektorn. Inom vissa delar så fungerar det utmärkt och de har tagit över helt, andra områden kommer det sannolikt aldrig vara möjligt att driva på kommersiell basis. Om man vill ägna sig åt något utan att bidra själv så ser jag inte någon annan möjlighet än att man betalar någon för servicen. Att det sedan stänger ute många, det är en trist biverkan. I länder som inte har en tradition av föreningsdriven idrottsrörelse så ser idrottandet helt annorlunda ut.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 185
Senast: Pratsch
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok “Känner du ingen i den här staden?”, frågade mina kollegor undrande när jag för ca 2 veckor sedan precis hade börjat på mitt nya jobb i...
Svar
9
· Visningar
2 546
Senast: cassiopeja
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 542
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hittade några gamla anteckningar som jag skrev för 7-8 år sedan: “Jag önskar att jag kunde få en injektion med livslust som varade...
Svar
0
· Visningar
1 351
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp