Bukefalos 28 år!

Vi hälsade på en traktor i dag!

E

eiwo

Min häst har alltid varit hysteriskt rädd för traktorer, och då menar jag hysteriskt. Om en traktor åkte förbi på åkern när han var i hagen (ca 50 meter bort) fick han panik och bara sprang. Att möta en traktor när vi var ute och red var katastrof :crazy:

Men, i dag gjorde vi enorma framsteg! Stallägarens pappa hade lämnat traktorn 'framme' (normalt står den i maskinhallen så att min häst inte ser den) och den stod bredvid grusvägen vi måste gå på för att komma bort från stallet. Så, vi började gå. Och kom förbi! Innan har han även varit rädd för traktorer när de stått stilla och varit tysta, men denna gång gick han förbi. Visst, han gick som en banan, kunde inte släppa monstret med blicken för en sekund, var litee nervig, men han gick förbi.

På vägen hem fick jag för mej att vi skulle hälsa på traktorn. Ponnyn tyckte att jag var dum i huvudet :p men gick med på att gå fram mot den. Stannade när han var ca 5 meter ifrån den, och gjorde några 'drakflås'. Tittade och tittade och verkade vänta på att den skulle attackera. Jag höll andan. Sen tog han ett steg emot den, helt självmant! Ett steg till, och ett steg till. Plötsligt stod han och nosade på den :D Såg lite snopen ut dock. Han fick hälsa på den i några minuter, vi gick runt och han kollade noga på varje kvadratcentimeter av traktorn. Sen gick vi in och han var så stolt över sej själv :love:

Jag vill kunna rida ut utan att behöva få halv panik varje gång jag hör en traktor och leta flyktvägar. Tänkte fråga stallägarens pappa om han kan starta traktor någon gång så att vi kan hälsa på den när den låter också. Vill definitivt inte stressa honom, och vill ta det i lugn takt. Just nu är jag bara så glad och stålt över ponnybusen som hälsade på sin värsta fiende :D
 
Sv: Vi hälsade på en traktor i dag!

Påminner om min häst :P haha. vad rolig att det gått så bra:bump:

lycka till med resten av traktor träningen
 
Sv: Vi hälsade på en traktor i dag!

kanon!

det är precis sånt som behövs!
"face the fear...."
 
Sv: Vi hälsade på en traktor i dag!

Vad roligt! Tror inte att det blir några större bekymmer, du gör helt rätt! :bow:
 
Sv: Vi hälsade på en traktor i dag!

Jag vet precis hur det där känns. Att inte våga rida ut av rädsla att träffa en traktor och få hela ridturen förstörd.

Köpte min häst då han skulle fylla 5 och var ganska nervig av olika anledningar. Traktorfolket ute hos oss höll på att bygga en transportväg genom skogen så det var mkt trafik med traktorer och de var dessutom blåa (min häst är extra rädd för blått). Av ngn anledning gillade traktorfolket inte oss hästfolk för de gjorde verkligen alla fel man kunde. De körde väldigt fort, trängde sig förbi på smala vägar och reagerade inte på tecken från oss. Vid ett tillfälle åkte tom min syster av honom då han blev rädd för en traktor som kom i hög hastighet, sprang ut på åkern intill, slängde av henne och sprang hem. Trakrotn stannade inte ens, trots att han körde i samma riktning som hästen sprang och såg att syster ramlat av.
Kusen kunde se traktorer på långt avstånd (eller tysta och stilla) och bli helt förskräckt.

Idag är han 11 och nu går det faktiskt att passera både levande och döda traktorer. :D Utan problem.

Så det finns hopp!! Lycka till med kusen. :)
 
Sv: Vi hälsade på en traktor i dag!

Vad roligt att höra att din häst kommit över traktorskräcken, det inger hopp :D Vi hälsade på traktorn i dag igen, han var fortfarande misstänksam men blev inte rädd när jag rasslade lite med några kedjor som satt på den. Framsteg :D Dock körde det förbi en traktor på vägen 50 meter bort när vi red, och han blev rädd igen :crazy: Men den 'döda' traktorn är inte farlig längre iaf.

Tänkte prova att starta den i helgen om stallägarens pappa är hemma. Ska bli spännande att se hur det går :D

Alla andra: Tack :D Snart kanske vi kan rida förbi grannens maskinhall där han har sina traktorer, då kommer vi till de bästa ridvägarna :D
 
Sv: Vi hälsade på en traktor i dag!

Hihi... min häst är helt cool med traktorer men däremot var han skiträdd för cyklar :cool: ett tag. Så jag lånade en cykel och cyklade runt i hagen i evigheter - nu verkar han betydligt mindre rädd i alla fall!

Men folket som körde förbi på vägen bredvid hagen funderade nog vad galningen gjorde som cyklade runt i en hage med två skiträdda galopperande hästar :rofl:
 
Sv: Vi hälsade på en traktor i dag!

Hihi... min häst är helt cool med traktorer men däremot var han skiträdd för cyklar :cool: ett tag. Så jag lånade en cykel och cyklade runt i hagen i evigheter - nu verkar han betydligt mindre rädd i alla fall!

Men folket som körde förbi på vägen bredvid hagen funderade nog vad galningen gjorde som cyklade runt i en hage med två skiträdda galopperande hästar :rofl:

Mitt sto är också livrädd för monstercyklar....:crazy:
 
Sv: Vi hälsade på en traktor i dag!

*knapplån*

Min pålle är rädd för lastbilar, dom stora långtradarna med släp efter sig. Han verkligen HATAR dom och jag försöker också att träna på det men det är svårt.

Det är inga problem när dom står stilla och är avstängda men när dom kör då blir han heltokig. Inte så kul att möta dessa på vägen kan jag säga :(.

Men öva öva och åter öva!
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 716
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 917
Senast: SkorpSmulan
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 285
Senast: __sofia__
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 546
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp