Bukefalos 28 år!

***Vi har fått dagisplats!***

RIA

Trådstartare
Fick hem papper idag om att vi fått dagisplats åt båda barnen.
Stod sen på Tims papper att vi skulle ringa för vidare information så det gjorde vi.

Å dom har redan sökt pengar från kommunen till en resurs till honom å det kommer en person i eftermiddag till henne för intervju.
Dom ansökte om 20 timmars resurs från början, så dom utökade hans tid på dagis själva med 5 timmar i veckan, annars är han bara beviljad 15 timmar.
vi får diskutera med dagiset vilka tider som är bäst för Tim och även för lillasyster. Så kanske hon kunde gå 4 dagar i veckan istället för 5, så behöver inte jag hämta 2 ggr på dagis varje dag. Dom lät helt underbara när det gällde att sätta upp tider, vi får styra det lite som vi vill och efter vårat behov.

Dom har redan ordnat med ett rum i en annan byggnad som tillhör dagiset där Tim kan få gå undan med sin resurs om han skulle behöva, å dels för att kunna träna i lugn och ro.

Å vi ska få komma och titta på dagiset vid 15.00 idag och prata lite med dagispersonalen.

En stooooor sten försvann inom mig när dom sa att han självklart ska han resurs.

Behöver jag säga att jag är glad :banana:
 
Sv: ***Vi har fått dagisplats!***

Äntligen något positivt:D
Vad glad jag blir för er skull! Hoppas att det blir jättebra nu!
 
Sv: ***Vi har fått dagisplats!***

Äntligen något positivt:D
Vad glad jag blir för er skull! Hoppas att det blir jättebra nu!

Du vet väl att det alltid kommer något negativt med något positivt...
I detta fallet så har min man fått ett nytt schema igen som drar igång om 2 veckor. han ska återigen vara borta 2 veckor och sedan hemma 2 veckor.
Som tur är kom dagisplatserna i rättan tid, för annars hade jag inte orkat kan jag säga.
 
:)

Stort grattis och hoppas det kommer gå bra!

Jag har tänkt på dig mkt de sista dagarna och var på väg att skriva ett pm. Har du hört talas om eller läst boken Min vän Henry? Jag har precis läst den och tror du skulle få mycket utbyte av att läsa den. Jag vet att du inte har någon tid över till läsning, men du kan väl göra ett försök den där helgen du skulle ta ledigt och lämna mannen hemma med barnen?;)

Nu kanske ngn annan tipsat om den här i tidigare trådar, men hur som helst så gör jag det igen:

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9137133047

Det är en av de bästa böcker jag läst, och oavsett om man har autistiska barn eller ej så är den otroligt läsvärd!
 
Sv: ***Vi har fått dagisplats!***

Vad glad jag är för din skull! Och Tims också! Du kommer känna dig som en ny människa när du får ladda batterierna lite!
 
Sv: ***Vi har fått dagisplats!***

Du vet väl att det alltid kommer något negativt med något positivt...
I detta fallet så har min man fått ett nytt schema igen som drar igång om 2 veckor. han ska återigen vara borta 2 veckor och sedan hemma 2 veckor.
Som tur är kom dagisplatserna i rättan tid, för annars hade jag inte orkat kan jag säga.

Vilket schema:crazy: ja det var tur då att dagisplatserna äntligen blev klara.

Jag hoppas verkligen att allt går bra nu så att du får lite andningspaus.

Har du titta på andra avlastningsalternativ? Eller själv ansökt om att bli personligassistent så att du får lön för det du ändå gör?

Jag hoppas verkligen att det löser sig så att du kan se ljusare på tillvaron och kan få ett liv så att ni alla trivs och mår bra.

Visst säger man att med något negativt kommer alltid något positivt men också att ju mer positivt det blir desto mer positivt blir det.
Kanske får ni nu med dagis den energi och längtan som du och barnen behöver för att få ert liv att fungera mycket bättre. Du kanske får tid att bara vara du så att du orkar vara den mamma du vill vara sedan.
Det är ett tufft liv du lever och jag önskar dej verkligen all lycka.
 
Sv: ***Vi har fått dagisplats!***

Vilket schema:crazy: ja det var tur då att dagisplatserna äntligen blev klara.

Jag hoppas verkligen att allt går bra nu så att du får lite andningspaus.

Har du titta på andra avlastningsalternativ? Eller själv ansökt om att bli personligassistent så att du får lön för det du ändå gör?

Jag hoppas verkligen att det löser sig så att du kan se ljusare på tillvaron och kan få ett liv så att ni alla trivs och mår bra.

Visst säger man att med något negativt kommer alltid något positivt men också att ju mer positivt det blir desto mer positivt blir det.
Kanske får ni nu med dagis den energi och längtan som du och barnen behöver för att få ert liv att fungera mycket bättre. Du kanske får tid att bara vara du så att du orkar vara den mamma du vill vara sedan.
Det är ett tufft liv du lever och jag önskar dej verkligen all lycka.

ja, det schemat suger men vad ska man göra...får tänka att fördelen är att han tjänar bättre, för han får mer traktamenten + att han kör ner till Frankrike och sedan hem igen. det gjorde han inte förra gången då han flög ner och hem. så jag slipper hämta i göteborg på flyget denna gången.

jag har fortfarande avlösare i tankarna. hade varit super med en avlösare 3 timmar 2 ggr i veckan de veckor han inte är hemma. har läst på andra forum att man gärna tar den resurs man har på dagis till det, om denne vill ha extrajobb. så slipper man blanda in en till. så tänkte avvakta lite och funkar det med resursen så kan man ju höra sig för :)
det gäller ju mest så jag får komma ut ur huset, kanske kan ta en fika själv med lillan och handla i lugn och ro (så mycket lugn och ro det blir med ett barn på 1½ år i affären :D).
jag är ju genomsvett bara vi är ute på promenad och sonen får gå själv (fast med "koppel" då). är rätt glad vi har snön trots att det är lite mycket av den, tungt att dra pulka men han blir inte förbannad för att han måste åka vagn i alla fall.

angående det med personlig assistent så har jag kontakt med ett assistentföretag å hon vill att vi ska träffas. jag tror vi kommer göra det, för vårdbidrag eller personlig assistent är ungefär samma sak bara det att jag faktiskt får betalt för det jag gör med sonen. vårdbidrag är ett skämt egentligen och en billig undanflykt för kommunen. många väljer ju hellre det än PA för att det är jobbigare att få igenom det sistnämnda. men eftersom Tim har ett så stort behov av att någon annan gör saker åt honom så kommer det troligtvis gå igenom.
Tar ju 1½ timma om dagen att bara mata honom :crazy:
lillasyster blir visserligen kladdig men hon äter själv.


Hur som helst, vi var och kollade på dagiset igår och det är 3 olika hus på dagiset. 2 avdelningar med barn mellan 1-3 år och sedan en avdelning för de större barnen. Barnen kommer få gå i varsitt hus eftersom det är max 16 barn i varje hus och det blir det med mina. Det första huset gav ett bra intryck, personalen var trevlig och det var ett mysigt dagis.
den enda personalen vi träffade i det andra huset var för på med Tim. Kramade honom, satte honom i knäet m.m. Inte alls på hans villkor och man märkte han ville bort. hon frågade om han åt själv (hon visste att han har ett funktionshinder för dom har fått info) och om han drack med glas. sa att han äter inte själv utan behöver övervakning och hjälp och att han dricker ur pipmugg. Då säger hon rakt av att här dricker man med glas :crazy:
tja...det får han ju gärna göra men det går lixom inte...Försökte förklara för henne men hon verkade inte förstå.
så för Tims del så vill jag nog att han går i första huset, där det fanns lite mer förståelse i personalen.

Han har fått en specialmugg från HAB men det går ändå inte. Han kan inte forma munnen mot glaset så allt rinner vid sidan om. har varit sedan födseln då han inte kunde amma å det är först nu som jag fattat varför.

stor utegård var det så det kommer han älska :)
Verkar vara ett bra dagis och dom var väldigt lyhörda för hur vi ville ha det när vi pratade om tider m.m.
 
Sv: ***Vi har fått dagisplats!***

Grattis!

Vi fick ju beviljat 25 timmar i veckan på dagis med resurs nu i januari och det fungerar kanon. Dessutom har vår tjej fått världens bästa resurs :love::love:

Tråkigt med inställningen på dagis men förhoppningsvis blir fet jättebra ändå. Skönt också att dagis kan ta tag i mycket av träningen så det inte bli så tungt hemma det underlättade jättemycket för oss här hemma.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 725
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 426
Senast: Cattis_E
·
Relationer Gammal användare, anonymt nick. För ett år sen valde jag att separera från mina barns pappa. Barnen är idag 3 och 8. Beslutet hade...
2 3
Svar
51
· Visningar
8 648
Senast: nejlica
·
Övr. Barn Min äldsta dotter är nyligen fyllda åtta år. Hon har alltid varit en ganska orolig själ. Kolik som bebis, sov (sover) dåligt, vaknade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
20 861
Senast: Zewz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Tungband
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp