Vi MÅSTE prata mer om psykisk ohälsa!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Bukebloggen, är det ens värt att skriva här? Jag vet inte...
Jag skrev i en tråd för inte så längesen som handlade om att synliggöra psykisk ohälsa ännu mer. Det var flera som inte höll med om det, eftersom det enligt dom inte finns något tabu (?). Men vet ni vad? Det gör det. Det finns ett stort tabu kring psykisk ohälsa. Det finns en STOR skam, och det måste bli en ändring på det. Men vad är egentligen rätt och fel? Finns det ens något rätt eller fel? Det är en svår fråga som jag inte är säker på att någon har ett svar på. Allt är nog väldigt individuellt. Men en sak är säker, och det är att vi måste prata mer om det. Öppet! Synliggöra.

Det är ALDRIG okej att skambelägga folk med psykisk ohälsa.
Om det är någon som ska känna skam är det dom som vill tysta ner och inte prata om det.

Jag gjorde en video om detta, kolla gärna!
(Nu är det säkert inte ens någon som kommer se/läsa detta, men skitsamma).

 

Bukebloggen, är det ens värt att skriva här? Jag vet inte...
Jag skrev i en tråd för inte så längesen som handlade om att synliggöra psykisk ohälsa ännu mer. Det var flera som inte höll med om det, eftersom det enligt dom inte finns något tabu (?). Men vet ni vad? Det gör det. Det finns ett stort tabu kring psykisk ohälsa. Det finns en STOR skam, och det måste bli en ändring på det. Men vad är egentligen rätt och fel? Finns det ens något rätt eller fel? Det är en svår fråga som jag inte är säker på att någon har ett svar på. Allt är nog väldigt individuellt. Men en sak är säker, och det är att vi måste prata mer om det. Öppet! Synliggöra.
Men hur kan du ta på dig att nervärdera dessa människors erfarenheter? Tabut mot psykiskt ohälsa finns kvar, i en del situationer och grupperingar. I det stora hela tycker jag dock tabut är borta.
 
Men hur kan du ta på dig att nervärdera dessa människors erfarenheter? Tabut mot psykiskt ohälsa finns kvar, i en del situationer och grupperingar. I det stora hela tycker jag dock tabut är borta.

Nedvärdera? Det är ju snarare tvärtom. Att hävda att tabut inte finns är att nedvärdera och blunda för verkligheten.
 
Nedvärdera? Det är ju snarare tvärtom. Att hävda att tabut inte finns är att nedvärdera och blunda för verkligheten.
Och du har alltså hela sanningen? När dessa människor uttalar sig uttalar de sig givetvis från sin horrisont. Vet du något om hur deras liv ser ut, vad de går och gått igenom, hur deras umgängeskrets fungerar osv osv. Jag har haft massor av problem med psykiks ohälsa men tycker inte det är något större problem att tala om det. Att jag sedan sällan gör det beror inte på något tabu utan att det finns så många andra intressantare ämnen att tala om, ämnen som får mig att må bra vilket tal om mina depressioner, min ångest osv inte gör.
 
Jag upplever det som att psykisk ohälsa är ganska "trendigt" att avslöja att man har. Det är typ "ute" med ADHD ASD osv så nu är det ångest som gäller. Alla kändisar berättar ju om det. Ett tag var det ätstörningar men jag tror att det är påväg tillbaka att det ska luftas i all media igen.
Jag umgås med människor som har många olika typer av problem både psykiska och fysiska och i min umgängeskrets märks det inte av massa tabun...
 
Och du har alltså hela sanningen? När dessa människor uttalar sig uttalar de sig givetvis från sin horrisont. Vet du något om hur deras liv ser ut, vad de går och gått igenom, hur deras umgängeskrets fungerar osv osv. Jag har haft massor av problem med psykiks ohälsa men tycker inte det är något större problem att tala om det. Att jag sedan sällan gör det beror inte på något tabu utan att det finns så många andra intressantare ämnen att tala om, ämnen som får mig att må bra vilket tal om mina depressioner, min ångest osv inte gör.

Såklart jag har hela sanningen. Jag är ju den som vet allt, kan allt och är bäst på allt. Eller inte.
Bara för att du och många andra (inklusive jag själv) inte har några större problem att prata om psykisk ohälsa så betyder inte det att många andra har svårt att prata om det. Och jo, oavsett vad folk säger så finns det ett tabu. Jag har aldrig sagt att alla måste prata om det. Dom som vill ska få göra det utan att folk kommer och försöker tysta ner. Vill inte du prata om det så behöver du inte. Bra va? Jag förstår inte ens varför du skriver här om du tycker att det finns många mer intressanta ämnen.
 
Jag upplever det som att psykisk ohälsa är ganska "trendigt" att avslöja att man har. Det är typ "ute" med ADHD ASD osv så nu är det ångest som gäller. Alla kändisar berättar ju om det. Ett tag var det ätstörningar men jag tror att det är påväg tillbaka att det ska luftas i all media igen.
Jag umgås med människor som har många olika typer av problem både psykiska och fysiska och i min umgängeskrets märks det inte av massa tabun...

Trendigt? Snarare att folk känner sig mer bekväma med att vara öppna med sitt mående.
 
Ja och känner sig folk bekväma så finns det ju inget tabu.
Ja det finns ibland problem med att tala om psykisk ohälsa men det är inget tabu.

Och det bestämmer du? Det om något är enormt nedvärderande att säga när det uppenbarligen finns ett tabu. Du kanske inte har en aning om hur många det är som inte vågar prata om sitt mående? Som mår dåligt i tystnad? Har du helt missat det?
 
Men du, apropå den förra tråden så var vi ju många som sa att vi är öppna med att vi mår dåligt psykiskt och snarare var inne på problematiken som du själv berör när du talar om någon du själv följde vars självskadeproblematik tycktes bli värre av uppmärksamheten.
 
Trendigt? Snarare att folk känner sig mer bekväma med att vara öppna med sitt mående.
Det är ju lite det som är problemet tycker jag, såfort folk blir bekväma och mer öppna med sitt mående så är det tyvärr en "trend" som inte är bra tydligen. Sluter sig folk och inte vill prata om sitt mående eller visa sitt mående så får den ofta höra att den självklart inte kan må bättre om den inte accepterar och börjar vara mer öppen med det. Det är fel hur man än gör verkar det som är min erfarenhet iallafall och det vet inte jag hur man ska lösa.

Det jag läser på forum förutom vissa är att man är en stor belastning när man har en psykisk ohälsa och inte bör ta hjälp av omgivningen osv för ingen ska behöva bli i närheten av medberoende som man tydligen blir såfort man hjälper en vän eller familjemedlem med psykisk ohälsa.

Enligt psykiatrin så uppmuntrar dom snarare till att blanda in familjen tex för att kunna ta sig ur sin psykiska ohälsa, jag vågar dock inte blanda in någon längre när det gäller mina problem längre pga den enorma belastning för den stackars omgivningen tydligen.

Så som jag ser det så gör folk som mår dåligt fel hur dom än gör.
 
Och det bestämmer du? Det om något är enormt nedvärderande att säga när det uppenbarligen finns ett tabu. Du kanske inte har en aning om hur många det är som inte vågar prata om sitt mående? Som mår dåligt i tystnad? Har du helt missat det?

Du upplever att det finns ett tabu - andra upplever att det inte finns ett tabu.
Det är jättetrist att du har blivit bemött med ....jag vet inte vad... när du har velat tala om din psykiska ohälsa.

Andra har blivit lyssnade på och inte upplevt samma som du.
 
Du upplever att det finns ett tabu - andra upplever att det inte finns ett tabu.
Det är jättetrist att du har blivit bemött med ....jag vet inte vad... när du har velat tala om din psykiska ohälsa.

Andra har blivit lyssnade på och inte upplevt samma som du.
Fast det är nog väldigt väldigt många som inte pratar spontant om sina problem med folk, det går inte att säga att någon har rätt eller fel när det gäller det där.

Jag har nog aldrig nästan mött på någon jag inte känner som spontant berättat om sina psykiska problem, jämfört då med hur lätt folk berättar om sina fysiska problem. Och att så många inte pratar om det beror säkerligen ofta på att dom inte vet vilken reaktion dom kommer få.

Det är ju bara att ta en snabb koll på nätet hur folk blir bemötta som är öppna med sitt mående, dom ska inte uppmärksammas pga att det ökar problemen, det är bara en trend när många pratar om det osv, man ses som någon som bara vill ha uppmärksamhet av fel anledning osv osv.

Bara en snabb koll på buke gör att man aldrig vill blanda in någon eller prata om sin psykiska ohälsa med någon annan än möjligtvis vården. Nu representerar ju som tur är inte buke världen men man blir osäker. Men det är ju hur jag upplever det, och kanske är jag den enda som upplever det så.
 
Men vilka är alla som inte tycker att man ska prata om psykisk ohälsa? Jag har nog aldrig stött på det, bara folk som blir lite besvärade för att de inte vet hur de ska bemöta mig men det handlar ju inte om att de tycker att jag borde vara tyst.

Edit: vid närmare eftertanke har det där besvärade vet-inte-vad-jag-ska-säga läget kommit enbart när jag berättat om övergrepp, inte allmänt om psykisk ohälsa.
 
Senast ändrad:
Att folk inte höll med dig i din förra tråd berodde inte på att de tyckte att man inte ska prata om psykisk ohälsa, utan att de inte tyckte att man ska prata om det på ditt sätt.

Helt obegripligt att du drar igång en likadan tråd till.

Det var inte min tråd. Och det här är ingen tråd. Det här är min dagbok :)
 
Men du, apropå den förra tråden så var vi ju många som sa att vi är öppna med att vi mår dåligt psykiskt och snarare var inne på problematiken som du själv berör när du talar om någon du själv följde vars självskadeproblematik tycktes bli värre av uppmärksamheten.

Jag syftar ju inte på alla.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag kommer emellanåt på mig själv med att ta en titt om min dotter @EmmaFilippa skrivit något här. Detta trots att jag mycket väl vet...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
17 217
Senast: MML
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 438
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok OBS Att jag ändrade rubriken för att nu har dom be stämt sig att jag har en hjärt muskel inflamation och har hjärt rytm rubbningar 😭 Men...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
5 602
Senast: Sel
·
  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
372
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp