Bukefalos 28 år!

Vi med hästar över 20 år

Status
Stängd för vidare inlägg.

cajo1312

Trådstartare
Jag har inte hittat en sån här tråd om äldre hästar, därför startar jag en!

Jag är en halvblodskorsning som är 26 år. Skulle vara roligt om ni ville dela med er av hur era äldre hästar rids, hur dom mår och vilka ålderstecken som uppstått mm. Skulle också vara roligt att följa varandra och diskutera kring frågor och funderingar.

Så jag börjar berätta om min gamla gentleman!
Han är en maxad D-ponny, halvblodskorsning. Född 1988 och har varit min i snart 8 år. Innan det så var han en omtyckt ridskolehäst. Jag rider honom nu 5-6 gånger i veckan och schemat ser ut ungefär såhär:

Måndag: Lösgörande
Tisdag: Intervallträning
Onsdag: Longering
Torsdag: Vila
Fredag: Uteritt
Lördag: Hopplektion varannan vecka, dressyrlektion varannan vecka. (För tränare)
Söndag: Rider ut och travar en lång sträcka så att han får igång musklerna efter gårdagens lektion. Galopperar ej.

Ålderstecken:
*Längre päls
*Det tar längre tid att bygga upp muskler
*Han kan inte hoppa lika många språng som tidigare, då "tappar han" bakbenen i slutet av lektionen.

Annars känns han helt underbar och han är väldigt arbetsvillig och glad inför varje ridpass.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 221
Senast: Mabuse
·
Ridning Jag är lite tveksam när det gäller årets sommarbete/vila för min häst. Normalt sett vilar hon ihop med de andra ridskolehästarna i tre...
2
Svar
36
· Visningar
3 066
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Jag har ridit sen jag var 4, började rida varje dag 2015 och har en egen häst sen 2020. Har senaste året tyckt att det varit jobbigt...
Svar
8
· Visningar
2 093
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp