Bukefalos 28 år!

Vi ska hyra gård :)

Nobbe

Trådstartare
Jag och sambon har bestämt oss för att hyra en gård där det även finns möjlighet att få ha hästar. Vi har evt en gård på gång men kruxet är den att stallet är fullt med spiltor och inga boxar. Idag är det rätt dyrt att bygga boxar samt sätta in nya boxar. Sen måste hagarna fixas osv. Hur hade ni gjort ? Hade i tagit denna gård som är fullt med utrymmen eller hade ni kollat efter en annan gård med färdiga boxar ? ?

Sen funderar man ju även då på att, om ja nu bygger en massa boxar eller sätter in nya, och den dagen man flyttar om hur man löser det då, för ägaren ska ju inte tjäna något på det. Eftersom att det är jag som har lagt ut dom pengarna på det. Jag är så jäkla kluven så ja håller på att bli galen.

Sen har jag även planer på att hyra ut Boxplatser och då har jag läst på Jordbrukets hemsida att man måste ha tillstånd för det och vad jag vet och hört och sett så är många privata stallar utan tillstånd för dom orkar inte bry sig om det och dom vet att stallet är godkänt.

Hur många utav er som hyr ut eller är inhyrda har tillstånd för stallet ? ? ?
 
Sv: Vi ska hyra gård :)

Har du något sågverk i närheten? Inte bygghandel nu alltså utan ett riktigt sågverk. Isåfall så kan du höra med dom om de har några rejäla plankor i andrasortering. Jag är lyckligt lottad med föräldrar som bor bredvid ett sågverk så jag FICK allt material till mitt stall av dom!
Kanske går det att använda delar av spiltorna till boxarna? När jag inredde ett stall på en gård jag hyrde så lämnade jag det´kvar. Spelade mig ingen roll för jag hade ju haft nytta av det så länge jag bodde där!
 
Sv: Vi ska hyra gård :)

Vi ska kolla på gården på lördag och då ska ja se hur stallet ser ut och då blir det lättare och planera. Ja för idag använder man ju knappt spiltor till häst längre så att säga.

Vet inte faktiskt om det finns något sågverk i närheten där ja bor men vi får väl se.

Du har inga bilder på stallet du byggde :)
 
Sv: Vi ska hyra gård :)

Om man är lite händig själv så kan man bygga boxar själv utan att det blir så himla dyrt. Att köpa färdiga boxar blir betydligt dyrare. Sen skulle jag nog inte bekymra mig så mycket på hur man ska göra när man flyttar därifrån. Om ni nu bygger boxar och sen lämnar dom när ni flyttar vad spelar det för roll om dom tjänar på det eller inte egentligen? Det är ju ni som vill ha boxarna så länge ni bor där, om ni nu inte vill att dom ska tjäna på det så är det ju bara att riva ut boxarna igen och återställa stallet till det skick det var när ni flyttade in:p
 
Sv: Vi ska hyra gård :)

Ja nej nej ja är inte brydd på det viset, ja har kollat och färdiga boxar ligger från 10.000:- / boxen och det blir dyrt.

Ja är mer sugen och bygga egna och man får väl glo runt på näte och se hur andra har gjort eller få tips och råd från dom som har byggt egna boxar. Jag vill ha inspiration i massor :)
 
Sv: Vi ska hyra gård :)

Det är vansinne att investera i någon annans fastighet. Antagligen skrivs ju kontrakt så att ni inte får besittningsrätt heller.

Om ni renoverar stallet så att det höjer värdet på fastigheten kan ni kanske förhandla fram en deal att ni inte betalar hyra mot att ni renoverar stallet. Men då kan ju hyresvärden kräva att det sker på ett proffesionellt sätt tex.
 
Sv: Vi ska hyra gård :)

Fast så fel att "investera" i ngn annans fastighet, det handlar väl mkt om vilket eget intresse man har i det man bygger om. Att bygga boxar, den kostnaden kan du ju snart ha tjänat in i boxhyra som du annars betalat till någon annan? Sedan går det ju alltid att diskutera med gårdsägaren, men om inte han/hon har något intresse av det så är det ju inte så konstigt om de inte vill betala för ombyggnationen? Då får man ju antingen ta med sig sitt material och återställa det som var, eller leva med att det var en engångskostnad som man "brännt", som så mkt annat i livet. (Och då menar jag kostnader runt 5000-10 000kr, inte några sänkningar av golv/höjning av tak, osv utan boxmaterial av enklare säker modell.)
 
Sv: Vi ska hyra gård :)

KL

Just staket och boxväggar går ju faktiskt att ta med sig eller sälja vid en flytt - men är det mycket annat som hade behövt göras på gården?
 
Sv: Vi ska hyra gård :)

Kan meddela att vi fick inte just denna gård som ja prata om utan dom ville ha mer i hyra och vi acceptera inte det då vi tyckte det va överpris så dom lät nån annan få ta den. Men vi söker på :)
 
Sv: Vi ska hyra gård :)

och det ar helt ok att ha sin hast i spilta. tydligen har de andrat sig pa jordbruksverket (igen) och man far nu bygga spiltor igen. Dock ta mig inte pa detta da jag har bara "hort".. Men skulle garna ha mina i spilta, har dock boxar sa inga problem dar... Tank bara pa att ha de ratta matten, annars kan det ta eld i helvetet.... hoppas ni finner vad ni vill ha..
 
Sv: Vi ska hyra gård :)

Du får inte bygga nya spiltor som ska användas för din hästs dygnsvila. De spiltor som du redan har får du fortfarande använda för hästens dygnsvila. Det är tillåtet att bygga spiltor som ska användas för till exempel utfodring och skötsel av din häst.
Hämtat från https://www.jordbruksverket.se/amne...stallmiljo.4.1cb85c4511eca55276c80002415.html

Har hört från osäkra källor att man får ha kvar sina gamla spiltor fram till 2017. Tycker det är helt rätt att bygga om till boxar.
 
Sv: Vi ska hyra gård :)

Fråga ägaren till gården om du kan få en billigare hyra några månader mot att du bygger boxar? Han vinner ju på det vid försäljning av gården eller senare uthyrning.
 
Sv: Vi ska hyra gård :)

Om jag skulle hyra en gård, skulle jag aldrig kosta på att bygga om stallet. Då skulle det finnas färdiga boxar att hyra ut, om jag ville ha det så.
 
Sv: Vi ska hyra gård :)

Det där kan man ju göra på olika vis.
Antingen så tar man det som det är och löser sina behov på egen hand.
Eller så kommer man överens om att hyresvärden löser det för en högre hyra.
 

Liknande trådar

Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 044
Senast: tanten
·
Anläggning Hej! Jag har en liten fundering.. Det är nämligen så att vi precis hade tänkt köpa häst, men hon som äger stallet har för några månader...
2
Svar
30
· Visningar
3 546
Senast: Shaggy
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 705
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 421

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp