Vi ska skaffa valp!

bananabambi

Trådstartare
Sjutton också, lyckades posta tråden innan jag hann skriva klart... Kan man inte radera?

9127353680.jpg

9151843447.jpg

9197357820.jpg


*morr*

Äh, jag får visst leva med det.
Nåväl.

Ovanstående böcker har jag skickat efter. Har lånat och läst Kontaktkontraktet och Inkallningsboken av vår uppfödare, men vill ha dom själv så jag beställde dom också. Har ni fler tips på böcker?

Just nu känns det som om jag vill springa ner till djuraffären och köpa allt som har med hundar att göra, men inser att jag måste begränsa mig lite i början.

Vad är det jag måste köpa nu till valpen kommer hem, och vad ska/kan jag vänta med att köpa?

Valpen är en boxer, och vi kommer hämta den någon gång runt den 5 juni.

Jag kommer ha semester de första tre veckorna, sedan har sambon semester 1 vecka, och sedan har jag semester ytterligare fyra veckor. Så valpen får ha oss hemma så mycket som möjligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Vi ska skaffa valp!

Kul med valp! gratttis. :)

Det du behöver är tex, mat och vatten skål. Några leksaker och några tuggben. Koppel och halsband, någon typ av korg, mat. ja det är nog det. kanske har glömt något.
 
Sv: Vi ska skaffa valp!

Har massor av tips på böcker Du bör läsa/köpa.

För att slippa sitta och rabbla titlar så kan jag enkelt säga att författarna Du ska leta efter är:

Anders Hallgren
Memea Molin
Ingrid Tapper
Eva Bodfält
Marie Hansson (speciellt "Min bästa vän"

Alla deras böcker är bra och väldigt nyttiga. Skulle personligen inte rekommendera Barbro Börjesson som Du precis beställ en bok ifrån. Gillar inte hennes metoder. Visst får Du en lydig hund, men man vill även ha en glad hund.

Lycka till!

Beställ från Canis om Du vill ha billiga böcker.
 
Sv: Vi ska skaffa valp!

Memea Molin och Eva Bodfält har jag som sagt beställt böcker ifrån, de böckerna har jag läst förr, och jag gillar dom.

Jag har ingen erfarenhet av Barbro Börjesson, annat än det lilla jag sett i tv. Men boken var billig så jag behöver inte gräma mig så mycket :angel: Kommer dock läsa ut boken, så jag får bilda mig en egen uppfattning.

Canis har jag aldrig hört talas om, beställer mest från Adlibris.

BananaBambi
 
Sv: Vi ska skaffa valp!

Koppel vet jag inte riktig vad för typ jag ska köpa, det är ju en hel djungel, stryp, halvstyp eller inte alls, nylon, läder *puh*

Mat vill jag ta reda på via uppfödaren vad de äter hos honom, så det väntar jag med att köpa. Matskål, vattenskål och leksaker ska jag köpa så fort som möjligt.

Bädd hade jag tänkt vänta med. Med tanke på hur stor en boxer blir, tänkte jag ta lagom stor kartong som jag bäddar in i filtar, och sedan kan man ju ta en större kartong vartefter vovven växer? (Och biter sönder den gamla :crazy: )
Eller är det dumt?
 
Sv: Vi ska skaffa valp!

Wooohooooo! Det blev en BOXER! :bump:


sådärja.. nu när den delen är avklarad kan jag ju säga vad JAG köpte (jag fick ju bara EN VECKA på mig från att jag bestämt att det skulle bli en Boxervalp tills jag fick hämta hem Stella!):

-ett valpkoppel, bedårande ljusblått, inget stryp alls, man "tar ju inte i" kopplet innan på riktigt ens innan valpen hinner växa ur det.. känns det som.
-vatten och matskål i metall, plus en ställning som hon inte kunde använda i början, för att hon inte nådde upp, men som jag tänkte kunde bli bra när hon blev stor och det har den blivit också!
(man kan välja keramik också, men helst inte plast har jag hört)
-en filt som jag hade med mig när jag hämtade henne och som jag sov med natten före som fick bli HENNES filt, som sen ska ligga i korgen eller vad man nu skaffar...
-en STOR plastsäng med en fleecefäll att ha i sovrummet och sova i. Fyllde upp den med kuddar och sånt i början så den skulle kännas trängre, men köpte in mig på en som hon fortfarande får plats i!
-nån leksak, tror det var en tofs, mest för att hon skulle ha nåt som var TILLÅTET att tugga på.

Resten skaffade jag efter hand.

Något jag ÖNSKAR att jag hade köpt FÖRE valpen kom är väl bilburen. Inte för att hon skulle tvingats åka i den de allra första gångerna, utan mest för att det är så smidigt att jag inte fattar hur jag pallade att åka runt med hunden lös i baksätet innan jag köpt en, plus att den tar ett tag att få från det att man beställt en tills att den är klar (kan tipsa om billigt ställe att köpa bur på också).

När Stella var riktigt liten så hade hon en brödback att sova i inne i vardagsrummet (typ när jag såg på TV) och i den låg hennes filt på dagtid, så det blev hennes plats att vara ifred i. Skitbra och inte så lätt att tugga sönder heller! :idea:
Man kan även köpa sig en bur (eller ha bilburen inomhus när man inte åker med den) som hunden får ha som SIN plats. Min syster har valt att göra valphage av kompostnät i en del av köket och där sätter hon sin valp när den är för hyperaktiv för att den är övertrött.. då brukar den slockna rätt fort för den vet att den inte får någon uppmärksamhet när den väl är satt där...

/JES
*nyfiken på vilken kennel du valt också!*
 
Senast ändrad:
Sv: Vi ska skaffa valp!

Verkligen grattis!!

När jag skulle ha hund första gångne så fick jag hunden först ( en omplaceringshund som skulle skjutas) och köpte saker sedan. Filt fick jag med så den låg på golvet bredvid min säng ( och hunden låg i sängen ), koppel och hlasband fick jag med och köpte sedan böcker och leksaker och fler koppel och halsband. Halsbandet som jag fick med var en bred läderrem med nitar och kopplet var i typ nylon eller något åt det hållet. Jag köpte också en reflexsele till honom.
När jag köpte min första valp så köpte jag en lite n säng ( som hon växte ur på ingen tid). Jag köpte ett halvstryp som var för stort för henne så att hon kunde ha det länge och när man började träna henne så passade det fortfarande och så köpte jag ett koppel i läder till henne. Nästa gång jag köpte valp var hundne jag har nu och hon fick använda korgen, kopplet och halbandet som jag köpt till den andra hunden och så har jag köpt till en stor korg till henne som hon får plats i nu. Förra veckan när vi fick en hund ( omplaceringshund som skulle skjutas- tror att folk har lärt sig att jag är blödig) så fick vi med sele och koppel. Jag har i dagarna köpt ett flexikoppel för att ha när min man tränar inkallning, hon går absolut inte att ha lös. Annars har jag hört att flexi inte är bra, men detta används bara vid inkallningsträning. Köpte också nya skålar till båda hundarna ( vill ju att de ska ha lika dana!). Den nyaste hundne är 14 månader gammal och alltså ingen valp.

Min första hund och min första valp lever inte längre ( bara så att ingen tror att jag har 4 hundar) utan jag har bara min dobermann på 5 år nu i sommar och den här nya som är en blandras ( tror att det är mellan jack russel och papillon) och som för övrigt är hur trevlig och duktig som helst (syftade på att hon ändå är en omplaceringshund).
Blev lite sur ändå för vi hade bestämt oss för att göra "rätt"- köpa en registrerad valp i sommar, men så blev det denna. Och jag har så svårt att säga nej när folk ringer och hotar med att ta ut hunden i skogen och skjuta den bara för att de är trött på den och så därför har vi en till hund nu. Fast min man är överlycklig, säger att det är hans hund och jag får inte ens gå ut med den! :) Han tränar den och promenrar med henne osv. Och DET är verkligen kul!! Fast det var ju JAG som ville han en till hund att begrava mig i!!
 
Sv: Vi ska skaffa valp!

bananabambi skrev:
Koppel vet jag inte riktig vad för typ jag ska köpa, det är ju en hel djungel, stryp, halvstyp eller inte alls, nylon, läder *puh*

Mat vill jag ta reda på via uppfödaren vad de äter hos honom, så det väntar jag med att köpa. Matskål, vattenskål och leksaker ska jag köpa så fort som möjligt.

Bädd hade jag tänkt vänta med. Med tanke på hur stor en boxer blir, tänkte jag ta lagom stor kartong som jag bäddar in i filtar, och sedan kan man ju ta en större kartong vartefter vovven växer? (Och biter sönder den gamla :crazy: )
Eller är det dumt?

När jag skaffade lagotton köpte jag på mig en del grejer först (det känns som om tiden går fortare då :p ).
Har ett läderkoppel och ett flexikoppel. Mest använder jag läderkopplet, det är enklast, men jag har flexi för att använda när hon löper sen - så det använder vi då och då nu med (hon har aldrig haft problem att gå i koppel).
Har ett vanligt läderhalsband till henne också, men det börjar bli så slitet och lite tuggat ( :angel: ) så jag ska skaffa ett nytt åt henne snart. Blir nog ett halvstryp då, men eftersom hon inte drar nåt speciellt nu så får vi se. Kan nog vara bra vid löp tex.

Spendera inte för mycket pengar på leksaker, tennisbollar, gamla strumpor med papper i, toarullar mm. fungerar också mycket bra - särskilt för vassa valptänder som sliter ut leksaker fort.

Jag har hämtat banankartonger från ica som hon har som bädd (förutom när hon sover i min säng, eller på golvet). Är tuggvänliga, billiga (2kr) och så får en valp plats i den. En boxer blir ju större än en lagotto, men ett tag bör den vara tillräckligt stor.

Åh, jag minns när jag hämtade hem henne - lycka! (och en hel del slitande i håret och magsår :p har det blivit med, nästan i alla fall).
 
Sv: Vi ska skaffa valp!

GaurdianAngel skrev:
Skulle personligen inte rekommendera Barbro Börjesson som Du precis beställ en bok ifrån. Gillar inte hennes metoder. Visst får Du en lydig hund, men man vill även ha en glad hund.

.

Måste bara få säga att jag aldrig träffat en icke glad hund som blivit tränad av Barbro! Det är alltid bra att lära sig så mycket som möjligt om inlärning, rätt som det är har man nytta av något som man inte trodde från början. Jag använder kanske inte Barbros metoder till vardags med min nuvarande hund, men det jag lärt mig av Barbro har jag haft en enorm nytta av, när jag hjälpt "problemhundsekipage". Barbro brukar säga att "facit" i dina träningsmetoder finns i hundens uppförande och framhåller ofta och mycket om vikten att skapa förtroende och gemenskap mellan hund och förare.
 
Sv: Vi ska skaffa valp!

Glömde visst att säga GRATTIS till valpen!
 
Sv: Vi ska skaffa valp!

Det jag sett av hennes hundträning är inget som imponerar på mig. Att slänga en kedja i revbenen på en hund som inte förstår varför, ser jag inte som något som förbättrar varken lydnaden eller relationen.
Men visst hon har säkert en hel del att lära ut också, men precis som man ska göra med alla instruktörer och böcker så får man ju sålla ut det man anser vettigt.
 
Sv: Vi ska skaffa valp!

GaurdianAngel skrev:
Men visst hon har säkert en hel del att lära ut också, men precis som man ska göra med alla instruktörer och böcker så får man ju sålla ut det man anser vettigt.

Precis! Det gäller alla! Det var det jag menade, man vet inte när man behöver det där tipset från den där instruktören, som man från början förkastat.
 
Sv: Vi ska skaffa valp!

Har du tränat för Barbro eller ?? Om inte så ska man inte tro på allt man ser på tv villket handlar om ett x-antal minuter enbart...
 
Sv: Vi ska skaffa valp!

Att det blev en boxer var ganska sjävklart. Jag har alltid haft en förkärlek till det där utseendet, och boxern verkar passa oss bra i övrigt. Sambon vill ha en större hund, som ser lite skräckinjagande ut, och som håller alla ungar borta från vår tomt (Det är inte så illa som det låter, och inte gör det något att ungarna klättrar in och hämtar sina bollar hos oss, men om de kastar in en boll på vår tomt kan de inte längre räkna med att få den tillbaka intakt om Vovven finns och håller koll :devil: ) Jag vill ha en hund att ha kul med. Tävla är jag inte intresserad av, men träna gillar jag. Och att få ge mig ut på bus-turer i skogen. Får väl se vad det blir av det.

Vi har valt en kennel i Södermanland, får väl inte skriva ut namn här, men den ligger utanför Hälleforsnäs.

Tack för idéerna. Det är lätt att förköpa sig i början, men jag vet att det bästa är att bara skaffa det nödvändigaste, och seda fylla på vartefter.

Vi ska åka och titta på valparna nästa vecka, de är födda den tionde april, så dom är ju ganska små fortfarande. Det blir förmodligen inte vi som bestämmer vilken valp vi ska ha, utan det blir uppfödaren. Men vi vill ha en hanhund.
 
Sv: Vi ska skaffa valp!

Mynta2 skrev:
Har du tränat för Barbro eller ?? Om inte så ska man inte tro på allt man ser på tv villket handlar om ett x-antal minuter enbart...

Skulle aldrig träna för henne. :smirk:

Har däremot sett på tv. Har bekanta som tränat för henne och även sett hennes träningar live. Är inget jag gillar.

Att slänga en kedja i revbenen på en helt oförstående hund i Tv säger ju bara mer om henne. Det är svårt att förklara bort, även om det handlar om några korta minuter.
Att man sedan överhuvudtaget visar sådana extrema metoder inför svenska folkets "normalkunniga" hundägare är ännu mer oförståerligt!

Om jag nu hade varit nybörjare på hund och behövt hjälp med min tik, och sedan sett detta program med kedjan, hade min hund varit förstörd idag. Hon hade absolut inte klarat en sådan korrigering, men då Barbro B menar att det är så man tränar bort ett beteende så tror jag naturligtvis att det är så man korrigerar.

Jag har dessutom fått hjälpa en del av de hundar som hon har "hjälpt" via TV. Ägare som trott blint på hennes träningsmetoder och kört dem på sina hundar. Dessa hundar har blivit rädda för sina ägare och en del har börjat med utfall på andra hundar.

Visst kan man inte skylla allt på Barbro då man måste ansvara för sina egna handlingar, men jag anser det vara dåligt omdöme att gå ut med det i TV i alla fall
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi blir med valp om ca 6 veckor ❤️ Innan sommaren köpte jag böcker och började läsa och förbereda mig. Jag tycker dock att det är svårt...
Svar
11
· Visningar
1 042
Senast: Luff
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 714
Senast: anna_panna
·
Övr. Hund Jag har varit i valpletartaget i ungefär 9 månader med ett avbrott pga att vi köpte hus och flyttade under senvåren. Jag har under...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
7 526
Senast: Gnist
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 467
Senast: Nixehen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp