Vi som tränar för tävling i agility!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Liten uppdatering från mig.

Alltså jag har blivit såå himla dålig när jag inte tränat med hundarna på några veckor. Största problemet är guldfisk-minne. Jag var iväg på blåbärstävlingar i E-tuna i helgen som var bara för att träna på att komma runt lätta banor :o. Första banan sprang jag felfritt med Nike 2 ggr då det var revansch på den, sen när jag ska springa precis samma bana med Nessie springa fel väg i slutet :banghead:. Det var iallafall jätte-kul och nyttigt för mig.

Träningen senast ställde jag upp en bana där vi ska skicka hundarna ganska mycket, eller inte så mycket bana som övning då det blev 10 hinder totalt. Då både maken och träningskamraten ställde sig frågande om det ens går(!) att komma runt så var jag ju tvungen att bevisa det och fick två klockrena rundor med Nessie :). Det var faktiskt en jätte-rolig träning och roligast av allt var att maken sen fick springa ett varv med alla hundarna. Träningskompisens Jack Russel var supertaggad när Elve sprang med henne, jag tror aldrig jag sett varken honom eller hunden springa så fort! Han låg på golvet och flåsade sen efteråt, hunden såg inte ut att ha ansträngt sig nämnvärt :laugh:.

Nästa träning blir i Väsby, det bara lite svårt att hitta lediga tider där men vi hittade en lucka som passade alla.

Jag ska anmäla mig med bägge hundarna till klass 1 i Nynäshamn i april och husse ska ta bägge hundarna på inoff i Väsby dagen innan. Tänkte att klass 1 kanske är lättare för mig att ta mig igenom.

Det största som har hänt är ändå att vi skaffat en påläggs-kalv till husse, Nano:
28059158_10214220239934165_4933229692877312604_n.jpg

Hon är en miniatyre american shepherd och vi hoppas på att hon ska hamna i medium-klassen. Maken har ju tränat med Nessie och kommit på hur roligt det är så jag har lite svårt att få loss "min" agilityhund från honom. Jag hoppas på att nu när han har en ny på uppväxt så får jag behålla min Nessie :angel:.
 
Visst är det väl någon här i agility-tråden som tävlar i klass 3? Det är ju snart dags för Gåsahoppet i Nils Holgersson-hallen i Skurup, och jag tänkte höra om någon från Buke ska dit och tävla? Jag bor bara en dryg km från hallen, skulle vara roligt att åka dit och titta i så fall. Tänkte väl i och för sig åka dit och titta ändå, men det blir ju ännu roligare om någon härifrån är med :)!
Vi ska dit! Är ju maken som tävlar, men jag ställer så klart upp som funktionär :) Det blir första tävlingen för vita raketen efter valparna, hon kommer väl att vara helt crazy...Lillvovven är anmäld till öppenklasserna, har inga förhoppningar om nåt superresultat, men det är väl bra träning :)
 
Vi ska dit! Är ju maken som tävlar, men jag ställer så klart upp som funktionär :) Det blir första tävlingen för vita raketen efter valparna, hon kommer väl att vara helt crazy...Lillvovven är anmäld till öppenklasserna, har inga förhoppningar om nåt superresultat, men det är väl bra träning :)
Kul! Vilka dagar kommer ni att vara där? Och vilka hundar ska man hålla utkik efter?
 
Igår blev det en spontan sväng till hallen, det blev träning med fokus på kontaktfältet i balansen. Tränade bägge hundarna på att de skulle stanna på kontaktfältet. Nike mest för att träna nåt, hon missar ju aldrig kontaktfältet men resultatet blev att hon fick bättre fart över balansen när hon hade nåt att sikta på. Nike fattade i princip på en gång vad jag var ute efter också, hon är så himla lättlärd när hon VILL (vill hon inte så är det omöjligt att försöka lära henne nåt). Nessie var lite svårare, men efter lite nötande så gick det med henne också. Nessie har ju fått en fix idé om att hon SKA hoppa över kontaktfältet i balansen så därför kändes det som det dax att ta tag i det.

Nessie på balansen:
28685465_10214346445169217_4608823011695643185_n.jpg
 
Jodå, hon skötte sig bra! Det finns lite kvar att finslipa, men fem fel i första, gick ur slalomen, och en femteplats. 10 fel i andra, balansen och sen sprang hon förbi sista :) Det var hela långsidan med tunnel på kortsidan, hinder i hörnet, sen lång rak tunnel, långhopp och hinder, och hon tittade lite för mycket på maken som sprang för allt vad han kunde :)
Strök sista, skulle dröja minst tre timmar till...när jag klurat ut hur man lägger ut film kanske ni får se ;)
 
Har anmält mig med bägge hundarna till Nynäshamn, det är ju tre agilitybanor så det blir att nöta kontaktfält med Nessie! Husse är anmäld med bägge till Väsby på inoff dagen innan så det blir att steppa upp träningen lite nu. Sen är vi anmälda till Nacka med var sin hund så vi har lite tävlingar att sikta på.
Ska gå på en föreläsning om gambler/snooker som hålls på vår BHK om några veckor också, det blir kul! Sen börjar husse på fortsättningskurs i agility i slutet av april, jag ska gå på tävlingslydnad startklass istället med Nessie.

På fredag blir det agilityträning i Väsby, jag var där själv igår på dagen och nötte lite kontaktfält i balansen och försökte ta mig igenom en lätt bana med bägge hundarna. Det gick faktiskt rätt skapligt!

@Tajger kul att det gick så bra! Sist jag var på blåbärstävling körde de i block, xs & s körde först och sen kunde man åka hem. Fantastiskt skönt med det upplägget, bättre flyt också när det inte blev så lång väntan. Kommer det nån film? :D
 
Någon här som har kört cavaletti med sina hundar och har koll på hur lågt/högt de ska ligga på för en hund på 30-35cm i mkh..
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Hundträning Efter snabb förfrågan tar jag mig friheten att skapa en sammanslagen tråd för ALLA lydnadsklasser, där man kan följa allas träning och...
99 100 101
Svar
2 001
· Visningar
166 427
Senast: lillebill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp