Bukefalos 28 år!

vid byte av jobb

ameo

Trådstartare
Moderator
Om man säger upp sig på en tjänst där man har 3 månaders uppsägningstid. Och man har en hel del innestående semester kvar. Kan man då ta ut den semestern under uppsägningstiden och börja jobba tidigare på nya arbetsplatsen?
Jag är nyfiken på hur det generellt brukar fungera.

(det är inte jag utan någon i min närhet som eventuellt kommer byta jobb, det är mycket möjligt att hen själv vet hur det fungerar, det var bara jag som blev nyfiken när vi pratade om saken häromdagen...)
 
Man kan ta ut semestern under uppsägningstiden och börja tidigare.
Vad du gör på semestern är din ensak.
 
Det är upp till uppdragsgivaren om den går med på det, eller om den vill att du jobbar tiden ut och att de betalar ersättningen utan att tiden tagits ut. Har varit med om båda...
 
Som du fått svar på redan är det upp till arbetsgivaren att godkänna eller neka semester när det rör sig om 3 månader. Har du 6 månaders uppsägningstid eller längre har du rätt att ta ut semester om jag förstått det rätt.
 
Om man säger upp sig på en tjänst där man har 3 månaders uppsägningstid. Och man har en hel del innestående semester kvar. Kan man då ta ut den semestern under uppsägningstiden och börja jobba tidigare på nya arbetsplatsen?
Jag är nyfiken på hur det generellt brukar fungera.

(det är inte jag utan någon i min närhet som eventuellt kommer byta jobb, det är mycket möjligt att hen själv vet hur det fungerar, det var bara jag som blev nyfiken när vi pratade om saken häromdagen...)
Jag skulle rekommendera att söka semester först och få den beviljad innan man säger upp sig om man vill göra så. Arbetsgivaren har rätt att neka semester under uppsägningstid, men inte återkalla den pga uppsägningen. Värt att tänka på är att om man slutar under semesteråret och tagit ut all sin semester kan man bli nekad att ta ut mer semester på nya stället under samma semesterår.. vet dock inte hur det funkar om man börjar det nya medan man är på semester och därmed ännu inte förbrukat alla dagar ännu.
 
Fast om man säger upp sig själv har man väl en månads uppsägning?

Nej, det beror helt på avtalet.

AG har ingen skyldighet att bevilja semester och det kan visst finnas hinder för att börja annan anställning under semester. Är man anställd, är man det även under semester.

Överenskommelse är det bästa.
 
Tycker inte alls att det är TS ensak vad hen gör under sin semester om det handlar om att jobba hos en annan arbetsgivare. Fick faktiskt den frågan när jag var chef för x antal år sen. Jag sa nej. Det skulle i så fall bli fråga om dubbla anställningar, vilket är en märklig situation. Vad händer tex om du blir sjuk under din uppsägningstid, vilken av dina dubbla arbetsgivare ska stå för din sjuklön?

Istället gick vi ibland med på att korta ner uppsägningstiden om någon ville sluta i förtid. Kvarvarande semester kan ju tas ut i pengar.

Föreslår att du kontaktar din fackförening. De har säkert koll på vilka regler som gäller.
 
Tycker inte alls att det är TS ensak vad hen gör under sin semester om det handlar om att jobba hos en annan arbetsgivare. Fick faktiskt den frågan när jag var chef för x antal år sen. Jag sa nej. Det skulle i så fall bli fråga om dubbla anställningar, vilket är en märklig situation. Vad händer tex om du blir sjuk under din uppsägningstid, vilken av dina dubbla arbetsgivare ska stå för din sjuklön?

Istället gick vi ibland med på att korta ner uppsägningstiden om någon ville sluta i förtid. Kvarvarande semester kan ju tas ut i pengar.

Föreslår att du kontaktar din fackförening. De har säkert koll på vilka regler som gäller.

Så länge det inte är konkurrens ser jag inte alls hur man kan styra över anställdas semester.
http://arbetsrattsjouren.nu/2013/04/far-man-arbeta-hos-en-annan-arbetsgivare-under-semestern.html
 
Jag frågade min dåvarande chef om jag fick ta ut innestående semester under uppsägningen och blev nekad, vi löste det med det bästa lönelyft jag fått nån gång men nu i efterhand så kanske det var dumt att jag inte slutade iaf. :meh:
 
Så länge det inte är konkurrens ser jag inte alls hur man kan styra över anställdas semester.
http://arbetsrattsjouren.nu/2013/04/far-man-arbeta-hos-en-annan-arbetsgivare-under-semestern.html

Det kan uppkomma många praktiska problem, men konkurrens eller annan lojalitetskonflikt var det jag tänkte på. Anställningsavtal är ofta ganska långtgående förbindelser när det gäller lojalitet.

Det handlar inte om att styra, utan om att arbetstagaren förväntas uppfylla sin del av avtalet.
 
Det kan uppkomma många praktiska problem, men konkurrens eller annan lojalitetskonflikt var det jag tänkte på. Anställningsavtal är ofta ganska långtgående förbindelser när det gäller lojalitet.

Det handlar inte om att styra, utan om att arbetstagaren förväntas uppfylla sin del av avtalet.
Konkurrens ligger säkert när till hands ändå när en person byter arbete, ofta är det inom samma bransch.
Den anställde behöver inte heller berätta för AG vad denne avser göra under semestern.

Jag vet faktiskt flera som arbetar under semestern, kanske är det vanligare i vissa yrken.
 
Föreslår att du kontaktar din fackförening. De har säkert koll på vilka regler som gäller.
det är alltså inte jag som ska byta jobb, jag har inte ens något jobb!
(mer än mitt ständiga sommarjobb, sedan 8 år - annars studerar jag)
(det är inte jag utan någon i min närhet som eventuellt kommer byta jobb, det är mycket möjligt att hen själv vet hur det fungerar, det var bara jag som blev nyfiken när vi pratade om saken häromdagen...)
 
Konkurrens ligger säkert när till hands ändå när en person byter arbete, ofta är det inom samma bransch.
Den anställde behöver inte heller berätta för AG vad denne avser göra under semestern.

Jag vet faktiskt flera som arbetar under semestern, kanske är det vanligare i vissa yrken.

Jag arbetar själv under semestern och helger, i eget företag, som är godkänd bisyssla av min arbetsgivare.
 
Det kan bli konflikter. Ska man ta ut semester under uppsägningstiden ska de ske i bästa samförstånd med AG.

AG har rätt att beordra in under semester. Har man då en 100 % tjänst kan man ju inte ha ytterligare en tjänst om inte detta är uttryckligen godkänt av AG.

Ska man då, mot AG´s vilja, börja tidigare (under den tidigare anställningen) kan det bli rejält jobbigt och man kan faktiskt också bli ersättningsskyldig som arbetstagare, även om det är ovanligt att AG orkar dra det till sin spets.

För egen del är det endast i absolut krisläge jag stökar till det i slutet av en anställning, jag vill gärna sköta det snyggt. Jag vet aldrig vem som kommer i min väg under resten av yrkeslivet. Jag har dock hamnat i en gråzon vid ett tillfälle. Kutym var 3 veckors sommarsemester. Jag krävde lagstadgade 4 veckor, med sikte på att säga upp mig och avverka sista anställningstiden under semestern. Det blev en del muttrande, men de kunde inte belägga att jag planerat det. Jag gick heller inte till en annan anställning.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej, Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och...
2
Svar
33
· Visningar
2 817
Senast: Dorinda
·
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
14 323
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
3 059
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 201
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kastrera ja eller nej
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp