Byta jobb eller stanna kvar?

Nu har jag skrivit på för det nya jobbet och börjar där i februari.
Vi har diskuterat hemma och kommit fram till att jag skulle vilja jobba 90%.
Frågan är bara hur man lägger fram det för sin nya arbetsgivare på bästa sätt?
De vet ju om att jag har småbarn men det kom aldrig på tal om något annat än 100%.
 
Nu har jag skrivit på för det nya jobbet och börjar där i februari.
Vi har diskuterat hemma och kommit fram till att jag skulle vilja jobba 90%.
Frågan är bara hur man lägger fram det för sin nya arbetsgivare på bästa sätt?
De vet ju om att jag har småbarn men det kom aldrig på tal om något annat än 100%.
Vad har arbetsgivaren för policy kring deltidsarbete?
Jag hade, som arbetsgivare, tyvärr blivit lite irriterad om en ny medarbetare kom direkt efter accepterat och påskrivet kontrakt och framfört önskemål om procent. Det är ju annars "normalt" att avhandla sådana saker under själva rekryteringsförfarandet. Så jag hade nog valt en av två strategier; för fram det direkt nu, så arbetsgivaren kan planera för det redan i god tid innan du börjar (om det godkänns öht) eller bit ihop första året och för fram önskemålet senare när du har relation till arbetsgivaren och har något att luta dig mot.

Är det föräldraledighet du önskar ta ut tänker jag lite annorlunda, det har du ju full rätt till så det är bara att föra fram, i god tid. Hellre nu än i februari.

(inser att jag lät lite kort i tonen så jag vill också passa på att säga grattis till det nya jobbet, och lycka till!)
 
Vad har arbetsgivaren för policy kring deltidsarbete?
Jag hade, som arbetsgivare, tyvärr blivit lite irriterad om en ny medarbetare kom direkt efter accepterat och påskrivet kontrakt och framfört önskemål om procent. Det är ju annars "normalt" att avhandla sådana saker under själva rekryteringsförfarandet. Så jag hade nog valt en av två strategier; för fram det direkt nu, så arbetsgivaren kan planera för det redan i god tid innan du börjar (om det godkänns öht) eller bit ihop första året och för fram önskemålet senare när du har relation till arbetsgivaren och har något att luta dig mot.

Är det föräldraledighet du önskar ta ut tänker jag lite annorlunda, det har du ju full rätt till så det är bara att föra fram, i god tid. Hellre nu än i februari.

(inser att jag lät lite kort i tonen så jag vill också passa på att säga grattis till det nya jobbet, och lycka till!)

Jag har erfarenhet av att ha blivit den irriterade, när man rekryterat för 100% tjänst, inte ett knyst om tjänstledighet under rekryteringen och det första som händer innan tillträde är att personen vill jobba bara 80%. Det hade varit bra att veta för planering. Idealt skulle jag vänta med att ta upp det ett litet tag och kanske söka föräldraledigt och då ha 3 månaders "varsel".
90% är lite närmare heltid än i mitt fall, så lite enklare att hantera.
Om man tar upp det på ett öppet sätt och accepterar lite framförhållning så skulle det kunna funka.
Men det är långt ifrån idealt att inte ens ha nuddat frågan under rekryteringen och sedan omedelbart komma med det önskemålet. Det blir en tillitsutmaning att hantera, där man ställer sig lite på minus i balansen om man inte gör det bra.

(Jag tänker att individer (och när det behövs i deras familjer) bör diskutera förutsättningar för att skriva ett kontrakt med tredjepart innan det de facto är påskrivet, snarare än när åtagandet redan är gjort.)

Å andra sidan så kanske arbetsgivaren redan nästan räknar in att småbarnsföräldrar i personalen kommer att vilja jobba mindre under småbarnsåren och inte alls reagerar negativt.
 
Senast ändrad:
Grattis till jobbet!

Jag utgår ifrån att det är förkortad arbetstid med hänvisning till föräldraledighetslagen som avses, hela svaret baseras på det antagandet. Är det fel är svaret ej tillämpligt.

Policy kring deltidsarbete har ingen betydelse, och det är helt rätt att det är en heltidstjänst som står i anställningsavtalet. Jag har aldrig varit med om att detta avhandlats under anställningsförfarandet utan det kommer senare - ibland direkt, ibland kämpar den nyanställda på ett tag på heltid först. Som arbetsgivare är iaf mitt företag beredda på att anställda med små barn inte jobbar heltid, och det är nåt vi räknar med redan i rekryteringen.

Arbetsgivaren kan inte neka förkortad arbetstid, men om jag minns rätt så är det två månaders framförhållning som gäller enligt lag. Vill du jobba mindre direkt så ska du alltså säga det nu (och kanske inte bara pga ovan utan också för att det är snyggare mot arbetsgivaren och underlättar planeringen).
 
Vad har arbetsgivaren för policy kring deltidsarbete?
Jag hade, som arbetsgivare, tyvärr blivit lite irriterad om en ny medarbetare kom direkt efter accepterat och påskrivet kontrakt och framfört önskemål om procent. Det är ju annars "normalt" att avhandla sådana saker under själva rekryteringsförfarandet. Så jag hade nog valt en av två strategier; för fram det direkt nu, så arbetsgivaren kan planera för det redan i god tid innan du börjar (om det godkänns öht) eller bit ihop första året och för fram önskemålet senare när du har relation till arbetsgivaren och har något att luta dig mot.

Är det föräldraledighet du önskar ta ut tänker jag lite annorlunda, det har du ju full rätt till så det är bara att föra fram, i god tid. Hellre nu än i februari.

(inser att jag lät lite kort i tonen så jag vill också passa på att säga grattis till det nya jobbet, och lycka till!)

Tack för ditt svar 🙂

Det är föräldraledighet på 10% jag önskar. Förstår att de kan uppstå irritation att komma med detta efteråt jag skrivit på.
Jag har alltid tänkt att jag ska jobba 100% men förutsättningarna har ändrats något det sista och det hade betytt mycket att få hämta barnen lite tidigare om dagarna.

Men jag tror jag gör såhär, biter ihop det första halvåret och lär mig jobbet. Sedan till hösten om det går, jobba lite kortare dagar på 90%.
 
Tack för ditt svar 🙂

Det är föräldraledighet på 10% jag önskar. Förstår att de kan uppstå irritation att komma med detta efteråt jag skrivit på.
Jag har alltid tänkt att jag ska jobba 100% men förutsättningarna har ändrats något det sista och det hade betytt mycket att få hämta barnen lite tidigare om dagarna.

Men jag tror jag gör såhär, biter ihop det första halvåret och lär mig jobbet. Sedan till hösten om det går, jobba lite kortare dagar på 90%.
Men om något har ändrats precis nyligen prata med chefen och förklara tänker jag
Saker och ting händer ju ibland
Bita ihop är väl dumt det kan straffa sig i längden
 
Tack för ditt svar 🙂

Det är föräldraledighet på 10% jag önskar. Förstår att de kan uppstå irritation att komma med detta efteråt jag skrivit på.
Jag har alltid tänkt att jag ska jobba 100% men förutsättningarna har ändrats något det sista och det hade betytt mycket att få hämta barnen lite tidigare om dagarna.

Men jag tror jag gör såhär, biter ihop det första halvåret och lär mig jobbet. Sedan till hösten om det går, jobba lite kortare dagar på 90%.
Gäller det föräldraledighet hade jag tagit det med dem direkt, det är ju trots allt en lagstadgad rättighet du har, och jag tror inte arbetsgivaren kommer vara allt för oäven. Det är ju mer om man kommer och önskar en annan tjänstgöringsgrad eller helt enkelt att vara tjänstledig på deltid som jag menar att arbetsgivaren skulle kunna knorra lite...
 
Nya!

Åldern på kollegorna ser jag som noll problem. Äldre kan man lära mycket av. Och som vuxen tycker jag personkemin är viktigare än just siffran.
Lite sent in i tråden, men jobbet jag hade som semestervikariat iår och kommer nog högst troligen ha nästa år. Var ena favorit kollegan 33år äldre än mig och andra nästan 10år yngre. Ålder är en siffra helt klart ibland :D
 
Tack för ditt svar 🙂

Det är föräldraledighet på 10% jag önskar. Förstår att de kan uppstå irritation att komma med detta efteråt jag skrivit på.
Jag har alltid tänkt att jag ska jobba 100% men förutsättningarna har ändrats något det sista och det hade betytt mycket att få hämta barnen lite tidigare om dagarna.

Men jag tror jag gör såhär, biter ihop det första halvåret och lär mig jobbet. Sedan till hösten om det går, jobba lite kortare dagar på 90%.
Men med förkortad restid så tjänar du ju närapå in den tiden ändå, 40 min per dag.
 
Nu har jag skrivit på för det nya jobbet och börjar där i februari.
Vi har diskuterat hemma och kommit fram till att jag skulle vilja jobba 90%.
Frågan är bara hur man lägger fram det för sin nya arbetsgivare på bästa sätt?
De vet ju om att jag har småbarn men det kom aldrig på tal om något annat än 100%.
Eftersom 100 % nästan aldrig är det, utan snarare 120 så hade jag nog lagt upp det så här: -Jag är övertygad om att jag kommer trivas bra hos er. För att jag ska kunna vara mitt bästa jag både här och hos min familj vill jag gärna att vi skriver 90 % på kontraktet. Det är en halvdag eller lite mer än 45 min mindre per dag, som jag kan gå tidigare så jag slipper känna att jag smiter från jobb. Hur känner ni för det?

Jag jobbar 80 % med den motiveringen att livet är stökigt ibland och jag inte vill behöva jobba ikapp hela tiden. De slipper att jag är med i vissa interna stora möten (stor europeisk organisation) och jag är bättre på att avgränsa min tid och är pigg och fokuserad när jag jobbar.
 
Eftersom 100 % nästan aldrig är det, utan snarare 120 så hade jag nog lagt upp det så här: -Jag är övertygad om att jag kommer trivas bra hos er. För att jag ska kunna vara mitt bästa jag både här och hos min familj vill jag gärna att vi skriver 90 % på kontraktet. Det är en halvdag eller lite mer än 45 min mindre per dag, som jag kan gå tidigare så jag slipper känna att jag smiter från jobb. Hur känner ni för det?

Jag jobbar 80 % med den motiveringen att livet är stökigt ibland och jag inte vill behöva jobba ikapp hela tiden. De slipper att jag är med i vissa interna stora möten (stor europeisk organisation) och jag är bättre på att avgränsa min tid och är pigg och fokuserad när jag jobbar.
Men man vill kanske inte ha det i kontraktet att det är 90%, utan som föräldraledighet 10% tillfälligt (vilket kan vara ett par år). Ursprungstjänsten ska vara 100%, annars har man inte rätt att gå upp till 100% igen när man vill det.
 
Men man vill kanske inte ha det i kontraktet att det är 90%, utan som föräldraledighet 10% tillfälligt (vilket kan vara ett par år). Ursprungstjänsten ska vara 100%, annars har man inte rätt att gå upp till 100% igen när man vill det.
Smart. Jag är inte förälder så jag är lite dålig på det där. Men tanken är detsamma om att man beskriver hur lite tid det är på en vecka…
 
Nu har jag signerat avtal på nya jobbet och sagt upp mig på mitt nuvarande.
Min chef fick en chock.... Jag blev genuint ledsen också av att se hans reaktion. Jag visste inte att han tyckte jag var så värdefull.
Igår kväll gick det ut ett mail till alla på jobbet med informationen om att jag sagt upp mig. Jag blev så rörd av min chefs ord i mailet så jag började gråta och idag känns det som jag gjort det största misstaget i livet att säga upp mig från denna tjänst.

Även fast jag vet att jag vill framåt känns det så jobbigt att sluta.
Grattis till jobbet!
Jag kan snarare bli trött på din nuvarande chef, veta hur värdefull du är ska du ju få veta INNAN du säger upp dig. Hade chefen varit lite mer drivande och kommunikativ hade han ju kunnat göra grejer bättre innan du bestämt dig för att sluta.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 381
Senast: Mois
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 155
Skola & Jobb Jag står inför den spännande och inte så lite skrämmande utmaningen att hitta ett nytt jobb, då jag blir arbetslös inom några månader...
Svar
13
· Visningar
1 461
Senast: nowayout
·
Skola & Jobb Jag behöver hjälp att tänka, står vid ett vägskäl och vet inte var jag ska ta vägen. Jag sökte för en tid sedan två tjänster, både är...
Svar
2
· Visningar
740
Senast: Monkie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp