Byta jobb eller stanna kvar?

BusBarro

Trådstartare
Hej,

Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och nu blivit erbjuden tjänsten. Har väldigt stor beslutsångest. Behöver bukehjälp!

Skrev nedan lista för att kunna ställa dem mot varandra. Båda tjänsterna är inom ekonomi och liknande lön.

Nuvarande arbete

  • 12 anställda, halva gänget riktigt goa kollegor, andra halvan inte kommit så nära
  • Fritt jobb under ansvar – ensam på min avdelning så jag bär hela ansvaret (svårt att ta ledigt)
  • Inga utvecklingsmöjligheter
  • Restid 30 min enkel väg
  • Jobbar dock mycket hemifrån men börjar tröttna på det saknar gemenskap
  • Periodvis lite att göra = uttråkad
  • Dålig chef = slapp ledning
  • Jobbat här i 5,5 år, känns lite som min andra familj
Ny tjänst

  • Utvecklande och utmanande tjänst med nya arbetsuppgifter inom ekonomi
  • Restid 10 min enkel väg
  • Möjlighet att jobba hemma vid sjuka barn
  • Chans att avancera till chef inom 5-7 år
  • Mer jämn fördelning av arbetsuppgifter under månaden
  • Ny bransch
  • Mycket engagerad chef
  • Lite högre medelålder på kontoret (jag är 36 år, rädd att inte ha så mycket gemensamt)


Vad hade ni valt och varför?
 
Hej,

Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och nu blivit erbjuden tjänsten. Har väldigt stor beslutsångest. Behöver bukehjälp!

Skrev nedan lista för att kunna ställa dem mot varandra. Båda tjänsterna är inom ekonomi och liknande lön.

Nuvarande arbete

  • 12 anställda, halva gänget riktigt goa kollegor, andra halvan inte kommit så nära
  • Fritt jobb under ansvar – ensam på min avdelning så jag bär hela ansvaret (svårt att ta ledigt)
  • Inga utvecklingsmöjligheter
  • Restid 30 min enkel väg
  • Jobbar dock mycket hemifrån men börjar tröttna på det saknar gemenskap
  • Periodvis lite att göra = uttråkad
  • Dålig chef = slapp ledning
  • Jobbat här i 5,5 år, känns lite som min andra familj
Ny tjänst

  • Utvecklande och utmanande tjänst med nya arbetsuppgifter inom ekonomi
  • Restid 10 min enkel väg
  • Möjlighet att jobba hemma vid sjuka barn
  • Chans att avancera till chef inom 5-7 år
  • Mer jämn fördelning av arbetsuppgifter under månaden
  • Ny bransch
  • Mycket engagerad chef
  • Lite högre medelålder på kontoret (jag är 36 år, rädd att inte ha så mycket gemensamt)


Vad hade ni valt och varför?
Nya tjänsten, baserat på vad du skriver. Nuvarande jobb låter ganska tråkigt, som att man trampar på i samma rutiner men inte utvecklas egentligen. Kanske om du har ett år kvar till pensionen att man skulle stanna kvar.
 
Så som du lägger upp det känns det ju som att enda fördelen med första jobbet faktiskt är att det är bekant och tryggt och vant och att du känner människorna där. Och precis så kommer det ju bli på andra arbetsplatsen inom sinom tid också.

Jag hade tveklöst bytt. Men det är också på grund av att jag värderar utvecklingsmöjligheter, stimulans, engagerad chef högre än trygghet med kollegorna.
 
Som du beskriver jobben hade jag tveklöst bytt. Bra chef och varierande och utvecklande arbetsuppgifter och jämn belastning är viktigt för mig. Att det dessutom är närmare är inte heller dåligt.

Angående högre medelålder så beror det mycket på vilka dem är och deras intressen. Jag jobbar på ett ställe med högre medelålder och jag har noll gemensamt med mina kollegor då de är intresserade av sina barn och sport - jag är helt ointresserad av sport och har inga barn. Men det hade nog inte spelat någon roll om de var i samma ålder, vi lever så olika liv. Den kollega jag typ klickade bäst med på ett tidigare jobb var dubbelt så gammal som mig, vi hade liksom mer att prata om. Så jag tror att det är mer livssituation och intressen som spelar in än just ålder.
 
Jag hade också valt det nya. Ungefär med samma argument som @Mabuse . Och som du skriver så har du varit sugen på nytt jobb. Här har du ett och det låter ju som ett bra jobb.

Nya utmaningar i en ny kontext är alltid spännande.
 
Skrev du inte en liknande tråd för ett tag sedan? Har du varit sugen på att byta så länge och nu hittat ett så nära med vad som verkar erbjuda utmaningarna du söker så är det klart du ska byta! Kör!

Jag tycker ålder på kollegorna är ganska oväsentligt, det kan vara en fördel med lite spridning men i slutändan så beror det så mycket mer på personligheter och intressen när man tillbringar dagarna ihop på det sättet.
 
Byt!!
Ålder på kollegorna är oväsentligt tycker jag. Jag har alltid varit yngst och det har inte spelat någon roll. Närheten till jobbet och flexibiliteten tillsammans med utvecklingsmöjligheterna låter toppen!

Grattis till jobberbjudandet!!
 
Skrev du inte en liknande tråd för ett tag sedan? Har du varit sugen på att byta så länge och nu hittat ett så nära med vad som verkar erbjuda utmaningarna du söker så är det klart du ska byta! Kör!

Jag tycker ålder på kollegorna är ganska oväsentligt, det kan vara en fördel med lite spridning men i slutändan så beror det så mycket mer på personligheter och intressen när man tillbringar dagarna ihop på det sättet.

Ja det gjorde jag :)
 
Nu har jag signerat avtal på nya jobbet och sagt upp mig på mitt nuvarande.
Min chef fick en chock.... Jag blev genuint ledsen också av att se hans reaktion. Jag visste inte att han tyckte jag var så värdefull.
Igår kväll gick det ut ett mail till alla på jobbet med informationen om att jag sagt upp mig. Jag blev så rörd av min chefs ord i mailet så jag började gråta och idag känns det som jag gjort det största misstaget i livet att säga upp mig från denna tjänst.

Även fast jag vet att jag vill framåt känns det så jobbigt att sluta.
 
Nu har jag signerat avtal på nya jobbet och sagt upp mig på mitt nuvarande.
Min chef fick en chock.... Jag blev genuint ledsen också av att se hans reaktion. Jag visste inte att han tyckte jag var så värdefull.
Igår kväll gick det ut ett mail till alla på jobbet med informationen om att jag sagt upp mig. Jag blev så rörd av min chefs ord i mailet så jag började gråta och idag känns det som jag gjort det största misstaget i livet att säga upp mig från denna tjänst.

Även fast jag vet att jag vill framåt känns det så jobbigt att sluta.
Det är ofta jobbigt att sluta. Man har ändå gillat sitt jobb och sina kolleger. Men så kommer man till det nya och upptäcker att det är ett ännu roligare jobb och att de som jobbar där också är trevliga.
 
Nu har jag signerat avtal på nya jobbet och sagt upp mig på mitt nuvarande.
Min chef fick en chock.... Jag blev genuint ledsen också av att se hans reaktion. Jag visste inte att han tyckte jag var så värdefull.
Igår kväll gick det ut ett mail till alla på jobbet med informationen om att jag sagt upp mig. Jag blev så rörd av min chefs ord i mailet så jag började gråta och idag känns det som jag gjort det största misstaget i livet att säga upp mig från denna tjänst.

Även fast jag vet att jag vill framåt känns det så jobbigt att sluta.
Men vad fint av din chef. Att visa att en medarbetare är uppskattad är verkligen en bra egenskap hos en chef.
Inte för att deraila din tråd men jag måste bara ta ett exempel från mitt jobb. En extremt duktig kollega slutar efter 12 år, hon är helt oersättlig, det har märkts vid hennes föräldraledigheter (då har 2-3 pers ersatt henne). När hon säger upp sig skickar chefen ett mail till alla där det står "Namn..." i rubriken och i själva mailet "har fått ett nytt jobb och slutar hos oss datum"
Vi är alltså 15 pers på firman och hon var nummer 5 in och detta är alltså vad man kommunicerar. Jag trodde ärligt talat att chefen var full. Jag skickade ett riktigt syrligt svar och undrade vad fan han pyssalde med (han hade dessutom skrivit ett ganska uförligt mejl om en annan i sammanhanget rätt oväsentlig sak precis innan) - han svarade med att detta bara var information och han ville ha ut den snabbt...som om de där 5 minutrarna att komponera ett rimligare mail hade gjort nån skillnad. Kollegan blev jätteledsen.

Jag tror att du kommer landa i det nya jobbet lika fint. Jag har alltid hittat nya kollegor som jag gillar jättemycket
 
Hej,

Jag har sen ett år tillbaka varit sugen på att byta jobb. Sökte därför en tjänst som jag blev intresserad av. Var på intervju och nu blivit erbjuden tjänsten. Har väldigt stor beslutsångest. Behöver bukehjälp!

Skrev nedan lista för att kunna ställa dem mot varandra. Båda tjänsterna är inom ekonomi och liknande lön.

Nuvarande arbete

  • 12 anställda, halva gänget riktigt goa kollegor, andra halvan inte kommit så nära
  • Fritt jobb under ansvar – ensam på min avdelning så jag bär hela ansvaret (svårt att ta ledigt)
  • Inga utvecklingsmöjligheter
  • Restid 30 min enkel väg
  • Jobbar dock mycket hemifrån men börjar tröttna på det saknar gemenskap
  • Periodvis lite att göra = uttråkad
  • Dålig chef = slapp ledning
  • Jobbat här i 5,5 år, känns lite som min andra familj
Ny tjänst

  • Utvecklande och utmanande tjänst med nya arbetsuppgifter inom ekonomi
  • Restid 10 min enkel väg
  • Möjlighet att jobba hemma vid sjuka barn
  • Chans att avancera till chef inom 5-7 år
  • Mer jämn fördelning av arbetsuppgifter under månaden
  • Ny bransch
  • Mycket engagerad chef
  • Lite högre medelålder på kontoret (jag är 36 år, rädd att inte ha så mycket gemensamt)


Vad hade ni valt och varför?
Nya!

Åldern på kollegorna ser jag som noll problem. Äldre kan man lära mycket av. Och som vuxen tycker jag personkemin är viktigare än just siffran.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har strösökt några andra tjänster mest pga. tristess på mitt jobb. Men hur ska man kunna bestämma sig? Där jag jobbar nu är ett...
2
Svar
39
· Visningar
2 381
Senast: Mois
·
Skola & Jobb Jag tänkte för inte så länge sedan starta en tråd likt många andra "vad vill jag jobba med"-trådar. Det är kanske lite den typen av råd...
2
Svar
25
· Visningar
3 155
Skola & Jobb Jag står inför den spännande och inte så lite skrämmande utmaningen att hitta ett nytt jobb, då jag blir arbetslös inom några månader...
Svar
13
· Visningar
1 461
Senast: nowayout
·
Skola & Jobb Jag behöver hjälp att tänka, står vid ett vägskäl och vet inte var jag ska ta vägen. Jag sökte för en tid sedan två tjänster, både är...
Svar
2
· Visningar
740
Senast: Monkie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Avla utan fullständig stam?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp