Bukefalos 28 år!

Vid stallflytt, den 1:e eller siste i månaden?

Fahlis

Trådstartare
En undran!
Ska till månadsskiftet byta stall. Har sagt upp boxen o allt är klart så långt...men....
Jag betalar månadsvis, precis som vid lägenhetshyrning. Flyttar man in i lägenhet så får man tillträde kl 12 den 1:e. Flyttar man, har man lägenheten till kl 12 den 1:e. (Eller har jag fel?)
Vad gäller då vid flytt av häst? Idag fick jag reda på att min häst måste vara ur boxen o boxen ska vara urtvättad o klar till kl 12 den 30:e. För att de nya hyresgästerna har tillgång till boxen kl 12 den 1:e, och boxen måste hinna torka!!
Men jag har ju betalat för hela månaden, och jag ska flytta in i nästa stall den 1:e.
Hur går den ekvationen ihop?? Vad gäller egentligen?
 
Sv: Vid stallflytt, den 1:e eller siste i månaden?

I lägenheter gäller i vilket fall att nyckeln lämnas över 12:00 den första vardagen i varje månad. Man får göra slutstädningen på sin egen tid. I praktiken så ska du vara färdigstädad och boxen ska vara inflyttningsbar 12:00 om det hade gället en lägenhet.

Men nu gäller det ju levande varelser som inte gärna kan vara bostadslösa en natt. Om du inte kan få tillgång till din nya box en dag tidigare så kanske du kan tvätta den gamla boxen tidigt på dagen och så får de ställa in hästen sent på eftermiddagen så kan ni dela på torktiden?

Om de vill ha ut dig en dag tidigiare så får de väl betala tillbaka en dagshyra...
 
Sv: Vid stallflytt, den 1:e eller siste i månaden?

men det måste ju gå att lösa. Jag hade tyckt att bara boxen går att flytta in i kl 12 den 1:e så är det väl inga problem. Men du måste ju kunna prata med hyresvärden.

Det finns väl annars nån hage som den nya hästen kan gå i så länge. Allt går att lösa.
 
Sv: Vid stallflytt, den 1:e eller siste i månaden?

Jo, det kommer säkert att lösa sig på ett el. annat sätt!
När jag fick reda på det försökte jag prata m stallägaren, men det var lite kalla handen! Det gick tyvärr inte riktigt att resonera med henne i denna sak. Annars har vi kommit väldigt bra överens under tiden som jag har varit där ska tilläggas!
Förhoppningsvis kommer jag att kunna få tillgång till nya stallet någon dag tidigare, men jag tycker ändå att det är ett konstigt resonemang:
Att man ska lämna boxen kl 12 den siste, men de tar inte själva emot någon innan kl 12 den 1:e.
Om alla stall tänker så måste det finnas massor med hästar som är bostadslösa i ett dygn varje månadsskifte!!:crazy:
 
Sv: Vid stallflytt, den 1:e eller siste i månaden?

Vill bara klargöra att jag inte menar att ondgöra mig över stallägaren, vilken jag som sagt kommit bra överens med.
Utan mer en undran över vad som "gäller" rent allmänt!
Kan vara bra för stallägare att fundera över om man ska ta inhysningar!
 
Sv: Vid stallflytt, den 1:e eller siste i månaden?

Ja du har rätt att disponera din box hela månaden, och vill stallägaren ha boxen urtvättad under din hyrestid så får denne ordna med en reservbox att stå i för att ge dig chans att ordna det hela. I annat fall får denne helt enkelt acceptera att boxen tvättas ur den 1:a i månaden.
 
Sv: Vid stallflytt, den 1:e eller siste i månaden?

Men månaden slutar ju den 30 kl 23.59.59 om man ska vara petig och det är tills dess som man betalt stallhyra. Den första (maj) är ju en ny hyresmånad. Oftast brukar det inte vara några problem att få flytta in i det nya stallet den 30 (sista dagen i månaden). Åtminstone har det aldrig varit det för mig.
 
Senast ändrad:
Sv: Vid stallflytt, den 1:e eller siste i månaden?

Men visst, men vem flyttar den tiden på dygnet. så får man helt enkelt ha förpassat sig ur boxen senast kl 12 den 1:a i månaden vilket brukar vara gängse praxis för de flesta hyresobjekt som hyrs månadsvis.
Det förutsätter ju att det andra stallet kan te emot en och inte har samma situation.
 
Sv: Vid stallflytt, den 1:e eller siste i månaden?

Det blir ju helt hopplöst om man ska vara överpetig på dagar och klockslag, funkar ju inte, i synnerhet om det är tajta in och utflyttningar. Som Boj säger, hur skulle det fungera om den box dit man flyttar inte är disponibel förrän kl. 12.00den första? Man kan ju inte låta hästen övernatta i transporten. Det måste ju fungera att den nya hästen kommer och då går ut i hagen.

Den tidigare hyresgästen lastar sin häst och flyttar den till det nya stallet på morgonen och installerar den där i en hage. Åker tillbaka till sitt gamla stall och skurar och skottar ur boxen, tar ju inte så många timmar och den nya hästen ska ju vara i hagen ett bra tag till misstänker man. Iom. det så borde ju boxen gott och väl vara iordningställd till kl. 12.

Kicki :laugh:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vid stallflytt, den 1:e eller siste i månaden?

Det får man komma överrens med stallägarna om. Jag flyttar alltid helgen i månadsskiftet. Senast jag flytta var månadsskiftet februari/mars, då betalade jag första hyran för mars alltså men flyttade redan in den 26 eller nåt. :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 743
Senast: Lhas
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 224
Senast: kolblakkur
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 340
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Jag flyttade min häst för 2,5 år sedan till ett nytt stall. Stallägaren mailade över ett uppstallningsavtal till mig som han bad mig...
2
Svar
21
· Visningar
3 923
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp