Bukefalos 28 år!

Videoklipp, hästhantering.

Sv: Videoklipp, hästhantering.

Jag tyckte det såg både trevligt och roligt ut. Hästen är verkligen superfokuserad på killen hela tiden och det syns att den tycker det är kul. Lekfullhet blandat med respekt skulle jag vilja beskriva det som :).
 
Sv: Videoklipp, hästhantering.

Pjoken har ett bra kontakt med sin häst
Az
 
Sv: Videoklipp, hästhantering.

Jag inspireras verkligen av det här videoklippet, tycker det ser så härligt ut, och hästen ser så glad ut.
En stor inspirationskälla när jag jobbar med min!

http://www.youtube.com/watch?v=6N1ZiA8SUyk&feature=player_embedded

Vad tycker ni?

Såg bara början och då var hästen inom spöavstånd hela tiden. Tolkar på hästens öronspel det som att spöet har använts en del när hästen tränats upp. Traditionellt upptränade cirkuskonster gissar jag.

Hälsning Maja
 
Sv: Videoklipp, hästhantering.

Det här faller nog också under kategorin cirkuskonster. Men det här tjejen är otrolig (och halvt galen). Att rida ungersk post, utan tömmar eller sele, och i full galopp gör inte vem som helst precis.

http://www.youtube.com/watch?v=hr5bn8R5CcM
 
Sv: Videoklipp, hästhantering.

Du kanske skulle sett lite mer? Det jag minns mest av filmen är när hästen busar iväg över banan och kommer glatt tillbaka.
 
Sv: Videoklipp, hästhantering.

Vilken härlig video!
Mamma ville till och med se (hon gillar inte hästar särskilt och kan ingenting om dem), hon sa att hon rös också :)

Hästens öronspel enligt mig är lika med att den är väldigt uppmärksam och killen säger säkert rätt mycket också, som kommandon :)
 
Sv: Videoklipp, hästhantering.

Jag tror att filmens budskap kanske var lite väl hårt, för visst finns det andra bilder än då vi sitter och drar hästarna i munnen. Men självklart är NH något som stärker bandet emellan häst och ryttare otroligt mycket!
Dessutom mår hästen bra av mental träning! :)
 
Sv: Videoklipp, hästhantering.

detta är min favoritfilm ! den är verkligen bra ! måst ses säger jag bara !


http://www.youtube.com/watch?v=HHLSQ1YILEo


sjukt bra !!!!!!!!!!!!!!! :love::love::love::love::love::love::love:

Film som bygger på fördomar skulle jag säga.

Ingen utrustning är i sig ond, bara handen som brukar den kan vara ond. Själv skulle jag inte vara vidare värst snäll som ryttare om jag red mina hästar utan sadel. Jag är helt enkelt inte en tillräckligt bra ryttare för att vara bekväm för hästen då.

Fast jag håller med om att den traditionella ridningen många gånger grundar sig i gamla idéer om ordning och disciplin. Blind och omedelbar lydnad från hästen. Fast där tror jag att liksom när det gäller barnuppfostran, så förändras det, med tiden och i vårt land framförallt.

Numer så ägnar flertalet av hästmänniskor (och föräldrar) åt en god fostran av sina djur och rider mjukt. Okunskap leder ibland till frustration, givetvis, men de flesta hästar som presterar väl är också väl behandlade. Medan den nyfrälste som lägger bort sadel och träns och försöker rida i halsring, dunsar runt på den stackars hästen som inte bär upp ryttaren rätt.

Hälsning Maja
 
Sv: Videoklipp, hästhantering.

Det här faller nog också under kategorin cirkuskonster. Men det här tjejen är otrolig (och halvt galen). Att rida ungersk post, utan tömmar eller sele, och i full galopp gör inte vem som helst precis.

http://www.youtube.com/watch?v=hr5bn8R5CcM

har sett IRL, inte imponerad. mycket ryckande i hästarna och inte alls harmoniskt. dock är hon duktig som gör det hon gör, jag akn inte rida ungersk post, fast å andra sidan vill ag inte heller under de premisserna jag såg.
 
Sv: Videoklipp, hästhantering.

De flesta hästar som tränats med "pekpinne" håller ju dock även dem stenkoll på spöet...
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 828
Gravid - 1år Känns jobbigt att skriva en sån här tråd men gör det ändå. Är det någon som blivit sjukskriven för depression under graviditet? Hur...
Svar
10
· Visningar
1 548
Senast: Kilauea
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 307
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Nu närmar det sig, efter år av smärta i knät :banana: I bästa fall blir det i juni, annars direkt efter sommaren. Någon här som bytt ut...
Svar
4
· Visningar
911
Senast: Solis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp