Viila i frid Blixt Gordon- Minigris!

KungTulle

Trådstartare
VILA I FRID!!!!!

Idag den 1 september 2009 skjöts Mörkmårdens Blixt Gordon i Vollsjö av kommunens? jägare!

( Är litet oklart egentligen vilken jägare som skjutit grisen, på kommunen hade ansvarig poängterat att dom ville att om något skulle skjutas så skulle det göras av deras jägare eftersom denne är van att skjuta i bebyggelse).

Han blev var född 10 april 2009 och blev alltså bara lite över 4 månader gammal.

Ägarna brydde sig inte om att fånga in honom efter det han rymt. De hade bara haft honom hemma i ett par dagar när det hände.

Jag hade avtalat en plan att rädda honom genom att fånga honom i en fälla som man fångar mindre djur i med ansvarig på kommunen idag. Men lyckades inte få tag på jägaren i tid.

Stackars lilla gris!

Jag ångrar något fruktansvärt att jag sålde dig till dessa människor. Jag pratade med ägarna vid ett par tillfällen strax efter att du rymde och när dom inte hörde av sig igen antog jag att allt var frid och fröjd och du hade kommit till rätta.

Men jag trodde dumt nog att du skulle få ett bra ansvarsfullt hem.

Jag är så fruktansvärt ledsen att jag felbedömde!:cry:

/KT
 
Sv: Viila i frid Blixt Gordon- Minigris!

llider med mej. vet hur det känns att förlora någon .

r.i.p blixt gordon..
 
Sv: Viila i frid Blixt Gordon- Minigris!

Släppte de ut honom? Annars letar man väl rätt på grisen?

Stackars liten nasse!
 
Sv: Viila i frid Blixt Gordon- Minigris!

Just nu är det mesta i en röra. Jag håller på att fiska i vilken jägare som egentligen gjorde det och om denna hade tillstånd av kommunen att skjuta skarpt inne i ett villaområde.

Jag har försökt ringa till grisens ägare hela kvällen med de svarar inte.

Jag fick reda på det av tanten som ägde trädgården där lille Blixt dödades. Det var tydligen hon som anlitat jägaren.

Ja jag ska kolla lite med ansvarig på kommunen imorgon vad som gäller.

Jag är väldigt ledsen just nu.

Ångrar supermycket att jag sålde grisen till dom.

/KT
 
Sv: Viila i frid Blixt Gordon- Minigris!

Släppte de ut honom? Annars letar man väl rätt på grisen?

Stackars liten nasse!

Enligt vad ägaren sade till mig någon dag efter att det hände så hade en gäst i deras hus lämnat dörren ut öppen, Blixt hade smitit ut och när de jagat honom för att få fatt i honom hade han blivit så rädd att han flytt ut i en åker.

Sedan har de inte fått tag i honom verkar det.

Det brukar ju ta några dagar innan en griskulting tyr sig till sin nya familj och ser dom som sin flock. Jag brukar rekommendera att man har kultingen inne i tex köket en vecka eller så, så att man får den tam och präglad på sin nya familj. Sedan kan man ha den ute om man har en hage till den eller en inhägnad trädgård.

Jag trodde att denna familj faktiskt hade sin trädgård inhägnad pga av att de födde upp hundar av en väldigt småvuxen ras.


Men vad jag hört av ytterligare en granne så har ägarna inte gjort mycket för att fånga den. De gick tex inte runt och frågade om någon i närheten sett grisen, och den har varit i villaträdgårdarna flera timmar varje dygn.

Köparna hade fått noggranna instruktioner hur de skulle göra med grisen i början och de har hela tiden haft mitt telenr, adress, mail samt visst om var jag bor.

Varför har de inte bett om hjälp?

/KT
 
Sv: Viila i frid Blixt Gordon- Minigris!

Och ägarna måste ju ha hyfsat gott om pengar också, för dina griskultingar kostar väl 3000 kr styck?
Men hur kom kommunjägarna in i bilden? Grisen måste ju ha varit pytteliten, knappast något "hot för allmänheten"? Ens i en tants trädgård? Inte Pigzilla precis.
Ditt fel är det definitivt inte. Du verkar ju vara väldigt omsorgsfull med dina grisar (och hästar).
 
Sv: Viila i frid Blixt Gordon- Minigris!

Gud så hemskt!

Lille söte Blixt!!

( Får man skjuta dåliga grisägare som inte tar hand om sina nassar som sej bör, undrar jag och sambo).

/ Lavinia
 
Sv: Viila i frid Blixt Gordon- Minigris!

Och ägarna måste ju ha hyfsat gott om pengar också, för dina griskultingar kostar väl 3000 kr styck?
Men hur kom kommunjägarna in i bilden? Grisen måste ju ha varit pytteliten, knappast något "hot för allmänheten"? Ens i en tants trädgård? Inte Pigzilla precis.
Ditt fel är det definitivt inte. Du verkar ju vara väldigt omsorgsfull med dina grisar (och hästar).

Grisen hade sprungit lös i flera veckor och förstört i flera trädgårdar.

Jag pratade med ägaren i morse och hon påstår bla att folk varit rädda att den skulle bli aggresiv och att de inte vågat ha barn och hundar ute.

Vaddå- en 4 månader gammal minigris. Herregud han var ju mindre än en vuxen TAX!!!!

Hinner inte skriva mer fn, mitt internet ligger nere (igen), pga av att teleledningen inte fungerade i morse och nu får jag inte igång internet igen och jag skriver detta från bibliotekets dator.

/KT
 
Sv: Viila i frid Blixt Gordon- Minigris!

har en fråga vem skulle vilja döda en oskyldig gris? för den var väl inte sjuk? eller skadad på nått sätt?
 
Sv: Viila i frid Blixt Gordon- Minigris!

Du får tipsa de där bedrövliga fegisarna om att de nog får hålla sig inomhus fortsättningsvis, eftersom de bor i ett av landets vildsvinstätaste områden. För några månader sedan sköt Christinehofs jägare en galt på 160 kg.
Något litet större än en tax alltså...



Grisen hade sprungit lös i flera veckor och förstört i flera trädgårdar.

Jag pratade med ägaren i morse och hon påstår bla att folk varit rädda att den skulle bli aggresiv och att de inte vågat ha barn och hundar ute.

Vaddå- en 4 månader gammal minigris. Herregud han var ju mindre än en vuxen TAX!!!!

Hinner inte skriva mer fn, mitt internet ligger nere (igen), pga av att teleledningen inte fungerade i morse och nu får jag inte igång internet igen och jag skriver detta från bibliotekets dator.

/KT
 
Sv: Viila i frid Blixt Gordon- Minigris!

*kl*

Hela den här historien är både tragisk och makaber. :cry:
KT ringde mig i går och hade fortfarande gråten i halsen.
Hon hade ju kommit överens med en ena grannen OCH komunen att de först skulle försöka fånga den lilla grisen. Gick den inte att fånga så skulle en jägare få skjuta den med en bedövningspil. Så var det i alla fall planerat.
KT skulle ta hand om Gordon för att omplacera honom till ett lämpligare hem.

Tyvärr tog den andra grannen (97-årig tant) saken i egna hände och anlitade någon för att skjuta den.

Jag ställer mig följande frågor.
* Varför ringde inte tanten polisen först så att dom fick en chans att fånga den?
* Hade tanten låtit skjuta en hund, häst, får, get eller ko som var i trädgården? Ett tamdjur har ju oftast en ägare, eller?
* Hade jägaren tillstånd att skjuta i ett villaområde? (Det är bara speciella jägare som får göra det.) Tänk om ett barn hade blivit träffad.
* Och vad är det för j*vla människor som inte ens FÖRSÖKER fånga in sitt djur? :mad:
KT ville ju hjälpa dom med det, men "nekades"

KT, det här är så hemskt. Du vet var jag finns..... *kramen*
 
Sv: Viila i frid Blixt Gordon- Minigris!

Näeee...Fyyy.... Stackars lilla nassen och stackars Dig! :cry::cry:

Åter igen ställer jag mig den tröttsamma frågan VARFÖR?? Varför ska idioter kunna få skaffa sig djur??

RIP nassen och tröstkram till TK!
 
Sv: Viila i frid Blixt Gordon- Minigris!

Det första jag ska säga att det är absolut inte ditt fel !!!
Du har gjort allt du kunnat för att lillsnutte skulle få ett bra hem :love:

men jag förstår hur du känner dig !!
I bland så förstår man säg inte på människor överhuvudtaget :crazy:

En stor kram till dig .

Tesora
 
Sv: Viila i frid Blixt Gordon- Minigris!

Jag beklagara.
Sorgliga människor som beter sig så.

Och som de andra säger är det inte ditt fel. Tyvärr kan man inte läsa av alla människor.

Jag känner med dig.
 
Sv: Viila i frid Blixt Gordon- Minigris!

Att man skjuter en gris vars ägare inte tar ansvar för den o som springer omkring o gräver i folks trädgårdar är väl inte så konstigt.
Detta måste dock göra på uppdrag av polisen en villaägare kan inte uppdra åt ngn att sjuta på sin tomt.
PL
 
Sv: Viila i frid Blixt Gordon- Minigris!

Nä, det hoppas jag att de inte kan! För detta lät ju bara hemskt och underligt: Att en anlitad jägare gick med på att skjuta en minigrisunge som var mindre än än en tax.....?Jag fattar mer än som vanligt ingenting och skall väl gå och sova....
 
Sv: Viila i frid Blixt Gordon- Minigris!

Om ja hade en gris rotande här hemma o ägaren inte tagit sitt ansvar skulle jag mkt väl kunna tänka mig att skjuta den oberoende av om den var en vanlig eller en minigris.
PL
 
Sv: Viila i frid Blixt Gordon- Minigris!

Om ja hade en gris rotande här hemma o ägaren inte tagit sitt ansvar skulle jag mkt väl kunna tänka mig att skjuta den oberoende av om den var en vanlig eller en minigris.
PL

Hade du gjort det om det var en häst, ko, hund, katt eller ett annat husdjur?
Man FÅR inte skjuta tamdjur hur som helst. Dom ska infångas i första hand.

Dessutom hade KT erbjudit sig att ge grisen ett hem om man bara hade försökt att fånga in den.
Denna stackars 4-månaders minigris blev skjuten helt i onödan. :cry:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp