Bukefalos 28 år!

vikt/längd på slägga till trästolp?

Polly_Mulle

Trådstartare
Som rubriken - hur lång och tung slägga har ni till wtaketbygge och är ni nöjda?
Har ledsnat totalt på stallägarens e
 
Sv: vikt/längd på slägga till trästolp?

Stålslägga, 5,5 kg huvud med dryga metern skaftlängd :D

En slägga ska vara rejält tung, ju tyngre släggan är desto mindre behöver man ta i - då kan man låta gravitationen göra sitt istället för muskelstyrkan.

Gummiklubba rekommenderas ej, dom är som regel ganska lätta och mycket av slagenergin försvinner i och med att gummit fjädrar.

Alternativet till stålslägga är en plastklubba som är studsfri, dvs fylld med sand alternativ granulerat stål eller bly vilket gör att den inte studsar upp efter att ha träffat stolpen.

En rejäl blyhammare eller kopparslägga skulle säkert fungera men kopparsläggor är svindyra, du får ändå räkna med i alla fall 1000-lappen för en ordentlig slägga - specialutföranden som tex studsfritt, kopparhuvud etc kan kosta mångdubbelt mer.

Ett annat skäl till att använda en rejält tung slägga är att en tung hammare och en lätt hammare beter sig olika. En tung hammare driver saker framför sig eller böjer dom medan en lätt hammare med ett snärtigt slag kan användas för att göra helt andra saker.

En lätt hammare driver inte ner stolpen utan kommer istället bara slå sönder stolpen, jämför med smide där man använder en tung hammare för att böja metallen men en lätt hammare används för att driva metallen och tunna ut den.

Eller för den delen så kan du jämföra med att slå i en hästskosöm, har du en tung hammare så går inte sömmen ut genom hovväggen utan det krävs en lätt hammare med snärtiga snabba slag för att få sömmen att böja ut på rätt sätt.

Det vart ett ganska långt utlägg, men kontentan är att det är bättre med en rejält tung slägga än att riskera att den är för lätt - och den ska vara i metall eller studsfri, annars får man jobba mycket hårdare.
 
Sv: vikt/längd på slägga till trästolp?

Här använder vi alltid spettet. Tycker det funkar fint, och jag tycker bara det verkar jobbigt att släpa runt på en slägga också när man stänger.
 
Sv: vikt/längd på slägga till trästolp?

Gummiklubba rekommenderas ej, dom är som regel ganska lätta och mycket av slagenergin försvinner i och med att gummit fjädrar.

???Vad har du använt för gummiklubba? De brukar ligga på antingen drygt 5 kg eller 10 kg och de studsar definitivt inte. Absolut det bästa att slå ner stolpar med, stolparna håller mycket bättre när man tar i med dem ;)
Har alla andra typer av släggor hemma annars.

Rolle
IpL
 
Sv: vikt/längd på slägga till trästolp?

Vi har jordborr och bankar sedan ner stolpen med 6 kg slägga eller stängselklubba storlek STOR. (runt 5-6 kg). Vi har grova trästolp ca 80-100 mm diameter.
 
Sv: vikt/längd på slägga till trästolp?

Farligt att gå över vägen med...

Ja, men det finns folk som dött av att få en ivägflygande halv stolpe i skallen, och det är en av de grejer som det tjatas rätt friskt om inom säkerhetstänket i lantbruk, att man INTE ska göra.
 
Sv: vikt/längd på slägga till trästolp?

Ja, men det finns folk som dött av att få en ivägflygande halv stolpe i skallen, och det är en av de grejer som det tjatas rätt friskt om inom säkerhetstänket i lantbruk, att man INTE ska göra.

ALDRIG hört det snacket, men jag tror dej, det finns säkert folk som fått delar av stolp på sej, liksom alla andra konstiga skador som uppkommer i lantbruk (klättra ner i silos, stå emellan vid tillkoppling av släp osv...)
Men om situationen uppstår igen så kommer jag ändå "köra ner" stolp med traktorn (i spettade hål) än jag står å SLÅR ner X antal stolp för hand...
 
Sv: vikt/längd på slägga till trästolp?

Fast ett tips, det går hur snabbt som helst att stängsla genom att spetta hålet och sen slå i stolpen med spettet. Inte ens jobbigt när man lärt sig sikta.
 
Sv: vikt/längd på slägga till trästolp?

vi har ett tungt rör med handtag på som vi trär på stolpen och slår ner det med.. bara att dunka ner.. behövs inte ens spettas före
 
Sv: vikt/längd på slägga till trästolp?

Delvis KL
Spetta behöver man nästan alltid göra före islagning av trästolpar...

Vad man sedan använder för klubba/tillhygge varierar med an massa faktorer:

Har man ett relativt mjuk underlag, och möjlighet att trycka med frontlastaren, så kan man göra det, men då ska helst inte stå och hålla i stolpen när man trycker med frontlastaren.

För det mesta, så är det stenar, grus, rötter och annat djävulskap i marken, så ett bra spettat hål är en förutsättning för att alls få i stolpe. Här i vår steniga omgivning skulle en jordborr avlida snabbt...
Klumpspett är väldigt bra när man behöver "trycka" stenar åt sidan i hålet.

Om man är kort och inte så stark, så är det bara dumt att ha en väldig tung klubba, för då orkar man inte sikta efter ett tag. Det gäller ju i regel att orka slå kanske 100 stolpar eller fler under en dag eller två, utan att slå sönder stolparna.
Dessutom handlar stolpislagning inte så mycket om styrka, som att ha en bra "swing", alltså teknik istället för kraft.

Att inte plastklubbor (alltså inte "studsgummi") skulle fungera för att de studsar begriper jag inte?
Vi har två sådana klubbor, avsedda för stolpsättning, och de är definitivt studsfria. De har ett rejält stort huvud, så att det är lätt att träffa rätt, mitt uppe på stolpen.
Den ena väger 3 kg, och det är den jag brukar använda, jag är framförallt kort, och måste därför stå på en pall. Den andra väger 5 kg, och med den orkar jag bara slå i 3-4 stolpar, sedan börjar jag missa. Den använder min man som är längre och starkare än jag.

En miss med en metallslägga betyder ofta en sprucken, trasig stolpe. Det är det enligt vårt tycke inte värt, så därför får metallredskapen stanna hemma.
Stolpar i tryckimpregnerat kostar ju 20-40 kronor styck, så det är ju dyrbart när dom går sönder.

Hejare (metallhylsa med handtag att trä på stolpen) vet jag många som är nöjda med, i synnerhet bland korta personer.

Vi har hittills i år satt ungefär 1500 stolpar, nu är det bara 300 stolpar kvar...
 
Sv: vikt/längd på slägga till trästolp?

vi spettar för, typ 40 cm.. sen slår vi ner stolp med gummiklubba.. Har sandjord här så stolpen sjönk inte en cm när vi försökte med traktor o skopa. En stor traktor (för skogsbruk) lyftes i fronten innan stolpen gick av.. Så det var ingen ide alls.. O som nån/några sa, det kan ju vara totalt livsfarligt o göra så.
 
Sv: vikt/längd på slägga till trästolp?

Vi trycker också med traktorn på vår gård. De fyller en skopa med grus för tyngd och trycker med den förstärkta och platta delen under.

Vi placerar stolpen, de kör ner skopan tills den tar i ngt. Sen backar vi undan långt och de trycker. Har funkat skadefritt till 70 hästars hagar i 30 år på den här gården.
Klat man inte står så man kan få delar på sig om det skulle skita sig. Och traktorn är ju så pass högt upp med skydd framför förare i form av både själva skopan i järn och sen hytten. Så den känns rätt safe faktiskt. Men då ska man ju klara av att köra traktorn och styra skopan.

Det går oändligt mkt snabbare än att spetta och trycka för hand.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Som rubriken lyder. Ska knappa hem linfröolja till mina boys, lutar åt den från Gunnarshögs. Har gett av Eclipse Biofarm å Emin förrut...
Svar
8
· Visningar
568
Övr. Barn Hej! Jag är en tjej på 16 år och undrar om Längden 160cm samt med vikten 64kg är normalt? Är inte överviktig eller så. Vill bara veta om...
Svar
3
· Visningar
934
Senast: cirkus
·
Hemmet Min ytterdörr är kall och dragig hur man än gör, men det hjälper om man hänger textil innanför. Just nu har jag en filt där, men den är...
Svar
14
· Visningar
816
Senast: bettysmatte
·
  • Artikel
Dagbok I hela mitt liv har jag lidit av prestationsångest och en känsla av att aldrig prestera tillräckligt bra. Inte ens när jag innerst inne...
Svar
4
· Visningar
661
Senast: Cosinus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Forl kostnad?
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp