Bukefalos 28 år!

vikt/längd på slägga till trästolp?

Sv: vikt/längd på slägga till trästolp?

Men då kan ni knappast ha stenigt. För inte lär väl stolpen hålla för trycka undan urberget?
 
Sv: vikt/längd på slägga till trästolp?

Kl

Gör precis som CK, använder spettet. Inga problem, dessutom en sak mindre att släpa på :p
 
Sv: vikt/längd på slägga till trästolp?

tack för bilden, en sån har jag aldrig sett förut. Fast jag förstår inte hur det kan bli lättare med den, då måste man ju slå järn mot järn istället för järn mot trä?
 
Sv: vikt/längd på slägga till trästolp?

tack för bilden, en sån har jag aldrig sett förut. Fast jag förstår inte hur det kan bli lättare med den, då måste man ju slå järn mot järn istället för järn mot trä?

Den ersätter släggan, eller vad menar du järn mot järn?
 
Sv: vikt/längd på slägga till trästolp?

Man skulle väl trä den över stolpen och sen måste man väl slå uppepå ? :o

Eller? då blir det ju järn mot järn om man slår på den stolpen man trätt över istället? hur kan den ersätta släggan ?
 
Sv: vikt/längd på slägga till trästolp?

Jag börjar tro att du har rätt, man bara skyddar stolpen. Nån sa till mig att man slog ner stolpen med den , men jag trodde man slog ner stolpen med bara den. Inte med hjälp av den och slägga. Jag har inte sett det IRL.
 
Sv: vikt/längd på slägga till trästolp?

Jag kan inte se bilden du länkade till, men om jag googlar bilder på nedslagningsrör kommer det mest upp små rör man trär över som skydd. De man använder för att slå ner stolpen, vet inte om det heter samma, är mycket större och har handtag på sidorna.
 
Sv: vikt/längd på slägga till trästolp?

Fast ett tips, det går hur snabbt som helst att stängsla genom att spetta hålet och sen slå i stolpen med spettet. Inte ens jobbigt när man lärt sig sikta.

Vi spettar ett hål, sen ner med stolpen och så bankar man ner ordentligt med stålslägga ( man får mer kraft om man står på tex en pall eller nåt så man kommer upp lite).

Nu har vi i regel klyvd ekstolp som är rätt slagtålig men har man tex vanliga trästolpar är det bästa att slå med en köla för det skonar stolpen.
 
Sv: vikt/längd på slägga till trästolp?

Tackar för svar. Hur man spettar och slår ner stolp är inga problem, har stått de senaste tio-elva åren i kollektivstall. väldigt kollektivt... :-) Däremot har jag ledsnat totalt på stallägarens verktyg - ett böjt spett och en hemmabyggd slägga bestående av ett halvmeterlångt rostigt järnrör med en något sånär släggformad skalle. Eländet är inte bara för kort och svårt att få ett stadigt grepp om utan väger till råga på allt utan överdrift runt femton kilo. snygga swingar är bara att glömma...

Traktor är helt uteslutet, dels för att jag inte har någon och dels för att vinterhagen skulle förvandlas till total sörja, sommarhagarna är för kuperade (väldigt branta, mycket skog).
Pall måste jag släpa på i vilket fall som helst, är bara en och en halv meter lång.

valet är mellan en slägga på 3-3.5 kg eller 5-6 kilo.. Lutar åt den tyngre...
 
Sv: vikt/längd på slägga till trästolp?

Men om du köper ett eget spett (kan man ha mycket nytta av) så behöver du inte släpa på det plus slägga utan du använder spettet som slägga. Det är väldigt smidigt att inte behöva släpa på så mycket :)

Det enda som krävs är att du gör ett tillräckligt stort hål med spettet, sen ner med stolpen och bara några lätta slag uppe på stolpen. Sen tar man spettet och slår några gånger i marken nära stolpen så att hålet pressas ihop mot stolpen.
 
Sv: vikt/längd på slägga till trästolp?

Jag kan inte se bilden du länkade till, men om jag googlar bilder på nedslagningsrör kommer det mest upp små rör man trär över som skydd. De man använder för att slå ner stolpen, vet inte om det heter samma, är mycket större och har handtag på sidorna.

Ja det var ett sånt på bilden, med två handtag.
 
Sv: vikt/längd på slägga till trästolp?

Ok ja men då är det ett sånt man inte behöver slägga till. Man släpper ner röret över stolpen så att den slås ner av rörets tyngd. Främsta fördelen tycker jag är att det är mer skonsamt för rygg och axlar att arbeta med röret jämfört med slägga.
 
Sv: vikt/längd på slägga till trästolp?

*knapp*

man trär röret på stolpen och lyfter upp röret en bit och slår ner med röret upprepade gånger tills stolpen är på plats.. Röret vi har är tungt (runt 5kg kanske?) och hemmagjort och man slipper slå onaturligt högt utan det är enkelt och skonsamt och går jättesnabbt.
 
Sv: vikt/längd på slägga till trästolp?

*knapp*

man trär röret på stolpen och lyfter upp röret en bit och slår ner med röret upprepade gånger tills stolpen är på plats.. Röret vi har är tungt (runt 5kg kanske?) och hemmagjort och man slipper slå onaturligt högt utan det är enkelt och skonsamt och går jättesnabbt.

Då var jag inte ute och cyklade ändå:)
 
Sv: vikt/längd på slägga till trästolp?

Vi använde grävmaskinen och tryckte ner stolparna med. Tog inte ens en timme att sätta vinterhagens stolpar.. Sjukt smidigt! Bara man backar undan när stolpen står i lod och den som kör traktorn/grävmaskinen tar det jäkligt försiktigt är det ingen fara..
 
Sv: vikt/längd på slägga till trästolp?



???Vad har du använt för gummiklubba? De brukar ligga på antingen drygt 5 kg eller 10 kg och de studsar definitivt inte. Absolut det bästa att slå ner stolpar med, stolparna håller mycket bättre när man tar i med dem ;)
Har alla andra typer av släggor hemma annars.

Rolle
IpL


Var får man tag i en stor gummiklubba? Brukar snylta på grannens som är en riktig bamsing. Lånade en kompis, som nog vägde 3 kg bara (ev 5 kg), men det var ju ett skämt.
Har försökt googla men hittar bara 3, 4.5, och 5 kg.
 
Vi har spett och klubba. Men, vi har också bara rivningsmassor, grus och sten så det är ett djävla jobb!
Vi köpte ny klubba när den andra gått sönder och den var med hickory-skaft. Inte att rekommendera.

Trät är så hårt att alla vibrationer går upp i skaftet och man får ordentligt ont i armarna. Ett skaft av furu är bättre och tar upp en del energi.

Vår traktor är för lätt och går inte att trycka med. Det har vi testat. Det beror nog mest på vår mark.

Jag hör av så många att de tycker det är jobbigt att stolpa i skogen och lätt på all annan mark. Här har vi tvärtom, vi är överlyckliga när vi kommer till skogen för där är det skitlätt att sätta stolp jämfört med resten av marken.

Så kan det vara.....
 
Använda spettet som slägga är skitjobbigt tycker jag! Håller med om att det är trist att släpa med sig två saker men jag pallar inte att slå ner med spettet om det inte bara är 4-5 stolp.

Vi har en gummislägga (den studsar absolut inte) som nog väger 5-6 kg. Funkar men man borde ha bättre metoder...
 

Liknande trådar

Foder & Strö Som rubriken lyder. Ska knappa hem linfröolja till mina boys, lutar åt den från Gunnarshögs. Har gett av Eclipse Biofarm å Emin förrut...
Svar
8
· Visningar
568
Övr. Barn Hej! Jag är en tjej på 16 år och undrar om Längden 160cm samt med vikten 64kg är normalt? Är inte överviktig eller så. Vill bara veta om...
Svar
3
· Visningar
934
Senast: cirkus
·
Hemmet Min ytterdörr är kall och dragig hur man än gör, men det hjälper om man hänger textil innanför. Just nu har jag en filt där, men den är...
Svar
14
· Visningar
816
Senast: bettysmatte
·
  • Artikel
Dagbok I hela mitt liv har jag lidit av prestationsångest och en känsla av att aldrig prestera tillräckligt bra. Inte ens när jag innerst inne...
Svar
4
· Visningar
661
Senast: Cosinus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp