Bukefalos 28 år!

Vikt på jockey?

Sv: Vikt på jockey?

Antilda skrev:
Hur mycket kan en jockey väga?

Att börja hetsa över vikterna INNAN man börjar med galoppsport tycker jag dock är onödigt, är man 1,90 lång uppskattar man oftast endå inte denna form av ridning. Testa först på innan du börjar oroa dig för din vikt!!!!

Vikterna varierar oerhört beroende på vad man skall göra inom sporten:

Som professionell skulle jag vilja säga absolut max 54kg, men när du börjar som lärling måste du vara betydligt lättare. Tillhör du sedan du blivit lärling den 2översta klicken” och kan välja och vraka mellan de bra hästarna ”behöver du bara” kunna rida 56 kg, vilket är minimivikten i de ”finare loppen”. Men efter som de e få som hamnar i Fredrik Johansson – klassen, så är ju att vara lätt ett sätt att få ritter. Det är dock sällan hästar har utsatta tävlings vikter under 50kg. Mycket lätt utrustning, inklusive kläder väger ca 1kg, vilket då kräver av en ryttare som skal rida 56kg, att denne väger 55kg ”naken”.

Som amatörryttare är det dock högre minimivikter. Minimivikten i amatörlopp är 60kg, men fram tills din 10e seger har du viktlättnad, när du börjar rida på 4kg, viken sjunker till och med 10 segern. Innebär alltså en minimivikt på 56 kg.

Men som arbetsryttare finns inga regler. Upp til tränaren om han vill ha några. Men oftast är det ryttarens smidighet tränaren går på. Det finn ryttare på 55kg som genom sin osmidighet känns som de väger 70kg, medan det finns 70kg ryttare som känns som 60kg för hästen…

Välkommen!
 
Sv: Vikt på jockey?

Hade en liten "spinoff fråga" ang. vikt på arbetsryttare...
Om en sådan väger 70-80 kg, blir hästen sämre riden/musklad än med en arbetsryttare på 60kg?
Presterar hästen sämre i löp med än tyngre arbetsryttare?

Jag skulle personligen ha en något tyngre arbetsryttare, men det kanske är skadligt för hästarna...? Vad vet jag?
Dock är galopphästar tåliga hästar, då vänner till mig köpt hästar från banan, och en vän har omskolat hästen och den går nu svårfälttävlan, och ryttaren väger inte 60kg.
Så speciellt sköra kan de ju inte vara.
 
Sv: Vikt på jockey?

Hästen blir inte sämre musklad, men om ryttaren väger mer sliter d mer på benen och framförallt på knäna. I de farterna man rider blir varje kilo "värdefullt"

(Rätta mig nån om jag har fel):o
 
Sv: Vikt på jockey?

MalanMjöl skrev:
Hästen blir inte sämre musklad, men om ryttaren väger mer sliter d mer på benen och framförallt på knäna. I de farterna man rider blir varje kilo "värdefullt"

(Rätta mig nån om jag har fel):o

Klart att varje kilo är värdefullt, det förstår jag.
Men i fälttävlan är det fart, och stor belastning på hästen oxå.
Så borde man som fälttävlans ryttare väga 60 kg oxå?
 
Sv: Vikt på jockey?

Handlar ju i första hand inte om att fullbloden inte skulle tåla belastningen med en tyngre ryttare utan snarare om att man vill spara på hästarna och särskilt då de yngre. Hästarna kan ju gå amatörlopp där vikterna ligger runt 60 utan problem.

Mycket handlar nog dessutom om att traditionen alltid har varit att små lätta ryttare är jockeys och många som håller på med galopp har nog en liten dröm om att själv få rida löp en gång i tiden vilket medför att hela sporten är ganska viktfixerad! :crazy: Vilket ju inte alltid är positivt.

Hoppas du har fått svar på några funderingar! Trots luddiga svar.. ;)
 
Sv: Vikt på jockey?

Du får förlåta mig men när du pratar o minimivikt så täker jag att ryttaren inte får väga mindre än det... så om minimivikten är 60 kg får inte ryttaren väga mindre än det då... eller är det tvärtom... kanske bara jag som missuppfattat allting :o
 
Sv: Vikt på jockey?

du har uppfattat d rätt i amatörlopp får ryttaren inte rida med mindre vikt än 60 kg ifall han/hon inte har viktlättnad. Men i vikten räknas ju även utrustning. Minimivikten i proffslöp är ju lägre, överlåter åt ninni att berätta hur låg.

(hoppas d va ok att jag svarade i ditt ställe ninni..)
 
Sv: Vikt på jockey?

när du börjar rida så har du 4 kg viktlättnad vilket innebär att om du enligt propositionen (heter d så?? :-s) ska rida med 60 kg behöver du bara rida med 56. Detta har du fram till din 10:e seger, men den sjunker efterhand. Detta för att du ska ha lite fördel jämtemot de mer rutinerade ryttarna.
 
Sv: Vikt på jockey?

Cronis skrev:
Klart att varje kilo är värdefullt, det förstår jag.
Men i fälttävlan är det fart, och stor belastning på hästen oxå.
Så borde man som fälttävlans ryttare väga 60 kg oxå?

Klart att det är hård belastning inom fälttävlan, men den är en helt annan än vad som sker på galoppbanorna.
Om du tänker dig att samma belastning som en hopp- eller fälttävlandshäst har vid varje av tramp mot varje hinder, samma belastning har galopphästen i varje steg under hela loppet. Säg att det rör sig om 30 språng under en tävlingsdag, är det färt eller bör det dubblas? Hur många galoppsprång gör en häst under 1100m eller kanske 2500m? Kanske du förstår skillnaden på belastningen? :smirk:
Kanske är det inte så konstigt att väldigt många galopphäster som kommit av banan pga senskador, trotts detta har blivit framgångsrika fälttävlandshästar…

Har de dessutom inte minimivikt på 75kg i fälttävlan? Det har i varjefall varit så… Och nej, fullblod är inte känsligare än de behandlas… Tro mig jag har haft att göra med många olika sorter, blir de bara hanterade rätt, hälst från början, så är det oftast inga problem. Många som möter mig ute på landet tror mig inte när de får höra att det är tvååriga fullblod som de möter. :D

Hahah, vem har sagt att jag är expert MalanMjöl! :smirk:
Finns inga minimivikter i proffslopp, upp till tränaren att välja hur liten ryttare denne vill använda. Att använda väldigt lätta ryttare behöver ju dock inte betyda automatisk fördel, muskler väger ju mer än fett, allt som oftast är liten ryttare=inte fult så stark… Har ryttaren dessutom bantat…
 
Sv: Vikt på jockey?

MalanMjöl skrev:
när du börjar rida så har du 4 kg viktlättnad vilket innebär att om du enligt propositionen (heter d så?? :-s) ska rida med 60 kg behöver du bara rida med 56. Detta har du fram till din 10:e seger, men den sjunker efterhand. Detta för att du ska ha lite fördel jämtemot de mer rutinerade ryttarna.

ok, tack för svaret :D
 
Sv: Vikt på jockey?

haha nä kanske inte men jämfört med mig så vet du antagligen mer eftersom jag sj aldrig ridit löp.. ;) :p Även om d är en av mina drömmar som förhoppningsvis blir verklighet nästa år... :d
 
Sv: Vikt på jockey?

I ponny galopp får man väga mer konstigt nog även fast ponnyerna är mindre och mer omusklade. På D-ponny får man väga upptill 65 kg:S
 
Sv: Vikt på jockey?

Ninniw skrev:
Och nej, fullblod är inte känsligare än de behandlas… Tro mig jag har haft att göra med många olika sorter, blir de bara hanterade rätt, hälst från början, så är det oftast inga problem. Många som möter mig ute på landet tror mig inte när de får höra att det är tvååriga fullblod som de möter. :D

Helt utanför tråden för vikter kan jag inget om. Men jag måste bara understyrka det här du säger om känslighet och hur fullblod "är".

Alla jag har ridit har det varit samma sak med (eftersom jag rider ridhästridning och umgås med ridhästfolk)
- Nämen är det där ett fullblod, det kan man inte tro!!!¨:eek: :confused:

Har gällt alla, när folk ser dem första gången. Gällde mitt stressiga sto, min kolugna valack, min otroligt snälla hingst, hästar jag ridit åt andra, som varit fulllblod.
 
Sv: Vikt på jockey?

Jag håller med dig! Men jag släpar med mig mina fullblod i löpkondis på hoppträningar och klubbtävlingar, brukar skoja när jag kommer in i ridhuset:- Den är nog lite pigg för jag har inte ridit den sen den startade för 5 dagar sen... Men de brukar uppföra sig mycket väl, och oftast bättre än vad ett jämnårigt (3-4 år) halvblod hade i samma situation.
 
Sv: Vikt på jockey?

minimi skrev:
Helt utanför tråden för vikter kan jag inget om. Men jag måste bara understyrka det här du säger om känslighet och hur fullblod "är".
Alla jag har ridit har det varit samma sak med (eftersom jag rider ridhästridning och umgås med ridhästfolk)
- Nämen är det där ett fullblod, det kan man inte tro!!!¨:eek: :confused:
Har gällt alla, när folk ser dem första gången. Gällde mitt stressiga sto, min kolugna valack, min otroligt snälla hingst, hästar jag ridit åt andra, som varit fulllblod.



Jag har läst din lite lösryckta kommentar och förstår inte riktigt vad det är du försöker förmedla… Menar du att alla du möter drar en vit lögn för att göra dig glad trotts att du sitter på en stressad häst? Eller håller du med mig om att du aldrig har uppfattat fullblod som problem?

Jag är uppväxt med fullblod(som galopphästar) men minna föräldrar ansåg att jag skulle lära mig att rida ”på riktigt” så jag sattes bland annat i privatlektioner i dressyr. Så helt bortkommen vad det gäller ”ridhästridning” är jag inte…

Har du sett galoppvinjetten som går på tv4,tv4+ och kanal75? Fullblodet jag rider i den heter Miss Ulleröd. Jag tror att jag cantrade 5ggr ner för upploppet på TäbyG innan de var klara. När de hade gjort motsvarande för travet hade de tydligen holigt på i två dagar och fått använda flera hästar för att travarna var livrädda för bilen och utrustningen. :devil: Tv teamet berättade att alla ha de skojat om att det aldrig skulle gå att få ett fullblod att galoppera i 45 gradig vinkel mot kameran. Men så sa de att det aldrig skulle gå att få ett annat att defilera på Solvalla eller ett tredje at vara med i en dressyrtävling trotts att det var i full löpkondition.

Och detta är bara lite av vad jag har gjort (har fantame inte hunnit med så mycket ännu!!!), tror inte jag är ensam i minna åsikter om att det är en myt att fullbloden skulle vara mer stressade än någon annan häst… :smirk:
 
Sv: Vikt på jockey?

Ojdå ber om ursökt om det kunde missuppfattas, men jag höll bara med. Jag har aldrig upplevt fullbod som problem, och jag menar inte att de drog någon vit lögn utan de menade det! Dvs de var förvånade över att hästen (hästarna) inte levde upp till myten. Ingen av dem. INte ens "mitt stressiga sto" som jag faktiskt uppfattade som ganska stressig men andra såg henne som en lugn ridhäst. (Med det menar jag att jag är van vid att de är mycket lugna, stoet är den enda som varit lite mer på tårna.)
Det jag menade med min mycket riktigt lösryckta kommentar (vilekt ajg skrev också) var att det finns fördomar mot fullblod som jag är lite trött på. Samma personer som uttalar sig om fulllbod generellt är de som ger kommentarer som - Men är det där verkligen ett fullblod, det kan man inte tro osv.

Senast när vi var och tränade , min sexåring och jag, står det folk som tittar och säger . -Men det kan man inte tro att den gått galopp!!!


Så nu blev det ännu mer avvikelse i tråden, det va rinte meningen men det var tråkigt att jag var så otydlig att du missförstod mej.:smirk:
 
Sv: Vikt på jockey?

Annika Källse skrev:
Jag håller med dig! Men jag släpar med mig mina fullblod i löpkondis på hoppträningar och klubbtävlingar, brukar skoja när jag kommer in i ridhuset:- Den är nog lite pigg för jag har inte ridit den sen den startade för 5 dagar sen... Men de brukar uppföra sig mycket väl, och oftast bättre än vad ett jämnårigt (3-4 år) halvblod hade i samma situation.

Definitivt uppför de sig ofta bättre! Som jag skrev i inlägget ovan: Sist vi tränade stod det folk och gapade och sa -Man kan inte tro att den har gått galopp!! För att hon gick snyggt och prydligt på volten i lugn arbetsgalopp!
När jag har ridit med andra har mina hästar genom åren uppfört sig bättre än mina kamraters halvblod på gärden, när vi möter "läskiga saker" som motorcyklar, älgar mm, eller måste klara svårigheter av olika slag.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vikt på jockey?

Hihih, ok... Kan inte förstå att myten lever vidare...
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Världens kanske genom tiderna mest populäre jockey, Frankie Dettori, kommer till Sverige. Nu hoppas Svensk Galopps sportchef Dennis...
Svar
0
· Visningar
318
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Jockeyn Charlotte Jones blir historisk. Men inte av några positiva anledningar. Stjärnan blev nämligen Storbritanniens första jockey...
Svar
0
· Visningar
260
Senast: Gunnar
·
  • Omröstning
Avel Hur viktigt tycker ni det är för åringar att gå på unghästbete? Unghästbete i det här fallet; ett gäng unghästar i samma ålder, ev med...
2
Svar
25
· Visningar
1 380
Utrustning Jag har börjat kolla på ny hjälm för terränghoppning. Tidigare hade jag en CO J3, men hur jag än letar runt verkar de inte säljas i...
Svar
5
· Visningar
587
Senast: Cinzia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV
  • Magsjuk hund

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp