Bukefalos 28 år!

Vikt på jockey?

Sv: Vikt på jockey?

Helt fel tråd för det här men jag kan inte låta bli, bara en kommentar till:
Det första fullbodet jag red var min mammas som hon köpte när jag var 7 år. I tio-elvaårsåldern lät hon mej rida honom ibland när hon inte hann. Vi hade en granne som varnade oss innan vi köpte honom:
-Såna sitter man bara med händerna i bettringarna på, det är inget att ha, rena nervraken.! Sa grannen.
En dag skulle jag rida ut med henne och en annan granne och deras barn. Jag var kanske tio-elva. Jag skulle ha mammas häst.
Hon varnade mamma innan och nästan vägrade ta mej med. Mamma skrattade och sa att han skulle nog ta hand om mej.
Det gjorde han också. Hela vägen när deras hästar konstrade på gärden, bråkade så att vi inte kunde galoppera, osv osv, så var min häst lugn, lydig och bar mej som om jag var hans egen unge.
Efteråt sa granntanten: Den där kan inte ha varit så bra på galopp den verkar så seg.... :rofl: :rofl: :rofl:
Mamma tyckte det var jättekul. Han hade vunnit en hel del, nämligen.
Nu ska jag sluta med den här diskussionen som inte alls hör hemma under jockeyvikt. Ursäkta, kunde bara inte låta bli!!
 
Sv: Vikt på jockey?

En tjej som red mycke hoss oss förut skaffade en ponny till sina barn att rida på, så att både mor och barn kunde rida ut i hopp. Slutade med att hennes 7 och 10 åriga döttrar red fullbloden och mamman fick rida den elaka ponnyn. Hihihi
 
Sv: Vikt på jockey?

Hej
Jag ska iväg och jobba med galopp på Irland nu och jag väger 68 kg jag är och andra sidan 170 lång. Han jag ska jobba för tycker då inte att jag väger för mycket och framför allt inte att jag skulle ta skada på hästarna för att jag inte väger under 60 kg. Det är ju inte så att fullblod är små hästar! I och för sig har jag väl planerat att gå ner dom 10 kg jag gått upp det sista men det är ju för min egna skull och inte för träningen. Han jag ska jobba för behövde dess utom någon med styrka och väger man 55 kg har man oftast inte så mycket styrka. Muskler väger ju en del. Jag skulle ju inte kunna tävla i nu läget men träna dom går bra. Mvh Cissi
 
Sv: Vikt på jockey?

Det stämmer! Jag kan tänka mig att du ska rida point-to-point hästar och de är bra stora ibland... Hinderhästar överlag behöver bära mkt vikt i löpen (i sverige upp till 75kg) och naturligtvis så är det nyttigt att träna under samma förhållanden. Träning går dessutom ut på att bygga upp hästarna i lägre tempon och det är kanske bara en gång i veckan man går riktigt fort. Det är helt klart viktigare att man är vältränad och orkar hålla hästarna än att man är liten och sticker med dem!

Jag tycker att det är viktigt att påpeka att alla som börjar med galopp inte nödvändigt skall rida löp i framtiden. Det är ganska få ryttare som verkligen lämpar sig som jockeys då det behövs nerver av stål samtidigt som vikten skall vara ok. Det är träningsryttarna som lägger ner det stora jobbet på hästarna och det är där vi behöver massor med duktiga ryttare!
 
Sv: Vikt på jockey?

Verkliggen bra påpekat! Här i forumet är det många som är oroliga över att de eventuellt väger för mycket för att arbeta med galopphästar. Oftast tycks dessa tro att alla som rider galopphästar automatiskt är eller skall bli jockeys. Som Annika påpekar så görs de stora träningsjobbet av ryttare som INTE är jockeys.

Att träningsryttare kan vara tyngre är en självklarhet, skall hästen gå med 65kg i ett lopp är det ju ganska galet om den tränar varje dag med 55kg… När jag var i USA var många av arbetsryttarna ett par modeller större än deras jockeys. Inte minst för att en tyngre person, med mer muskler har lättare att rå på sin häst.

Själv har jag gåt ner nästan 10kg, och blivit markant svagare. Men måste erkänna att de jag har tappat i styrka, känns det som att jag har vunnit i teknik. Det räcker varken med att vara stor och stark, eller liten och lätt. Utan teknik kommer man ingenstans endå!
 
Sv: Vikt på jockey?

när man väger för lite kan man ju använda en blyvojlock!:D
 
Sv: Vikt på jockey?

erika_pigge skrev:
när man väger för lite kan man ju använda en blyvojlock!:D

Sant men jag fick lära mig (när jag var aktiv för 15 år sedan) att det är bättre att ha en liten tyngre jockey än att ha blyvikter eftersom jockey är mer naturlig än vikter.
 
Sv: Vikt på jockey?

Mysaan skrev:
Sant men jag fick lära mig (när jag var aktiv för 15 år sedan) att det är bättre att ha en liten tyngre jockey än att ha blyvikter eftersom jockey är mer naturlig än vikter.

Helt rätt, att ha vikten i bly innebär en ”död vikt” som kommer att ligga som en orörlig klump på häst ryggen. En duktig ryttare som istället väger mer och genom det har ”levande vikt” känns inte lika tung att bära för hästen. Det har till och med hänt att ryttare har valt att rida med blyvästar för att göra död vikt till levande, tex Janos Tandari gjorde detta när han red tyngre vikter.

Men på samma sätt som en tung ryttare kan kännas lätt, kan en lätt ryttare kännas tung om denne tex sitter fel, har dålig balans eller liknande… som vi har påpekat massa gånger är det alltså inte självklart att man är en god jockey bara för att man är liten och stark. Till viss del är det bättre att vara lite tyngre och ha en bra teknik…

Men det kryllar inte av tunga jockeys, även om de inom sporten kan uppfattas som tunga, så är det sällan slätlopps jockeys, medvetet, väger över 60 kg.
 
Sv: Vikt på jockey?

:) Jag kommer uppenbarligen ihåg mer om galoppsporten än jag trodde. Vilket jag givetvis tycker är trevligt.

Hmmm! Däremot visste jag inte att Janos red med blyväst. Smart iofs.

Du har ju alldeles rätt i att det hänger lite på teknik oxå.

Nu var ju inte jag hos världens smartaste tränare kanske (han hade lite underliga ideer) men han kämpa hårt med att få oss att sitta så still som möjligt och bara följa med rytmen för att inte störa. Vilket inte var lätt i början när man hade fullt sjå att hålla sig kvar.
 
Sv: Vikt på jockey?

Men "vägde" blyvästen mindre än blyn i vojlocken? Det är ju ändå "död" vikt, bara på annat sätt...
 
Sv: Vikt på jockey?

Nä givetvis inte men blyvikten som ligger i en väst på jockey är inte dödvikt dirketverkande på hästen. Utan det är bara jockeyn som känner av den dödvikten.

Ninniw eller någon annan får gärna rätta mig om jag har fel.
 
Sv: Vikt på jockey?

Jezzy_flyer skrev:
Men "vägde" blyvästen mindre än blyn i vojlocken? Det är ju ändå "död" vikt, bara på annat sätt...
Hahah, det är ju det, det inte är…

Den ”döda vikten” görs levande genom att vikterna sitter på den rörliga ryttaren, så är det denne som blir tung, i stället för sadeln. Vi har tidigare nämnt att en duktig ryttare som sitter rätt känns lättare än vad denne i själva verket är. Min far brukar glatt predika om att ”på hans tid” stoppades minsann bly i fickorna och i stövlarna för att lätta på blyet i blyvojlocken. Men ”på hans tid” hade de också tydliggen bland annat bakficka på ridbyxorna…

Helt klart att vikten blir levande för hästen, men ryttaren måste istället släpa runt på extrakilon. Problemet med blyväst, blir att det blir tyngre för ryttaren att rida, inget för svagisar som jag med andra ord… Tror faktiskt inte att det är särskilt många jockeys numera som använder blyväst, men som sagt, jag vet att Janos gjorde det…
 
Sv: Vikt på jockey?

:eek: Kan tänka mig 5 kg bly i en väst. Jag skulle garanterat dö på kuppen tror jag. Eller ännu mer för den delen för Janos tillhör väl inte tungviktarna.

Nu skulle jag iofs i dagsläget aldrig behöva ha något bly på varken mig eller hsäten.
 
Sv: Vikt på jockey?

Nackdelen med blyvästarna är att det inte är speciellt hälsosamt att ramla av när man använder dem och det är nog en av anledningarna att de försvinner. Även om man har dem utanpå säkerhetsvästen så är de inte direkt mjuka att landa på och jag tror att man kan få ganska onaturliga fall. Har själv aldrig användt någon då jag är ganska tung och klarar mig med att packa blyvojlocken.

För att kunna rida med blyväst så krävs det att du är enormt stark i mage och ben för att kunna bära upp den extra vikten. Jag tror att blyvästarna kan väga mer än 5 kg...
 
Sv: Vikt på jockey?

Nu har jag verkligen förvridit allt här...
Nån skrev MINIMIVIKT 60 kilo för att få delta i ett amatörlöp?? :O Alltså att ryttaren MINST ska väga 60 kilo? Borde det inte vara tvärt om, att en ryttare som ska rida ett amatörlöpp ska väga MAX 60 kilo och att du som MINST får väga 56 kilo för att delta, för att det inte ska bli orättvist.. Är verkligen förvirrad :S:S Jag har alltid hört att som amatörjockey får du MAX väga 60kilo.. det borde stämma x l:P:P
 
Sv: Vikt på jockey?

Minimivikten för amatörlöpen är 60 kg... dvs du rider inte under 60 kg om du inte har viktlättnad på 4 kg för då blir det att du rider 56kg och inte lägre än 56 kg!
Sen får man väl en eller ett par kg till godo också för västen har jag för mig...
 
Sv: Vikt på jockey?

Hästarna bär vikt för att jämna ut deras chanser. Vikten bestäms i löpningens proposition, sen gäller det för ryttaren att klara att rida den vikt hästen ska bära i det aktuella loppet. Ju bättre häst, ju högre vikt. Därför är det en fördel att rida bättre hästar så man slipper banta.

Lägsta ridvikt i proffslopp är 52 kg minus eventuell ryttarlättnad och i amatörlopp 60 kg minus eventuell ryttarlättnad.

Ryttare i början av sin karriär får utnyttja viktlättnad för att uppväga att de rider sämre än de mer rutinerade ryttarna. Man brukar säga att 1 kg motsvarar en längd eller 2 tiondels sekund över 1600 meter. Så om du har fyra kilos viktlättnad kan du sumpa 4 längder utan att ställa till det för hästens chanser.:angel:
 
Sv: Vikt på jockey?

I ponnygalopp är det satt en maxvikt på 65 kg för Dponny. Alltså får ryttare + utrustning inte väga över det. Den vikten är för att skydda hästen (tror och hoppas jag) Du får väga mindre. I galopp för stora hästar pratar vi minivikt, vilket innebär att ryttare + utrustning inte får väga mindre för att undvika "orättvisor" för hästarna som springer.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Världens kanske genom tiderna mest populäre jockey, Frankie Dettori, kommer till Sverige. Nu hoppas Svensk Galopps sportchef Dennis...
Svar
0
· Visningar
318
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Jockeyn Charlotte Jones blir historisk. Men inte av några positiva anledningar. Stjärnan blev nämligen Storbritanniens första jockey...
Svar
0
· Visningar
260
Senast: Gunnar
·
Utrustning Jag har börjat kolla på ny hjälm för terränghoppning. Tidigare hade jag en CO J3, men hur jag än letar runt verkar de inte säljas i...
Svar
5
· Visningar
586
Senast: Cinzia
·
  • Artikel
Hästnyheter Ulrika Holmquist har oddsen mot sig. Sedan starten av Jockeyklubben Svenskt Derby 1918 har aldrig en kvinnlig jockey vunnit svensk...
Svar
0
· Visningar
353
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Svensk politik nr 3
  • Köpa hus
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Uppfödare som slutat svara

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp