Bukefalos 28 år!

Vikt på nyfödda kattungar!

Ragdoll

Trådstartare
Hejsan,

Min ragdoll födde igår 3 kattungar sent på kvällen.
Dom vägde imorse 107 gram, 107 gram och 106 gram.

Nu på kvällen väger dom 116 gram, 112 gram och 111 gram.

Men jag tycker att en av dom verkar lite mer trött och loj än dom andra.
Ska jag stödfodra den eller går dom upp bra i vikt?

Första kullen och har läst på en massa men blir lite skillnad när det händer på verkligt :angel:.
 
Första dygnet får man vara nöjd om de håller födselvikten något så när (och det är ingen katastrof om de går ned lite). Därefter så går de upp 10-15 gram per dygn, precis som cirkus säger. Väg dem fortsatt morgon och kväll så har du koll på att vikterna hänger med. Om någon är loj så kan det givetvis vara andra problem med ungen, men så länge de ökar i vikt brukar det inte vara någon större fara. Lycka till med kullen!
 
Imorse när jag gick upp låg där helt plötsligt 4 st kattungar! Var tvungen att ta på mig glasögonen men jo visst var där 4 st nu.
Så den sista föddes nästan 14 h efter de andra.
Den ser dock ut att vara lika stor som de andra 3 :confused:.
Men alla 4 verkar må bra samt mamma katt.
Men ska väga alla 4 senare ikväll.

Men vad har ni använt som knep för att veta vilken som är vilken av kattungarna?
Alla dessa är jämn stora och vita :idea:
 
Vägde alla nu och dom väger:
119 gram ( tror detta är den som föddes inatt )
124 gram
126 gram
127 gram

Så verkar iallafall som alla går upp :up:.

Men försökte lägga lite nagellack på deras klor men dom är ju för små..
Hur har nu gjort?
 
Vägde alla nu och dom väger:
119 gram ( tror detta är den som föddes inatt )
124 gram
126 gram
127 gram

Så verkar iallafall som alla går upp :up:.

Men försökte lägga lite nagellack på deras klor men dom är ju för små..
Hur har nu gjort?
Nagellack på svanstipparna vet jag att vissa kör med. Jag kör med speciella kardborreband i olika färger. Andra kör med små hårsnoddar. /föder också upp ragdoll
 
Vägde alla nu och dom väger:
119 gram ( tror detta är den som föddes inatt )
124 gram
126 gram
127 gram

Så verkar iallafall som alla går upp :up:.

Men försökte lägga lite nagellack på deras klor men dom är ju för små..
Hur har nu gjort?

Grattis till en liten bonus!
Förutom förslagen från Marty så kan du klippa lite i pälsen på olika ställen
 
Jag målade lite nagellack på svanstippen :).

Nu på 5 dygnet för tre och 4 dygnet för en så väger dom:

Blå ( den som föddes först ) 178 gram
Röd 177 gram
Grön 175 gram
Gul som va lite försenad ;) 155 gram

Så alla går upp minst 10 gram om dagen. Visa nästan 20 gram om dagen :angel:.

Tänkte fråga er vad ni ger era digivande katter för mat om dom blir vädligt smala.
Min hona verkar ge allt till sina kattungar.

Hon äter just nu Royal canin kattunge foder + deras mother and baby mousse. Hon får även burkmat.
Hon har fri tillgång till detta och blev äveb avmaskade när hon va in på 2 veckan i dräktigheten.
Är annars pigg och glad och äter i omgångar under dagen.
 
Jag målade lite nagellack på svanstippen :).

Nu på 5 dygnet för tre och 4 dygnet för en så väger dom:

Blå ( den som föddes först ) 178 gram
Röd 177 gram
Grön 175 gram
Gul som va lite försenad ;) 155 gram

Så alla går upp minst 10 gram om dagen. Visa nästan 20 gram om dagen :angel:.

Tänkte fråga er vad ni ger era digivande katter för mat om dom blir vädligt smala.
Min hona verkar ge allt till sina kattungar.

Hon äter just nu Royal canin kattunge foder + deras mother and baby mousse. Hon får även burkmat.
Hon har fri tillgång till detta och blev äveb avmaskade när hon va in på 2 veckan i dräktigheten.
Är annars pigg och glad och äter i omgångar under dagen.

De kan bli väldigt smala när de ger di, det är inget konstigt. Mina har fått fri tillgång på kattungefoder och ändå ibland sett ut som staket.
Min äldsta här gav di åt 10 ungar (hon hade sina 6 och tog över dotterns 4 när dottern vande av tidigt) och såg ändå ut som vanligt. Medan min första hona hade 3 och såg förskräcklig ut.
 
Jag målade lite nagellack på svanstippen :).

Nu på 5 dygnet för tre och 4 dygnet för en så väger dom:

Blå ( den som föddes först ) 178 gram
Röd 177 gram
Grön 175 gram
Gul som va lite försenad ;) 155 gram

Så alla går upp minst 10 gram om dagen. Visa nästan 20 gram om dagen :angel:.

Tänkte fråga er vad ni ger era digivande katter för mat om dom blir vädligt smala.
Min hona verkar ge allt till sina kattungar.

Hon äter just nu Royal canin kattunge foder + deras mother and baby mousse. Hon får även burkmat.
Hon har fri tillgång till detta och blev äveb avmaskade när hon va in på 2 veckan i dräktigheten.
Är annars pigg och glad och äter i omgångar under dagen.
Kattungefoder ger jag också. Och mjukmat om de gillar det. Det är lite olika hur de håller vikten, men jag har generellt haft väldigt lättfödda honor så de har klarat sig ganska bra. Var bara när jag hade två stora kullar samtidigt 6+7 som den ena honan (som tog störst ansvar) gick ned sig ganska mycket. Tog nästan ett halvår innan hon var i skick i både hull och päls igen.
 
Det är inte svårt att se vilka som är honor och hanar heller då dom är nyfödda, faktiskt lättare än senare för då blir det mer päls i vägen.
 
Nu till idag har två av dom bara gått upp 7 gram. En har gått upp 9 g och en 10 g.

Men dom väger:
Hane: 240 g
Hane: 241 g
Hane: 240 g

Och honan som va ett dygn sen
Hona: 215 g

Ingen av dom ser liten ut.
Hanarna har öppnat ögonen och blev 1 vecka i tisdags.
Honan blev 1 vecka igår och hår inte öppnat ögonen.
 
Nu till idag har två av dom bara gått upp 7 gram. En har gått upp 9 g och en 10 g.

Men dom väger:
Hane: 240 g
Hane: 241 g
Hane: 240 g

Och honan som va ett dygn sen
Hona: 215 g

Ingen av dom ser liten ut.
Hanarna har öppnat ögonen och blev 1 vecka i tisdags.
Honan blev 1 vecka igår och hår inte öppnat ögonen.

Ingen fara på taket säger jag. Ibland så svänger det lite men så länge som de går upp är det lugnt. Det kan skilja flera gram om de just kissat/bajsat när du väger eller om det var länge sen.
 
Nu till idag har två av dom bara gått upp 7 gram. En har gått upp 9 g och en 10 g.

Men dom väger:
Hane: 240 g
Hane: 241 g
Hane: 240 g

Och honan som va ett dygn sen
Hona: 215 g

Ingen av dom ser liten ut.
Hanarna har öppnat ögonen och blev 1 vecka i tisdags.
Honan blev 1 vecka igår och hår inte öppnat ögonen.

Så länge dom går upp är det bra. Ser du att några drar iväg, kolla hur det ser ut vid matdags. Är det bråk i baren kan man behöva leka ordningsvakt och ordna upp det lite, så alla får äta.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hejsan! Jag fick en kull med tre kattungar nu fredagskväll den 14/8 och de verkade alla må bra. Men en av dem är svagare, mindre än de...
2
Svar
30
· Visningar
3 280
Senast: MJLee
·
Småbarn Allt har varit frid och fröjd med vår bebis sen hon föddes för 10 månader sen. Hon är nöjd och glad 99% av tiden, väldigt aktiv och...
Svar
15
· Visningar
6 247
Senast: Hyacinth
·
Kropp & Själ Det finns ju massor av trådar om Corona men hur sjutton ska man veta vad man har? I förrgår började jag må lite dåligt, började bli...
9 10 11
Svar
203
· Visningar
26 013
Senast: Lillefrun
·
Hästvård Hej! Vi köpte för några veckor sedan en ny häst, han är född 2011, 170cm i mkh ungefär och super trevlig och lugn! Vårat problem är att...
2
Svar
20
· Visningar
7 221

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp