Bukefalos 28 år!

Viktminsknings/peppningstråd

bananabambi

Trådstartare
för oss som har lite eftergraviditetskilon att jobba bort :idea:

Någon som är intresserad av att tillsammans med mig skriva ner lite med jämna mellanrum, typ viktnedgång och hur mycket ni motionerar? Så kanske vi kan tipsa och peppa varandra att komma i form.

Jag vet ju att det är många här som fått barn, och många ska ha.

Någon intresserad?
 
Sv: Viktminsknings/peppningstråd

När jag har fått så är jag hemskt gärna med, men det kanske är för långt dit? :)
 
Sv: Viktminsknings/peppningstråd

Jag är gärna med! Det är ju länge sedan jag fått barn, Alma är 16mån :o men jag behöver ner mer...

Har gått ner 17kg senaste året, men då min reumatism förvärrats kraftigt efter graviditet, förlossning om 13 månaders amning vore det bra att bli ännu lite lättare för att avlasta lederna, samt att jag måste lägga om kosten radikalt. Känns tufft... :crazy: Så lite pepping och stöd vore fint! :D
 
Sv: Viktminsknings/peppningstråd

När jag fått barn om ca 2 månader så vill jag GÄRNA vara med, ni får se till att hålla denna tråd i liv tills dess. ;)

Året innan jag blev gravid gick jag ner 40 kg, vägde då 88 kg, hade tänkt ner till 70 kg ungefär, men hann inte innan jag blev gravid. :D
Har bara gått upp 5.5 kg ännu & har 2 månader kvar som sagt innan beräknad förlossning.

Men kommer ju ändå att ha endel & göra mig av med om jag ska ner till 70 kg. ;)
 
Sv: Viktminsknings/peppningstråd

Jag är gärna med!!

Gick upp 30 kg under min grav.. :o
Har gått ner dom alla men är på väg upp igen!!!!

Hade velat bli av med min nya trivselkilon!
Sen jag sålde hästen så får man ju nu genast planera sin motion... Är lite lätt bekväm av mig måste jag erkänna :angel:
 
Sv: Viktminsknings/peppningstråd

Gick upp 30 kg under min grav.. :o
Har gått ner dom alla men är på väg upp igen!!!!

Aha! Samma sak har hänt mig, men jag trodde att jag blivit sjuk på något sätt. men det kanske är vanligt?

Jag hänger på. Hur göra? Berätta hur många kilo kvar till målvikt och hur komma dit?

Pepp till Nordsvensken! jag har också reumatism, men klarade mig bra i ungefär ett år efter sonens födelse. Nu är det dock jobbigt. Jag skulle verkligen behöva gå ner rejält! Jag hade övervikt redan innan graviditet, men man kanske ska sätta ett vettigt mål?

Har någon sett en vettig sån där kurva över längd/vikt och BMI på webben?

Fny
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Viktminsknings/peppningstråd

*kl*

jag skulle gärna vilja vara med..
Fick barn för 3 månader sedan, och hann inte gå ner alla extra kilon innan jag slutade amma, så då tillkom ju några också.

Tyvärr har jag ju ingen våg hemma då jag inte skulle må bra av det, så jag kan inte delta. Men tänkte att ni kanske ville ta och dela med er av "smala" recept på mat också som man kan laga? Kan ju vara ett bra pepp att börja äta lite lite bättre samtidigt som man börjar motionera, eller?

Hoppas det går bra för er alla!
Lycka till.
 
Sv: Viktminsknings/peppningstråd

Jag är defintivt på! Jag behöver peppning när det gäller maten framförallt. Jag har kommit så långt nu så att jag minskat ner colan till nästan ingenting i veckorna, men normalt på helgerna. Jag har ett grymt beroende där, och mår väldigt dåligt psykiskt när jag ska bryta dom så helt orkar jag inte sluta. Har tillräckligt mycket att kämpa med psykiskt för tillfället ändå.

Angående maten så har jag väldigt svårt för att komma på något att laga, så det blir typ husmanskost och vanlig mat. Vi käkar ute någon gång ibland, då ingen orkar laga mat, men det händer inte så jätteofta.
Jag har börjat försöka att ta lite mindre portioner nu, och mindre sås/annat fett och det går framåt. Men jag tar det långsamt, för varje gång jag abrupt slutat så faller jag bara tillbaka igen..

Gällande träningen så använder jag min Orbitrek varje kväll. Gör 30 min nu, och ökar 2 min per pass. För tillfället är det i vila, för jag har en dunderförkylning :crazy: Försöker att få det gjort minst 5 dagar i veckan, och gärna 6. Har en vilodag alltså.

Hur ska vi göra detta?
Skriva vikt, målvikt, hur man går tillväga osv?
 
Sv: Viktminsknings/peppningstråd

Vad du är duktig! Jag har inte börjat träna något speciellt, mer än att jag går långa snabba promenader. Och det ger resultat i alla fall viktmässigt.

Vad har ni alla för förslag på hur vi ska göra? Jag har inte tänkt så mycket, mer än att jag gärna skriver in min veckovikt på t.ex. måndagar, och sedan får och ger lite "pepptalk" under veckan.

Kan lägga in sin "viktstory" lite kortfattat också :idea:

Jag tycker det låter bra som du Bebben skrev, med startvikt, målvikt, ens metoder, och sedan kanske en veckovägning och total viktnedgång. Det sistnämnda sporrar mig massor, eftersom jag då inte kan fuska. Men sedan behöver man ju inte fokusera så på vikten, även om jag gör det :o Någon här kunde ju inte väga sig, men man kan ju mäta sig istället, om man nu vill "se" resultat.
 
Sv: Viktminsknings/peppningstråd

Jag kan börja (fast jag börjar några veckor bakåt i tiden då jag redan gjort några veckovägningar hemma):

(Vägde på förlossningen den 16/7 105.5 kg)
Startvikt: 95.5 kg.
Målvikt: ca 75 kg.

Veckovägningar:
23/7 95.5
30/7 93.7
6/8 92.7
13/8 91.7
20/8 90.5

Total viktnedgång hittills: 5 kg.

Min "story": Jag har de senaste sex åren varit överviktig, som mest vägde jag runt 100 kilo. Sedan hade jag svårt att bli gravid och gick ner till runt 83 kilo, blev då gravid och gick upp ganska mycket, tror jag slutade på 115 innan sonen kom. Hann inte riktigt gå ner allt innan jag på nytt blev gravid. Nu vill jag bli av med de extra kilona och komma igång med min löpning igen, som jag älskar. Har gjort en Tjejklassiker (Tjejvasan, Tjejsimmet, Tjejvättern och Lidingö Tjejlopp) och mitt nuvarande mål är att förbättra de resultaten.

Min metod: Långa promenader, och förhoppningsvis lite simning. Ska nästa vecka börja så smått med att jogga.

Hoppas fler vill delta och att vi kan hålla både tråden och oss själva aktiv(a)! :banana:
 
Sv: Viktminsknings/peppningstråd

Jag har hållit på sen tråden startade, men rasat otroligt, pga en oförutsedd magsjuka. Tyvärr är det väl mest vätskebrist :D

(Vägde på förlossningen den 9/8 2006 99 kg)
Startvikt: 88.5 kg. BMI 32
Målvikt: c:a 75 kg. BMI 28
Midjemått: c:a 94 cm.

Veckovägningar:
18/8 88.5
21/8 87,5
Sammanlagd viktminskning 1 kg (vatten?)

Min "story": Jag har varit överviktig sen jag var ungefär 10 år och som mest har jag vägt som nu, förutom innan förlossningen.
Jag har aldrig varit en sportig typ och rör mig ganska långsamt. Kan dock promenera i timtal i rätt skor, och om inte sambon "drar" en halvmeter framför så att jag måste gå för fort.
Jag har en reumatisk sjukdom som gör att jag får ont av att röra mig för lite och av att röra mig för mycket. Dessutom är jag ofta dödstrött och vill inte motionera.

Min metod: Långa promenader med stegräknare för att få upp motivationen. Ev styrketräning men då måste jag få bukt med värken i händerna först. Dra ner på matintaget och i synnerhet mjölmat, socker och andra tomma kolhydrater. Hålla omsättningen uppe med fruktmellanmål och äta mycket protein.
Använder denna sida för BMI-mätning: http://www.nhlbisupport.com/bmi/bmi-m.htm

Fny
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Viktminsknings/peppningstråd

Jaghar "hållit på" 1 år, och tar med det från början. :D
Jag är 183cm lång...

(Vägde på förlossningen den 13/4 2007 99 kg)
Startvikt: 92 kg. BMI 27,4 (september 06)
Nuvarande vikt: 75 kg BMI 22,4
Målvikt: c:a 68-70 kg. BMI 20-21


Min "story": Var överviktig som barn och har alltid varit "lättfödd":angel:. Fick i tidiga tonåren anorexia som efter sjukhusvård övergick till bulimi :crazy: Efter det följde en period av kombinerad ortorexi-bulimi (totalt 8 år av mitt liv...) Sedan mådde jag bättre, träffade min man och ökade ganska mkt i vikt (men var normal enl. BMI, ca 80kg), blev gravid... Var sjuk under graviditeten och låg mest i sängen=gick upp till 99kg. Vägde efter förlossningen ca 92kg vilket jag höll mig på i 5 månader innan jag började försöka gå ner i vikt.

Jag har reumatism som blivit mkt svårare efter graviditeten och jag kan inte träna i princip alls. Det blir ngn promenad och cykeltur, samt att jag tömkör hästen lite och rider emellanåt.

Får hela tiden kämpa för att inte falla tillbaka i gamla ätmönster där jag antingen inte äter alls eller hetsäter-kompenserar :crazy: samtidigt som det vore bra för mig att ha en så lätt kropp som möjligt att "släpa på".

Min metod: Har lagt om kosten för att se om reumatismen blir bättre. Inget kött, inälvsmat, socker, koffein, alkohol, mjölprodukter... Undviker även vegatabiliska oljor förutom olivolja. Begränsar proteinintaget till max 10 eneriprocent. Denna kosten sänker ju både eneriintaget och skall vara bra mot inflammationer, så vi får väl se...
 
Sv: Viktminsknings/peppningstråd

Jag skall lägga till att midjemåttet i september 06 var 93cm. För en månad sedan var det 80cm, då vägde jag ngt kg mindre än vad jag gör nu. Idag var midjemåttet 76cm :banana:
 
Sv: Viktminsknings/peppningstråd

Jag vill åxå va me=)

(Vägde på förlossningen den 9/6 88 kg)
Startvikt: 84 kg.
Målvikt: ca 65 kg.

Veckovägningar:
mitten på juni 80 kg
14/8: 84 kg :o Skyller på att sambon haft semester=) Men fan va besviken man blev när man såg att man gått upp 4 kilo igen=(


Total viktnedgång hittills: hm + 9 kg.:crazy:

Min "story": När jag började äta p-piller för 5,5 år sedan gick jag upp i vikt. innan det var jag ganska smal. Slutade med p-pillrena för lite mer än 1,5 år sedan. blev gravid för snart ett år sen. vägde då 75 kg, gick upp 13 kilo under graviditeten. Tappade 8 kilo på en vecka, gick sen upp 4 kilo...

Min metod: Promenader, Ridning, Ska skaffa nån träningsmaskin att ha hemma, mindre snabbmat och godis...[/QUOTE]
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Viktminsknings/peppningstråd

Jag hänger gärna på när min lillkille behagat titta ut! Jag hade några kilo för mycket redan innan jag plussade, och har nu lagt till 11 kg. Jag har gått ner under de senaste veckorna, men det vände nu i veckan, så jag har lagt på mig ett kilo sedan i söndags......... Men de ska bort sen, så, som sagt, jag hänger gärna på!
 
Sv: Viktminsknings/peppningstråd

*knapplån*

Jag vill va med, fast jag vill inte ner så många kilon.... eller jo kilo fett men upp flera kilo muskler (men det tar ju några år) äsch jag kanske är för färdigbantad för att få vara med?

vikt innan graviditet: 67
vikt på förlossning 1/1 2006: 120kg
nuvarande vikt: 67.1 kg
nuvarande mått: byst 93 cm - midja 81 cm - höfter 94 cm

3 september ska jag till farbror plastikkirurg för första konsultation och förhoppningsvis tidsbokning för operation av mage och byst. Är j-ligt nervös :eek:
Hoppas gå ner till 64 innan operation. Känns rimligt. Är mitt emellan klädstorlekar nu så jag måste antingen gå upp eller ner, jag väljer det senare :angel:

metod: motion (promenader, crosstrainer) + styrke, äter vad jag vill när jag vill (men tänker efter några ggr före så jag inte impulsäter på sug :angel: )
 
Sv: Viktminsknings/peppningstråd

Äsch, du som redan är veteran på det här med viktminskning kan ju tillföra oss andra lite uppmuntrande ord och små glada tillrop när vi har det kämpligt :idea:
 
Sv: Viktminsknings/peppningstråd

En fråga som inte direkt har me tråden att göra, men måste fråga dig om du tycker orbitrek´en är bra?? Har funderat på att köpa en men skulle va kul att höra vad någon tyckte om den först. Funkar den å så? Gav den fort resultat (om den funkar vill säga :D
 
Sv: Viktminsknings/peppningstråd

Ja, jag hakar också på :)

Startvikt 84 kg (6/8 -07)
Målvikt ca 65 kg

Vikt 21/8 - 79,8 kg :bow:

Det går åt rätt håll :)

Min metod är att jag blandar pulverdiet (Modifast, nutrilett) med att äta typ sallader och ta små portioner av "vanlig mat". Sedan promenerar jag med hundarna i rask takt varje kväll ca 45 min.

Imorgon ska jag åka och köpa en crosstrainer efter rek. från bl. a filiduttan :banana: De har sådana på erbjudande hos coop just nu för 1295:-. Verkade väldigt gedigen så en sån får det bli.
Ska även köpa ett multigym hem sen men det får bli ett senare problem.
 
Sv: Viktminsknings/peppningstråd

Den tar som fan :eek: Jag svettas i princip inte för någonting, men efter ca 20 min på den där så RINNER svetten bokstavligen talat över hela kroppen och varenda muskel känns helt utmattad :D Jag har inte hunnit förlora något direkt i vikt än, för jag hann bara träna ordentligt i ca 1½ vecka innan min dunderförkylning slog till. Den börjar klinga av nu, så jag ska hoppa på det igen någon dag i veckan här.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Fick sådan oerhörd lust att skriva något. Inte som i att hitta på något, utan skriva i princip om det som är nu och här och på riktigt...
Svar
0
· Visningar
541
Senast: Takire
·
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
784
Senast: Emmi
·
Övr. Barn Som jag skrev i VGV-tråden så skulle jag vilja skapa ett litet barnbibliotek i vårt nya hus. Så jag tänkte se om vi kunde tipsa varandra...
2 3
Svar
53
· Visningar
3 297
  • Artikel
Dagbok Jag minns att jag var nervös. Att flickan som borstade hästen verkade så kunnig och världsvan. Kanske var hon lite ledsen också, att...
Svar
3
· Visningar
795

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp