Viktproblem

H

Helan

Jag har ett nytt ganska oridet stort sto (168 cm) som inte har koll på sin kropp eller ben. Ska utbilda henne men det har låst sig i mitt huvud vad för övningar jag behöver göra för att lösa just detta:
I höger varv på volt har jag svårt att få ut henne på voltspåret (volten vill gärna bli mindre och mindre).
Hon tippar över mig på utsidan mest hela tiden och jag kommer ur balans. Försöker jag sätta mig tillrätta igen, ja då blir volten mindre.
Hus ska jag tänka? Rida liten volt i form och i balans eller försöka öka volten och jobba mindre med formen för att komma ur "spiralen".

Galoppen är hemsk, hon kastar sig handlöst in i den med all kraft hon har och det går FORT. Sen blir det ofta fläng-eller korsgalopp eftersom hon inte orkar med. Ska jag låta henne "gå" iväg bara för att låta henne galoppera så att hon hittar sina ben och får lite galopp i kroppen eller helt enkelt skita i galoppen just nu?
 
Sv: Viktproblem

min tös hade oxå problem med det i början,men min e bara 4 så har tränat arbete från marken funkade väldigt bra för oss. Det är lättare och se hur hästen rör sig och var den sätterbakbenen, och att man arbetar hästen i skritt tills den har kontroll på sig själv och sen börjar trava. kanske?:)
 
Sv: Viktproblem

Jag tycker du ska låta hästen bygga muskler och kondition innan du låter henne gå på volter. Ut i naturen och låt henne galoppera på rakt spår eftersom hon inte orkar på böjt spår.

Jag bygger alltid upp hästarna i skritt först, sen trav och sist i galopp. Om inte skritten fungerar så blir det alltså ingen trav och om inte traven fungerar så tar vi heller ingen galopp.

/M
 
Sv: Viktproblem

jag skulle sattsa på mycket övergångar å halvhalter i alla gångarter så att hästen lyssnar. vet ej hur utbildad hästen e men när det gäller volten så är det bra om hästen har lärt sig att flytta undan för skänkeln
 
Sv: Viktproblem

VARFÖR FLYTTADES DENNA TRÅD???
Jag rider faktiskt akademisk dressyr och ville ha input från likasinnade.

Tack ändå till er som har svarat. Jag kan meddela att vi rider 4-5 dagar i skog och mark, dock i form och arbetar med skolor (till och med på kalhygget) och max 2 dagar dressyr på banan i veckan.
Att galoppera på rakt spår ser jag inte som ett ändamål i sig, denna häst behöver jobba och tänka. Och faktum är att den lyssnar bra på förhållningar men hon ORKAR inte sätta sig in i galoppen. Hur tränar man då galoppfattningar utan att göra dem???
 
Sv: Viktproblem

Om jag förstått rätt så har du 2 "problem" om man nu ska se det så: Det ena är att hästen ska vara trygg med galoppen för att ta fattningen på ett bra sätt utan att hetsa upp sig. Det tror jag du bäst tränar ute, på skapligt rakt spår, alternativt på fyrkantsspåret. Fatta galopp och låt henne rulla på i gott tempo en stund. Sakta in och upprepa. Galopp rakt fram i friskt tempo är bra gymnastik också! Om inte annat så stärker det kanske hästens självförtroende i fattningarna.

Det andra är att lära henne sätta under sig, och bygga upp musklerna för fattningen/samling. Det kan göras genom just upprepade galoppfattningar. Försök sakta av innan det börjar gå fort och flängigt.

Om du bara tragglar med fattningar på volten så är risken att hästen förknippar galoppfattningen med nåt jobbigt, och då kommer problemet med rusningar att bli än värre. Jobba med problemet från 2 håll så kanske det löser sig. Lycka till!
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 920
Senast: lundsbo
·
Kropp & Själ Är inte ute efter att någon ska försöka ställa någon diagnos nu, självklart är det ingen som kan det över nätet. Jag vill bara få lite...
2
Svar
25
· Visningar
4 026
Senast: Eurydome
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 481
Ridning (förlåt mig om jag lagt denna tråd på fel plats, jag är ny här på buke!) Att rida är bland det bästa som finns, men ibland känns det...
2
Svar
27
· Visningar
4 519
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp