Vikttråden 2014:2

svea

Trådstartare
Jag tar mig friheten att starta en ny vikttråd, eftersom den gamla är uppe i 2000 inlägg! Har haft en bra vecka och gått ner ungefär ett kilo, även om en del nog var vätska. Men det har gett en positiv känsla, kroppen känns fräsch och tight och det känns som om jag är på gång!

(-1,6 = 12 kvar)
 
Nu har jag bestämt mig och då är det bara att köra på.

Startade på 108 kg 1/9 2013

6/6 104 kg
1/8 99,5 kg


Delmål 1 var under 100:)

Nu är nästa mål 90 kg.

Kör Lchf/GI variant, för att få ner blodsockret och har börjat promenera
I löparspåren två till tre ggr i veckan ca 2,5 men nu senast 5 km. Det är ju skönt när man tagit sig upp för alla backar.
 
Bra initiativ @svea.

Jag ser den nya tråden som en bra chans att börja vara nyttig igen. Igår kom jag nämligen på att chokladbollar är jättegott och stoppade i mig en hel massa. Jag vet inte hur långt man måste springa för att göra av med alla dem, men jag kan berätta att det är väldigt mkt längre än vad jag sprang igår. Så kan vi väl säga.
 
Jag har varit riktigt dålig det sista pga sjukdom i familjen, värmebölja och semester. Hoppas kunna bli bättre igen. Vågen har i alla fall stått relativt still. I vanliga fall är det störande att alltid se samma siffra men nu var det mest tacksamt.
 
Bra initiativ @svea.

Jag ser den nya tråden som en bra chans att börja vara nyttig igen. Igår kom jag nämligen på att chokladbollar är jättegott och stoppade i mig en hel massa. Jag vet inte hur långt man måste springa för att göra av med alla dem, men jag kan berätta att det är väldigt mkt längre än vad jag sprang igår. Så kan vi väl säga.

Samma här, jag tänkte att en ny tråd kunde vara lite peppande så här på sommaren när man lätt lägger sig till med dåliga vanor. Själv törs jag bara baka om jag har många att baka för, t ex stallfika. Annars åker allt för mycket ner i min mage allt för snabbt... :d

Jag vill också komma igång och springa, men är allergisk mot gråbo som blommar nu. Är ändå ute i skogen och strövar en hel del och letar kantareller.
 
Gymmet idag med.

20 minuters rodd och sen styrketräning för ben. Kollade hur mycket jag tappat under promenadsäsongen och det är en del, men bara att jobba sig uppåt igen.

Har lagt upp ett ganska strikt schema att följa med start idag. Ska köra det augusti ut och sen utvärdera hur det har fungerat, om det måste göras några ändringar. Om inte så följer jag det året ut och ser om jag kan nå det uppsatta målet på utsatt tid :up:
 
Kul med en nystart!

Här går det trögt, fortfarande. Vikten sniglar sig neråt normalvikt, men jag är lite frustrerad över hur hungrig jag är, samtidigt som all motion ger såpass "lite" extra jämförelsevis med tidigare. Jag vet att det är en mental grej som jag måste ta mig förbi. Det är ju det här jag ska leva med i fortsättningen! Men jag försöker fokusera på att det är ok att sakta ner, och jag kan redan ha många av mina sanslöst snygga kläder, så jag lider ju inte av vikten just nu, men jag vill komma i mål i slutändan. Sen får det väl ta den tid det tar, även om jag ofta har en liten djävul på axeln som kritiserar mig när jag äter när jag är hungrig...

Kort och gott: det gäller att fortsätta, och jag får sakta men säkert ta itu med mina hjärnspöken, bit för bit.

Vikt idag: 73,6. 8,6 kg kvar till målet.
 
Tänk på att även om man under ett pass på gymmet känns bränna "få" kcal så är det ändå de kcal mer som förbränns än om man inte går på gymmet eller motionerar alls, samt att muskler faktiskt förbränner mer än fett, så att aktivera musklerna ger både fastare kropp och hjälper till att förbränna lite fler kcal.

Äta måste man ju och att svälta sig ner i vikt är ingen bra metod, men man ska ju sluta äta när man är mätt och inte ta de där sista tuggorna som är kvar, om det finns kvar på tallriken när mättnadskänslan kommer.
 
Tänk på att även om man under ett pass på gymmet känns bränna "få" kcal så är det ändå de kcal mer som förbränns än om man inte går på gymmet eller motionerar alls, samt att muskler faktiskt förbränner mer än fett, så att aktivera musklerna ger både fastare kropp och hjälper till att förbränna lite fler kcal.

Äta måste man ju och att svälta sig ner i vikt är ingen bra metod, men man ska ju sluta äta när man är mätt och inte ta de där sista tuggorna som är kvar, om det finns kvar på tallriken när mättnadskänslan kommer.

Visst är det så, att det är bättre med motionen än utan. Det är bara att jag önskar att jag hade hunnit med mer. Men å andra sidan ska det ju kunna fungera i vardagen, och då är det inte rimligt att hinna med mer än 1-2 h motion/dag.

Lite liknande med maten, där måste jag acceptera att hungern ibland tar över. Jag är tyvärr fruktansvärt hormonkänslig, och i vissa fall har jag ingen mättnadskänsla utan då är det förnuftet som får råda, även om kroppen lider. 1500-1700 kcal med 2 mål riktig mat, vettig frukost och 2-3 mellanmål räcker 90% av tiden, det är bara de där andra 10% som är tråkiga dagar.
 
Vilodag igår och veckans första pass gick rätt bra och jag hoppas det nya träningsschemat vid utvärderingen visat sig funka för jag trivs fint med det här träningsupplägget. Känns bra i kroppen helt enkelt :up:
 
Luften har gått ur mig fullständigt i den här värmen! Jag tycker att det är märkligt att jag blir hungrigare än vanligt, det borde ju vara tvärtom? :confused:
Dagar jag tränar har jag känt mig "tvingad" att lägga in lite kolhydrater för att inte svimma, och när jag äter kolhydrater vaknar också sötsuget, så nu är jag inne i en dålig cirkel. Saltar lite extra på äggen, dricker absurda mängder vatten, känns som att inget hjälper.

Det är helt normalt att jag blir sötsugen om jag har fuskat och ätit kolhydrater, men det brukar jag kunna bryta med en 24-timmars vattenfasta och sen är det ur världen. Så är det inte nu! Jag har trillat omkull i vacklandet flertalet gånger denna vecka. Och självfallet då gått upp 1 kg.

Jag mår verkligen hemskt, känner mig inte balanserad någonstans. Kan inte tänka, kan inte sova, är stressad över annat i mitt liv också. Då kommer de gamla tröstätardemonerna upp till ytan och gnäller på mig. Tvi vale, det är inte roligt att vara människa just nu :yuck:
 
Luften har gått ur mig fullständigt i den här värmen! Jag tycker att det är märkligt att jag blir hungrigare än vanligt, det borde ju vara tvärtom? :confused:
Dagar jag tränar har jag känt mig "tvingad" att lägga in lite kolhydrater för att inte svimma, och när jag äter kolhydrater vaknar också sötsuget, så nu är jag inne i en dålig cirkel. Saltar lite extra på äggen, dricker absurda mängder vatten, känns som att inget hjälper.

Det är helt normalt att jag blir sötsugen om jag har fuskat och ätit kolhydrater, men det brukar jag kunna bryta med en 24-timmars vattenfasta och sen är det ur världen. Så är det inte nu! Jag har trillat omkull i vacklandet flertalet gånger denna vecka. Och självfallet då gått upp 1 kg.

Jag mår verkligen hemskt, känner mig inte balanserad någonstans. Kan inte tänka, kan inte sova, är stressad över annat i mitt liv också. Då kommer de gamla tröstätardemonerna upp till ytan och gnäller på mig. Tvi vale, det är inte roligt att vara människa just nu :yuck:

Men man kommer helt ur kurs när det är sommar. Antingen äter man för mycket, för lite eller bara fel saker. Och jag unnar mig en massa eftersom det "är ju trots allt sommar". Jag tröstar mig med att det nog blir bättre när sommaren börjar ta slut, mer vardag.

Min kropp påpekade lite försiktigt att jag nog både ätit för lite och fel samt stressat för mycket (har semester, men det är så mkt oro som ligger och gnager i bakgrunden inför hösten). Har fått en släng av magkatarr och ser just nu ut som jag vore höggravid. Det blir alltså ingen vägning här på någon tid. Vågen kommer ju bara visa fel när man mår så. Får helt enkelt skärpa mig med maten. Stressen kan jag nog inte göra så mycket åt i nuläget.
 
Vad bra med en ny tråd!
Gör en nystart idag efter att ha gått upp några kilon under sommaren.
Såg en nytagen bild på mig sittandes till häst med en inte alls smickrande valk hängande över byxlinningen.
Så trött på att det ska vara så svårt att hålla koll på maten.
Träningen går bra ,förutom att jag är förbjuden att springa av ortopeden. Operation av skadad menisk väntar snart.
Slagit vad med en kompis om -5kg på 5 veckor och jag tänker inte förlora!
Bara att kämpa på nu!
Klarade i vart fall med liten marginal att inte spränga 80kgs vallen!
Startvikt 79,5kg.
 
80 kgs-vallen är mitt nästa stora mål :) Kom ner till 84 innan semestern och nu, nja.. 85,4 sist jag vägde mig förra veckan men nu lär det ju säkerligen ligga närmare 87 med allt godis och vätskeansamling. Vågar inte ställa mig på vågen för då lär jag ju bli alldeles nedslagen och tänka att det inte är lönt. Men det är bara att tuffa vidare! Jag har haft svackor förut, och jag har kommit tillbaka, jag kommer göra det nu också. Det går ju inte som en dans liksom. Ibland är det hårdare.
 
weight.png


Det går sakta men säkert nedåt, utan att jag gör något. Beror troligen på att det ruskiga varma vädret gör att jag inte är hungrig.

Tre veckor kvar till besök hos kirurgen och de brukar vilja se nedåtgående vikttrend sedan första besöket och det är ju inget problem.

Hoppas att jag klarar viktmålet på pulver sen också...
 
Hoppas att jag klarar viktmålet på pulver sen också...
Klart du gör!! :up:

Jag är fortfarande på semester = ingen våg :angel:
Men det känns som om allt badande inneburit liiiiiiite motion iallafall, någon annan typ av rörelse är det inte tal om i denna 30-gradiga värme... :p
 
Just för att nå målet, och kanske "väcka" kroppen lite, så leker jag med tanken på att kombinera med 5:2. Är det någon som har erfarenhet av träning då? Kan man träna på fastedagarna, eller helst inte?
 
Det går att träna på 2-dagar. Känn dig fram vad som funkar. Bodystep tycker jag är för tungt (då känner jag mig mest lite matt), ridning går jättebra och eftersom jag springer så långsamt så tycker jag att det också funkar.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 089
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 630
Senast: LovingLife
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 495
Senast: fejko
·
  • Artikel
Dagbok Jag har ett hus långt ute på landet mitt i ingenstans som jag har bott i i ungefär ett halvår nu. Det är väldigt spännande, för stugan...
Svar
15
· Visningar
1 413
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp