Vikttråden 2014:2

Hoppar med här

Efter en en stressig vinter lyckades jag gå upp allt jag lyckades gå ner och lite till.

Gjorde en nystart 26/5 genom att gå med en facebook-grupp och har till dagens datum minskat 8 kg med bara mat och ingen träning förutom hundpromenad.
Kör en kombination strikt LCHF och periodisk fasta på vardagar men med lite mer liberal kosthållning på helger, det enda jag helt utesluter helt är pasta, socker och bröd.
 
Jag tänkte fel, tänkte 2 år framåt om operationen sker i vinter (dvs jag trodde du menade dec 2016, inte jan/feb 2016). Är det ett alternativ att begära vårdval i Stockholm efter kirurgbedömningen, eller hur ser det ut?

Välkommen @hjärter_dam! Det är alltid motiverande med en bra start. Hoppas det fortsätter i lagom takt!

Tveksamt om det spelar någon roll, det skiljer som mest någon månad.

Däremot hade det gjort skillnad när första remissen godkändes men det visste jag inte då.
 
Jag går inte på LCHF. Jag äter frukt, bär, smörgås och övriga kolhydrater som ingår i mat men är på godisavvänjning efter semestern.
Jag märker att jag lätt äter lite för lite. Frukost och lagade maten är ok ( om än lite för lite kalorier just nu) men jag har svårt med fantasin för kvällsätandet. Blir lätt en macka och ett knäckebröd och det blir jag inte mätt på. Så tips på bra mat (äter kyckling och fisk men inte annat kött) Gillar inte keso tyvärr. Jag är inte för dieter och vill äta allt men till vardags inte sötade yoghurtar och liknande.
 
Riktigt bra roddpass idag, men det kändes lite segt i dagens benpass. Blev ändå 2 nya pb så ett helt okej pass ändå och ajg har gjort mig en helt ny blogg där det mest kommer att skrivas om träningen iofs, men säkerligen om lite allt annat också. Är rätt förtjust i att skriva upp mina pass ändå, så varför inte göra det i en blogg liksom :idea:
 
Jag går inte på LCHF. Jag äter frukt, bär, smörgås och övriga kolhydrater som ingår i mat men är på godisavvänjning efter semestern.
Jag märker att jag lätt äter lite för lite. Frukost och lagade maten är ok ( om än lite för lite kalorier just nu) men jag har svårt med fantasin för kvällsätandet. Blir lätt en macka och ett knäckebröd och det blir jag inte mätt på. Så tips på bra mat (äter kyckling och fisk men inte annat kött) Gillar inte keso tyvärr. Jag är inte för dieter och vill äta allt men till vardags inte sötade yoghurtar och liknande.

Ät 10 knäcke istället för ett så mättar det lite ialla fall ;) Gjorde jag igår kväll. Men ska försöka få ner mängden...
Nä skämt åsido, jag vet inte heller riktigt vad jag ska äta. Nu till middag blev det två rågmackor med kokt ägg på. Problemet är bara att jag verkligen inte gillar ägg, tycker det smakar faen :yuck:. Synd för det är ju bra mat och vi har dessutom egna höns det känns som ett bra val. På sikt måste man ju äta mat man tycker om annars funkar det ju inte.

Något som jag tycker är ganska gott är filmjölk med linfrön och solrosfrön och kanel på. Det mättar ganska bra och ger inte en massa sug. Men det är ju ingen kulinarisk upplevelse precis.
 
Jag har också tröttnat lite på ägg, men så gjorde jag "skinka&ägg-i-ugn" och jäklar vad gott.
I en muffinsform lägger du en skiva rökt skinka (som en skål) knäcker ett ägg i "skålen" och så lite grovmald svartpeppar och riven lagrad ost
In i ugnen 200-225 grader 15-20 minuter tills ägget är klart och skinkan lite knaprig i kanten

Ett sådant ägg innehåller ca 156 kcal 14g protein 1 gr kolhydrater och 11 g fett och är väldigt mättande
 
Ostplättar är ett annat sätt "gömma" ägg

3 hela ägg vispas med 150 g riven ost(jag tog lagrad prästost) och 1 tsk bakpulver
Klicka ut 6 st plättar på en plåt och grädda gyllenbruna

1 st plätt innehåller ca 143 kcal 9 g protein 0,5g kolhydrater och 12 g fett (beroende på ostsort)
 
Hemma från semestern, som inte blev så farlig, men jag har inte vågat ställa mig på vågen. Nu blir utmaningen att klara 5:2 denna vecka trots att jag har en jobbig deadline som lurar. Det är ju så med kreativiteten, 100 gram choklad in - en sida ut... :angel: :nailbiting: :crazy:
 
Jag ska också börja hänga här igen. Det här gåååår inte. Wääh.
Har precis börjat med 5:2 men bara hunnit med 1,5 vecka än så länge.
Fastedagarna går bra, men resten går sådär va... :p Nästa vecka ska jag verkligen försöka skärpa till mig.

Träningen ska också skärpas till nu. Två gånger i veckan räcker definitivt inte, utan helst skulle jag ligga på minst 5 träningspass i veckan.

Vägde idag 64 kilo. Ska ner till 58, minst. Gärna ett par kilo till under det, men det återstår att se hur långt jag ska gå. Till 58 ska jag i alla fall för där var jag förra sommarn och har aldrig känt mig så snygg och välmående! :p
 
Jag har också tröttnat lite på ägg, men så gjorde jag "skinka&ägg-i-ugn" och jäklar vad gott.
I en muffinsform lägger du en skiva rökt skinka (som en skål) knäcker ett ägg i "skålen" och så lite grovmald svartpeppar och riven lagrad ost
In i ugnen 200-225 grader 15-20 minuter tills ägget är klart och skinkan lite knaprig i kanten

Ett sådant ägg innehåller ca 156 kcal 14g protein 1 gr kolhydrater och 11 g fett och är väldigt mättande
Detta ska jag testa på en 2-dag. Jag har svårt att få till varm mat de dagarna, brukar bli lite kall kalkon med tomat eller liknande. Kan riktigt sakna varm mat på fastedagarna.
 
Försöker klura ut vad jag ska ha för lunchmatlådor nästa nästa vecka?
Den här veckan var det Lax varierat med Skaldemans fakirbiffar.

Funderar på torskrygg som fiskprotein och kycklingfilé/kycklinglårfilé som köttprotein.
Gör som så att jag har med mig en påse frysta grönsaker och så någon proteinkälla för fem dagar samt smör och majonäs i kylen på jobbet. Då vet jag att jag har lunchmat hela veckan. Bara slänga in i micron och ingen risk åka ifrån matlådan på morgonen.
 
Det var väl sisådär hundra trådar sedan jag var med.

Nåväl...

Jag har ca 6-7 kg kvar att gå ner om jag vill väga "som vanligt". Gick upp 14 kg förra året då jag åt Seroquel (medicin).

Jag har lite muskler pga mina viktresor genom åren så jag fokuserar på att öka muskelmassan. Det är prio ett. Prio två är att äta mer ekologiskt och IBS-vänligt. Tänker inte gå på diet med andra ord.

Väntar på att få bort min h-vetes magkatarr och balans i magen (min IBS är jobbig just nu) så jag inte kräks av minsta rörelse. Väntar även på att få hem boken "styrka för kvinnor" hoppas på inspiration från den.

Återkommer med mått och vikt om ngn dag :)
 
Andra fastedagen gjord denna veckan och den gick oväntat bra! :)
Två veckor med 5:2 gjort vilket funkat utmärkt, men inte märkts på vågen direkt eftersom jag sköter maten rätt dåligt annars :p
Tränat två gånger denna veckan och planen är att springa idag och gymma imorn! :)
 
Resan var bra
Tyvärr triggade jag igång sockerberoendet igen och det rejält!
Så nu har jag bestämt mig för att kämpa igång avvänjning igen.
Varför är det så gott med godis?
Är ju så svårt att låta bli det om man väl börjat och ge med sig....
 
Jag har så länge jag kan komma ihåg ätit fort. Försöker äta långsamt men trivs inte med det. Är det ovana eller kan man va olika med det där? Enda gången jag äter långsamt är när jag är väldigt mätt och då ska man ju faktiskt sluta att äta.
 
-0,3 kg, men det kan lika gärna vara att jag inte fyllde på glykogenlagren ordentligt efter långpasset igår. Annars har det varit en rätt okej vecka med hyfsad mathållning, 53 km löpning (varav ett millopp). Lite mindre löpning och bara ett pass styrka på grund av loppet.

Den här veckan är jag utomlands på konferens torsdag till söndag och hoppas kunna hålla en vettig kosthållning och hinna med att springa också. Jag är en av organisatörerna av konferensen så det kan bli knivigt att få ihop det. Jag får ställa klockan tidigt och springa före frukost. Jag är visserligen inte något fan av att träna på tom mage (jag är inte fan av någonting före frukost), men finns det inget alternativ så får det gå.
 
Ush den här helgen har inte varit bra, mycket onyttigt i form av kakor o godis. Så nu provar jag att köra lite GI istället, eller ganska strikt tänkte jag.

Börjar frukosten med en tallrik keso + linfrön + solrosfrön. Kaffe o ett stort glas vatten.

Tänkte ta makrillfiléer till middag.
 
Jag har så länge jag kan komma ihåg ätit fort. Försöker äta långsamt men trivs inte med det. Är det ovana eller kan man va olika med det där? Enda gången jag äter långsamt är när jag är väldigt mätt och då ska man ju faktiskt sluta att äta.
Jag försöker också lite då och då att äta långsamt eftersom man "ska" det. Men jag trivs med att kasta i mig maten, tycker inte att det smakar lika gott att äta sakta.
 
Här går det sakta framåt. Väger numera 71,6 kg, och har 6,6 kg kvar till mål. Största problemet är att jag känner mig fruktansvärt pysslig, så vill gärna baka flera ggr/v = inte hälsosamt för midjemåttet. Även om jag nu lyckas med att avstå för det mesta, och brukar försöka ta med mig en hel del till jobbet, så blir det ju att en bit eller två ändå slinker ner.

Idag ska jag försöka baka eget knäckebröd och havregrynstekakor, så det är inte "bara" godsaker som jag ska pyssla med iaf. Försöker intala mig själv det åtminstone.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 242
Relationer Har tänkt lääänge nu att jag måste skriva av mig här på buke åter igen för att få lite råd från kloka individer. Jag har varit singel...
2 3
Svar
58
· Visningar
11 780
Senast: LovingLife
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 754
Senast: fejko
·
  • Artikel
Dagbok Jag har ett hus långt ute på landet mitt i ingenstans som jag har bott i i ungefär ett halvår nu. Det är väldigt spännande, för stugan...
Svar
15
· Visningar
1 451
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp