Bukefalos 28 år!

Viktuppgång hur långtid tar det?

monster1

Trådstartare
Vi har precis fått tre nya kompisar. En av dom är dock mager eftersom hon gått ute och inte fått tillräckligt med mat. De tre är vänner/syskon sedan tidigare och har delat hem men av olika anledningar så hamnade två av dom på katthem och en på ett ställe där hon inte fick tillräckligt med omsorg. De två första kom till oss för tre veckor sedan och hade då bott i jourhem några månader innan flytt. Men den sista kom nästan direkt ifrån det ursprungsstället till oss men har bott någon vecka i jourhem, blivit chippade och fått första grunden till vaccinationerna. Nu har hon bott hos oss sedan i söndags och jag funderar lite på när jag kan förvänta mig se en viktuppgång. Jag är helt enkelt lite orolig, även om jag inser att det bara gått några dagar. Katterna är vuxna ca 4 år.
 
Jag förstår att du är orolig, men försök att ha lite tålamod :) Ge det åtminstone några veckor innan du förväntar dig att se skillnad. Flytten och omställningen i sig kan ju också påverka, om hon blir lite stressad. Efter kanske 2-3 månader kan hon absolut vara uppe på normalvikt, beroende på hur mager hon är i dagsläget. Om hon accepterar att bli vägd kan det vara ett bra sätt för dig att se att det går åt rätt håll :)
 
Om du ger henne fri tillgång på mat så kommer hon att gå upp i vikt av sig själv. Jag ger mina katter Acana torrmat och Mjau blötmat och den ena får en liten skvätt youghurt då jag äter det på mornarna, den andra tycker inte så mycket om det. Ger du dom det eller annan lika näringsrik mat kommer hon sakta men säkert att komma i form igen. Jag tycker enklaste sättet att väga katt är att ta den i famnen och ställa sig på en digital våg och notera vikten och sen väger man sig igen utan katt...
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 961
Senast: Sel
·
Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 246
Senast: MissFideli
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 787
Senast: Kaching
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 228

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp