Bukefalos 28 år!

Viktuppgang

turbofling

Trådstartare
Hur snabbt har era bebisar gatt upp i vikt? Är lite orolig för Emilia, hon gar upp sa langsamt. Vi har precis flyttat utomlands och har inte kommit in i systemet här än sa jag har ingen att vända mig till med min oro än.

Hon vägde 3150g när hon föddes och hade gatt ner till 2970 efter 3dagar. Födelsevikten var hon uppe i efter 2v och 2dagar.

Idag när hon är 4v och 2 dagar väger hon exakt 3400g, det känns som en väldigt liten uppgang eller?

Hon sover bra och är vaken mkt, är pigg och "med". Kissar och bajsar vad jag tror är normalt.

Däremot äter hon daligt. Sällan hungrig men när hon äter blir hon inte nöjd. Har provat att ge ersättning efter amningen ibland och da kan hon äta upp mot 2dl, sen är hon nöjd och glad.

Vad tror ni behöver jag vara orolig eller kan kan vänta med att göra ngt tills vi fatt en tid hos barnläkaren här? (här gar man till barnläkaren isf bvc). Bör jag ge henne mer ersättning? (nu blir det ersättning efter amningen 1-2ggr/dag).
 
Sv: Viktuppgang

Hittade en sida med lite vägledning, om det är bra vägledning kan jag inte svara för.

Länk

Att hon äter mer efter amning ( dvs ersättning ) kanske tyder på att hon inte blir riktigt mätt, men samtidigt kan man bara spekulera :)

Vad händer om du erbjuder bröstet trots att hon inte visat tydligt att hon är hungrig?
 
Senast ändrad:
Sv: Viktuppgang

När tror du att du får komma till läkaren, ungefär? Jag har inte så mycket till övers för att jämföra barn med varandra, var och en har en individuell viktkurva. Går hon upp i vikt, är pigg och är med råder iaf ingen fara å färde, men följ din intuition här. Om du tror att hon behöver ersättning, ge henne det, Följ känslan i maggropen.
 
Sv: Viktuppgang

Håller med om att man egentligen inte ska jämföra, det skapar nog egentligen bara mer oro. Såg på ett annat forum där dom diskutterade viktuppgång och nästan alla bebisar hade gått upp ungefär 1kg första månaden och det är ju långt ifrån vad Emilia har gått upp. Men som du påminde mig om nu, inte jämföra :) Förhoppningsvis får vi Emilias försäkring här fixad imorgon, då kan vi beställa en tid, våra kompisar här skulle försöka övertala sin barnläkare att ta emot oss (hon har egentligen fullt).
Magkänslan säger att jag inte kan ge henne tillräkligt och att jag ska ge henne extra, men jag vet inte om jag kan lite på magkänslan eller om det är det oroliga mammahjärtat som talar.

Cala- Ska kolla länken. Erbjuder jag bröstet när hon inte är hungrig tar hon det inte, gnäller bara och sparkar och viftar. Flaskan tar hon lättare då.
 
Sv: Viktuppgang

Sålänge hon går upp i vikt, följer sin egen kurva och verkar mätt och glad så är nog allt bra. Försök att få en tid med barnläkaren så fort som möjligt så att du kan ventilera dina tankar. Lita du på din magkänsla sålänge! Har du mycket mjölk tycker du?

My har gått upp jättemycket på kort tid, men hon äter ju konstant också... men som sagt, ingen idé att jämföra!

//Julia
 
Sv: Viktuppgang

Precis, man måste våga lite på sin egen mammamagkänsla.

Jätte svårt tycker även jag, som lätt googlar för minsta lilla och det kan skapa mer oro än vad det lugnar så jag ska försöka lita lite mer på min känsla.

Turbofling:

Försök lita på din känsla ( även om det kan vara svårt ), men försök också få en tid snart till en barnläkare så att du får prata av dig kring dina funderingar. Brukar alltid känns mycket lättare/bättre :)
 
Senast ändrad:
Sv: Viktuppgang

Tyvärr kommer jag inte kunna prata så bra, min tyska är väldigt dålig och det är svårt att uttrycka känslor på engelska. Men sambon får föra min talan, han är också lite orolig.

I såna här situationer känns det jobbigt att inte vara "hemma" i Sverige.
 
Sv: Viktuppgang

Jag haller nog med om att det viktigaste ar att hon foljer sin egen kurva. En del barn ar sma :laugh:

Mina dottrar vagde 2.3kg resp 2.7kg nar de foddes i v.38+0. De har alltid legat pa bottenkurvan och bara gatt upp det absoluta minimum som de maste for att stanna pa den kurvan. De at ersattning/brostmjolk i flaska och lange lange var 130ml/maltid en triumf! Anda fram till for ett par manader sedan delade de pa en barnmatsburk eller en portion mat, at aldrig en hel sjalv plus efteratt som "de flesta" barn brukar gora.

Idag ar de nastan 15 manader, vagdes idag och ettan vager 8.6kg och tvaan vager 9.1kg - inga tungviktare nu heller mao :D
Men de ar helt friska, tidigt utvecklade i princip allt, det ar helt enkelt sa har de ska se ut!

Men om din lilla TAPPAR i vikt daremot sa ar det ju inte bra, men det var val inte fallet? I annat fall skulle jag ta det ratt lugnt :D
Och ge ersattning efter amning om det verkar behovas, dvs om hon vill ha det.
 
Sv: Viktuppgang

Ja det är klurigt när man inte är så bekant med språket, men om din sambo följer med ( som behärskar ) borde det ändå gå hyffsat ?

Som flera har skrivit också, så länge hon inte tappar vikt och följer sin egna kurva så :laugh:
 
Senast ändrad:
Sv: Viktuppgang

Det är så olika. När sonen föddes för snart tre år sedan var han 48 cm lång och vägde knappt 3,3 kg. Han dubblade vikten på 2 månader och tripplade den på 7. Nu, tre år senare, är han ca 102 cm lång och väger knappt 17 kg utan att vara det minsta rultig. Alla är olika, har olika långa/tunga föräldrar etc. Barn till "små" föräldrar blir troligtvis inte stora själv. :)
 
Sv: Viktuppgang

Idag, ungefär en vecka senare väger hon 3,9 kg så nu är jag inte så oroligt längre.

Men ammningen fungerar inte alls, jag har nästan ingen mjölk alls, hon äter ersättning som huvudmat och sen ammar jag för att hon förhoppningsvis ska få i sig lite av nyttigheterna som inte finns i ersättningen. Litet hopp har jag fortfarande på att mjölken ska komma igång igen.
 
Sv: Viktuppgang

Om du vill försöka forts amma så skulle jag kanske ha bytt ordning, amma först och ge ersättning efteråt om hon inte är mätt .

Vi ger ersättning till Ella på nätterna och när jag har ätit mer av medicinen än vad som för mig känns ok.

Vill försöka forts delamma några månader till, så jag försöker handmjölka också för att stimulera produktionen.

Lyssna på dig själv här och gör vad som känns bäst för er.
 
Senast ändrad:
Sv: Viktuppgang

Är vi hemma , eller om vi är på platser där det är lugnt så ammar jag först och ger sedan ersättningen. Pumpar också för att stimulera lite extra.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Känns som att vi har hamnat i ett moment 22 med sonen. Han är 3,5 månad och går inte upp i vikt som han ska på enbart amningen (tappat...
2
Svar
38
· Visningar
4 402
Senast: inverterad
·
Gravid - 1år Emilia blir 6 manader nästa vecka och det känns som hon är redo att äta mer riktig mat nu. Vi har gatt igenom i stort sätt alla...
Svar
19
· Visningar
1 548
Senast: Freyja_bus
·
Gravid - 1år I Sverige ingår det väl i det allmänna vaccinationsprogrammet nu? Det gör det inte här i Österrike, och barnläkaren pratade med oss om...
2
Svar
21
· Visningar
2 005
Senast: lingonben
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp