Vild igelkottfamilj under altanen

Sv: Vild igelkottfamilj under altanen

Nä, vatten har jag inte satt vid idet. Har sett mamman dricka ur mitt hemmagjorda fågelbad.
Jag trodde det räckte med katt-blötmat till ungarna men jag sätter ner en skål vatten oxå till dem. Tack för tipset!

2010-08-06030_1.jpg


Ovanför stenarna under enbusken håller de till. Idet är under själva altanen.
 
Sv: Vild igelkottfamilj under altanen

Den där Eva försökte jag först ringa men hennes telefon var avstängd och när jag sökte på hitta.se fanns det bara en människa med hennes namn och denna bodde i Stockholm.

Jag har mailat Hillarp nu med uppdateringar och lite frågor.

Tror du inte de kan bo under altanen i vinter?
Kanske ska ta hem lite halm som de kan boa med?
 
Sv: Vild igelkottfamilj under altanen

Dom brukar väl bo mer skyddat än så tror jag, man brukar göra lådor till dom för att ge tillräckligt med skydd, men under en altan kanske duger om de har tillräckligt med annat... Fråga Hillarp om det med när du ändå är igång! ;)

Så mysigt att ha igelkottar hos sig. :)
 
Sv: Vild igelkottfamilj under altanen

Ett problem för igelkottar är att de övervintrar i lövhögar och annat som bränns upp innan kotten gått ur vintersömnen.
Och då så blir det tyvärr grillad kotte.

Så att bygga vinter-lådor eller något åt dem är en mycket bra ide.
 
Sv: Vild igelkottfamilj under altanen

Då behöver de 5 lådor för de är val aldrig sambos?

Undrans hur stora revir de har, tror inte min tomt är stor nog till 5. Jag tror att honan har bott under altanen senaste vintern.
 
Sv: Vild igelkottfamilj under altanen

JISSES vad dåligt minne man har.. Men är det inte så att årets ungar kan övervintra ihop? Annars löser de ju det själva genom att flytta innan det är dags skulle jag tro.


Hmmm.. Vart har jag lagt mitt viltrehabskompendium....
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp