Vilda djur, hur klarar dom sig i kylan?

nyponros

Trådstartare
Tänker på alla små harar och rådjur blandannat (det är vad jag ser mest) och undrar hur de överlever i kylan?
Jag och mina hundar ligger inne i värmen, hästen står i ett stall med täcke och mumsar hö.... men vem bryr sig om de vilda djuren?
Fåglarna matar vi hemma i trädgården, men igår vandrade ett rådjur runt i samhället och letade mat... Ska man lägga ut mat till dem? isf vad? Eller hur resonerar ni?
 
Sv: Vilda djur, hur klarar dom sig i kylan?

Eller hur! Jag har tänkt samma sak! Stackarna. Hemma hos min farmor får rådjuren mat året om :D Hon bor i en 2rumsstuga ute i skogen ^^, Rådjuren brukar komma fram till hennes fönster med sina små kid på vårarna och tigga mat :D Men dom andra djuren har jag också tänkt på mkt... men på ngt sätt måste dom ju klara sej?
 
Sv: Vilda djur, hur klarar dom sig i kylan?

Jag har en hare som springer runt och äter resterna i hästhagen, jag la ut en hög med hö en kväll och morgonen därpå var det fullt med harpluttar i snön. Tyvärr även rävspår.. :/
 
Sv: Vilda djur, hur klarar dom sig i kylan?

Om man bortser från att det bör vara svårare att hitta mat under snön så tror jag de klarar kyla bättre än +5 till 0 grader varmt och ösregn med stormbyar.

Våra hästar går ute dygnet runt utan täcken och älskar vädret nu, min shettis är svettig pga all päls och det har varit ner till -10 grader på dagen här. Inte fryser de inte :D
 
Sv: Vilda djur, hur klarar dom sig i kylan?

Till att börja med, så är dom konstruerade för att leva i olika temperaturer. Precis som hästar, inom parantes. :angel:

Dom som stannar här har hittat olika sätt att klara sig igenom vintern. Några gräver ner sig och sover bort vintern, andra ställer om matsmältningsapparaten etc. Dom flesta övervintrarna lägger upp förråd i form av fett att ta utav, andra gömmer käk. Fettet hjälper också till att tillsammans med vinterpälsen isolera och hålla värmen även under kylan. Dom har också förstånd att söka lä och regnskydd när så behövs.

Rådjur m fl ställer om systemet till näringsfattigare kost, t ex fjolårsgräs, bark, kvistar mm och går samtidigt ned i förbrukning. Därför ska man tänka till innan man utfodrar dessa med vårt kraftiga hö/hösilage. Man bör ha påbörjat sådan utfodring tidigare under hösten för att dom ska hinna anpassa sig. Harar hittar ofta fram till platser där det finns hö-spill och gottar sig åt det. Vi har rena E4 i snön mellan balarna och skogskanten. :)

Att djuren letar mat innebär inte att dom håller på att svälta ihjäl. Det är tvärtom det naturliga sätter för dom att hitta maten dom behöver!

Dom fåglar vi matar vid fågelborden är antagllgen bara en lite del av alla som finns och övervintrar i vårt land. Dom har ju i alla tider klarat sig utan människan. Svårt för småfåglarna blir det om vintern är kall och det samtidigt har regnat en del under förvintern så att deras mat i träd och buskar frusit fast under ett istäcke. För c:a 30 år(?) sedan hade vi en sådan vinter och enligt ornitologerna så dog många småfåglar då. Dom vi ser vid våra fågelbord får en enklare övervintring och kan möta nästa vår starkare än annars. Säkert ett plus för stammarna.

LIA
 
Sv: Vilda djur, hur klarar dom sig i kylan?

kl och lite OT

Jag (eller ehrm, hästarna) har en liten mus som övervintrar i lösdriften :love: skitsöt.
Den är nog rätt nöjd med lite skydd och dessutom lite havrekorn här och var från havrehalmen.

t.om min sambo "råkade" hälla ut lite av hästarnas foder till den lille. :angel: :love: En sån där sak jag aldrig skulle kunna tro att han kunde göra.
 
Sv: Vilda djur, hur klarar dom sig i kylan?

Dom är ju faktist vilda djur och har ju egenskaperna och kunskaperna dom behöver. Jag tror dom vet vad fom ska göra och vad maten finns :D
 
Sv: Vilda djur, hur klarar dom sig i kylan?

Det är en typisk förmänskling av djuren att tro att de inte klarar sig. Själv sitter jag inne i värmen för att jag är människa.
Mina hästar står dock ute (går på lösdrift) och mumsar hö. Endast en av dem har täcke på sig. Den enda skillnaden från mindre kalla dagar är att de får mer hö eftersom det går åt mkt energi för att hålla värmen...
 

Liknande trådar

Hästhantering Följande text snurrar runt lite överallt på fb. Vad tycker den samlade bukeflocken om detta? (Själv anser jag att hästar som skakar...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
15 016
Senast: Korven
·
S
Träning Jag har funderat på att bygga en lösdrift att ha min kallblodstravare på, men jag är skeptiskt till kombinationen långvarig kyla, arbete...
2
Svar
22
· Visningar
2 720
Senast: Rikkan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp