Vilddjur inomhus

A

Amaterasu

Min häst bockar som en galning i ridhuset. Han är jättebra ute, och vi har samma utrustning då, alltså kan han inte ha ont eller vara irriterad. Han kan småbocka en timme och helt strunta i mig inomhus. Några tips om vad man ska göra?
 
Har du låtit honom vara lös därinne?
Han kanske tycker att väggarna faller in på honom, att skuggorna i hörnen är monster, eller kan ljudbilden vara annorlunda än ute.
Låt honom kolla in läget. Gå runt och visa, och låt honom kolla själv.
 
Precis så tänkte jag med. Jag har lett runt honom ett tag så att han har fått kolla på allt. Sedan har jag suttit upp och ridit lite, han verkar inte rädd, snarare uppspelt som om bockningarna är glädjeutfall. Så ser han väggar, skuggor och speglar som anledningar att freaka ut lite. Men när jag pratade med en duktig tränare så tyckte de att jag mesade med hästen. Jag skulle rida på allt vad tygeln höll, men jag känner inte hästen så bra ännu och vill inte ha krig som slutar med att jag dängs i väggen. Tycker du att jag ska fortsätta ta det soft och låta honom titta, eller är det bara att sätta honom på plats och rida?
 
Jag skulle nog släppt lös honom och t o m drivit på lite så att han hade all världens chanser att bralla, freaka ut och kolla in, vad han nu vill göra.
Sedan sitta upp och göra som tränaren sa - inte mesa. Rid volter och serpentiner, dvs håll hela tiden hästen böjd, så kommer han förhoppngsvis inte att kunna dra iväg med dig. Och har han haft chansen att kolla in allt, så ska man kunna kräva att han koncentrerar sig på dig sedan.

Lycka till och hoppas du slipper närkontakt med väggen! :o :D
 
Jag håller med om att du ska sluta "mesa". Har ridit hur många hästar som helst som blir jättefjantiga i ridhus, om de är på det humöret. I början brydde jag mig inte så mycket, utan tyckte mest att det var kul att de trivdes och busade lite. Men så började jag rida för en tränare som inte accepterade något sådant. Inte överhuvudtaget, i princip. Det visade sig att när jag inte heller tolererade småbus så jobbade hästen bättre i övrigt, och jag slapp bli avbruten i jobbet hela tiden av en häst som skulle skutta lite hit, och titta lite dit. Såklart var det ju så att hästarna hade lärt sig att det var ok att inte koncentrera sig fullt ut med mig, och att jag inte satte hårt mot hårt när de inte lyssnade. Numera kräver jag 100% av hästen alltid. Kommer det in en ny häst i ridhuset är det inte ok att springa och titta på denna, det är inte ok att kika ut lite genom dörren varje gång vi passerar utgången osv. Ha en plan när du rider, minst ett halvt varv i förväg planerat i huvudet. Du behöver inte börja bråka med hästen, men när du känner att något är på gång: sätt dig i sadeln, parera med tygeltag och lägg benen intill så att hästen vet att det fortfarnade är jobb som gäller. Försök få hästen att tänka på något annat, håll den sysselsatt så den inte hinner med bockningar m.m. Sedan ska du naturligtvis inte överdriva så att du sitter och spänner dig hela tiden, men jag tror inte att det kommer att dröja länge, om du bara är konsekvent, innan hästen slutar tramsa.

Vissa kanske tycker att jag är en tråkig ryttare som inte tillåter hästarna att skygga lite för ljus och hoppa till etc., men de har tillräckligt med tid på dygnet för att vara häst fullt ut, utan att behöva anstränga sig. Ett glädjebocksprång i skogen är en annan sak. Den häst du rider verkar snarare satt buseriet i system för att komma undan.
 

Liknande trådar

Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
870
Senast: Nepenthe
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
727
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 509
Senast: tuaphua
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
1 298

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Sojasås + katter
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp