Vildråtta eller tamråtta ?

KisseNova

Trådstartare
Min mamma hittade en vildfärgad/brun (agouti)-råtta igårkväll. Denna stackaren sitter just nu i en papplåda i hennes badkar. Råttan ifråga hade följt efter min mamma och hennes hund när dom var ute på en promenad så min mamma tror att det kan vara en tamråtta medan min lillebror tror att det är en vildråtta. Själv vet jag inte vad jag ska tro därav denna fråga.

Råttan är orolig och värste förut vilket gör att jag håller mig lite därifrån eftersom jag har haft nog med råttbett i mina dar.

Är det en tamråtta så kommer den få stanna inomhus medan om det är en vildråtta så är det onödigt och dumt att den är inomhus.

http://fernstrom.zoomin.se/index.php?p=1&p1=89207&
 
Sv: Vildråtta eller tamråtta ?

Jag tycker att det ser ut som en vildråtta men jag blir osäker för på en av bilderna ser det ut som att ena tassen är vit. Jättesvårt att veta.
 
Sv: Vildråtta eller tamråtta ?

Tycker oxå att det ser ut som en vildråtta.
Är den dessutom orolig och väser så tror jag det än mera.
Släpp ut den lilla rackarn:).

Mvh J.
 
Sv: Vildråtta eller tamråtta ?

Jag tycker den ser ut som en vildis. Låter den sig bli hanterad däremot så är det nog en tam. Men använd handskar!
 
Sv: Vildråtta eller tamråtta ?

Enklelt sätt att ta reda på det. Är den tam så tål den hantering och blir ej stressad av att ni plockar i lådan. Är den vild så accepterar den inte detta. Lycka till! alternativt ta den på en biltur till näsmsta zoo/djurpark eller djurhandlare.

Man kan inte se på färgen om den är tam eller vild. Vi hade ett antal råttor som var exakt den färgen. Och det var som sagt tamråttor.
Och de skiljer minimalt i storleken också. (Beroende på sort)

//Från en som haft 10-15 tamråttor
 
Sv: Vildråtta eller tamråtta ?

Jag vet inte vilket som är konstigast.
Att en vild råtta skulle följa efter människor eller att den skulle låta sig infångas.
Den måste väl vara tam?
 
Sv: Vildråtta eller tamråtta ?

Jag vet inte vilket som är konstigast.
Att en vild råtta skulle följa efter människor eller att den skulle låta sig infångas.
Den måste väl vara tam?

De kan bli förvirrade av tex råttgift. Satt 10-15 minuter och studerade en helt orädd vildråtta på väg till bussen för ett par månader sen. Folk passerade så nära att jag fick hojta åt en tjej att se upp så hon inte trampade på den. Jag var tex 20 cm från den utan att de verkade fatta att jag var där. Den var inte loj, utan rörde på sig men verkade ha tappat sin självbevarelsedrift.
 
Sv: Vildråtta eller tamråtta ?

Ska försöka svara alla.

Jag har själv haft ett 50 tal tamråttor, det var därför min mamma trodde att det kunde vara en tamråtta då den accepterade att hanteras samt följde efter henne och hennes hund. Att den vräste och blev orolig kan även en tamråtta bli så det gav mig ingen ledtråd alls.

Jag satte ut frågan både här och på R8forum.kanske.net eftersom varken jag eller min mamma ville riskera att släppa ut en tamråtta i det vilda. Råttan ifrågan är nu utsläppt även om vi fortfarande inte är säkra på vad det kan vara för sort.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp