Bukefalos 28 år!

Vilka bett?

R

Reim

Vilka bett får man ha då man tävlar dressyr,terräng,hoppning & western?
"Min" ponny gillar hackamore(& går väldigt fint på det),men det får man väl inte tävla dressyr med :P Han går även med vanligt tränsbett,men "tittar då på stjärnorna".Är ett pelhambett användbart då? Får man tävla med hackamore i hoppning,terräng & western? Vilket hack ska man då ha(det finns ju några slag)?:confused:
 
Sv: Vilka bett?

Har kollat,men det stog ingenting om hackamore(?).Bara pelham & bridong osv..Det kanske är det som gäller? Men varför såg jag då en häst med BÅDE hackamore & vanligt eggbett på en Nationell tävling? :confused:
 
Sv: Vilka bett?

ALLT står i tr.
Ja häst ja. Men häst har andra bettslingsregler mot ponny. Dessutom är de väl olika beroende på nivå också kan jag tänka. Från lokal till nationell.
 
Sv: Vilka bett?

I western måste du rida på stångbett när hästen är 6 år och äldre om du tävlar på C-nivå eller högre. Bosal är tillåtet på unghästar, och på alla hästar på D-nivå. Hackamore är inte tillåtet, och inte häller sidepull. Vilka bett som är godkända är svårt att räkna upp... Men inte pelham eller bridong.
 
Sv: Vilka bett?

Jag måste bara fråga om pelham är tillåtet i dressyr och hoppning? Alltså bara en enkel pelhamstång? Förstog inte riktigt när jag kikade i TR :angel:
 
Sv: Vilka bett?

Pelham är inte tillåtet i dressyr.
I hoppning på häst tillåtet utan reservationer.
I hoppning på ponny tillåtet om du använder delta samt kindkedja. (Vem som nu skulle få för sig att använda pelhamstång utan kindkedja...)
 
Sv: Vilka bett?

Ok tack då vet jag :) Ja utan kindkedja verkar ju förbaskat dumt.
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 152
Senast: Fazeem
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 235
Senast: Cambrie
·
Dressyr Det är ganska få topphästar som går ute i stora hagar med kompisar. De finns absolut men är verkligen inte vanligt. Är inte helt med på...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 673
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 271
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp