Bukefalos 28 år!

Vilka foder är bra?

Alexandra_W

Trådstartare
Jag vet det finns enorma kunskapsresurser, så bättre fråga här än försöka sig googla till det, min egen kunskap är utdaterad vid det här laget.

Men, tips på bra torr- och våtfoder? Har gett MJAU tetra innan, och Hills resp Eukanubas kattungefoder (jag fick provpåsar, och hon har knappt ätit torrfoder).

Nu har fröken bestämt sig för två saker - hon tycker inte om Mjau längre och torrfoder är kanske det godaste i världen. Sakerna har tyvärr inte med varandra att göra (alltså att hon älskar torrfoder för hon inte vill ha just Mjau)

Jag har idkat lite testning, och Bilanx våtfoder med sås (jag köpte det som näst efter mjau verkade minst dåligt på ICA) var gott. Nyhetens behag kanske, men det var väääldigt god sås. Trots detta så är torrfoder lika gott dock, och hon kan lämna Bilanxen för att äta torrfoder och sen byta tillbaka.

Så, trots att jag inte vill ha henne på torrfoder egentligen alls (det blir gravt opraktiskt), så vill hon ha torrfoder måste hon få det - hon tar gammelkattens torrfoder annars och det ska hon INTE äta (och han ska inte äta hennes - gissa vems han tycker är godast? :S)

Så, tips på vettiga foder? Hon är alltså kattunge för de som missat det, 4 månader nu.
Hon tål allt och sådär, och tycks inte överdrivet kräsen av sig rent allmänt. Ju lättare fodret är att få tag i dessto gladare blir matte, men det är inte det absolut avgörande sålänge det inte är mer än normalsvårt få tag på det.

Hur "illa" är Bilanx förresten, bara av nyfikenhet?
 
Sv: Vilka foder är bra?

Båda mina katter föll för Applaws, det borde finnas ett kattungefoder i samma märke med. Hög kötthalt, inget spannmål. Beställer från Zooplus men de är väldigt snabba på att leverera. För mig har det gått som max fem dagar men var det p.g.a. det var en helg mellan beställningen och leveransen. Annars två, tre dagar.
 
Sv: Vilka foder är bra?

Applaws, Taste of the Wild, Eukanuba och Orijen är bra torrfoder. Har för mig att även Acana ska vara det? Själv har jag testat de tre första sorterna och min katt gillade samtliga. Taste of the Wild har fungerat bäst för oss dock, då jag märkte av en viss viktuppgång med både Applaws och Eukanuba samt att min katt även kräktes en del när jag utfodrade med de sorterna. Vilket har slutat helt när jag bytte till Taste of the Wild.

Applaws mjukmat och Bozita ska mig veterligen vara bra. Om din katt är väldigt kräsen med mjukmat så skulle jag dock strunta i vad som var bra innehållsmässigt och testat mig fram för att se vad katten gillade. För egen del har jag också en katt som är kräsen för mjukmat och det har inte fungerat att försöka få honom att äta det som JAG tyckt varit bra, utan han har haft fritt val vad som varit smakmässigt okej för honom.

Jag brukar köpa mjukmat i vanliga mataffärer, medan jag beställer torrfoder på internet; Animail.

Edit: Såg nu att det var en kattunge, men Applaws, Orijen och Eukanuba finns till kattunge i alla fall.
 
Sv: Vilka foder är bra?

Riktigt bra mat är barf. Bra mat är blötfoder av nästan vilken sort som helst så länge det är ett helfoder. Torrfoder? Nej, ingenting som jag någonsin kommer utfodra min katt med. Känns lika främmande som att utfodra hästen med kraftfoder istället för gräs/hösilage/hö.
 
Sv: Vilka foder är bra?

Riktigt bra mat är barf. Bra mat är blötfoder av nästan vilken sort som helst så länge det är ett helfoder. Torrfoder? Nej, ingenting som jag någonsin kommer utfodra min katt med. Känns lika främmande som att utfodra hästen med kraftfoder istället för gräs/hösilage/hö.

Du kan inte på allvar anse att vilket blötfoder som helst är bra mat? Det finns blötfoder som består av "en gnutta" kött och sen spannmål ju? Och så finns det blötfoder utan spannmål.

Som jag skrev, vill hon ha torrfoder måste jag ge henne torrfoder, annars äter hon av siamesens torrfoder och han äter specialfoder för njursvikt och den maten är INTE lämplig någonstans för en kattunge (den är helt ofarlig för en frisk vuxen katt, men en kattunge blir det tvärgalen sammansättning för).
 
Sv: Vilka foder är bra?

Applaws, Taste of the Wild, Eukanuba och Orijen är bra torrfoder. Har för mig att även Acana ska vara det? Själv har jag testat de tre första sorterna och min katt gillade samtliga. Taste of the Wild har fungerat bäst för oss dock, då jag märkte av en viss viktuppgång med både Applaws och Eukanuba samt att min katt även kräktes en del när jag utfodrade med de sorterna. Vilket har slutat helt när jag bytte till Taste of the Wild.

Applaws mjukmat och Bozita ska mig veterligen vara bra. Om din katt är väldigt kräsen med mjukmat så skulle jag dock strunta i vad som var bra innehållsmässigt och testat mig fram för att se vad katten gillade. För egen del har jag också en katt som är kräsen för mjukmat och det har inte fungerat att försöka få honom att äta det som JAG tyckt varit bra, utan han har haft fritt val vad som varit smakmässigt okej för honom.

Jag brukar köpa mjukmat i vanliga mataffärer, medan jag beställer torrfoder på internet; Animail.

Edit: Såg nu att det var en kattunge, men Applaws, Orijen och Eukanuba finns till kattunge i alla fall.

Hmm, det skiljer väldigt mycket i värden mellan Eukanuba och Applaws (kitten i båda fallen). Applaws hade ett VÄLDIGT trevligare pris, så är de likvärdiga?
 
Sv: Vilka foder är bra?

Hade lite samma problem innan, min kille började vägra blötmat vid ett torrfoderbyte, även jag gav Mjau i tetra. Har du provat Mjau på burk istället? Det gjorde susen här. Har provat enstaka tetror sen Göte började äta blötmat igen men nepp, vill INTE - det ska vara Mjau på burk, då klänger han på benen :)
 
Sv: Vilka foder är bra?

Går det inte att utfodra siamesen på någon annan plats, där hon inte kommer åt lika lätt, eller låta honom äta vid bestämda tider under uppsikt?


Mina äter numera Eukanuba, det är det enda som min ena katt håller hullet på.
Dom har tidigare ätit Orijen, Acana och Applaws (eftersom dessa har högre köttinnehåll, vilket jag hellre vill ge), men samtliga slutar alltid med att ena katten äter för lite. Av dessa tre skulle jag föredra Acana eller Applaws, eftersom Orijen innehåller mycket fisk.

Dom får även bozita blötmat, men bara i perioder eftersom samma kräsna katt tröttnar och slutar äta det när dom får för ofta.
 
Sv: Vilka foder är bra?

Det är väl dock ytterst få (om ens nått) blötfoder som innehåller lika mycket spannmål som torrfoder oftast gör.
 
Sv: Vilka foder är bra?

Cili - tyvärr inte. Siamesen behöver fritt, och den lilla klängapan till kattunge tar sig överallt. Siamesens mat står där de måste hoppa 1.5 m upp. Omöjligt högt hoppa för lilltjejen. Som löste det genom att endera klänga i ett vattenledningsrör och sen släppa sig själv ner. Eller sätta allt på ett kort och ta sats från ett bord och hoppa 2 m genom rummet. Nej hon lyckas inte alltid, tvärtom, men då är det ju bara att försöka igen och igen tills man lyckas.

För länge sedan såg jag en kattskål som var tänkt för att hund inte skulle komma åt. Man satte ett halsband på katten, som det var ett chip i. Matskålen hade en huv som fälldes upp av chippet och fälldes ner när katten gick. SÅDAN vore underbart, men hittar den inte igen
 
Sv: Vilka foder är bra?

På kattforumet så jag en ambitiös kattägare som satt in chipläsarluckor i 2 st av IKEA:s Hol-lådor. Så katterna kom bara in i sin egen låda.
 
Sv: Vilka foder är bra?

Läser de chippet katten har eller halsband med chip?
Skålar som läser kattens chip finns, men siamesen är inte chippad, han är tatuerad
 
Sv: Vilka foder är bra?

Just de läste nog inopererat chip men man kan säkert lika gärna skaffa luckor som läser magneter i halsbandet.
 
Sv: Vilka foder är bra?

Hmm, det skiljer väldigt mycket i värden mellan Eukanuba och Applaws (kitten i båda fallen). Applaws hade ett VÄLDIGT trevligare pris, så är de likvärdiga?

Jag tycker att Applaw är bättre innehållsmässigt. Har dessutom för mig att Eukanuba innehåller spannmål... men det är ändå ett rätt hyfsat foder.
 
Sv: Vilka foder är bra?

Du kan inte på allvar anse att vilket blötfoder som helst är bra mat? Det finns blötfoder som består av "en gnutta" kött och sen spannmål ju? Och så finns det blötfoder utan spannmål.

Jodå, det gör jag faktiskt på fullaste allvar. Det spannmål som normalt finns i blötfoder är oftast bara till för att ge såsen rätt konsisten dvs precis som när vi reder av en sås. Mängden är alltså så liten så den kan man bortse ifrån.

Katter är gjorda för att få den största delen av sitt vätskebehov fyllt via födan. De har därför generellt en väldigt dålig törstreflex. Det finns forskning som visar att katter som enbart äter torrfoder i mer eller mindre grad lider av uttorkning och även om man upplever att de dricker bra så är det inte tillräckligt. Ett högt vätskeinnehåll i födan minskar risken för njurproblem.

Därav säger jag att i princip vilket blötfoder som helst är bättre än det bästa torrfodret. Det ska dock vara ett helfoder om man ska ge det som enda kost så där måste man läsa på förpackningen.
 
Sv: Vilka foder är bra?

Innehåll: Kött & köttbiprodukter, spannmål, fisk & fiskbiprodukter (varav 4% lax, 4% forell), vegetabiliska biprodukter, vegetabiliskt proteinextrakt, mineraler.

Ovan är ett våtfoder..
 
Sv: Vilka foder är bra?

Innehåll: Kött & köttbiprodukter, spannmål, fisk & fiskbiprodukter (varav 4% lax, 4% forell), vegetabiliska biprodukter, vegetabiliskt proteinextrakt, mineraler.

Ovan är ett våtfoder..

Och det är ändå antagligen bättre än de allra flesta torrfoder. Svårt att säga utan näringsdeklarationen, men jag skulle tippa på det.
 
Sv: Vilka foder är bra?

Nu handlar det ju inte om att välja mellan torr och våt, utan att välja ett våtfoder och ett torrfoder. Och då väljer jag ju gärna en av de bättre ur respektive grupp :)
 
Sv: Vilka foder är bra?

Nu vet jag att inte alla håller med mig här, men jag gav Rojal Canin till mina katter. Den ena hade problem med magen och blev helt problemfri när jag slutade med allt som heter blötmat och bara gav henne Rojal Canin Digestive för känsliga magar och nötfärs någon gång i veckan.
 
Sv: Vilka foder är bra?

Royal Canin har jag hört funkar på många katter som har problem med magen eller är känslig på andra sätt, men katter som inte är det kan lika bra äta ett bättre foder? Royal Canin innehåller väl rätt mycket spannmål t.ex.?

*kl*

Rått kött kanske kan vara en idé också? Jag kan inte så mycket om det dock, men Sol (?) har jag för sig barfar med sina katter. Kanske kan vara värt att prova om hon gillar det? Det kan dock ta tid att lära in det, men kattungar ska ha lättare har jag för mig.
 

Liknande trådar

Katthälsa (Med hänvisning till min tidigare tråd om torrfoder till mager katt, ”N”, detta är min andra katt :meh:) ”P”: kasterad katthona, Devon...
Svar
7
· Visningar
983
Senast: MJLee
·
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
5 134
Senast: Fetaost
·
Katthälsa Min ungerska hittekatt är 13 år gammal nu. Kastrerad sedan 6 månaders ålder. Frisk förutom en atopisk dermatit, som hon får kortison...
Svar
11
· Visningar
1 911
Senast: Marvin
·
Katthälsa Ikväll kommer mina nya kompisar :love::nailbiting: Dom äter nu mush färskfoder och torrfoder från RC kitten samt eukanuba vuxenmat. Den...
2
Svar
22
· Visningar
6 659

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp