Vilka hästar med vilka?

Silkisif

Trådstartare
Nu har jag lite problem, jag har en unghingst på 1,5 år, ett ungsto på 0,5 och ett sto på 11 som ska få delas upp på två hagar.

Hingsten, f. 2006, går nu med 3 andra vallacker.

De båda ston är mor och dotter som ska separeras, och därför undrar jag om det skulle vara säkert att sätta ihop hingsten och stoet på 0,5? Eller finns det risker med det? Vad är dom i så fall?

I värsta fall kan jag göra tre hagar, men hade helst sett det lösa sig på två. Vad tror ni?

Hästarna går såhär fram till maj då de transporteras ut till div beten.
 
Sv: Vilka hästar med vilka?

vill bara varna dig, min fd häst gjorde sin ettåriga syster dräktig när han var 2 år.
 
Sv: Vilka hästar med vilka?

det är ingen bra ide att sätta en ung hingst med ett sto varesig åldern,
hingstar mognar olika snabbt och med ett sto i närheten så går de fortare + att dom kan bli hingstiga så de slår slint i huvet på dom och är onhanter bara råkade göra så med min unghings va tvungen och kastrera han vid 2 års ålder för att han inte gick å hantera
 
Sv: Vilka hästar med vilka?

Om det bara rör sig om tiden fram till maj hade jag låtit mor och dotter gå kvar ihop. Speciellt om inte dottern är äldre.
Finns alldeles för stora rikser för skador på fölet om du släpper ihop henne med både valackerna och hingsten. Bättre att låta mor och dotter gå ihop till bete i så fall.
 
Sv: Vilka hästar med vilka?

det är ingen bra ide att sätta en ung hingst med ett sto varesig åldern,
hingstar mognar olika snabbt och med ett sto i närheten så går de fortare + att dom kan bli hingstiga så de slår slint i huvet på dom och är onhanter bara råkade göra så med min unghings va tvungen och kastrera han vid 2 års ålder för att han inte gick å hantera

Det behöver inte "slå slint i huvudet" på dem för att de vistas kring ston. I så fall är nog individen inte speciellt stabil. Däremot håller jag med om att det inte är klokt att låta en 1,5 årig hingst gå i samma hage som ston pga betäckningsrisken.
 
Sv: Vilka hästar med vilka?

Det är inte lämåligt även om man bortser från betäckningsrisken.
En unghingst busar betydligt tuffare och hårdare än vad ett 1-årssto ska behöva utsättas för.
 
Sv: Vilka hästar med vilka?

Det är inte lämåligt även om man bortser från betäckningsrisken.
En unghingst busar betydligt tuffare och hårdare än vad ett 1-årssto ska behöva utsättas för.

Tja, där går våra meningar isär. Jag tror inte att ston är några delikata små porslinsvarelser, utan de är hästar rätt och slätt.
 
Sv: Vilka hästar med vilka?

Den som sett unghingstar bråka med varann vet att de mer än gärna står på bakbenen och "kramas", biter varann i frambenen så de går omkull osv.

Jag har ALDRIG sett ett ungsto vilja vara med i de lekarna. De kan möjligen sträcka sig till att springa ikapp.
 
Sv: Vilka hästar med vilka?

Den som sett unghingstar bråka med varann vet att de mer än gärna står på bakbenen och "kramas", biter varann i frambenen så de går omkull osv.

Jag har ALDRIG sett ett ungsto vilja vara med i de lekarna. De kan möjligen sträcka sig till att springa ikapp.

Undrar hur hästar i fritt tillstånd löser problemet?
Eftersom de inte bör utsättas för sådant, som du säger. Vem säger att de inte bör det? Ur vems perspektiv sett? Människans eller stoets?
 
Sv: Vilka hästar med vilka?

De löser det hur lätt som helst.:smirk:
De delar på sig, helt enkelt.
Att stänga in en äldre unghingst med ett yngre sto ger dom ingen valmöjlighet alls.
 
Sv: Vilka hästar med vilka?

Undrar hur hästar i fritt tillstånd löser problemet?
Eftersom de inte bör utsättas för sådant, som du säger. Vem säger att de inte bör det? Ur vems perspektiv sett? Människans eller stoets?

Som CK skrev finns det en risk för ihopsläpp.
Och inget har med människans perspektiv att göra :smirk:
(konstig kommentar elnligt min åsikt)

För det första så leker hingstar klart tuffare. Dom reser sig mot varann, hugger/biter och snurrar runt varann och nafsar i haserna.

Ston som blir utsatta för den typ av lek slår bakåt allt vad dom orkar.
Detta är "ganska riskfritt" då dom är föl men en ettårsmärr kan skada hingstens framben ganska rejält.
Ungston leker på lugnare vis och springer mest "tafatt" med svansarna i vädret.
Ungstons främsta sysselsättning är att äta. Och det pysslar dom med livet ut.

En andra orsak är just ungstoets könsmognad.
Hon "kanske" inte är klar för att bli dräktig (även om det händer, och inte så sällan).
Men hon utsätter sig för en odräglig unghingst klättrandes på ryggen.
I evighet.

Så sluta nu jämföra "det vilda" utan åk ut och studera hur unghingstar och ungston beter sig i det "tama" livet.

Eller så kan man vända på det hela.
Är hästarna inte värda nåt så släpp ihop och säg sen att:
Här minsann har vi hästarna "naturellt"

Då sen skador uppstått i form av dräktighet, alternativt sparkade framben eller en envist bakåtsparkande sto i senare skede, så form man skylla sig själv.

AM
 
Sv: Vilka hästar med vilka?

De löser det hur lätt som helst.:smirk:
De delar på sig, helt enkelt.
Att stänga in en äldre unghingst med ett yngre sto ger dom ingen valmöjlighet alls.

och jag håller inte med dig alls.
 
Sv: Vilka hästar med vilka?

och jag håller inte med dig alls.

Det har jag förstått. Men jag tror ryvärr du har fel..

Så du tror att vilda unghingstar får hålla på och bråka med ungston på en begränsad yta?

Hur mycket hästerfarenhet har du av stora flockar?
 
Sv: Vilka hästar med vilka?

Undrar hur hästar i fritt tillstånd löser problemet?
Eftersom de inte bör utsättas för sådant, som du säger. Vem säger att de inte bör det? Ur vems perspektiv sett? Människans eller stoets?

"I fritt tillsånd"
Finns en ledarhingst i flocken! Där får inte unga hingstar visa intresse för stona för då kör ledarhingsten bort dem från flocken.
I fritt tillstånd lever ofta unga hingstar i egna flockar där de kan busa och leka tills de blir så kapitala att de kan ta över ledarskapet från en annan ledarhingst. Långt ifrån alla hingstar får den chansen.

Så i fritt tillstånd kommer aldrig ett ensamt ettårigt sto att vistas ensam med en äldre hingst.
 
Sv: Vilka hästar med vilka?

Ångrade mig, raderade mitt inlägg eftersom jag tydligen upprört flera stycken redan. Det är ju ett oförlåtligt misstag att se saker ur en annan synvinkel än vissa här.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilka hästar med vilka?

Som de flesta redan sagt, hingsta rkan betäcka tidigt.

I ditt fall skulle jag delat på 3 hagar, med ungtoet med en snäll valack (om hon själv är timid), hingsten med 2 valack och den äldre tanten med en valack, om hästarna räcker.

Imo är det allra viktigast att unghästar får kompisar i hagen, gärna äldre för att bli uppfostrad.

Ju fler som kan gå med unghästarna, desto bättre.
 
Sv: Vilka hästar med vilka?

Ja de delar på sig, relativt tidigt. Dock finns det oftast fler föl i en vildflock än i en hage hos en privatperson. (eller som hos TS).

Det och faktumet att det inte finns något stängsel som inhägnar deras "lekpark" gör att unghästar leker med dom det passar sig. Timida ston leker timida lekar, medans tuffare ston (jag har sett dom, även om de är mer sällsynta) leker lite tuffare lekar.


Nu minns jag ärligt inte på rak arm (trotts all etologi) om det är vid 1 eller 2 (eller 3, misstänker dock inte det) års ålder unghingstarna lämnar den vilda flocken och går med i kringdrivande unghingstflockar. Dessa stjäl sedan ston (oftast unga) från redan etablerade flockar.


Naturen löser det på sitt sätt. Ungstona behöver sälland leka med de elaka pojkarna, om de inte vill.


De löser det hur lätt som helst.:smirk:
De delar på sig, helt enkelt.
Att stänga in en äldre unghingst med ett yngre sto ger dom ingen valmöjlighet alls.
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 244
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 757
Senast: Joro253
·
Hästhantering I maj 2022 så hittade vi en underbar 16 årig Irländsk sporthäst som vi bestämde att vi skulle köpa. Efter godkänd besiktning så köpte vi...
Svar
17
· Visningar
3 338
Hästhantering Hej! Ska försöka hålla denna långa bakgrundshistoria kort, men det är så att jag har en valack på 11 år som jag ägt nu i ett år. Han är...
Svar
4
· Visningar
914
Senast: Lexa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp