Vilka hästar med vilka?

Sv: Vilka hästar med vilka?

Nu tar jag det som att du menar hingsten med betäckningsrätt när du skriver ledarhingst, även om det för okunniga kan låta som om det menades "windy ledarhingsten"-fenomenet (dvs att det är en hingst som är ledaren över flocken, vilket är inkorrekt).
Det är dock inte bara hingsten som sköter kontrollen av unghingstarna, mestadels är det stona som utför den sysslan. Det är de som uppfostrar och beskyddar sina avkommor.

Sedan bevakar givetvis hingsten sina intressen, även om ungstona relativt ofta blir "kidnappade", en naturlig utsållning för att undvika inavel. Dock sker inavel.


Syftet med unghinsgtflocken är "beskydd + trygghet= gruppen (en ensam är mer utsatt än flera tillsammans), uppfostran, sociala aspekt, psykisk stimulans" mm samt faktumet att flera tillsammans kan stjäla ett sto lättare.

"I fritt tillsånd"
Finns en ledarhingst i flocken! Där får inte unga hingstar visa intresse för stona för då kör ledarhingsten bort dem från flocken.
I fritt tillstånd lever ofta unga hingstar i egna flockar där de kan busa och leka tills de blir så kapitala att de kan ta över ledarskapet från en annan ledarhingst. Långt ifrån alla hingstar får den chansen.

Så i fritt tillstånd kommer aldrig ett ensamt ettårigt sto att vistas ensam med en äldre hingst.
 
Sv: Vilka hästar med vilka?

har jag inte svarat tidigare?:crazy::confused: Mitt svar igår verkar inte ha gått iväg, så:


Tack alla:bow::bow::bow:

Har beslutat att de får gå i tre olika hagar- med tanke på betäkningsrisken. Hon är ingen porslinsdocka, men risken borde vara på tok för hög... Att han skulle bli för tuff för henne har jag lite svårt att se, hon är många kilo tuffare än hon borde vara :p

Som sagt, tack för alla konkreta svar och olika aspekter på saken. Alltid lär man sig något;)
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 757
Senast: Joro253
·
Hästhantering I maj 2022 så hittade vi en underbar 16 årig Irländsk sporthäst som vi bestämde att vi skulle köpa. Efter godkänd besiktning så köpte vi...
Svar
17
· Visningar
3 338
Hästhantering Hej! Ska försöka hålla denna långa bakgrundshistoria kort, men det är så att jag har en valack på 11 år som jag ägt nu i ett år. Han är...
Svar
4
· Visningar
914
Senast: Lexa
·
Anläggning Jag vet att rekommendationer ofta är minst 1 ha/häst på gårdar. Satt och mätte och räknade lite på Eniro, och jag har i ärlighetens namn...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 432

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp