Vilka hingstar tycker ni är intressanta?

Sv: Vilka hingstar tycker ni är intressanta?

Själv tycker jag om Magini blodet (fast inte Briar) och Irco blodet och ser jag en häst till salu efter Elmshorn kliar det riktigt i fingrarna lika så Camiell flamingo z.

Kram
 
Sv: Vilka hingstar tycker ni är intressanta?

Knapp!

Man kan ju inte förneka att Cardento har gett väldigt många fina hopphästar och är så klart väldigt intressant när jag letar häst. Jag har två sto en e. Elmshorn och den andra e.Quite Easy. Båda har varsit syskon e. Cardento som går 1.40-1.50 hoppningar. Så Cardento är en av kandidaterna om de skulle betäckas.

Efter som jag jobbat på Stuteri och med unghästutbildning har jag sett och ridit väldigt många olika unghästar.
Jag gillar Contenderblodet tex Contendro, Careful har jag sett väldigt många fina avkommor efter. Dock är jag inte överförtjust i Cartier.

Ett snyggt sto e Heartbeat hade jag inte sakt nej till, och de Tornesch hästar jag ridit, sett har varit väldigt trevliga.

Cornet Obolensky gillar jag, och jag tycker även att Corlenskys avkommor visade bra resultat på treårstestet i år och det ska bli kul att se de när de blir äldre. Hoppas de får bra ridbarhet.

Pessoas stam och meriter är inte hel fel.

Sen är ju så klart Elmshorn en av mina favoriter eftersom jag ridit och tävlat rätt många och ingen har gjort mig besviken. Riktiga fightrar är de hästarna och bra tävlingsindivider.

Men som alla vet så behövs det inte bara en bra hingst för att få en bra avkomma utan även ett bra sto men meriter och bra stam.
 
Sv: Vilka hingstar tycker ni är intressanta?

Jag jobbade i i ett stall förra året då det kom en 3åring, sto e:Tornesch-Elmshorn. Det vore väl något för dig :D Jag tror hon fick föl i år efter Balou du Rouet.
 
Sv: Vilka hingstar tycker ni är intressanta?

Jag jobbade i i ett stall förra året då det kom en 3åring, sto e:Tornesch-Elmshorn. Det vore väl något för dig :D Jag tror hon fick föl i år efter Balou du Rouet.

Vi hade en Tornesch-Elmshornsto på stuteriet också, men om jag kollat blupen rätt så tänker vi på samma. Älskade lilla Topix?? Hon har nu en helbror också. Stammen är Tornesch-Elmshorn-Robin Z med bra möderne där Latina tävlades av Helena Persson innan hon skadades och sattes i avel. Så klart jag hade velat ha det stoet med den stammen även om vi haft våra stunder :-) Envis som synden som sin mamma. Om vi nu tänker på samma dvs.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilka hingstar tycker ni är intressanta?

Vi hade en Tornesch-Elmshornsto på stuteriet också, men om jag kollat blupen rätt så tänker vi på samma. Älskade lilla Topix?? Hon har nu en helbror också. Stammen är Tornesch-Elmshorn-Robin Z med bra möderne där Latina tävlades av Helena Persson innan hon skadades och sattes i avel. Så klart jag hade velat ha det stoet med den stammen även om vi haft våra stunder :-) Envis som synden som sin mamma. Om vi nu tänker på samma dvs.

Jag vet inte om hon kom ned med ett föl iår? Jag slutade på det stallet förra sommaren (09). Topix var trevlig men jag upplevde henne väldigt ohanterad och pälsen var så äcklig, precis som det var malätet, hon hade så ont när man rörde pälsen så den fick ramla av av sig själv. Sen skickade hon en ryttare till sjukhus också men det händer ju regelbundet i ett stort stall :D

Kommer inte Caravelle,Coibrie från samma ställe?
 
Sv: Vilka hingstar tycker ni är intressanta?

Nej de hästarna kommer inte från samma ställe.

Ja var på Stuteriet när Topix var åring. En bästämd liten dam, precis som sin mamma
 
Sv: Vilka hingstar tycker ni är intressanta?

Bra tråd Fenestra, jag vill också veta :)
Hoppas att det är ok att jag lägger till lite frågor till hästletarna:
När ni tittar på annonser, vad letar ni efter förutom hästens pappa-morfar?
Saker som jag tänker på är t ex hur annonsen är utformad, bilder/film, vilken ålder, vilken prisnivå, vilken utbildningsståndpunkt (ge gärna ex på prisnivå vs ålder/utbildning). Förutom att titta på annonser, hur letar ni häst? Berätta gärna om era egna ambitioner (så blir det lättare att se om olika sorters köpare letar efter olika saker).
 
Sv: Vilka hingstar tycker ni är intressanta?

Bra tråd Fenestra, jag vill också veta :)
Hoppas att det är ok att jag lägger till lite frågor till hästletarna:
När ni tittar på annonser, vad letar ni efter förutom hästens pappa-morfar?
Saker som jag tänker på är t ex hur annonsen är utformad, bilder/film, vilken ålder, vilken prisnivå, vilken utbildningsståndpunkt (ge gärna ex på prisnivå vs ålder/utbildning). Förutom att titta på annonser, hur letar ni häst? Berätta gärna om era egna ambitioner (så blir det lättare att se om olika sorters köpare letar efter olika saker).

Nu köper jag alltid unghästar (oftast 3 år) och då är stammen det viktigaste, vad mamman har lämnat, presterat och ev syskon.
Sen vill jag gärna se hur den rör sig, löshoppar innan jag åker och tittar på den. Framför allt om det är långt borta. Annonser där stammen inte står med utan tex bara bra hoppstam eller toppstam lägger jag inte ner tid på.
Sen har jag även kontakt med visa stuteri som jag vet producerar bra hopphästar annars blir det mycket annonser och kontakter.
Jag letar efter ston som ska matchas för årgångschampionaten och sen vidare upp i klasserna för att sedan användas i avel och det är därför stammen är väldigt viktig för mig.
 
Sv: Vilka hingstar tycker ni är intressanta?

Har ett sto efter en dressyrhingst och morfar är Rex. Hoppar som en gud och fina bakben. Hur är blir Rex-avkommorna? Har fått känslan av att det är Rex som har slagit igenom mycket på mitt sto.
 
Sv: Vilka hingstar tycker ni är intressanta?

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig eftersom jag inte träffat på några avkommor till Rex. Rex är ju en gammal hingst F 1980 och hans sista avkommor föddes 1999 det var i slutet av 80talet som har verkade mest i aveln och så länge har jag inte hållt på med avel så jag kan inte svara på hur hans avkommer är/var.

Kanske någon annan kan svara på din fråga.
 
Sv: Vilka hingstar tycker ni är intressanta?

Har inte träffat många Rexavkommor men de få har varit vettiga i skallen. Däremot har jag träffat många efter hans pappa Ciceron vilka alla var vettiga, okomplicerade hästar som gjorde det man bad dem om. Och hoppa kunde de också.

Du vet kanske att Rexs helbror gick svår hoppning, liksom hans morfar? Morfar var dessutom halvbror med Ulla Håkansons Ajax.
 
Sv: Vilka hingstar tycker ni är intressanta?

Jo, jag läste på lite om honom efter att jag skrev inlägget igår. Mitt sto är löshoppad 160cm utan problem och hoppar allt jag styr på. Hennes far är hingsten Zephyr så det är en väldigt vass individ och jag har fått slita över ett år med att få över henne på min sida dock. Satt och lurade på om det var morfar eller pappas tjej.... Finns ändå grym kapacitet i denna häst när man kan trycka på dom rätta knapparna. Det är kul att ha en "svensk stammad" häst. Jag har planer på att betäcka henne i framtiden också. Vet inte vilken hingst ännu bara.
 
Sv: Vilka hingstar tycker ni är intressanta?

Jag är inte så avels insatt eftersom jag är såpas ung ännu men mitt Hoppsto är efter Akribori. Hon har mkt bra temperament och fina gångarter. Men Ja tror den killen står i Tyskland nu för tävling och avel? Men den iaf skulle ja gärna ta ett föl på nån gång famöver om han är godkänd för svensk avel.
 
Sv: Vilka hingstar tycker ni är intressanta?

Nu hängde jag inte med, vilken hingst ville du ha en avkomma efter?
 
Sv: Vilka hingstar tycker ni är intressanta?

Elelr ja kanske har fattat denna tråd helt fel ? :confused:
 
Tar ifrån dressyr!
Skulle tycka det vore mycket intressant att få veta vilka hingstar vars avkommor ni skulle kika extra på?
Vi utgår ifrån att det är ett helt ok möderne på fölet/hästen.
Vill rent krasst veta vilka hingstar som tilltalar er ryttare och som ni gärna har häst efter?
Speca gärna vad det är som gör att ni gillar just honom/hans avkommor!
Lägger jag tråden inne på avel så får jag främst svar från uppfödare och avelsintresserade men jag vill gärna ha svar ifrån dem som ska rida på hästarna vi föder upp.

Min blivande 3 åring är efter careful, helt underbar i lynnet! Framåt å positiv men ändå försiktig. Busig, men inte dum
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 821
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 996
Senast: Mabuse
·
Avel Hej, hoppas få att få lite bra tips och råd här. Jag har ett D-ponnysto som jag vill använda för att få fram en liten storhästavkomma...
Svar
9
· Visningar
1 400
Senast: sorbifolia
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 409
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp