Bukefalos 28 år!

Vilka hingstar väljer ni i år?

solros

Trådstartare
Ja, som rubriken lyder, vilka hingstar väljer ni i år? Varför blir det den hingsten?

Chocolatier är väl redan full, i övrigt blir nog inte så många fulla eller vad tror ni?
 
Sv: Vilka hingstar väljer ni i år?

Är det ingen som ska betäcka i år?

KL
Jag har ev ett sto på g, har ännu inte helt bestämt mig om jag ska betäcka i år eller ej ..
 
Sv: Vilka hingstar väljer ni i år?

Jag ska men inte sjutton kan jag bestämma mig för vilken hingst/hingstar. Eftersom att jag har tre ston som alla är nära släkt så kan jag ibland få bra pris om jag tar samma hingst. Se om jag får tid imorgon och börja ringa runt och höra bland de kandidater som jag har.
Återkommer när jag har bestämt mig.
 
Sv: Vilka hingstar väljer ni i år?

Får man fråga vilka du väljer bland? :) Jag har en given till märrn jag ev tänker leasa.
 
Sv: Vilka hingstar väljer ni i år?

Innan säsongen började var jag säker på Enjoy Lavec. Men så kom det en del nya + att ett av stona har en avkomma som gått så bra i år att hon får rabatt på Text Me när ett annat får det på Mythical Lindy. Sedan är det ju också en fråga om vilken av alla tänkbara som passar bäst och för två år sedan gjorde vi ett försök med Wellino Boko. Som inte lyckades p g a att hans sperma inte klarade transport. Men nu är han ju tillbaka i avlen så man skulle kanske prova igen...... Mycket att välja på :confused:
 
Sv: Vilka hingstar väljer ni i år?

Naffa hukar sig nu..


Fröy Mai går till Järvsöviking :D:D

Heidi Kemp är inget bestämt än. Krånglade förra året..

AM
 
Sv: Vilka hingstar väljer ni i år?

Haha ja det är inte lätt det här med avel vad man ska välja och inte välja ;) Kan lägga ett gott ord för "min" ögonsten med, om du har något sto som passar honom vill säga :D

Har btw lite funderingar, stoet jag ev. ska låna och betäcka hade problem att bli dräktig ifjol det hela slutade med att hon inte blev dräktig över huvudtaget. Tjejen som äger hästen är jag god vän med och våran tanke var att låta stoet stå kvar hos henne och att ägaren kör iväg hästen till närmsta stuteri (blir bara några minuters färd) och sedan låter inseminera henne med transportsperma.

Men nu när det är ett sto som hade svårt att få dräktigt och ins. med transport? Är inte de lite mindre chans att hon blir dräktig då? Bästa vore om hon kunde vara på stuteriet, men ägaren tror inte att hon trivs när hon är borta så där iaf inte på det stuteriet hon stod på i år. Om en vecka ska jag åka ner och hälsa på Hotten och se hur han har det, ska även passa på och prata med de på stuteriet då och se vad de tycker är bästa lösningen för just det här stoet. (Hon kom hem och såg hemsk ut, hon hade uppenbarligen inte mått bra).

Tips o idéer?
 
Sv: Vilka hingstar väljer ni i år?

Min erfarenhet av krångelston är att station och veterinär är mycket viktigare än hingst, resor m m.
Min första fråga om det här stoet är om ni vet kvaliten sperman hos hingsten och vad för behandlingar hon fick? Har själv haft en dam som jag provade med olika hingstar och stationer innan jag lärde mig läxan om att vem är viktigare än var. Lämnade henne på en station med en erkänt bra seminveterinär sista året och stoet blev dräktigt på första försöket.

En annan fråga är ju då vem som är din ögonsten ;) ?
 
Sv: Vilka hingstar väljer ni i år?

Jag vet tyvärr inte om kvalitén på sperman är bra hos denna hingst men jag ska kolla upp det, ska även prata med stuteriet som har honom nu samt även stoets ägare, helt enkelt rota lite mer i arkivet :) Det är såklart Hot Tub jag pratar om, passade honom de sista 1½-2 åren han tävlade och har haft min kuse inhyrd i samma stall i över 1 år :)
 
Sv: Vilka hingstar väljer ni i år?

OK förstår att du gillar Hot Tub, han ligger nära mina ston ;)
För nära för att jag ska kunna använda honom med gott samvete.

Men jag börjar luta åt Wellino Boko, upptäckte att han står inte alls så långt bort i år. Så jag behöver inte ha transport utan kan åka direkt till honom med stona.
 
Sv: Vilka hingstar väljer ni i år?

Jag tror vi avstår betäckning i år av vårt kallblod, får se om vi ändrar oss, och är då sugen på att betäcka om med Bork Odin, men hon slängde/resorberade (gränsfall) tidigt förra säsongen, och det blev en sådan oerhörd besvikelse.
 
Sv: Vilka hingstar väljer ni i år?

Vi funderar på att betäcka igen med Super Photo Kosmos ( har en fin 2 åring efter honom just nu hemma ) men vi får se! Försökte betäcka förra året med Scarlet Knight men hon tog sig aldrig tyvärr!:cry:
 
Sv: Vilka hingstar väljer ni i år?

Kul att det blev lite svar :)

Jag ska få föl efter Orlando Vici i år, märren ska inte ombetäckas. Skulle hon det hade S.J's Caviar varit en stark kandidat.
 
Sv: Vilka hingstar väljer ni i år?

Finaste Aquarelle åker på äventyr till La France för att förhoppningsvis få en Ready Cash fölis!
Så man får vänta på en egen Aqua, blir liite för dyrt för en annan..

Men det är ju härligt att folk satsar på aveln.

:bump::bump:
 
Sv: Vilka hingstar väljer ni i år?

Vi har bokat Hillary Clinton till Orlando Vici.
Kewpie och Livi Champagne går till The Best Madrik. För Alfas Etta Extras del velar vi fortfarande lite, eventuellt blir det The Best Madrik för henne med.

I år har vi hittills fått ett föl, Livi Champagne har fått ett stoföl e: Cantab Hall.
Kewpie och Hillary Clinton väntar föl e: The Best Madrik.
Vi hade även Zelda dräktig med Cantab Hall, men hon kastade för tredje gången (andra i följd) och vi gav därmed upp hennes avelskarriär tyvärr. Hon håller nu på att påbörja en ny karriär som ridhäst istället, hos en annan Bukefalist.
 
Sv: Vilka hingstar väljer ni i år?

Vad är det som gör att ni tar så många till The Best Madrik? *nyfiken*

Känns det inte riskabelt att lägga så många ägg i en oprövad korg?
 
Sv: Vilka hingstar väljer ni i år?

Vi tror på honom helt enkelt.
Visst är det lite riskabelt, vi får hoppas att vi har lagt äggen i rätt korg bara. ;)
 

Liknande trådar

Avel Har ni redan valt hingstar att betäcka med i år? Har ni bokat plats på hingstvisningar? Vilka tror ni, inom er ras, kommer "slå igenom"?
6 7 8
Svar
153
· Visningar
15 774
Senast: Ottisen
·
Foder & Strö Som rubriken lyder. Ska knappa hem linfröolja till mina boys, lutar åt den från Gunnarshögs. Har gett av Eclipse Biofarm å Emin förrut...
Svar
8
· Visningar
526
Utrustning I somras skapade jag en tråd om att köpa ridhjälm. Nu försöker jag välja en säkerhetsväst att köpa och det är precis lika svårt 🙈. Då...
Svar
11
· Visningar
509
Senast: Takire
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
2
· Visningar
520
Senast: tott
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp