Bukefalos 28 år!

Vilka "regler" gäller kring foderhäst?

E

Eterny

hejsan!
Någon som har lust att berätta hur ni gör om ni är fodervärd eller lånar ut eran häst på foder?
Vilka kostnader är normalt att man som fodervärd står för? Boxhyra, foder och skoning de känner jag som en självklarhet men hur är det med försäkringar? Vem ska stå för premien per månad? Och vad händer om hästen blir sjuk? Vem ska stå för dem kostnaderna?
Jag är bara nyfiken på vad som är moralioskt rätt och hur flesta gör.

Snälla svara! Skulle vara kul att veta! :bump:
 
Sv: Vilka "regler" gäller kring foderhäst?

När jag har varit fodervärd/lånat ut häst står fodervärden för alla kostnader, försäkring är väl det som kan variera i vissa fall.

Fodervärden står självklart för vet.kostnade för sånt som uppkommer under tiden.
 
Sv: Vilka "regler" gäller kring foderhäst?

När jag har haft häst utlånad på foder så har fodervärden fått stå för alla kostnader inkl försäkringen (vetvårdsdelen). Jag har fortfarande stått kvar på försäkringen, men hon fick betala till mig.
 
Sv: Vilka "regler" gäller kring foderhäst?

För min foderhäst betalar vi 2000 för 9 månader. perioden för där vi har från är agust-juni men vi fick inte våran förens slutat på oktober;) Det är dyrare på sommaren. Vi betalar foder, stallplats, skoning, övriga kostnader. Går utrustning sönder betalar vi det och vi får tbx pengarna om vi lämnar tillbaka henne, alltså om vi inte köper henne. Samma sak gäller emd vaccination, fast då får vi bara tbx halva;)
 
Sv: Vilka "regler" gäller kring foderhäst?

Ok, som om man sammanfattar det så står fodervärden för alla kostnader. Men säg att hästen blir riktigt sjuk, att den kräver en buköppning, titthålskirurgi eller annan krävande, dyr, smärsam behandling. Vi har även bestämt att jag ska ha den här hästen i 7 mån, sen lämna tillbaka den. Men är det fortfarand lika givet att jag ska stå för all kostnad?
 
Sv: Vilka "regler" gäller kring foderhäst?

Allt detta är ju egentligen vad man kommer fram till sinsemellan, alla får ju bestämma och göra som dem vill. Men det vanligaste är ju som sagt alla normala kostnader +/- försäkringen...När jag hade foderhäst betalade jag också försäkringen till ägaren. Tycker det är viktigt att ägaren står kvar på försäkringen så om man ska betala den med så kan man betala det till ägaren istället för försäkringsbolaget. Om det skulle hända ngt stort som nämt ovan tycker jag att man som fodervärd står för försäkringen så får man väl betala självrisken, men kanske inte om de visar sig vara ngt som är gammalt. Samtidigt så är det ju ägarens rätt att bestämma om hästen ska bli behandlad/opererad eller vad det nu kan gälla, man kan ju tex också dela på självrisken...

Summan av kardemumman är ju att det blir ju till vad man kommer överens om. Finns ju 1000 olika lösningar på allt...
 
Sv: Vilka "regler" gäller kring foderhäst?

Jag stod för alla kostnader inkl. vet.vård när jag var fodervärd. Ägaren stod för försäkringen. Sen betalade hon lite extra ändå när hästen behövde vård;).

Vi hade gått igenom försäkringsvillkoren innan så att jag visste att hästen hade en bra försäkring, annars kan man ju bli bankrutt om hästen som du säger behöver en operation eller liknande.
 
Sv: Vilka "regler" gäller kring foderhäst?

Det finns försäkringar med fast självrisk. Min fodervärd riskerar ingen värre smäll än 2500 även vid buköppning etc.
 
Sv: Vilka "regler" gäller kring foderhäst?

Jag är bara nyfiken på vad som är moralioskt rätt och hur flesta gör.
Det finns inga rätt och fel när det gäller sånt. Man får komma överens helt enkelt och göra på det sättet som är bäst. Jag betalade för min foderhäst allt utan försäkringen, sen hade vi även kommit överens om att om hästen skulle bli skadad eller inte höll så skulle hon ta tillbaka hästen direkt.
Nu var det ett lite speciellt fall med min foderhäst kanske eftersom hon inte gick igenom besiktningen, men det gick hur bra som helst och hästen höll.

Men jag skulle nog inte vilja stå för dyra operationer eller liknande för en häst jag har på foder, småhältor och sånt men när det gäller dyra operationer så skulle nog ägaren få ta tillbaka hästen eller betala dom.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Ja precis lite råd behövs.. Men vi tar historien från början Vi tog en äldre häst på foder och har haft hästen i dryga 4 år, allt har...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
9 966
Ekonomi & Juridik Jag ska låna ut en häst på foder. Som sällskap/mkt lätt promenadridning. Jag kommer stå på försäkringen. Den kostar knappt 200 kr per...
Svar
10
· Visningar
1 461
Senast: Efwa
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 601
Senast: QueenLilith
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag...
2
Svar
33
· Visningar
7 636
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp