Bukefalos 28 år!

Vilka skor till distans? mm

S

Skogstamefan

Vi ska rida ett "prova på" distanslopp nu till sommaren. Vill ha lite kloka råd om vilka skor jag ska välja, då det blir lite olika underlag. Tjocka?, lätta?, nån speciell sort?

Är det några speciella skydd jag bör tänka på? Han har strykkappor till vardags, bör han även ha senskydd, eller kan man linda alla ben? Jag är rädd att han blir svettig o varm om benen..han brukar bli det och kan sen inte koncentrera sej, eftersom det kliar..

Sadel, duger en vanlig sadel, och vad för slags shabrak, Bomull? Bör jag ta med mej flera, ifall det blir blött o måste bytas efter vägen?

Kom gärna med fler tips om utrustning, då jag är helt grön.

(Loppet är uppdelat på två dagar, så man rider 2.5 mil om dan.)
 
Sv: Vilka skor till distans? mm

Min man tävlade korta lopp (upp till 60 km) med vår travare under en period. De tävlade i den utrustning de tränade i, inga byten förutom att han hade ett tävlingsschabrak. Inga benskydd, däremot fårskinnsvojlock/padd. 25 km är inte långt, du kommer väl rida det på träning?

Vi bytte schabrak i halvtid. Det finns specialare med blankare tyg av samma typ som används till lakan inom sjukvården, de är bra. Vi hade även sådana med lite fleecad insida.

Vår häst hade coromantskor, för han var rätt så tung och slet skor hysteriskt, men de är halare på asfalt än vanliga skor och jag hade nog undvikit dem i det längsta om jag kunnat.

/Anna
 
Sv: Vilka skor till distans? mm

Vi ska rida ett "prova på" distanslopp nu till sommaren. Vill ha lite kloka råd om vilka skor jag ska välja, då det blir lite olika underlag. Tjocka?, lätta?, nån speciell sort?

Är det några speciella skydd jag bör tänka på? Han har strykkappor till vardags, bör han även ha senskydd, eller kan man linda alla ben? Jag är rädd att han blir svettig o varm om benen..han brukar bli det och kan sen inte koncentrera sej, eftersom det kliar..

Sadel, duger en vanlig sadel, och vad för slags shabrak, Bomull? Bör jag ta med mej flera, ifall det blir blött o måste bytas efter vägen?

Kom gärna med fler tips om utrustning, då jag är helt grön.

(Loppet är uppdelat på två dagar, så man rider 2.5 mil om dan.)

Jag måste bara börja med att fråga om du menar skor till dig själv eller hästen ? :P

Rid i den utrustning du rider i hemma. Den utrustning som är bäst är den som passar hästen och dig. - Din vanliga sadel och träns.

Schabrak har jag iaf aldrig varit med om att man bytt efter vägen, det brukar man vänta till inne i vet. grinden. Så på en prova på blir detta ju inte akutellt förrän till nästa tävlingsdag då du använder ett nytt fräscht.
Benskydd överlag tycker jag man ska försöka undvika om hästen verkligen inte behöver dom, smuts kan lätt komma innanför och börja skava.
Brukar du annars använda nån typ av stötdämpande pad eller skinn ? Ex får/renskinn.

Ett bra tips om utrutningen är att ta med dig dubbel uppsättning av allt ifall olyckan är framme och något går sönder.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vilka skor till distans? mm

Jag menade skor till hästen, det kan ju vara väldigt varierad terräng, en annan får väl ha tennisdojjor eller nåt, ifall man ska av o och springa brevid. Ja, det är väl bäst att rida i samma utrustning som man brukar, så att hästen inte får skav. Skav, ja det vill man ju inte ha, så jag skippar skydd. Vi brukar ha en fårskinnspadd under sadeln, så den tar vi nog.

Vi rider ca 1,2 mil om dagen varannan dag. En till två gånger i månaden har jag ridit ca 2,5 mil. 1,2 är vår normala runda, och motion. Övriga dagar är det dressyrträning eller annat i kortare pass. Just nu håller vi på med galoppintervallträning i backe för att få upp flåset, på oss båda i de kortare passen. Är det fel taktik? Skriv gärna och tala om hur ni tränar.
 
Sv: Vilka skor till distans? mm

Jag menade skor till hästen, det kan ju vara väldigt varierad terräng, en annan får väl ha tennisdojjor eller nåt, ifall man ska av o och springa brevid. Ja, det är väl bäst att rida i samma utrustning som man brukar, så att hästen inte får skav. Skav, ja det vill man ju inte ha, så jag skippar skydd. Vi brukar ha en fårskinnspadd under sadeln, så den tar vi nog.

Vi rider ca 1,2 mil om dagen varannan dag. En till två gånger i månaden har jag ridit ca 2,5 mil. 1,2 är vår normala runda, och motion. Övriga dagar är det dressyrträning eller annat i kortare pass. Just nu håller vi på med galoppintervallträning i backe för att få upp flåset, på oss båda i de kortare passen. Är det fel taktik? Skriv gärna och tala om hur ni tränar.


Ha dom skor som hästen går i nu. Du behöver ju inte slå på en ny modell, vanliga järnskor duger bra. Om det är det du har ?
1,2 mil om dagen varannan dag ? jag förstår inte riktigt hur du menar, rider du 1,2 mil varannan dag hela veckan plus dressyr och andra kortare pass emellan ?
Skriv hur veckan ser ut ist så är det nog lättare att förstå, exempelvis att du radar upp vad du gör på vilken dag. :)

En vanlig vecka för mig har sett ut såhär,
1 dressyrpass
1 lugn runda med mycket skritt (bara kunna vara ute i några timmar)
1 träningspass på ca 1 mil (ev. ett träningspass till på ca 7 km )
1 eller 2 pass med mycket miljöträning såsom skog, bilar, bebyggelse och försöka ha med hästkompisar.
Ofta har jag ridit mellan 4-5 dagar i veckan.
Ca var 10e - 14e dag har det blivit långtur på ca 30 km.

Jag tror inte på att man ska rida för mycket, och med det menar jag att rida för många konditionspass och långa sträckor. Det är så mycket mer som spelar roll. Tycker att dressyr är A och O för att få en välbalanserad häst och därför har jag alltid ridit 1 pass i veckan. Andra resonerar på annat sätt.
 
Sv: Vilka skor till distans? mm

Så här ligger det till.

Varannan dag rider vi i skogen, en sträcka på 1.2 mil. Det är väldigt lugn ridning, mest skritt och lite trav.Det är pållen van, det har vi gjort i flera år, det är så att säja hans naturliga tillstånd. Tisdag torsdag

De andra dagarna, rider vi korta dressyrpass, cavaletti, intervallträning, longering, lydnadsövningar, trickträning mm.
Brukar variera så att man gör olika varje pass så att pållen hålls på gott humör.
Mån ons fredag

Lördag kan vi gå på promenad vid hand eller vila, eller så åker vi till ridhus för att få miljöträning och träffa andra hästar.

Söndag vilar pålle helt, vilket innebär att han går ute i hage till klockan 21 ca.
Eftersom han inte verkar må dåligt av det, tror jag inte han tar skada.

Min fundering var, om en riktig långtur på 2,5 mil en till två gånger i månaden, var för lite, för mycket eller lagom?
 
Sv: Vilka skor till distans? mm

Ska du lägga in en tur på 2,5 mil så ändrar du i din veckoplanering.
Låt oss säga att du ska rida turen på lördagen.
Då rider du som vanligt mån-ons.
Tors 1,2 mil gör du lite kortare ex 8km o på fred ett litet kort dressyrpass med bara lite mjukarbete.
Sen rider du 2,5mil på lördag.
Söndag vila helt.
Måndag vila helt.
Tisdag skrittpromenad.
Ons som vanligt.

Du kan öka mängden trav på dina vanliga 1,2 rundor succesivt så ökar konditionen. Likaså med galoppen.
Visst är det bra med galoppintervaller men inte för många o för ofta eller för nära annat jobbigt arbete. Bra att du gör det i backe, då får du mer ut av dem. Gör dem tex en dag varannan vecka. Gärna den veckan du inte rider långt.

// Linda
 
Sv: Vilka skor till distans? mm

HALLÅ! Det räcker inte med en dags vila. Muskler och kropp hinner inte återhämta sig på en dag. Du bryter ned istället för att bygga upp hästen. Lägg om din träning bums!
 
Sv: Vilka skor till distans? mm

Hej och tack för ditt bra svar. Jag lägger upp det som du föreslagit, det låter vettig. Att man drar ner på den andra träningen då man har långturer.
Och två dagar vila.
 

Liknande trådar

B
Hästvård Hej ! Jag tänkte berätta om en gård i nyköping som jag var och provred en häst på. LÄS FAST DET ÄR MKT, MEN DET ÄR SÅ HEMSKT...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 419
Senast: Zephira
·
Islandshäst Undrar vad ni andvänder för "extra" saker på era islandshästar? Varför/varför inte? Min åsikt är, att en islandshäst som är i...
2 3
Svar
54
· Visningar
6 401
Senast: Michis
·
S
Träning från tv4's hemsida. Häst förberedd för longering. Longering behöver inte slita på hästen Longering är liksom ridning och...
Svar
10
· Visningar
3 584
Senast: C_L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp