Bukefalos 28 år!

Vilken är din billigaste paradrätt?

AgentCarter

Trådstartare
Fick funderingen efter tråden på senior som handlar om pengar och mat :)

Har du någon riktigt billig rätt som du är duktig på? Och som smakar gott då:p
Skulle vara intressant och se hur billigt man kan få det utan att tumma på matupplevelsen :)

Själv skulle jag behöva tänka lite innan jag kommer på vad mitt billigaste och godaste:p
 
Sv: Vilken är din billigaste paradrätt?

Varför läser jag "vilken är din billigaste pojkvän?" för?
 
Sv: Vilken är din billigaste paradrätt?

:rofl:
Ja det kan ni gärna också få svara på!

Min billigaste är nog nuvarande pga att vi inte hade så lång resväg mellan oss innan vi flyttade ihop.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken är din billigaste paradrätt?

Pumpasoppa är ruskigt gott på hösten - kan lyxas till med creme fraiche och bacon (och hembakt bröd).
Potatissoppa är också gott. Sjukt enkelt.

Nu i sommar är ju färskpotatisen billig (åtminstone här). Då blir färsbiffar med färskpotatissallad gott och billigt. Potatissalladen kan ju drygas ut med tja, nästan vad som man tycker är gott.

Ugnsrostade grönsaker gillar jag också. Kombineras med valfritt kött eller svamp, samt någon färsk sallad.

Insåg nu att jag måste testa att göra potatissoppa på färskpotatis. Får återkomma i morgon med hur det blev :p
 
Sv: Vilken är din billigaste paradrätt?

Spaghetti Aglio, olio e peperoncino :d:d:d
Spaghetti med lättfräst vitlök och torkad chili i olivolja :d:d:d
 
Sv: Vilken är din billigaste paradrätt?

Rotsakssoppa med pepparrotsmjukost är nog det billigaste som dessutom är riktigt gott men kesoplättar med sylt eller rödbetsbiffar med klyftpotatis och hemgjord tzatziki är också favoriter.
Är tyvärr lite dålig på att laga billig mat då jag gillar färska ingredienser och inte är mycket för snabbmakaroner, kokt potatis eller ris. Gör hellre grönsaksshakes, kesoröra eller gröt när jag ska "slänga ihop nåt" bara för att äta.

Hemodlade grönsaker är förstås alltid billigt och bra men jag är inte världsbäst på att planera så att jag sår i lagom omgångar så att det växer och mognar i lämplig tid:meh:.
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken är din billigaste paradrätt?

Jag skulle säga moules mariniere. Är man fyra personer och lagar på 1 kg musslor blir det en lyxmiddag billigt per portion.
 
Sv: Vilken är din billigaste paradrätt?

KL

Hmm... Tror det är min citronpasta faktiskt. Pasta (gärna färsk) med citron, olivolja, fetaost och pinjenötter.
 
Sv: Vilken är din billigaste paradrätt?

Kycklinggryta! :d Dock kyckling och bacon i så jag vet inte om den räknas som billig, men det blir ju många portioner :)
Kasslergryta
 
Sv: Vilken är din billigaste paradrätt?

Omelett på 2 ägg med lite bacon och riven ost på 4 stk rostade brödskivor gör du lätt för under tian. Garnera med lite persilja eller annat grönt du har hemma i kök-/kryddlandet :D
 
Sv: Vilken är din billigaste paradrätt?

Vitvinsrisotto. Lite dyrare ingredienser men det blir många många omgångar innan dom är slut :D

Ris: ca 30kr Vin 50kr Citron: 10kr (Timjan och fond har väl alla hemma?) Ost: 30kr Svamp: 20kr. Ca 140kr.

Portioner? Oj.. 20 skulle jag tro om man gör hela rispåsen? 7kr portionen.
 
Sv: Vilken är din billigaste paradrätt?

Köttfärssås kan man ju dryga ut in i det oändliga. Med lång koktid, vin, lagerblad, honung och rotselleri i blir det riktigt, riktigt gott dessutom.

Annars soppor som folk sagt innan. Jag brukar göra en gräddig squashvariant med parmesan. Lyxen ligger i gott bröd att ha till!
 
Sv: Vilken är din billigaste paradrätt?

Min "fusk-Kinamat";)!

Skär kycklingfilé, fläskfilé, kotlett eller dylikt i små bitar. Bryn, och lägg till önskad mängd wok-grönsaker. Låt det steka en stund till. Häll på vatten, lägg i en kycklingbuljongtärning och låt koka tills köttet är mört. Krydda med malen ingefära, vitlök, peppar och salt. Red med ljus maizena eller potatismjöl. Servera med ris. Voilá - din alldeles egna, billiga och mumsiga kinamat :)!

Igår gjorde jag den helt utan kött och det blev faktiskt jättegott det också, och också ännu billigare.
 
Sv: Vilken är din billigaste paradrätt?

Spaghetti Aglio, olio e peperoncino :d:d:d
Spaghetti med lättfräst vitlök och torkad chili i olivolja :d:d:d

Ska även vara i; salt och färsk persilja, och/eller andra färska kryddor efter tyck och smak.
En del har även parmesanost på, men jag föredrar utan :)
 
Sv: Vilken är din billigaste paradrätt?

När jag hade det tight ett tag gjorde jag gratänger med med såser på vatten och ev. lite lite grädde. För att få färg och smak använde jag tomatpuré. Blev inte alls så tokigt som det låter :)
 
Sv: Vilken är din billigaste paradrätt?

Ikväll lagade vi billigaste lyx-lördags-kvällsmaten - kantarellpasta...

Kantareller fyndade gratis i skogen, en hackad lök, fräs ihop det med lite salt och peppar, på med en skvätt grädde och koka ihop. Gotta ihop det med lite pasta och persilja från kryddlandet. :d
 
Sv: Vilken är din billigaste paradrätt?

Billig och god frukost: 1dl havregryn, 1 dl mjölk, 1 dl yoghurt, smaksättning (typ äppelmos), häll i ingredienserna i en shaker och skaka om. Låt stå över natten och du har en jätte-god gröt morgonen efter!

Billigt mellanmål: 2 bananer, 2 ägg, (ev. krydda med kanel) mixa ihop med stavmixer och stek i stekpanna. Ät med kvarg eller något annat gott.

Billig middag: 1 förpackning kikärtor (ej torra), 1 förpackning majs (lite större förpackning), 1 lök, 1 förpackning crème fraish, sweet-chili sås efter smak. Rör ihop ingredienserna, fyll tortillia-bröd och ha in i ugnen tills bröden blivit gyllenbruna.

Till frukosten och middagen kan det bli lite dyrt att köpa ingredienserna första gången, men när det gäller middagen så brukar jag göra 8 "wraps" på de receptet.
 

Liknande trådar

Fritid Kommer landa på Gardermoen ett par dagar innan midsommar och är ledig till efter midsommar, så funderar på att stanna kvar i Norge 2-3...
Svar
11
· Visningar
450
Senast: Fideli
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
2 975
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
5 276
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 610
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp