Bukefalos 28 år!

Vilken besiktning på 2-åring?

Nallen

Trådstartare
Hur omfattande besiktning tycker ni att man bör göra på en tvååring? Det är en billig häst (under 20 000), vilket iofs inte är relevant men det känns konstigt om man lägger nästan lika mycket pengar på besiktning som köp (lite överdrivet men ni förstår kanske ;) ).
Hästen är lite arbetad - som sadelvan, longerad, löshoppad mm. Skulle ni göra böjprov? Jag brukar inte låta böja unghästar men kanske borde det när den har börjat arbeta lite?
Skulle ni låta röntga hästen? Klinik eller gårdsveterinär?
 
Sv: Vilken besiktning på 2-åring?

Jag besiktar aldrig mina hästar, men det är jag det.

Jag hade gjort en veterinärkoll hemma på gården, med eller utan böjprov är frågan, om du vill ha det, så gör de, men jag hade inte gjort det, MIN åsikt!
 
Sv: Vilken besiktning på 2-åring?

veterinärer gör väl aldrig böjprov på så unga hästar, vet inte om man kan kräva detta.
Jag skulle inte våga böja en så ung häst, och att sadelvänja och löshoppa e 2 åring borde ju inte framkalla böjreaktioner. Den är ju inte "arbetad" i det sinnet.
En vanlig gårdskontroll kan ju vara vettig om du vill ha en högre livsförsäkring än 30000kr, likaså om du misstänker överben mm som kan upptäckas vid framtidabesiktinibgar om du t.ex. ska sälja den igen som 5åring. Det kan vara lugnande/ seriöst/ pålitligt (svårt att hitta rätt ord) för framtida köpare att se gamla besiktningsintyg också.

Jag besiktigar nästan aldrig vid hästköp.
 
Sv: Vilken besiktning på 2-åring?

Jag gjorde en gårdsbesiktning där veterinären kontrollerade benställningar, rörelsekontroll på rakt spår, lyssnade på hjärta och lungor, en enklare koll av munstatus, slemhinnor etc.

Inget böjprov, det känns ganska meningslöst på en så ung häst.
 
Sv: Vilken besiktning på 2-åring?

även en "billig" häst är värd en röntgen. I dags läger skulle jag aldrig i mitt liv köpa en häst oröntgad, vare sig de var till lättare ridning för min sambo eller till mig. Bilig eller dyr häst så specalr det inte roll, du vet och har på papper att hästen är fri på plåtarna och ev. obehag senare slipper du vid ev. hälta etc.
 
Sv: Vilken besiktning på 2-åring?

Jag köpte en 1½-åring i höstas, valde att inte göra vet-besiktning.
Fick igår beöm för hästen av en erfaren tränare för att han har fina steg.
 
Sv: Vilken besiktning på 2-åring?

Hur omfattande besiktning tycker ni att man bör göra på en tvååring? Det är en billig häst (under 20 000), vilket iofs inte är relevant men det känns konstigt om man lägger nästan lika mycket pengar på besiktning som köp (lite överdrivet men ni förstår kanske ;) ).
Hästen är lite arbetad - som sadelvan, longerad, löshoppad mm. Skulle ni göra böjprov? Jag brukar inte låta böja unghästar men kanske borde det när den har börjat arbeta lite?
Skulle ni låta röntga hästen? Klinik eller gårdsveterinär?

Som köpare hade jag klinikbesiktigat och röntgat, det lönar sig i längden.
Är hästen OK så är det bra, är den inte det så köper man kanske inte hästen = sparar 20 000 + ev. framtida utlägg och även en massa tid som man lägger på konvalescens/rehabilitering.

Av egen erfarenhet vet jag att om hästen t ex har en lös benbit som bara syns på röntgen så kostar det långt mycket mer än det man lägger på en grundlig undersökning av hästen innan man köper den. Det kanske inte märks att hästen har men av benbiten förrän man sätter den i träning.
 
Sv: Vilken besiktning på 2-åring?

Jag köpte en 1½-åring i höstas, valde att inte göra vet-besiktning.
Fick igår beöm för hästen av en erfaren tränare för att han har fina steg.

Vad har fina steg med besiktning och röntgen att göra? Har du tur så är din häst frisk, har du otur så kan hästen ha t ex en lös benbit som hästen får ont av när den börjar tränas ordentligt ett tag.

Man har inte uppfyllt sin undersökningsplikt som köpare om man köper hästen obesiktigad, det kan slå hårt tillbaka om hästen visar symptom av något senare som man ej kan bevisa att det fanns när hästen köptes.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 990
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 277
Senast: MiniLi
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 299
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp