Bukefalos 28 år!

Vilken ciklid kan det vara?

KungTulle

Trådstartare
Jag har fått uppdraget att hemma hos mig passa ett gäng malawiciklider plus en gigantisk ciklid och en plestosumusmal.

Vad jag undrar över är den stora cikliden.

Jag har tittat i min akvarielitteratur och den enda som jag hittar som är lik till kroppsform och storlek är denna:

104835.jpg


Dvs Cyphotilapia frontosa

Cikliden i mitt akvarium ser likadan ut men är vad jag kan se enfärgat mörkblå, ser nästan kolsvart ut. Storleken stämmer också för denna storing är runt 25-30 cm lång och är enligt firrens ägare över 10 år gammal. Han trodde det var en Tanganyikacilkid men hade glömt artnamnet.

Alla tips om vad det kan vara för en mottages tacksamt.

Ska försöka hinna posta bilder på "storeblyg" imorgon.

/KT
 
Sv: Vilken ciklid kan det vara?

Om den är helt enfärgat mörkblå tänker jag snarare på Cyrtocara moorii, men även en frontosa kan mörkna om de inte mår super.

Cyrtocara_moori.jpg
 
Sv: Vilken ciklid kan det vara?

Den har den mycket typiska stora pannpucklen som frontosan har.

Hm de kan alltså mörkna om de inte mår bra?

Jag tror iofs inte det beror på flytten som han/hon mörknat isåfall eftersom den varit lika mörk i sitt förra habitat.

Akvariet här är iofs rätt stort ( 150 cm långt, 60 cm brett och 60 cm högt). Men den kanske inte trivs tillsammans med de mindre malawicikliderna som den bott med i princip alltid?

Jag ska läsa på litet extra och fråga litet hos en ciklidguru som jag kännar.

/KT
 
Sv: Vilken ciklid kan det vara?

Kan du inte ta en bild då? C.moori får pannpuckel, men kanske inte riktigt lika stor som frontosan. Flertalet centralamerikaner får också puckel.

Vill du så passa på att fråga här, jag jobbar med att tillhandahålla fiskarter åt både Aquaria, Skansenakvariet, SVA och Naturhistoriska Riksmuseet, så förhoppningsvis grejar jag det utifrån en bild.
 
Sv: Vilken ciklid kan det vara?

Kan du inte ta en bild då? C.moori får pannpuckel, men kanske inte riktigt lika stor som frontosan. Flertalet centralamerikaner får också puckel.

Vill du så passa på att fråga här, jag jobbar med att tillhandahålla fiskarter åt både Aquaria, Skansenakvariet, SVA och Naturhistoriska Riksmuseet, så förhoppningsvis grejar jag det utifrån en bild.

Den elaka fisken gömmer sig längst bak bakom en grotta.
lyckades ta en bild av halva nospartiet... GAH.

Ska be sambon fota när jag föser fram den med handen....

Jag lovar foto kommer snarast!

/KT
 
Sv: Vilken ciklid kan det vara?

Okej. Efter litet fösande och sambon beredd med kameran:

IMG_9573.jpg


IMG_9576.jpg


IMG_9580.jpg


IMG_9578.jpg


/kt
 
Sv: Vilken ciklid kan det vara?

Notera att man på fotona kan se svaga antydningar till ränder.

/KT
 
Sv: Vilken ciklid kan det vara?

Ja, det är en frontosa, dvs samma bild som du la in som gissning. Dock är den jättedålig, hängig och sjuk. Den har en infektion över ögat, som ses som vitt grummel, något liknande har spritt sig över pannan, och den blir troligtvis biten i fenorna av de andra fiskarna. Dessutom är den väldigt mager. Min gissning är att den inte lever så länge till.

Rent generellt borde den klara av att gå i samma vatten som malawi, men det beror på hur vattnet ser ut. Tanganyikasjön ligger högre i pH än malawisjön, men säg att man har 8.3-8.5 i ett malawikar, så är inte steget så högt till ca 9 som Tanganyika har. Har man däremot av gammal vana pH 6 i karet så är det ett pHvärde som är trehundra gånger lägre än i frontosans naturliga miljö.
 
Sv: Vilken ciklid kan det vara?

Ja, det är en frontosa, dvs samma bild som du la in som gissning. Dock är den jättedålig, hängig och sjuk. Den har en infektion över ögat, som ses som vitt grummel, något liknande har spritt sig över pannan, och den blir troligtvis biten i fenorna av de andra fiskarna. Dessutom är den väldigt mager. Min gissning är att den inte lever så länge till.

Hm jo jag tyckte den såg mager ut med starkt indragen buk.Om ögonen. Bilderna är tagna med blixt. Det kan vara reflexer eftersom det inte ser riktigt så ut irl.

Sitter och funderar på ett räddningsförsök.

Jag har ingen möjlighet att skaffa ett till så stort akvarium. Dvs 150 x 60 x 60 cm. Jag har ett mindre som är ca 110 x 50 x 50 som blir tomt så fort sköldpaddorna åker ut i sommardammen. Man skulle kunna inreda detta till fisken, se till att där e bra PH för arten. I eget akvarium är det i alla fall inte tusen ettriga malawier som genast snor maten.

Hur PHt ligger i karet nu har jag inte en susning om eftersom fiskarna kom för 2 dagar sedan och vattnet är blandat med vatten fr deras gamla kar och nytt fr mitt kommunala vatten.


/KT
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken ciklid kan det vara?

Jag skulle salta rätt rejält. Runt en dl per hundra liter vatten, och om jag var säker på att vattnet var hyfsat rent (inget ammonium) skulle jag med bikarbonat dra upp pH:t till ca 8.5. Troligtvis snor den andra mat från honom också, med tanke på hur smal han är. Försök peta till honom små bitar av en räka. (skalad)
 
Sv: Vilken ciklid kan det vara?

Jag skulle salta rätt rejält. Runt en dl per hundra liter vatten, och om jag var säker på att vattnet var hyfsat rent (inget ammonium) skulle jag med bikarbonat dra upp pH:t till ca 8.5. Troligtvis snor den andra mat från honom också, med tanke på hur smal han är. Försök peta till honom små bitar av en räka. (skalad)

akvariet den är i nu är 540 liter. PH nu enligt vad vi kan se med sådana där fåniga små stickor ca 7. Men dom är ju inte jättetillförlitliga precis.

Vattnet borde vara hyfsat rent eftersom ca 2/3 av det är nytt kommunalt vatten och resten kommer fr det gamla akvariet.

Hur mycket bikarbonat skulle du säga man ska tillsätta i första skedet ( I antingen vikt eller volymmått). Det kan väl inte vara bra att höja PH för snabbt???

Saltet du rekommenderar är det pga att fisken ev har en infektion eller för att höja PH?

Jag hittade en skötselbeskrivning på nätet där dom beskriver att dessa fiskar helst jagar i skymningen. Skulle det vara en ide att simulera skymning (med en svag glödlampa) för att ev kunna stimulera honom till att äta? De andra fiskarna borde ju bli mer passiva om en skymning simuleras?

/KT
 
Sv: Vilken ciklid kan det vara?

akvariet den är i nu är 540 liter. PH nu enligt vad vi kan se med sådana där fåniga små stickor ca 7. Men dom är ju inte jättetillförlitliga precis.

Nej, det är de iofs inte, men det är ungefär där akvarievatten oftast hamnar om man inte gör något med det, och inte bor i en kalkstensgrotta på gotland.

Vattnet borde vara hyfsat rent eftersom ca 2/3 av det är nytt kommunalt vatten och resten kommer fr det gamla akvariet.

Ja, om inte omstarten/flytten gjorde att mycket nyttobakterier dog. Isåfall kan du ha nitrit på gång, inte helt ovanligt i omstartade kar där man fortsätter mata. Jag skulle vänta med bikarbonatet nån vecka, men köra salt direkt.

Hur mycket bikarbonat skulle du säga man ska tillsätta i första skedet ( I antingen vikt eller volymmått). Det kan väl inte vara bra att höja PH för snabbt???

Ska du från ca 7 till ca 8 brukar jag ta det på en gång. Jag är som en gammal bagare, tar bara en rejäl näve, men det motsvarar nog ca två matskedar bikarbonat per hundra liter.

Saltet du rekommenderar är det pga att fisken ev har en infektion eller för att höja PH?

För infektionen. Det verkar också positivt i de fall man har lite nitrit.

Jag hittade en skötselbeskrivning på nätet där dom beskriver att dessa fiskar helst jagar i skymningen. Skulle det vara en ide att simulera skymning (med en svag glödlampa) för att ev kunna stimulera honom till att äta? De andra fiskarna borde ju bli mer passiva om en skymning simuleras?

/KT

Absolut, det kan du gott testa.
 
Sv: Vilken ciklid kan det vara?

Ok efter nitrattest i morse, så stack vi ner till affären och köpte bikarbonat och salt utan jod. Akvariet behandlat efter dina anvisningar Gabbi.

PH nu enligt mätsticka ca 8.

I gårkväll fejkade vi skymning genom att släcka akvariebelysningen och bara ha en svag taklampa på i rummet. Genast blev fisken aktiv och började simma omkring, när jag lade i ett par stora foderpellets för att testa gick han genast upp och tog ett par av dem. Så vi ska prova att ge han mat i skymningsljus i fortsättningen.

( Han förresten, det ska ju vara svårt att se skillnad på dom....:))

Det köptes också in frysta räkor (skalade) och vi ska pröva fodra med det samt med den sill som vi har nedfrusen i småbitar till vår lädersköldpadda Trymon.

Hoppas nu att fisken klarar sig samt att vi kan få den att börja trivas.

/KT
 
Senast ändrad:
Sv: Vilken ciklid kan det vara?

J Försök peta till honom små bitar av en räka. (skalad)

Han har precis ätit 3 1/2 ganska stora skalade räkor. Blev helt vild efter 1a räkan. Han slök dom hela i ett enda nafs.

Eftersom han gillade dom blir det en 2-3 räkor till honom i morgon kväll också.

Undrar vad som kan vara en lagom utfodring per dag alt per varannan dag om man räknar i räkor....Det är ju en rätt stor firre.

/KT
 
Sv: Vilken ciklid kan det vara?

Jag skulle ge ungefär så mkt som du ger, och se hur magen ser ut. Ser man att den blir lite rund och mätt kan du sluta.
 
Sv: Vilken ciklid kan det vara?

Mwehehehe!!!!!!!!!

Och vad hände här i morse? Jag hade fixat så att ena sköldpaddsakvariet... ( ca 275 l) skulle funka som sjukakvarium för "El Big Fish" ( Ja den där frontosan),

Gjort rent, tatt ur det gamla sköldpaddiga vattnet och fyllt på ur stora ciklidakvariet med ca 2/3 "gammalt vatten" och sen nytt....Det skulle ju ändå göras ett vattenbyte i det stora akvariet...

Flyttat över firren....

Tänkte börja litet specialbehandling med tetracyklin i dag.

Vad händer?

Jo i morse vaknar vi till en FLOD... det bara forsar ut...typ 200 litet vatten EVERYWHERE!!!!! Resten hamnade i ett par plastlådor som vi har under det akvariet.

Antagligen höll inte silikonfogen eftersom vi normalt sett bara haft ca 40 cm vattendjup i det i flera år. Och det akvariet köpte jag begagnat för ja mer än 10 år sedan. Så gudarna ska veta hur gamla siliconfogarna var.

Fisken förpassades raskt tillbaka i stora cilkidakvariet....

Och sköldpaddsakvariet kommer degraderas till miniväxthus att dra upp fröer i.

Som tur e ska sköldpaddorna flytta ut i stora damman vilken dag som helst.

Och nytt sjukakvarium till frontosan?

Ja det är bara att kånka in något av mina andra akvarier fr garaget.

Gabbi. Vad skulle du säga fungerar bra till en frontosa som behöver vara ifred och behandlas? 160 liter? 250 liter?

Jag har typ 3 st akvarier som jag kan ta in.....

/kty
 
Sv: Vilken ciklid kan det vara?

När man väl har höjt pH:t med bikarbonat, håller det sig så hela tiden då?
Ska man ha i bikarbonat i varje delvattenbyte efter det? Finns det några risker att det kan bli för mycket?
 
Sv: Vilken ciklid kan det vara?

Det håller sig så tills du tar bort en del vatten och ersätter det med vatten utan bikarbonat. Då sjunker pHt. Däremot går inte bikarbonaten ur vattnet av andra anledningar. När du byter vatten ersätter du bara den del du bytt ut, med nytt bikarbonat.
Det mesta går att överdosera, men med bikarbonat ska man nog ha i bra mycket för att det ska hända.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp