Bukefalos 28 år!

Vilken cykel till femaring?

majola

Trådstartare
Min son (snart 5, gissningsvis ca 115 cm) fick en ny cykel förra sommaren. 16 tum och jag trodde i min enfald att den skulle räcka tills han börjar skolan typ. Vi fick flytta upp sadeln i höstas, och när han cyklade första gangen nu i ar sa var det bara att inse att det var dags igen. Nu är sadeln pa det högsta och alla vet ju hur mycket barn växer pa sommaren... Sa vi har börjat titta lite efter en ny cykel för att inte behöva handla i panik sen. Och har nu insett att de lite större cyklarna ju är snordyra...

Är det bäst att satsa pa en 20-tummare direkt, eller ska man ga vägen via en 18-tummare? Mountainbike eller vanlig? Hur länge har era barn haft sina cyklar? Är det "normalt" att behöva en ny cykel varje ar?
Den första cykeln var en 12-tummare som var trygg att lära sig aka pa, sa det förstod vi ju att den inte skulle halla sa länge.

Det är väldigt kuperat där vi bor, sa om man ska aka nagra lägnre turer och ha kul sa behöver man nästan en mountainbike. Dessutom har pappan - och i viss man även jag - kört en hel del MB tidigare och det vore kul att ta upp det igen hela familjen. Annars kanske en vanlig cykel vore ett bättre val. Jag har just ingen aning men blev lite chockad över att behöva inse att t o m begagnade cyklar kostar sa pass mycket. Visserligen har han ju smasyskon som kan ta över cykeln senare men ända...
 
Hmm undrans vad min son har för storlek på cykel, hade nog trott den är 16 tum, jag får kolla, han är ganska stor 120+? lång, snart 6, och jag tror hans cykel håller ett år till, eller våren i alla fall. Det får den göra för vår 20 tumscykel är för stor. Det är en dålig billig cykel från XXL som han fick lära sig på. Lite väl tung kanske. Men "riktiga" cyklar är väldigt dyra och det var ett panikköp när han var 4.

Vi har inte testat den i år ännu, innan jul senast och då behövde vi höja sadeln lite bara. Den är inte på det högsta nu.

På 20 tum står det onekligen 115-140 lång på Stadium, men jag tror vår 20 tumscykel från lillebror är alldeles för stor ännu.

På 16 tum står det såhär Barncykel 16 tum är oftast den andra cykeln, de har nått åldern 4-6 år och längd 100-120 cm så den borde passa er egentligen om den är normalbygd :).

Sedan brukar A inte växa på sommaren alla gånger och han hade ett växaglapp runt 5 där vi kunde ha kläder länge. Han har haft 120 overall i tre år nu, mycket för stor, för stor och lagom. 110 var preciis för lagom när han var 113 lång.
 
Senast ändrad:
Nä, det är kanske inte hjulen som är för små, men det hjälper ju inte om man inte kan höja sadeln mer? Eller tänker jag fel?

Som sagt, så som den är inställd nu är den inte för lite, men vi vill undvika att behöva panikköpa senare och därför håller vi ögonen öppna på begagnatmarknaden redan nu. Men begagnade mountainbikes går för 100-250 € upptäckte vi. Frågan är nu om det bara är att gilla läget eller om det lönar sig att leta något billigare.
 
Fast jag inser att vi cyklar mycket mindre än ni gör, han har sin cykel att cykla på om jag joggar eller att cykla runt själv med grannbarnen och slänga utanför något hus. Jag skulle behöva cykla väldigt långsamt om vi cyklade tillsammans.

Mountainbikes har jag nog ingen åsikt om, jag gillar mer snabba cyklar för asfalt med massa växlar än småhjuliga cyklar med massa växlar ;) jag kan cykla skogsstigar med min cykel och har gjort det på min tidigare racer :p.
 
Nä, det är kanske inte hjulen som är för små, men det hjälper ju inte om man inte kan höja sadeln mer? Eller tänker jag fel?

Som sagt, så som den är inställd nu är den inte för lite, men vi vill undvika att behöva panikköpa senare och därför håller vi ögonen öppna på begagnatmarknaden redan nu. Men begagnade mountainbikes går för 100-250 € upptäckte vi. Frågan är nu om det bara är att gilla läget eller om det lönar sig att leta något billigare.
Hålla ögonen på blocket kan ju inte vara fel. Förr eller senare lär ni ju behöva en ny cykel och om ni hittar en på 18 tum som är lagom i pris snarare än en 20 tum till ett bra pris hade ni ju fler barn att fördela cyklarna över. Men jag skulle definitivt inte köpa en ny (alltså helt ny ur affären utan rea) cykel innan den gamla är urvuxen ;) Det kan ju gå snabbt (och dyrt) bara man vet vad man ska ha, ungefär och har man tur växer han inte ur den gamla förrän till någon höstrea.

Jag backar inte för att försöka få hans 20 tumscykel lagad nu någon gång, däcken är helt knäppa bla för den har stått i en källare i många år.
 
Nä, det är kanske inte hjulen som är för små, men det hjälper ju inte om man inte kan höja sadeln mer? Eller tänker jag fel?

Som sagt, så som den är inställd nu är den inte för lite, men vi vill undvika att behöva panikköpa senare och därför håller vi ögonen öppna på begagnatmarknaden redan nu. Men begagnade mountainbikes går för 100-250 € upptäckte vi. Frågan är nu om det bara är att gilla läget eller om det lönar sig att leta något billigare.
Ni verkar ju ganska duktiga på cyklar så har nog koll på exakt hur sadeln ska sitta. Men jag tror att man ofta på barn har den så högt att de kan stå med plattfötterna i marken på var sida, snarare än så som man själv har den, att man knappt når marken med tårna. Men det är ju säkert barnets smaksak också.
 
Är planen att försöka ta upp mountainbike med hela familjen hade jag nog ändå försökt satsa på något bättre och dyrare om det funnits pengar till det. När man kommer upp i pris blir de ju gärna lite lättare, utöver kvalitet osv. Det är inte jättekul att åka på en tung cykel.
 
Ja precis @Amha . Barncyklarna väger ju nästan lika mycket som vuxencyklarna eftersom det inte främst är ramen som är tung (säger iaf min man) utan diverse andra komponenter.

Jag försöker ju övertala brorsan att han ska ge lillasyster den gamla 12-tummaren i födelsedagspresent, men han verkar inte så imponerad.
 
Ja precis @Amha . Barncyklarna väger ju nästan lika mycket som vuxencyklarna eftersom det inte främst är ramen som är tung (säger iaf min man) utan diverse andra komponenter.

Jag försöker ju övertala brorsan att han ska ge lillasyster den gamla 12-tummaren i födelsedagspresent, men han verkar inte så imponerad.
Jag var in och köpte en cykel till äldsta tösen på sportson. Samma kedja i annan stad var min mamma inne på några timmar tidigare och där diskuterade de just vikter. Det var flera st 12" inne där och det är skillnad i vikten på dem beroende på hur ramen är tillverkad, material man valt osv. Sen kände jag personligen inte på dem då det inte fanns samma antal inne i vår stad. Den vi valde landade på 1700 ca så dyrt är det. Så, enligt de min mamma pratade med om ämnet och på den storleken, kan man få skillnader i vikt. Där håller cyklarna ganska jämn kvalitet vad jag förstår så skillnaden på dem där är vikten.
 
Min son (snart 5, gissningsvis ca 115 cm) fick en ny cykel förra sommaren. 16 tum och jag trodde i min enfald att den skulle räcka tills han börjar skolan typ. Vi fick flytta upp sadeln i höstas, och när han cyklade första gangen nu i ar sa var det bara att inse att det var dags igen. Nu är sadeln pa det högsta och alla vet ju hur mycket barn växer pa sommaren... Sa vi har börjat titta lite efter en ny cykel för att inte behöva handla i panik sen. Och har nu insett att de lite större cyklarna ju är snordyra...

Är det bäst att satsa pa en 20-tummare direkt, eller ska man ga vägen via en 18-tummare? Mountainbike eller vanlig? Hur länge har era barn haft sina cyklar? Är det "normalt" att behöva en ny cykel varje ar?
Den första cykeln var en 12-tummare som var trygg att lära sig aka pa, sa det förstod vi ju att den inte skulle halla sa länge.

Det är väldigt kuperat där vi bor, sa om man ska aka nagra lägnre turer och ha kul sa behöver man nästan en mountainbike. Dessutom har pappan - och i viss man även jag - kört en hel del MB tidigare och det vore kul att ta upp det igen hela familjen. Annars kanske en vanlig cykel vore ett bättre val. Jag har just ingen aning men blev lite chockad över att behöva inse att t o m begagnade cyklar kostar sa pass mycket. Visserligen har han ju smasyskon som kan ta över cykeln senare men ända...

Man räknar med maximalt två säsonger per storlek när det gäller barncyklar. Det är viktigt att barn har en cykel de kan växa med, inte växa i. Barn ska även nå ned med båda fötterna när de sitter på sadeln (säkerhet vid paniksituationer) vilket gör att de har böjda ben när de trampar. Cykeln kan då ofta se för liten ut, men är det inte. De ska också nå fram till styret med lätt böjda armbågar. De ska absolut inte behöva sträcka sig då det ger riktigt dålig kontroll.

Om ditt barn är 115 cm är det fortfarande 16" som gäller. Tabeller må säga att 20" fungerar från 115 cm, men jag har hittills (efter 10 år i branschen) inte stött på vare sig ett barn eller en cykel där det fungerar på ett säkert vis. 120 cm är absoluta gränsen för att passa på en 20".

Huruvida du ska välja en mtb utan fotbroms (de har alltid bara handbroms) beror på vad cykeln ska användas till. Ska det köras i skogen, absolut mtb. I trafik, det bromssystem som barnet lärt sig cykla med. Har barnet körrs in på fotbromsat ska man fortsätta med det i trafiken tills de blir runt 11-12. Går de över för tidigt är risken ganska stor att de trampar bakåt vid en nödsituation och sedan får panik när det inte finns någon broms. Hjärnan kopplar inte att det finns en handbroms. Har barnet kört mycket cross eller liknande är dock läget ett annat. Då finns även handbroms inlärt i ryggmärgen.

Ni bör också fråga er hur mycket service ni orkar pyssla med. Utanpåliggande växlar måste skötas om de ska fungera.

18" ser jag ingen mening med. Det är inte en riktig cykeldimension utan existerar bara bland bmx och i leksaksaffärer.

Vad gäller pris borde ligger en ny 20" av bättre märke mellan 3000 och 3500, så en behagnad borde du kunna hitta för runt 2000. Inte så hiskeligt dyrt och är det av bra märke får du nästan igen pengarna när du säljer.
 
Mountainbikes har jag nog ingen åsikt om, jag gillar mer snabba cyklar för asfalt med massa växlar än småhjuliga cyklar med massa växlar ;) jag kan cykla skogsstigar med min cykel och har gjort det på min tidigare racer :p.

:p:pDet beror ju på vad man menar med stig. De stigar vi kör på tar du dig knappt fram med hardtail. Då får man vara jäkligt skillad. Själv gick jag upp på 160mm travel fram och bak i år. Förhoppningsvis kommer jag krascha mindre.
 
Man räknar med maximalt två säsonger per storlek när det gäller barncyklar. Det är viktigt att barn har en cykel de kan växa med, inte växa i. Barn ska även nå ned med båda fötterna när de sitter på sadeln (säkerhet vid paniksituationer) vilket gör att de har böjda ben när de trampar. Cykeln kan då ofta se för liten ut, men är det inte. De ska också nå fram till styret med lätt böjda armbågar. De ska absolut inte behöva sträcka sig då det ger riktigt dålig kontroll.

Om ditt barn är 115 cm är det fortfarande 16" som gäller. Tabeller må säga att 20" fungerar från 115 cm, men jag har hittills (efter 10 år i branschen) inte stött på vare sig ett barn eller en cykel där det fungerar på ett säkert vis. 120 cm är absoluta gränsen för att passa på en 20".

Huruvida du ska välja en mtb utan fotbroms (de har alltid bara handbroms) beror på vad cykeln ska användas till. Ska det köras i skogen, absolut mtb. I trafik, det bromssystem som barnet lärt sig cykla med. Har barnet körrs in på fotbromsat ska man fortsätta med det i trafiken tills de blir runt 11-12. Går de över för tidigt är risken ganska stor att de trampar bakåt vid en nödsituation och sedan får panik när det inte finns någon broms. Hjärnan kopplar inte att det finns en handbroms. Har barnet kört mycket cross eller liknande är dock läget ett annat. Då finns även handbroms inlärt i ryggmärgen.

Ni bör också fråga er hur mycket service ni orkar pyssla med. Utanpåliggande växlar måste skötas om de ska fungera.

18" ser jag ingen mening med. Det är inte en riktig cykeldimension utan existerar bara bland bmx och i leksaksaffärer.

Vad gäller pris borde ligger en ny 20" av bättre märke mellan 3000 och 3500, så en behagnad borde du kunna hitta för runt 2000. Inte så hiskeligt dyrt och är det av bra märke får du nästan igen pengarna när du säljer.

Tack för ett bra och informativt inlägg! (Och vad skönt att få bekräftat att cykeln hänger med ett tag till!) Han har både hand- och fotbroms och jag såg nyligen att han använder handbromsen också.

Min man är ganska bra på cykelservice, så den biten fixar vi.
 
Vi har precis köpt nya cyklar (från en kunnig cykelaffär). Där fanns även 18" och försäljaren trodde först att det skulle vara lagom (nybliven 7åring, 123cm lång) men när hon provade konstaterade vi fort att hon har långa ben så 20" fungerar bra. Den kostade 300€ men vi resonerade så att kvalité kostar och vi ville ha en lätt cykel (mest asfallt men bor ju i en bergslutning mitt i alperna). Den försäljaren rekommenderade att fotbroms fortfarande var bäst i den åldern men att det fungerar att börja med ngr få växlar (dottern har 5 tror jag).

Vi konstaterade sen att lillasyster på 5,5 (117cm, lååånga ben) inte cyklar bra på sin 16", så vi köpte en billig 18" till henne. Hon håller fortfarande på att lära sig och cyklar bara på gaten hemma (åker cykelvagn på utflykter).
 
Jag mätte barnen idag och sonen är exakt 115 cm (bra gissat) men har korta ben och lång överkropp (116 på byxor och 122/128 på tröjor). Det lutar nog mot att han får en ny cykel först nästa sommar.
 

Liknande trådar

D
Ekonomi & Juridik Jag har jobbat som tranare/beridare utomlands for samma familj i nastan 6 ar. Jag trivs pa jobbet och ar god van med hela familjen...
Svar
4
· Visningar
1 605
Senast: Spunkgrodan
·
F
Träning Idag när jag var ute och gick med min hund träffade vi en kvinna som var ute och cyklade med sin shettis vid sidan av cykeln, vi...
2
Svar
22
· Visningar
2 952
  • Låst
Övr. Barn Jag vaxte upp pa landet och ville jag halsa pa en kompis sa blev det till att cykla, atminstone sommartid. Fran det jag var 8,9 sa...
Svar
18
· Visningar
1 825
Senast: Jillybean
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp