Bukefalos 28 år!

Vilken cykelhjälm är säkrast?

mizzmaria

Trådstartare
Det är dags att skaffa större hjälm åt tösen på snart 4 år och vi har kollat runt lite på olika hjälmar. Är det egentligen någon skillnad på dom billigare hjälmarna (typ från jula för 149kr) och dom dyrare rent säkerhetsmässigt?
Dom här hjälmarna som är mer runda (säljs ofta ihop med skateboardar) eller hur jag nu ska förklara :o :p , funkar dom som cykelhjälm? Bättre, sämre?

Nu ska hon ju inte köra mountainbike ner för berg och så :angel: men man vill ju ändå ha något som håller för ett fall med cykel (både sin egen och om hon åker bak på vår) om olyckan skulle vara framme.
 
Sv: Vilken cykelhjälm är säkrast?

Jag vetinget om vilka hjälmar som är säkrast men skulle vilja fylla på med en fråga till i ämnet.

Hur ska en hjälm sitta för att skydda bäst och hur ska man ställa in den? På lillans hjälm sitter det ett spänne som reglerar var den bakre och den främre remmen går ihop, men jag blir inte riktigt klok på hur jag ska ha det.
 
Sv: Vilken cykelhjälm är säkrast?

Hjälmen ska sitta så att den skyddar pannan ordentligt. Många, både barn och vuxna, försöker sätta den på bakhuvudet och det är inte rätt om hjälmen ska göra så bra nytta som möjligt.

Vad gäller hjälmarnas säkerhet så ska man väl kolla att de är CE-märkta, i övrigt borde det inte skilja särskilt mycket.
Man bör också ha hjälm med grönt spänne till små barn, de gröna spännena löser ut om de fastnar någonstans, så att de inte stryps. För små barn glömmer ju lätt att ta av sig hjälmen och leker vidare med hjälmen på, utan att förstå att det skulle kunna vara förenat med fara.
 
Sv: Vilken cykelhjälm är säkrast?

Vi har en sån hjälm där spännet löser ut och så kan man reglera storleken med ett "vred" som sitter längst bak - mycket bra!
 
Sv: Vilken cykelhjälm är säkrast?

En godkänd hjälm fyller de säkerhetskrav som finns. som de andra sagt så löser ett grönt spänne ut sig.

vi har precis som neverever en reglerbar hjälm för att det inte ska glida..
 
Sv: Vilken cykelhjälm är säkrast?

Har precis köpt nya cykelhjälmar till mina barn och vi valde att köpa lite dyrare varianter. Anledningen till det var just att de var så enkla att ställa in passformen på och en hjälm som sitter perfekt är mycket säkrare än en som sitter fel. Nu ställer man enkelt in storleken med en "ratt" bak i nacken och banden var även de väldigt smidiga att reglera med snabbknäppen. Tror detta är största skillnaden mellan de billigare och de lite dyrare hjälmarna. En annan sak som kan skilja är vikten, något som har stor betydelse för framför allt mindre barn.
 
Sv: Vilken cykelhjälm är säkrast?

Delvis knapplån

Den hjälmen vi hade innan (eller ja har men den är för liten nu) var den billigaste från Biltema och den väger typ ingenting och där finns ett vred baktill som man kan ändra storleken lite.
Har suttit bra innan när den passade.
Låter inte som att där är någon större skillnad då mot dom dyrare?

Kollade igår på en hjälm från Jula för 129 kr, den är CE märkt, väger knappt nåt och har grönt knäppe, tror där var ett vred baktill också.
Av det som skrivits i tråden så verkar det ju vara en okej hjälm? Tycker bara någonstans att det känns för billigt för att vara bra...? Håller den verkligen för ett fall om hon sitter bak på vår cykel om man kommer med lite fart? Skalet på denna hjälmen var bara tunnt plast, inte alls hårt som om man tänker sig en ridhjälm.
Men det har kanske ingen betydelse?

Tack för era svar förresten! :)
 
Sv: Vilken cykelhjälm är säkrast?

Har den bara CE-märkning, grönt spänne och bra inställningsmöjligheter så är det nog ett bra köp. :)
 

Liknande trådar

Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
7 894

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Magsjuk hund
  • Tråden för spår
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp